karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

20 مرداد 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

گرایش انسان ها به سفر و جابه جایی یکی از مسایلی بود که باعث شد صنعتی به نام حمل و نقل شکل بگیرد و روز به روز تغییراتی در آن حاصل شود تا رفتن از یک نقطه به نقطه دیگر به راحت ترین و سریع ترین شکل ممکن صورت گیرد. اختراع لوکوموتیو و شکل گیری قطارها و ورود آنها به چرخه حمل و نقل تحولی عظیم در این صنعت به شمار می آمد و باعث شده بود تا طی کردن مسیرهای مختلف با دردسر کمتری انجام شود، اما این وسیله نوظهور هنوز آن قدر ها هم کامل نبود.

کم کم تغییراتی در قطارهای اولیه صورت گرفت تا بر سرعت و راحتی آنها افزوده شود و مسافران بتوانند از امکانات بیشتری در آنها بهره ببرند. سرعت مقوله ای مهم در این وسایل بود و نقشی حیاتی را در کیفیت آنها بازی می کرد. تاکید بر این معیار باعث شد تا شکل های جدیدی از قطارها تولید شوند و پا به عرصه حمل و نقل بگذارند. امروزه قطارهای سریع بسیاری در دنیا وجود دارند اما در ادامه می خواهیم 10 مورد از سریع ترین آنها را به شما معرفی کنیم. از رتبه دهم سریع ترین قطارهای دنیا آغاز می کنیم و هر چه پیش تر می رویم با قطارهای سریع تری آشنا خواهیم شد.

با کارناوال همراه باشید تا سریع ترین قطارهای دنیا را بشناسید.

سریعترین قطار دنیا

10- تی اچ اس آر 700 تی | تایوان

تی اچ اس آر 700 تی (THSR 700T) یک قطار سریع السیر در تایوان است که از تاریخ 5 ژانویه 2007 با حرکت و جابه جایی مسافر بین شهر تایپه و کائوشیانگ آغاز به کار کرده است. سرعت این قطار به 299.9 کیلومتر در ساعت می رسد و توانسته زمان سفر بین این دو شهر را از 4.5 ساعت به 1.5 ساعت کاهش دهد. 

این قطار دارای 12 واگن است که یکی از آنها با ظرفیت 66 مسافر به عنوان کلاس تجاری یا بیزینس کلاس مورد استفاده قرار می گیرد و 11 واگن دیگر ظرفیت 923 مسافر را در کلاس استاندارد دارند.

 قطار 700T توسط سه شرکت بزرگ صنایع سنگین کاوازاکی، نیپون شریو و هیتاچی ساخته شده و موتورهای قدرتمند آن می توانند تنها در 15 دقیقه سرعت این وسیله را به 299.9 کیلومتر در ساعت برسانند.

پذیرش الزامات ایمنی اروپا، وجود امکانات امنیتی همچون حس گرهای دود و آتش، سیستم کنترل ایستگاه، سیستم عیب یابی و ... از جمله دلایلی است که محبوبیت این قطار را افزایش می دهد و باعث می شود مسافران بیشتری از استفاده از آن استقبال کنند.

سریع ترین قطارهای دنیا

9- ای تی آر 500 فرچیاروسا | ایتالیا

ای تی آر 500 فرچیاروسا (ETR 500 Frecciarossa) سریع ترین قطار در ایتالیاست که توسط شرکت تِرِن ایتالیا (Trenitalia) اداره می شود. این قطار مسیر میلان - رم - ناپل را با حداکثر سرعت 299.9 کیلومتر در ساعت طی می کند و روزانه 72 بار در ایستگاه های خود توقف دارد.

 در حال حاضر 28 قطار بدون توقف بین میلان و رم وجود دارد که با حداکثر سرعت می توانند فقط در 2 ساعت و 40 دقیقه ار میلان به رم برسند.

قطار فرچیاروسا توسط شرکت های بمباردیر (Bombardier)، انسالدوبردا (AnsaldoBreda) و الستوم (Alstom) ساخته شده و خدماتی را در کلاس های مختلف از جمله بیزینس، استاندارد، پریمیوم و کاری ارایه می کند.

سریع ترین قطارهای دنیا

سریع ترین قطارهای دنیا

8- تی جی وی دوپلکس | فرانسه

تی جی وی دوپلکس (TGV duplex) سریع ترین قطار در فرانسه است که می تواند با حداکثر سرعت 319.9 کیلومتر در ساعت حرکت کند. این قطار سریع السیر که توسط شرکت اس ان سی اف اداره می شود، از دسامبر 2011 تمام شهرهای اصلی فرانسه را به یکدیگر متصل می کند و با داشتن 508 صندلی یکی از راحت ترین قطارهای اروپایی به شمار می رود.

