karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

09 آذر 1395

به روز رسانی

20 فروردین 1402

ترکیه کشوری است در چند دهه ی گذشته توانسته به یکی از ابر قدرت ها در زمینه ی گردشگری آسیا تبدیل شود به همین دلیل همه ساله میلیون ها گردشگر راهی این سرزمین می شوند، هر گردشگر سلیقه ی مخصوص به خود را دارد و با هدف خاصی این کشور را برای سفر انتخاب می کند اما مهم تریم گذینه ای که بین تمامی توریست ها مشترک است چشیدن غذا و خوراکی های سرزمین مقصد است.

امروز هم می خواهیم شما عزیزان را کمی بیشتر با غذاهای محبوب در ترکیه آشنا کنیم و ببینیم که چه غذاهای محبوب دیگری علاوه بر کباب های خوشمزه در ترکیه بیشتر مصرف می شوند، در ترکیه انواع پیش غذاها، خوراکی های خیابانی و دسر بین المللی سرو می شود اما گردشگران حتما ترجیح می دهند هنگام سفر به کشوری دیگر حتما غذاهای محلی مقصد را هم امتحان کنند.

بهترین و لذیذ ترین غذاهای ترکیه

فرهنگ غذایی ترکیه

ویژگی های فرهنگی امپراطوری عثمانی تاثیر شگرفی را در غذاهای ترکیه گذاشته است و این مسئله در کنار قدرت صنعت گردشگری این کشور، باعث شده تا نام غذاهای ترکیه به عنوان یکی از برجسته ترین و اشتها آورترین غذاهای جهان مطرح شوند. میراث غذایی عثمانی در نتیجه ترکیب انواع شیوه های پخت و پز و موادد اولیه ی غذاها در آسیای مرکزی، قفقاز، خاورمیانه، مدیترانه و بالکان به وجود آمده و ساختاری چند فرهنگی دارد.
به دلیل استفاده ی زیاد از سبزیجات و ماهی تازه و روغن زیتون غذاهای این کشور از غذاهای غنی جهان نیز به حساب می آیند. مواد پر کاربرد در آشپزی ترکیه گوشت، سبزیجات و حبوبات را شامل می شوند و به دلیل استفاده از غذاهای آبکی و خورش مصرف نان نیز در این کشور بالا است.

صبحانه، بخش مهمی از وعده های غذایی برای ساکنان ترکیه می باشد و موادی سالم،مغذی و خوشمزه را شامل می شود که در نقاط مختلف به شکل های متفاوتی سرو می گردد. سبزیجات، گوجه فرنگی ، خیار و فلفل از جمله موادی هستند که در صبحانه به همراه پنیر، تخم مرغ، زیتون، عسل، خامه وشیر خورده می شود. نان های محلی هر منطقه ، نان ذرت و نان حلقه ای یکی از اجزای اصلی این وعده ی غذایی به شمار می روند. در روز های یکشنبه صبحانه مفصل تر تهیه می گردد و بهانه ای برای دورهمی های اجتماعی را ایجاد می کند .
کباب ها جایگاه خاصی در فرهنگ غذایی ترکیه دارند و با روش های متفاوتی طبخ می شوند در کنار این کباب ها بسته به مواد تشکیل دهنده و شیوه ی پخت، برنج، برنج بلغور و سبزی نیز سرو می گردد.

بهترین و لذیذ ترین غذاهای ترکیه

1 ) کوفته | kofte

یکی از غذاهای پرطرفدار در ترکیه کوفته است که انواع و اقسام گوناگونی دارد، اما کوفته ی مهم ترکیه آن است که با گوشت چرخ کرده ی گوسفند یا گوساله درست می شود، این غذا در ایران هم پخته می شود و از خوراک های محبوب در کشورمان هم هست.

کوفته گوشت چرخ کرده به شکل گلوله گلوله در می آید و در مرکز آن آلوی ترش یا زرشک قرار می گیرد و سپس پخته می شود، کوفته خوراکی آب دار است و همراه آن سالاد یا ماست ساده سرو می شود.

