karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

16 آبان 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

حاضران د رجشن لا توماتینا اسپانیا

از بهترین راه ها برای شناخت اقوام مختلف و آشنایی با آداب و سنن آن ها سفر است. این روزها با استفاده از فضای مجازی به راحتی می توانیم راجع به ساکنان اقصی نقاط دنیا بدانیم، اما سفر به کجا و تماشای تصاویر کجا؟ 

اگر زمان زیادی برای سفر ندارید، برنامه ی سفرتان را طوری تنظیم کنید که در فستیوال ها و جشنواره های خاص نواحی مختلف شرکت نمایید؛ چرا که فستیوال ها همیشه ریشه در عقاید و تاریخ یک ملت دارند و در مدتی کوتاه شما را با سرگذشت و فرهنگ مردمان مختلف آشنا می کنند.

کارناوال تا به حال جشنواره های زیادی را معرفی کرده است، این بار هم به سوی اسپانیا خواهیم رفت تا یکی از جالب ترین جشنواره های جهان را از نزدیک ببینیم، مقصد ما دهکده‌ی بونول است؛ جایی که یک روز در سال غرق در رنگ قرمز می شود. این روستای کوچک و کم جمعیت در زمان این فستیوال شلوغ و پر همهمه می شود؛ همه به بونول می روند تا با هم بجنگند، آن هم با گوجه. در این مکان جشنی به نام لا توماتینا برپا می شود که در آن زن و مرد و پیر و جوان به هم گوجه پرتاب می کنند و یک روز کامل غرق در گوجه فرنگی می شوند؛ جشنواره ای شاد و پر از خنده در پیش رو داریم. 

اگر علاقه‌مند هستید فلسفه و ریشه‌ی جنگ گوجه فرنگی را بدانید، کارناوال را در این سفر پر ماجرا و رنگین همراهی کنید.

جشن لا توماتینا اسپانیا

Akshit jain

جشنواره گوجه اسپانیا

معرفی جشنواره لا توماتینا اسپانیا | La Tomatina

تصور کنید هدفِ صدها نفری هستید که با میلیون ها گوجه فرنگی برای جنگ با شما آمده اند و می خواهند شما را سر تا پا گوجه ای کنند. جنگ همیشه پدیده ای تلخ و دردناک بوده است؛ اما به جایی آمده ایم که همه‌ی جنگجویان با میل خودشان به میدان آمده اند و بر خلاف همه‌ی نبردها در اینجا فقط صدای خنده و سرزندگی می آید. در دهکده‌ی بونول (Buñol) یکی از توابع شهر والنسیای اسپانیا، همه ساله در ماه آگوست (شهریور) جشنواره‌ای گوجه‌ای با نام لا توماتینا (La Tomatina) برگزار می شود و هزاران شرکت کننده در آن حضور به عمل می آورند. البته تاریخ دقیق این فستیوال در سال های گوناگون یک یا دو روز جا به جا می شود، برای مثال جشنواره‌ی گوجه در سال 2017 میلادی در 31 آگوست بر پا شد و 2018 نیز در بیست و نهم این ماه برپا می گردد. اغلب، این جشن از ساعت 11 صبح تا 1 ظهر طول می کشد.

از چند روز، پیش از برپایی جشنواره‌ ی گوجه، همه ی سرزمین های شرقی اسپانیا در تکاپو هستند تا برای این جنگ سرخ، گوجه فرنگی تهیه کنند، پس جشن بزرگی پیش رو خواهیم داشت.

لا توماتینا از سال 1945 میلادی رواج یافت و برای اولین بار در آخرین چهارشنبه ی ماه اوتِ همین سال، برگزار شد. این جشن آن قدر مورد استقبال قرار گرفت که از آن به بعد هر سال به بهترین شکل ممکن برپا می شود، برای مثال مسئولان والنسیا همیشه تدارکات امنیتی نسبتا خوبی برای این جشن می بینند و تا جایی که امکان دارد، تلاش می کنند که حوادث ناگواری رخ ندهد و شرکت کنندگان در نهایت آرامش باشند، در سال گذشته در همین راستا، نیروهای امنیتیِ جشن را دو برابر کردند.