شرکت تولید آلستوم، سازنده این قطارهاست و برای رساندن وزن به حداقل ممکن، در ساخت آنها از آلومینیوم با کیفیت بالا استفاده کرده است. این قطارها دارای طراحی بسیار سازگاری با محیط زیست هستد و 90 درصد از قطعات آن تجدید پذیرند. مسافران می توانند برای استفاده از این قطار بلیط را در کلاس های مختلفی از جمله کلاس استاندارد، فِرست کلاس و تی جی وی پرو تهیه کنند.

سریع ترین قطار فرانسه

سریع ترین قطارهای دنیا

7- یورو دوپلکس | فرانسه

قطار یورو دوپلکس (Euroduplex) نسل سوم قطارهای تی جی وی است که توسط شرکت راه آهن فرانسه SNCF اداره می شود. این قطار دو طبقه، امکان حرکت میان شبکه ریلی فرانسه، سوئیس، آلمان و لوکزامبورگ را فراهم می کند و سرعت آن حداکثر به 319.9 کیلومتر در ساعت می رسد. 

این قطارها که توسط شرکت آلستوم طراحی و ساخته شده اند، از دسامبر 2011 در خطوط ریلی فعال هستند و همزمان 1020 مسافر را حمل می کنند. 

در مقایسه با دو نسل گذشته قطارهای تی جی وی، این قطارها وزن کمتری دارند و فضای بهتری را برای مسافر فراهم می کنند. این قطارها در عین راحتی و سرعت مصرف بسیار پایینی دارند و مجهز به نمایشگر اطلاعات سفر در هر واگن هستند.

سریعترین قطارهای دنیا

سریعترین قطارهای دنیا

6-  شینکانسن هایبوسا - سری ای 5| ژاپن

شینکانسن هایبوسا - سری ای 5 (E5 Series Shinkansen Hayabusa) سریع ترین قطار در ژاپن است که از تاریخ 5 مارس 2011 آغاز به کار کرده و توسط شرکت راه آهن ژاپن شرقی اداره می شود. این قطار مسافران را از توکیو به آئوموری می رساند و با حداکثر سرعت 319.9 کیلومتر در ساعت، حدود 715 کیلومتر را در 2 ساعت و 56 دقیقه می پیماید.

واگن ابتدایی قطار دارای یک بینی 15 متری است که در تونل ها به کاهش صدا ارتعاشات کمک قابل توجهی می کند. این قطارها دارای 10 واگن و 731 صندلی در کلاس های استاندارد، گرین و گِرَن هستند. در کلاس استاندارد 658 صندلی وجود دارد و برای کلاس گرین و گرن به ترتیت 55 و 18 صندلی در نظر گرفته شده است. 

کلاس گرن جاذبه اصلی این قطار است؛ جایی که شما می توانید بر روی صندلی های بسیار راحت با روکش چرم بنشینید و امکاناتی همچون پتو، دمپایی، چشم بند و خوراکی ها و نوشیدنی های خوشمزه دریافت کنید.

سریعترین قطار ژاپن

5- تالگو 350 | اسپانیا

 تالگو 350 (Talgo 350) قطار سرالسیری در اسپانیاست که می تواند با حداکثر سرعت 349.8 کیلومتر در ساعت بین مادرید و بارسلونا حرکت کند.

این قطار دارای 2 واگن راننده و 12 واگن مسافر است و امکانات آن به چهار کلاس کلاب، فرست، بیسترو و کوچ تقسیم می شوند. تمامی مسافران در این قطار دارای صندلی های راحت هستند و امکانات صوتی و تصویری را در اختیار دارند.

در جلوی این قطار چیزی شبیه منقار اردک دیده می شود که به منظور کنترل بهینه امواج فشار به این صورت طراحی شده است. به سبب این طراحی، مردم در اسپانیا این قطار را پاتو می نامند.

سریعترین قطارهای دنیا

سریعترین قطارهای دنیا

4- زیمنس ولارو ای/اِی وی اس 103 | اسپانیا

 زیمنس ولارو ای/اِی وی اس 103 (Siemens Velaro E/AVS 103) قطاری طراحی شده توسط شرکت مهندسی آلمانی زیمنس است که با حداکثر سرعت 349.8 کیلومتر فاصله میان بارسلونا و مادرید را در 2 ساعت و 30 دقیقه می پیماید.

این قطارها در سال 2001 توسط راه آهن ملی اسپانیا سفارش داده و در سال 2007 وارد صنعت حمل و نقل این کشور شدند. 8 واگن این قطار دارای 404 صندلی است و مسافران می توانند از امکانات متنوع درون آن نیز استفاده کنند.

سریعترین قطارهای دنیا

3- ای وی جی ایتالو | ایتالیا

ای وی جی ایتالو (AVG Italo) نام سریع ترین قطار در اروپاست که می تواند با حداکثر سرعت 359.8 کیلومتر در ساعت حرکت کند. این قطار از آوریل 2007، مسافران را میان رم و ناپل جا به جا می کند و فاصله 225.3 کیلومتری را در یک ساعت می پیماید.

