karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

25 خرداد 1396

به روز رسانی

06 اردیبهشت 1399

استفاده از مترو و وسایل حمل و نقل زیر زمینی امروزه امری بسیار عادی است و خطوط متروی زیادی حتی در کشورهای عقب افتاده یا جهان سوم هم وجود دارد به همین خاطر شاید کمتر به معماری های داخلی و زحماتی که برای ساخت هر ایستگاه مترو کشیده می شود دقت می کنیم.

حقیقتا برخی از خطوط و ایستگاه های مترو بخصوص در اروپا و آمریکا شاهکاری از معماری هستند و به وضوح هنر دست معماران خالق آن ها را نشان می دهند. امروز کارناوال می خواهد به برخی از ایستگاه های متروی شاخص و دیدنی در اروپا برود و از نزدیک شما را با این خلاقیت های فوق العاده آشنا نماید.

ایستگاه هایی که امروز قصد داریم از نزدیک با آن ها آشنا شویم با عنوان بهترین، زیباترین و جالب ترین ایستگاه های مترو در قاره ی اروپا شهرت یافته اند پس این فرصت را از دست ندهید و همراه ما در اروپا مترو سواری کنید. در مقاله مترو تهران نیز میتوانید راهنمای کامل استفاده از نقشه و خطوط مترو را مطالعه نمایید.

بهترین ایستگاه های مترو

1- ایستگاه هنر | ایتالیا

یکی از زیباترین ایستگاه های مترو در اروپا ایستگاه متروی تولدو در شهر ناپلی کشور ایتالیا می باشد که هنر (Art Stations) نام دارد. در این ایستگاه توجه خاص و ویژه ای به محیط زیست و حفاظت از آن می شود، همچنین برای زیباسازی این ایستگاه از قطعات هنری متفاوت که هر یک در نوع خود شاهکاری زیبا هستند استفاده شده است. این ایستگاه که در خطوط 1و 6 خط مترو قرار دارد دارای بیش از 180 قطعه ی هنری از 90 نویسنده و نقاش می باشد.

شهرداری ایتالیا تلاش کرده تا با باز کردن عرصه ی نمایش برای هنرمندان جوان و خلاق در ایستگاه های مترو مجالی فراهم کند تا آن ها بتوانند هنرشان را در معرض دید عموم قرار دهند.

در این ایستگاه مانند اغلب ایستگاه های مترو در ناپلی پرداخت پول و دریافت بلیت و انجام امور مالی بسیار آسان است حتی برای گردشگران خارجی.

زیباتریا ایستگاه های مترو

2- ایستگاه باکنیمر وته | آلمان

از سال 1950میلادی در آلمان برنامه ریزی برای جایگزینی مترو و ترامواهای سبک به جای وسایل نقلیه ی عمومی قدیمی و پر هزینه شد که حاصلش متروهای مدرن امروزی هستند. در ابتدا در صدد بودند که پروژه را از مراکز شهرهای بزرگ آغاز کنند اما نهایتا این طرح از مرکز شهر فرانکفورت آغاز شد.

ایستگاه باکنیمر وته (Bockenheimer Warte) نیز در فرانکفورت قرار دارد و امروزه به عنوان یکی از زیباترین ایستگاه های متروی اروپا شناخته می شود. قسمت ورودی این ایستگاه به گونه ای طراحی و ساخته شده که گویا مترویی در حال بیرون آمدن از زمین است که همین موضوع توجه بینندگان را به خود جلب می کند. همچنین با ورود به ایستگاه انواع و اقسام تابلوهای هنری را خواهید دید که از شاخصه های مهم این ایستگاه هستند.

زیباترین ایستگاه های مترو

زیباترین ایستگاه های مترو

3- ایستگاه استیدین | سوئد

ایستگاه استادیون (Stadion) در مسیر قرمز متروی شهر استکهلم قرار دارد و در نزدیکی استادیوم استکهلم و منطقه ی (Östermalm) واقع شده است. این ایستگاه در سال 1973 میلادی ساخته شده و از آن زمان جزء بهترین ایستگاه های متروی کشور سوئد به حساب می آید.

در هر قسمت این ایستگاه از یک نوع هنر استفاده شده است، هنر استفاده از شیشه، هنر نقاشی، رنگ آمیزی و... که همین نکته این ایستگاه را خاص و دوست داشتنی و قابل توجه کرده است.

زیباترین ایستگاه های مترو

4- ایستگاه آترز ات متیرز | فرانسه 

نام ایستگاه (Arts et Métiers station) به معنای ایستگاه هنر ها و مشاغل است و به راستی هم این نام برازنده ی این ایستگاه است. وقتی قدم به این ایستگاه گذارید به سرعت یاد آثار تخیلی ژول ورن خواهید افتاد، نویسنده ی ماهر فرانسوی که آوازه ی آثار و داستان های ماورای طبیعیش در دنیا پیچیده است.

این ایستگاه شبیه پایگاه های فضایی است و بینندگانش را به دنیای تخیل و رویا می برد. البته نباید از یاد برد که نام این ایستگاه به دلیل وجود موزه ی هنر و مشاغل پاریس که در همین محل قرار دارد نیز هست.