به مرور با مشهورتر شدن لا توماتینا شاهدیم که شرکت کنندگان خارجی نیز در جنگ گوجه ی اسپانیا حاضر می شوند و حضور آن ها باعث شده تا این جشنواره به یکی از منحصر به فرد و معروفترین فستیوال های جهان تبدیل شود. ماجرای این شهرت، به جایی رسیده که امروزه، جشن لا توماتینا تنها 1 ساعت ادامه پیدا می کند؛ اما در همین زمان کوتاه، همه ی میدان اصلی دهکده کوچک بونول پر از گوجه می گردد. جالب است بدانید که در سال های اخیر در طی همین یک ساعت دست کم 100 تُن، گوجه مصرف شده است.

در ادامه ما را همراهی کنید که بیشتر با این فستیوال منحصر به فرد آشنا شویم.

جنگ در جشنواره گوجه اسپانیا

جشنواره گوجه اسپانیا

تفریح در جشنواره لا توماتینا اسپانیا

دو شرکت کننده در جشنواره گوجه اسپانیا

مراحل جشن گوجه اسپانیا

در ادامه بیشتر با مراحل و قوانین جشن لا توماتینا آشنا می شویم، همچنان همراهمان بمانید.

یکی از شرکت کننده ها در جشنواره لا توماتینا

1- چند روز پیش از فستیوال

یکی از اصلی ترین کارهایی که باید پیش از این جشنواره انجام داد، مهیا کردن سلاح برای جنگ است؛ باید تا می شود گوجه فرنگی تهیه کرد. در سال های ابتدایی جشنواره ی لا توماتینا، فقط محلیان در جشن شرکت می کردند و تعداد گوجه های مصرفی هم بسیار کم بود و مردمان محلی خودشان گوجه ها را تهیه و جمع آوری می کردند؛ اما امروزه مسئولین دهکده، دست به کار شده اند و گوجه فرنگی مورد نیاز این جشن را تامین کرده و در اختیار شرکت کننده ها قرار می دهند.

یکی از کارهای مهم دیگری که محلیان پیش از شروع این فستیوال انجام می دهند، مهر و موم کردن مغازه ها و فروشگاه های شهر است؛ آن ها می ترسند که مواد موجود در مغازه هایشان توسط شرکت کننده ها غارت شود.

آماده سازی گوجه برای جشنواره لا توماتینا

2- در حین فستیوال

با فرا رسیدن زمان موعود، شرکت کننده ها لباس هایی به تن می کنند که دیگر احتیاجی به آن ها ندارند چون می دانند که نهایتا دیگر قابل استفاده نخواهند بود و به زودی سر تا پا، گوجه ای خواهند شد. آن ها با دوستان و خانواده هایشان در میدان جنگ حضور دارند و برای پیروزی نقشه می کشند تا حمله ای موفق داشته باشند.

حدود ساعت 11 صبح جشنواره شروع می شود؛ اما کسی حق آغاز مبارزه را ندارد مگر آن که یک نفر از پل کوکائین (cockaigne pole) بالا برود. کوکائین پل، میله ای بلند است که بر فراز آن شی و خوراکی مهمی قرار می دهند مثلا ژامبون، مواد مخدر یا انواع خوراکی. علاقه‌مندان شجاع، باید بتوانند از این میله بالا رفته و این خوراکی های جذاب را به دست آورند. به محض این که یک فرد به این خوراکی ها برسد، جنگ گوجه ای آغاز خواهد شد به همین خاطر، افراد زیادی به یکدیگر، کمک می کنند تا یک نفر میله را فتح کند.

حالا وقت جنگ رسیده، باید برای پیروزی با تمام توان، گوجه پرتاب کنید. البته در سال های اخیر تعداد شرکت کننده ها آن قدر زیاد شده که هر قدر هم گوجه همراه داشته باشید کفاف جنگ را نمی دهد.