این قطار توسط شرکت فرانسوی آلستوم طراحی و ساخته شده و به سفارش شرکت ایتالیایی نئووو ترنسپورتو ویاجی ایتوری ( Nuovo Trasporto Viaggiatori) در سال 2008، 25 عدد از آن به مبلغ 650 میلیون یورو به ایتالیا وارد شده است. ای وی جی ایتالو دارای ساختاری سازگار با محیط زیست است و 98 درصد از قطعات آن قابلیت بازیافت دارند. 

صندلی های 11 واگن این قطار به سه کلاس شامل کلاب، پریما و اسمارت تقسیم می شوند و هر یک دارای صندلی های چرمی دارای قابلیت تنظیم، تلویزیون و وای فای رایگان هستند.

سریعترین قطارهای دنیا

2- هارمونی سی آر اچ 380 ای | چین 

هارمونی سی آر اچ 380 ای (Harmony CRH 380A)، قطاری سریع السیر در خطوط ریلی چین است که سرعت آن حداکثر به 379.9 کیلومتر می رسد و در مراحل آزمایشی، رکورد سرعت 416.14 کیلومتر در ساعت را نیز به دست آورده است.

این قطارها از اکتبر 2010 مسافران را در مسیر شانگهای به نانجینگ جابه جا می کنند و توانایی حمل 494 مسافر را دارند. تولیدکننده این قطار، شرکت چینگ دائو سیفانگ، بدنه آنها را از آلومینیوم ساخته و به منظور کاهش فشار قسمت ابتدایی آن را مانند سر ماهی طراحی کرده است.

 در این قطار، هر مسافر به امکاناتی مانند چراغ مطالعه، پورت برق و صفحه نمایش الکترونیکی دسترسی دارد و همچنین می تواند از خدمات غذا و نوشیدنی اختصاصی نیز استفاده کند.

سریعترین قطارهای دنیا

1- شانگهای ماگلو | چین

 شانگهای ماگلو (Shanghai Maglev) سریع ترین قطار در جهان است که می تواند با حداکثر سرعت 430.9 کیلومتر در ساعت حرکت کند و از اول ژانویه 2004، مسافران را در مدت زمان 7 دقیقه و 20 ثانیه از لانگ یانگ رود (Long Yang Road) به فرودگاه بین المللی پودنگ برساند. این قطار توسط شرکت توسعه حمل و نقل مالگو اداره می شود و طراحی بسیار خاصی دارد.

آنچه که در این قطار توجه هر کسی را به خود جلب می کند، نبود چرخ در ساختار آن است. این قطارها بوسیله یک میدان مغناطیسی که بین قطار و زمین وجود دارد، حرکت می کنند و به عبارتی می توان گفت بر روی زمین به پرواز در می آیند چرا که هیچ گونه تماسی با زمین ندارند.

این قطار که می تواند در عرض 4 دقیقه به حداکثر سرعت خود برسد، توسط شرکت های زیمنس و تیسین کراپ (ThyssenKrupp) ساخته شده است و ظرفیت حمل 564 مسافر را دارد.

سریعترین قطار دنیا

سریعترین قطار دنیا

سخن آخر

سرعت جابه جایی به شما کمک می کند تا در سفرهای تان وقت کمتری را برای حمل و نقل صرف کنید و بیشتر از زمان خود لذت ببرید. تا به حال با این قطارها آشنایی داشتید؟

نظر شما در زمینه تاثیر این وسایل حمل و نقل در گردشگری چیست؟

منتظر دیدگاه های شما خوبان هستیم...

...

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

محمود نیکپور

با عرض سلام و عرض تبریک سال نو 
شرکت نیک آو ران آگاه ، ژنراتور مولد برق بدون استفاده از سوخت فسیلی و یا خورشیدی را اخت اع نموده که میتواند ناوگان ریلی کشور را با کمترین سرمایه گذاری  آنرا هیبرید و به سرعت های مورد نیاز و نامحدود تجهیز و شریانهای اقتصادی را به روز خیر بلکه به ف دا نمود . در صو رت تمایل خواهشمندم با شماره ۰۹۱۲۹۳۰۶۳۳۷ تماس حاصل فرمایید .از تعاول و هم اندیشی استقبال و آنرا عامل رشد ارزیابی مینمایم . با تشکر نیکپور محمود۱۳۹۷/۰۱/۰۸
ه

انتشار:08 فروردین 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

بهروز

باسلام ادب احترام واقعا زیبا نوشته شده ومعلومات عمومی مردم بالا میره وبدونند  قطارهای ایران باسرعت 60الی 90 کیلومتر ازتهران تازاهدان رو 24ساعته میرود 24ساعت واقعا خیلی سخته الخصوص بم تازاهدان لاک پشتی حرکت میکنه وبرعکس اول تهران توترافیک هستی تا برسی به راه اهن عمر انسان هست که کوتاه میشود

انتشار:29 بهمن 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.