از بهترین کوفته های ترکیه می توان به کوفته برنجی و کوفته ی سرخ شده ( بدون آب ) اشاره نمود.

اما به دلیل اختلاف ادویه جاتی که در ترکیه برای پخت کوفته استفاده می شود پیشنهاد می کنیم طعم لذیذ کوفته در این کشور را از دست ندهید.

2 ) مانتی | Mantı

مانتی غذایی ایست که در نگاه اول ممکن است شما را به یاد راویولی اندازد، اما به این غذا تفاوت زیادی دارد و یکی از خوراک های محبوب در ترکیه است زیرا طعم و مزه ی بسیار خاصی دارد که بدون شک تنها از دست یک آشپز ترک بر می آید.

مواد اصلی این غذا گوشت گاو یا گوسفند است که سرخ می شود، اما برخی برای این که ترجیح می دهند کمتر از روغن در غذا استفاده کنند گوشت را آب پز می کنند، از دیگر موادی که در مانتی استفاده می شود آرد، تخم مرغ، پیاز و رب گوجه می باشد.

کوفته

مانتی

3 ) پیده | Pide

پیده که با نام پیتزای ترکی هم شناخته می شود، پیترایی است مخصوص کشور ترکیه، پیده در لفظ به معنای اسکله می باشد و این نام با شکل ظاهری این پیتزا عجین شده است، در پیده خمیر پیتزا به صورت مربع برش داده می شود و دو سمتش جمع می شوند و مواد پیترا داخل خمیر ریخته می شود، پیده را مانند دیگر پیترا ها می توانید در طعم و مزه های مختلف تهیه و نوش جان نمایید.

4 ) دلمه | Dolma

دلمه ای که با برگ درخت انگور پخته می شود در ترکیه بسیار طرفدار دارد گرچه از خوراک هایی است که در ایران هم پخته و سرو می شود اما در ترکیه این دلمه ها به صورت باریک تر و شبیه به استوانه درست می شوند و ادویه های خاصی به آن ها زده می شود.

موادی که در این دلمه استفاده می شود مختلف هستند و به سلیقه ی آشپز بستگی دارد، علاوه بر دلمه ی برگ دلمه هایی با بادمجان، کدو و فلفل دلمه ای هم در ترکیه پخته می شود.

5 ) خوراک کنگر | Baklalı Enginar

این غذا خوراکی مخصوص است که با باقالای پخته شده و کنگر درست می شود، موادی همچون سبزیجات ( جعفری ) و لوبیا هم نقش مهمی در خوشمزه شدن خوارک کنگر دارند.

همه ی مواد غذایی باهم پخته می شود و به صورت آب دار سرو می گردد و نباید آن قدر صبر کرد تا همه ی آب خوراک تبخیر شود، بنابر سلیقه موادی مانند شوید، ماهی و یا پیاز هم به این خوراک اضافه می شود که مزه ی غذا را متفاوت می کنند، همراه این غذا نان هم سرو می شود.

پیده

دلمه

6 ) امام | İmam Bayıldı

این غذا یک بادمجون شکم پر تمام عیار است، داخل بادمجان ها خالی می شود و موادی همچون برنج، بلغور، گوشت چرخ کرده پر می شود، امکان درست کردن این غذا با موادی که مخصوص افراد وجترین هست هم امکان پذیر می باشد، موادی مانند گوجه فرنگی و کدو.

ابتدا بادمجان ها سرخ شده و پس از پر شدن با مواد غذایی مورد نظر در آب پخته می شود.

7 ) ماهی

در ترکیه به دلیل دسترسی به آب های دریای مدیترانه انواع خوراک های دریایی موجود هستند، غذاهایی همچون خوراک ماهی، صدف، خرچنگ و...

از ماهی های مشهوری که در غذاهای ترکیه استفاده می شود می توان Lüfer را نام برد که به روش های مختلف پخته و سرو می گردد، اگر مسافر ترکیه هستید سوشی و غذاهای دریایی را فراموش نکنید که طعمی دلچسب و ویژه دارند.