برای این که گوجه ی این جنگ تامین شود، امروزه مسئولین دولتی با کامیون های بزرگِ پر از گوجه فرنگی های قرمز وارد عمل می شوند؛ کامیون ها آرام آرام بین جمعیت به حرکت در می آیند و چند نفر از بالای کامیون بر روی مردم گوجه می ریزند، آن ها با تمام قوا گوجه ها را پرتاب می کنند.

حالا همه در تلاشند که گوجه های لهیده و رنگین را از این طرف و آن طرف جمع آوری کنند تا برای جنگ، مهمات لازم را داشته باشند. هر کسی که زرنگ تر است با شور و شوق بیشتری گوجه ها را جمع آوری می کند. شرکت کننده ها تنها یک ساعت وقت دارند تا قدرتشان را در این جنگ خونین نشان دهند.

بنابر آمارهای اعلام شده در سال 2015 حدود 145000 کیلوگرم گوجه فرنگی در فستیوال گوجه ی اسپانیا مصرف شد.

بالا رفتن از ستون برای شروع جنگ گوجه

جنگ گوجه ای در فستیوال لا توماتینا

Simák Gergő

شادی در جشنواره گوجه اسپانیا

سلفی گرفتن در جشنواره لا توماتینا

کامیون گوجه در جشنواره لا توماتینا

حمله در جنگ گوجه ای اسپانیا

3- پس از اتمام جنگ گوجه ای

جشن لا توماتینا در میدان اصلی دهکده ی بونول برپا می شود و اینجاست که پس از پایان مبارزه، سراسر با گوجه پوشیده می شود. هزاران نفر در لا توماتینا شرکت کرده اند و تمامی بدن و لباس هایشان آغشته به گوجه فرنگی های قرمز رنگ است، آن ها نیاز دارند که هرچه سریع تر خود را از شر این گوجه های مزاحم خلاص کنند. 

دهکده ی بونول وسعت کمی دارد و تجهیزات مدرن و پیشرفته ای برای شست و شو و نظافتِ این جمعیت زیاد را در خود ندارد، به همین خاطر، شرکت کننده ها برای تمیز کردن بدن هایشان باید از شلنگ های آتش نشانی کمک بگیرند. پس از اتمام جشنواره، ماشین های آتش نشانی در میدان اصلی بونول جمع شده و به حضار آب می پاشند تا گوجه ها را از سر و صورتشان دور کنند. در این گیر و دار، بعضی ها ترجیح می دهند با آب تنی در استخر لاس پنهانس (los peñones) که فاصله ی چندانی با میدان اصلی شهر ندارد، خود را تمیز کنند و یا به هر حوض و حوضچه ای که در نزدیکیشان باشد، پناه ببرند.

شاید در پایان جشن و بعد از شستشو افرادی را در حال کِرِم زدن به بدن هایشان ببینید؛ این افراد، با وجود حساسیت های مختلفی که نسبت به گوجه فرنگی دارند، در جنگ گوجه ای شرکت کرده اند و حالا برای رهایی از خارش و سوزش پوستشان، باید از کرم و پمادهای مختلف استفاده کنند!

امروزه کارهایی مثل رقص، اجرای موسیقی زنده و گاها آتش بازی به مراسم لاتوماتینا اضافه شده است تا شادی و شور جشن را بیشتر کنند.

تمیز کردن گوجه ها از سطح شهر

تمیزی شهر بعد از جشنواره لا توماتینا

قوانین فستیوال گوجه اسپانیا

به مرور زمان و با توجه به مشکلاتی که کم کم خودشان را نشان دادند، برای افرادی که در این جشن شرکت می کنند قوانینی وضع شد تا کسی آسیب نبیند و همه فقط به شادی و نشاط فکر کنند. این قوانین توسط شورای بونول تنظیم شده و فرد خاطی از جشن اخراج می شود.