زیباترین ایستگاه های مترو

زیباترین ایستگاه های مترو

5- ایستگاه میدان ویلسون | لهستان

این ایستگاه مترو در شهر ورشوی لهستان قرار دارد. خط 1 متروی ورشو در سال 2005 میلادی افتتاح شد اما ایستگاه میدان ویلسون (Plac Wilsona) در هفتم ماه آوریل سال 2007 میلادی مورد بهره برداری قرار گرفت.

دکوراسیون این ایستگاه مترو نیز از جذاب ترین ها در نوع خود است و مراجعه کنندگان را با زیبایی هایش هیجان زده می کند. نکته ی جالب توجه این ایستگاه طراحی دایره شکلش است که در همه جا شکل میدان را به نمایش می گذارد، چه از درب ورودی اصلی و چه با طراحی داخلی جذاب و مدرنش که در تصاویر مشاهده می کنید.

زیباترین ایستگاه های مترو

زیباترین ایستگاه های مترو

6- ایستگاه استرامستسکا | جمهوری چک

ایستگاه زیبا استرامستسکا (Staromestská) در شهر پراگ جمهوری چک قرار دارد و در سال 1978 میلادی، در یکی از قدیمی ترین محله های این شهر ساخته شد. زمانی که از پله برقی های این ایستگاه عبور می کنید احساس وارد شدن به تونلی مخفی و زیرزمینی به شما دست خواهد داد.

افراد زیادی از این ایستگاه استفاده می کنند زیرا گورستان یهودیان و کتابخانه ی اصلی شهر در فاصله ی چند قدمی از این ایستگاه قرار گرفته اند. در طراحی این ایستگاه به گونه ای کار شده که قدمت و تاریخی بودن محله کاملا مشخص باشد.

بهترین متروها

7- ایستگاه اولیاس | پرتغال

اولیاس (Olaias) یکی از ایستگاه های واقع بر روی خط قرمز خطوط متروی شهر لیسبون در کشور پرتغال می باشد. طراحان این ایستگاه اوماس آویرو (omás Taveira) و پدرو کابریتا (Pedro Cabrita) هستند که به ترتیب از بهترین معماران و هنرمندان پرتغال به حساب می آیند. از ویژگی های خاص این ایستگاه می توان به سقف بلند و ستون های سر به فلک کشیده و سبک طراحی صنعتی در آن اشاره کرد.

زیباترین ایستگاه های مترو

زیباترین ایستگاه های مترو

8- ایستگاه سولنا | سوئد

ایستگاه سولنا (Solna station) در شهر زیبای استکهلم در سوئد ساخته شده و از جمله بهترین ایستگاه های مترو در این شهر و در تمام اروپا می باشد. این ایستگاه 5 کیلومتر از مرکز شهر فاصله دارد و در منطقه ای شلوغ و پر رفت و آمد قرار گرفته که فروشگاه ها و مراکز خرید زیادی در آن وجود دارند.

طراحی این ایستگاه به گونه ای است که حس مدرنیزه شدن و پیشرفت را نشان می دهد که گویا مسافرین قرار است به آینده سفر کنند.

زیباترین ایستگاه های مترو

زیباترین ایستگاه های مترو

9- ایستگاه وستفردهوف | آلمان

یکی دیگر از ایستگاه های جالب و دیدنی اروپا ایستگاه وستفردهوف ( Westfriedhof) می باشد که در مونیخ آلمان قرار دارد. این ایستگاه در سال 1998 میلادی آغاز به کار کرد و در سال 2003 میلادی نیز گسترش یافت. ویژگی خاص این ایستگاه لامپ های بزرگی است که در آن به کار رفته، لامپ هایی تقریبا چهار متری (3.80 متر) در این ایستگاه به کار برده اند که چهره ی ایستگاه را خاص و دوست داشتنی کرده اند، رنگ این لامپ ها به زرد، قرمز و آبی تغییر می کنند.

زیباترین ایستگاه های مترو

10- ایستگاه هایدلبرگر | Heidelberger Platz

 ایستگاه هایدلبرگر (Heidelberger Platz) در برلین قرار دارد و از خطوط s و U می توان به آن رسید. این ایستگاه در 15 دسامبر سال 1883 میلادی ساخته شد و در ابتدا نامش (Schmargendorf) بود. نکته ی قابل توجهی که درباره ی این ایستگاه وجود دارد معماری داخلی آن است که به سرعت ذهن را به سوی سبک معماری کلیساها می برد با توجه به تصویر زیر بهتر عمق زیبایی های این ایستگاه را متوجه خواهید شد.

زیباترین ایستگاه های مترو

زیباترین ایستگاه های مترو

زیباترین ایستگاه های مترو

سخن آخر

از نظر شما طراحی متروها می تواند تاثیر مثبتی روی اذهان عمومی داشته باشد؟

به نظر شما برای زیبایی بیشتر متروهای شهری در ایران باید چه اقداماتی انجام داد؟

نظرات و پیشنهاداتتان را با ما در میان گذارید.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.