8 ) صدف | Midye

نام میدیه که به صدف های دو کفه اطلاق می شود از خوراکی هایی است که در ترکیه به بهترین نحو طبخ می گردد، این صدف ها طعم و مزه ای بسیار خاص دارند و به دلیل هم جواری ترکیه با دریای مدیترانه به راحتی هم در دسترس هستند، میدیه که با نام صدف سیاه هم شناخته می شود از لذیذترین صدف های دنیاست که گوشت داخل آن را انسان ها، ستاره ی دریایی، پرندگان، سمور و حیوانات دیگر می خورند.

این صدف با روش های مختلفی در کشور ترکیه پخته می شود و پیشنهاد می کنیم طعم لذیذ آن را برای یک بار هم که شده امتحان کنید.

ماهی

صدف

امام

9 ) پوره بادمجان | Smoked aubergine purée

اگر به دنبال یک غذای سبک و خوشمزه ی ناب ترکی می گردید که ساده هم باشد پوره ی بادمجان بهترین گذینه است، در این غذا بادمجان ها به خوبی پخته می شوند، سپس کوبیده یا چرخ می گردند و با موادی مانند لوبیا، نخود و ذرت مخلوط می شوند، این خوراک غذایی ناب برای گیاه خواران است، البته برخی هم مرغ یا گوشت را به این مخلوط به دلخواه اضافه می کنند تا طعمی متفاوت تر به خود بگیرد اما حقیقت اصلی پوره ی بادمجان بدون هرگونه گوشتی است و تنها رمز خوش طعم شدن این غذا ادویه جات و سبزیجاتی است که در آن استفاده می کنند.

10 ) غذای اصیل ترکی | Turkish lamb pilau

برنج در غذاهای ترکی هم مانند دیگر کشورهای آسیایی نقش چشم گیری دارد و از دیرباز در خوراک هایشان استفاده می شده است، برای مثال یکی از برترین غذاهای ترکی همین مورد است که با برنج پخته شده، دارچین، نعنا، زردآلو و گوشت بره درست می شود و از برترین و خوشمزه ترین خوراک های محلی ترکیه می باشد، برخی از مرغ یا گوشت گاو و گوسفند هم در این غذا استفاده می کنند اما در اصل باید با گوشت بره پخته شود.

غذای اصیل ترکی

پوره بادمجان

سخن آخر

آیا تا به حال به ترکیه سفر کرده اید؟ کدام ناحیه ی این سرزمین را از نزدیک دیده اید؟

کدام غذاهای ترکی از نظر شما عزیزان لذیذتر است؟

دیدگاه ها و تجربیاتتان را با ما درمیان بگذارید.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

10 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

سيده زهرا

سلام ممنون از اطلاعاتتون من اسکندر کباب اچ دی تو جواهیر رو خوردم و اصلا و ابدا دوست نداشتم. نه بوی خوبی داشت نه مزه جالبی? البته غذا خیلی سلیقه ایه و نمیشه بر اساس نظر دیگران انتخاب کرد، هرکس خودش باید تجربه کنه. هرچند من در کل اصلا غذاهای ترکیه رو دوست ندارم

انتشار:13 اردیبهشت 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

ناشناس

باسلام بسیار جالب وخوب بود ممنون از برنامه شما

انتشار:01 اسفند 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

مریم

سلام دوستان. قبل از سفارش هر غذایی  کمی تامل کنید و ببینید اون غذا چقدر مشتری داره!  
اشتباه بزرگ من رفتن به جاهای خلوت برای آرامش و نبودن در صف بود. اسکندر کباب وحشتناکترین غذا در ترکیه  بود. من فلفل خور هستم ولی این غذا به قدری تند بود که کلا سیستم گوارش منو بهم ریخت و البته در مرکز خرید جواهر و لوکس  بود ولی  تقریبا مشتری نداشت. 

انتشار:08 بهمن 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.