قوانین از این قرار هستند:

  • شرکت کننده ها، تنها مجاز به پرتاب گوجه فرنگی هستند و پرتاب بطری و اشیای سخت و آسیب زا ممنوع است.
  • پرتاب پیراهن و لباس به یکدیگر ممنوع است.
  • گوجه ها نباید سفت باشند و ترجیحا باید خوب هم خورده باشند تا پرتاب آن ها به فرد آسیبی وارد نکند.
  • فاصله ی ایمنی با کامیون ها باید رعایت شود.
  • پایان زمان فستیوال با شلیک هوایی اعلام می شود و همه باید پس از شنیدن صدای دومین شلیک از حرکت بایستند.
  • همه باید از دستورات ماموران امنیتی حاضر پیروی کنند.
  • پاره کردن لباس یکدیگر ممنوع است.

لوگو جشنواره لا توماتینا اسپانیا

بالا رفتن از ستون برای شروع لا توماتینا

تاریخچه پیدایش فستیوال گوجه اسپانیا

همه چیز از چهارشنبه آخر ماه اوت یا آگوست سال 1945 آغاز شد؛ درست زمانی که جشنواره ای در اسپانیا در حال برگزاری بود. در آن فستیوال، عروسک های بزرگ و غول آسایی را در سطح شهر به حرکت در می آوردند. در میان تماشاگران این جشنواره، چند پسر جوان و پر انرژی هم بودند؛ آن ها هنگام عبور عروسک ها شروع به رقص کردند و حرکت های عجیبی انجام دادند که همین کارشان باعث سقوط یکی از شرکت کننده ها شد. آن شرکت کننده هم از این اتفاق بسیار ناراحت و خشمگین گشت و هر چه در نزدیکی اش یافت، به جوانان پرتاب کرد.

مردم نیز با دیدن این صحنه خشمگین شدند و شروع به دشنام دادن به پسرها کردند، از قضا فروشگاه تره‌باری هم در همین محل و نزدیک مکان وقوع این اتفاق وجود داشت و مردم غضبناک، شروع به پرتاب میوه های فروشگاه کردند. قسمت اعظم مواد موجود در آن فروشگاه گوجه فرنگی بود، به همین خاطر چند لحظه ای بیشتر طول نکشید که همه جا گوجه ای شود. این اوضاع آن قدر ادامه یافت تا پلیس و نیروی امنیتی وارد عمل شدند تا اوضاع را آرام کنند؛ اما حتی مردمی که در خانه ها بودند هم وارد این دعوا شده بودند و گوجه هایی که در خانه داشتند را به سر و روی پسرها پرت می کردند. همین جا بود که این جوانان، بدون آن که خودشان بدانند، سرآغاز جنگی گوجه ای را در اسپانیا رقم زدند. صحنه ای که خلق شده بود برای اهالی جذاب به نظر رسید، چون بسیاری از شرکت کننده ها گوجه ای و سرخ شده بودند، به همین خاطر سال بعد و در سالروز همین اتفاق مردم در کنار هم جمع شده و به هم گوجه فرنگی پرتاب کردند و به مرور این کار به عادت و رسمی محبوب تبدیل شد.

در اوایل دهه ی پنجاه میلادی به دلایل مختلفی مثل هدر دادن گوجه فرنگی، آسیب دیدن شرکت کننده ها و... فستیوال لا توماتینا ممنوع شد، افراد زیادی با این جشنواره مخالف بودند و حتی اعتراضاتی انجام شد، مثلا محلیان تابوت عظیمی ساخته و در آن گوجه ای بزرگ قرار دادند تا نشان دهند که با سوء مصرف گوجه مخالف هستند.

اما دوباره با پا در میانی بزرگان دهکده و شورای شهر، فستیوال راه اندازی شد، با این حال جشنواره تا سال 1957 میلادی اجرا نگشت ولی از آن پس لا توماتینا آرام آرام در سراسر اسپانیا گسترش یافت و هم اکنون شاهدیم که گاها در مناطق دیگر جهان نیز انجام می شود. فردی به نام فرانسیسکو فرانکو که یکی از بزرگان مذهبی والنسیا بود، نقشی اساسی در اجرا نشدن لا توماتینا داشت؛ وی این کار را امری غیر مذهبی و دور از دین می دانست؛ اما پس از مرگ وی در سال 1970 برپایی جشنواره ی لاتوماتینا به قوت خود ادامه یافت.

در سال 2002 میلادی گسترش جشنواره ی گوجه آن قدر زیاد بود که مسئولین به آن به دید جذب توریست نگاه می کردند و برای پذیرایی از گردشگران شروع به انجام اقدامات گوناگون کردند، همچنین در سال 1982 میلادی جشنواره ای با نام جنگ گوجه فرنگی تگزاس کلرادو (Colorado Texas Tomato War) در کلرادو انجام شد که برگرفته از همین فستیوال بود. در 15 ژوئن سال 2004 میلادی نیز جشنی این چنینی در کلمبیا برپا گشت که به دلیل برداشت مازاد گوجه فرنگی بود. همچنین در کاستاریکا نیز همه ساله محلیان گوجه های خود را به نمایش درمی آورند و این موضوع را جشن می گیرند اما جنگ گوجه ای به پا نمی کنند.

 با همه ی این تفاصیل، گسترش جشنواره ی گوجه ی اسپانیا به همین اندازه محدود نمی شود و حتی به شهر دونگوان در جنوب استان گوانگدونگ چین نیز کشیده شده است. در این مکان همه ساله در 19 ماه اکتبر، جنگ گوجه ای برپا می شود و حداقل 15 تن گوجه فرنگی مصرف می گردد. از سال 2009 تا کنون جنگ گوجه ای در شهر رنوی ایالت نوادا در آمریکا نیز بر پا می شود که کاملا شبیه جشنواره ی اسپانیاست و یک ساعت هم طول می کشد.

البته نظریه های دیگری نیز در رابطه با چگونگی شکل گیری جشنواره ی لاتوماتینا وجود دارد مثلا:

-در ابتدا شهروندان ناراضی اسپانیا شروع به پرتاب گوجه به شهردارشان کردند و این آغازی بود برای جشنواره لا توماتینا.

-محلیان برای شوخی و خوشگذرانی شروع به پرتاب گوجه به یکدیگر کردند و این موضوع کم کم گسترش یافت.

-یک فرد شرور باعث چپ شدن کامیون گوجه در بونول شد و مردم آن گوجه ها را برداشته و شروع به پرتابشان به یکدیگر کردند.

تصویری از روز به وجود آمدن جشنواره گوجه

جشنواره لا توماتینا در سال های گذشته

جشنواره لا توماتینا در سال های گذشته

جشنواره لا توماتینا در سال 2017

امسال هم جشن لا توماتینا در بونول به خوبی برگزار شد. آمارها نشان می دهند که 22000 نفر در آن شرکت کردند و 150 تُن گوجه ی شیرین و رسیده مصرف شد. مبارزه ی امسال یکی از بزرگترین و هیجان انگیزترین جشنواره های جهان بود.

علاوه بر اسپانیایی ها توریست های انگلیسی، ژاپنی و آمریکایی زیادی هم در این جشن، شرکت کرده بودند تا هفتاد و دومین سال برپایی این مراسم را در اسپانیا جشن بگیرند. شهردار بونول اعلام کرد، همه ی افرادی که برای شرکت در جشن لاتوماتینا به بونول می آیند مانند شهروندی اسپانیایی هستند و ما با تمام قوا به آن ها خدمات ارائه می دهیم و سعی داریم امنیت جانی و مالی آن ها را تامین کنیم، آن ها طرفداران گردشگری بین المللی هستند.

در جشنواره ی امسال هم مانند سال های گذشته در ابتدای جشن، کامیون های گوجه به حرکت در آمدند و شروع به پرتاب گوجه کردند، با این کار جنگ آغاز شد و پس از گذشت چند ثانیه همه شروع به پرتاب گوجه به یکدیگر کرده بودند، لابه لای فستیوال دیده می شد که شرکت کننده ها سلفی می گیرند و از برخورد گوجه با سر و صورتشان لذت می برند بدون این که ناراحت شوند، آن ها با خود لیوان هایی همراه داشتن که گوجه های له شده را در آن ها جمع کرده و به دیگران پرتاب می کرند، حتی محلیانی که در لا توماتینا شرکت نکرده بودند هم از پنجره ها بیرون را تماشا کرده و از مناظر اطراف خانه ی خود لذت می بردند و حتی بعضی ها که از جنگ و جدال خسته شده بودند روی زمین دراز کشیده و طعمه ی برخورد گوجه ها می شدند.

این جشنواره، امسال با ایمنی کامل برگزار شد و امیدواریم سال های آینده نیز با همین شور و اشتیاق ادامه یابد.

جشنواره گوجه اسپانیا سال 2017

جشنواره گوجه اسپانیا 2017

مسیر و هزینه جشنواره لاتوماتینا

در حال حاضر جشنواره ی لاتوماتینا در مکان های مختلفی برگزار می شود؛ اما هنوز هم اصلی ترین مکان همان دهکده ی بونول در اسپانیاست، به همین خاطر در این بخش چگونگی رسیدن به دهکده ی بونول را بررسی می کنیم.

برای شرکت در جشنواره ی لاتوماتینا، باید طوری برنامه ریزی کنید که در چهارشنبه ی آخر ماه آگوست به این دهکده برسید پس این نکته را از یاد نبرید. بهترین راه دسترسی به بونول رفتن به والنسیاست زیرا وسایل نقلیه ی عمومی زیادی در این شهر وجود دارند و می توانید پس از رسیدن به این شهر، خیلی راحت به بونول بروید. بونول در 38 کیلومتری غرب والنسیا قرار دارد به همین خاطر از والنسیا باید به وسیله ی قطار یا اتوبوس، خود را به این دهکده ی کوچک و زیبا برسانید.

هزینه:

وقتی بحث قرار دادن بلیت برای شرکت در این جشن توسط شهردار مطرح شد، هیچ کس این موضوع را نمی پذیرفت اما با توجه به ازدیاد گردشگران و عدم وجود امکانات کافی برای استقبال از آن ها رفته رفته وجود بلیت برای فستیوال لاتوماتینا جا افتاد.

توریست ها، اغلب برای راحتی بیشتر تورهای گردشگری بونول و جشنواره ی لاتوماتینا را به صورت یکجا تهیه می کنند، در این صورت خدماتی مثل اقامت، گردش در شهر، صبحانه و... نیز شامل آن ها می شود. این تصمیم با توجه به شلوغی زیاد هتل ها و اقامتگاه های بونول در ماه آگوست عاقلانه به نظر می رسد. این تورها برای 3 شب اقامت، صبحانه و جشنواره ی لاتوماتینا چیزی حدود 169 یورو (حدود 660 هزار تومان) هزینه دربر خواهند داشت که البته با توجه به خدمات تورها و سطح هتل ها متغیر می باشند.

هزینه بلیت ورودی:

10 یورو (حدود 40 هزار تومان)

جشنواره گوجه اسپانیا

جشنواره لاتوماتینا در رسانه ها

امروزه جشنواره ی گوجه ی اسپانیا آن قدر مشهور شده که آن را در فیلم های مختلف هم می بینیم، برای مثال در سال 2011 میلادی در یکی از فیلم های بالیوودی و در آهنگی به نام آی جون جون (I Jun Jun) جشنواره ی لاتوماتینا نشان داده شد و یا در فیلم ما باید درباره ی کِوین صحبت کنیم (We Need to Talk About Kevin) شخصیت اِوا (Eva) در جشنواره ی لاتوماتینا دیده می شود. 

در فیلم اسپانیایی ماسالا (Masala) نیز جشنواره ی لاتوماتینا نشان داده می شود. در سال 2014 میلادی نیز فیلمی با عنوان قدم بر روی طلوع خورشید (Walking on Sunshine) ساخته شد؛ این فیلم موزیکال در ناردو (Nardò) ایتالیا فیلم برداری شد و جشن لاتوماتینا را به خوبی نشان می دهد.

جشن گوجه اسپانیا در فیلم

نکات جالب درباره جشنواره لاتوماتینا

تا اینجا کمی با جشنواره ی گوجه ی اسپانیا آشنا شدیم؛ اما در این قسمت سعی می کنیم نکات جالب و کوتاهی پیرامون این جشنواره به شما بگوییم:

-با این که تهیه ی گوجه های این جشنواره خرج زیادی برای ساکنان و مسئولان شهر می گذارد اما باز هم این جشن برپا می گردد.

-در اسپانیا گوجه ها را از اکسترمادورا (Extremadura) تهیه می کنند، اکسترمادورا یکی از بخش های خودمختار اسپانیاست که اقتصاد آن بیشتر بر پایه ی کشاورزی می باشد و تهیه ی گوجه از آن ارزان تر تمام می شود.

-پس از اتمام جشنواره، شرکت کننده ها به هر جایی مثل رودخانه ی بونول، فواره ی رومی و... پناه می برند تا خود را تمیز کنند.

-این جشنواره بزرگترین فستیوال مواد غذایی در جهان است.

-افراد زیادی علاقه‌مند هستند که در جشنواره ی گوجه ی اسپانیا شرکت کنند، به همین خاطر در حال حاضر تعداد افرادی که اجازه دارند در جشن گوجه ای بونول حضور داشته باشند، محدود شده است و برای ورود به فستیوال بلیت تعیین گردید؛ بلیت هایی که تعدادشان تنها 20000 عدد است و به 20000 نفر خوش اقبال تعلق می گیرد.

-این جشنواره صرفا برای سرگرمی است و هدف دیگری ندارد.

-اسپانیایی ها اعتقاد دارند گوجه فرنگی خاصیت ضدعفونی کننده دارد.

گوشه ای از اکسترمادورا

توصیه کارناوال

در این بخش توصیه های مهمی داریم که پیش از حضور در جشنواره ی لاتوماتینا باید آن ها را بدانید و انجام این کارها و رعایت این نکات باعث لذتبخش تر شدن سفر و گردشتان خواهد شد:

-کفش های مقاوم بپوشید و از پوشیدن دمپایی خودداری کنید زیرا احتمال آسیب دیدن انگشتان پا در این جشن زیاد است.

-لباس های قدیمی خود را بپوشید زیرا لباس هایتان پس از این جشن حسابی کثیف شده و از بین می روند.

-از عینک های محافظ استفاده نمایید تا گوجه ها به چشمانتان آسیب نرسانند.

-دستمال تمیز همراه داشته باشید تا پس از پایان مسابقه بتوانید صورتتان را با آن تمیز نمایید.

-اگر قصد عکاسی دارید حتما دوربین ضد آب همراه داشته باشید.

-از امنیت محل اقامتتان در بونول اطمینان حاصل کنید زیرا هتل های زیادی در این دهکده و والنسیا امنیت کافی و مناسب را ندارند.

-تا به حال گزارشی حاکی از این که برخورد گوجه باعث آسیب زدن به کسی شده باشد وجود نداشته است.

-تماس با گوجه فرنگی، آن هم به مدت زیاد باعث ایجاد حساسیت در افراد زیادی می شود پس اگر شما هم پوست حساسی دارید، به هیچ وجه در جشنواره ی لاتوماتینا شرکت نکنید.

جشنواره گوجه اسپانیا

گوجه

سخن آخر

نمی دانیم تا به حال چیزی درباره ی جشنواره ی لا توماتینا می دانستید یا نه؛ اما حالا که با آن آشنا شدید از نظر شما این فستیوال جذاب است؟ دوست دارید در آن شرکت کنید؟

نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان گذارید.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

6 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

پست مفیدی بود ممنون ولی رسم جدا احمقانه ای بود

انتشار:07 شهریور 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

علی

من حتما باید برم تو این جشن شرکت کنم ... یکی از اهدافمه ... یک تجربه بسیار جدید و نوست ... 

انتشار:22 تیر 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

حسین

یک لحظه بیندیشم! نمایش کفران نعمت، غفلت و پوچی!  

انتشار:08 آذر 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.