karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

03 مرداد 1399

به روز رسانی

01 تیر 1398

یکی از زیبایی‌های کشورمان جاده‌هایی هستند که گذر از آنها بسیار لذت‌بخش است. نمی توان از این جاده‌ها سخن گفت و نامی از گردنه حیران نیاورد. کافیست نگاهی به عکس های گردنه حیران بیندازید تا برای سفر به این مقصد زیبا وسوسه شوید و بار سفر ببندید. کارناوال می‌خواهد شما را به این جاذبه کشورمان بیشتر آشنا کند. پس هراه ما باشید تا به شما بگوییم گردنه حیران کجاست و چه چیزهایی در آن انتظارتان را می‌کشد...

چرا سفر به گردنه حیران؟


  • گردنه حیران یکی از زیباترین مسیرهای ایران است که گردشگران بسیاری را به سوی خود می‌کشاند.
  • این گردنه در منطقه‌ای مرزی قرار دارد و با قرار گرفتن در آن در یک سو زیبایی‌های طبیعت ایران و در سوی دیگر جنگل‌های کشور آذربایجان را می‌بینید.
  • دهکده گردشگری حیران در این گردنه قرار دارد و در آن می‌توانید از امکانات تفریحی خوبی همچون تله‌کابین، کارتینگ و ... استفاده کنید.

گردنه حیران

Peyman Azimi

گردنه حیران

گردنه حیران

Farhad Kholghi

آشنایی با گردنه حیران | حیران کننده ای در ایران

گردنه حیران مسیری حیرت‌انگیز و تماشایی با طول 35 کیلومتر است که در میانه‌های جاده آستارا به اردبیل قرار دارد و به عنوان یکی از زیباترین مسیرهای ایران شناخته می‌شود. این گردنه در منطقه‌ای ییلاقی قرار گرفته است و به عنوان آخرین منطقه حفاظتی استان گیلان به شمار می‌رود. این گردنه رویایی، از یک طرف مشرف به کوه‌های پوشیده از جنگل‌های انبوه است و در سوی دیگر آن جنگل‌هایی را می بینید که متعلق به کشور آذربایجان هستند و یکی از زیبایی‌های منطقه محسوب می‌شوند. در کنار همه این زیبایی‌ها، دهکده گردشگری حیران نیز در این مکان واقع شده و با امکانات تفریحی و رفاهی خوب پذیرای گردشگران است.

چرا نامش حیران است؟

نام این گردنه را از این جهت حیران گذاشته‌اند که هر کسی با قرار گرفتن در آن مبهوت شگفتی خلقت می‌شود و حیرت‌زده به طبیعتی می‌نگرد که در هر ساعت با جلوه‌ای تازه غافلگیرش می‌کند.

گردنه حیران

Amir Ghafarzadeh

دیدنی های گردنه حیران

طبیعت مه‌آلود: اولین چیزی که به هنگام عبور از گردنه حیران چشم‌تان را نوازش می‌دهد، پوشش جنگلی است که از دو سو احاطه‌تان می‌کند. کم‌کم سر و کله مراتع نیز پیدا می‌شود و در میان آنها کلبه‌هایی نیز به چشم می‌خورند. در این میان دام‌های در حال چرا یا اسب‌هایی که به این سو و آن سو می‌روند، به مناظر اضافه می‌شوند تا تصویری ماندگار را در ذهن‌تان حک کنند. البته همه چیز به اینجا ختم نمی‌شود؛ همه این زیبایی‌ها در گردنه حیران، غرق در فضای مه‌آلود جاده می‌شوند تا بهشتی رویایی را برای‌تان خلق کنند و هر لحظه بر لذت سفرتان بیفزایند. ارتفاع بلندترین نقطه این گردنه از سطح آب‌های آزاد تنها حدود ۱۵۰۰ متر است و شاید این سوال برای شما پیش بیاید که در این ارتفاع، مه از کجا آمده است؟ در واقع علت اصلی مه در گردنه حیران، رطوبت دریای خزر است و این امر ارتباط خاصی با ارتفاع این گردنه ندارد.

گردنه حیران

گردنه حیران

گردنه حیران

گردنه حیران

گردنه حیران

Milad Mirsalimi

پارک ملی هیرکان | مرز ایران و آذربایجان: یکی از ویژگی‌های این گردنه این است که در یک نقطه مرزی قرار دارد و با قرار گرفتن در آن در یک سوی جاده، جنگلی انبوه و متعلق به پارک ملی هیرکان را خواهید دید که در کشور آذربایجان واقع شده است. پارک ملی هیرکان با وسعتی برابر ۴۰,۳۵۸ هکتار در نهم فوریه سال ۲۰۰۴ میلادی توسط ریاست جمهوری آذربایجان گشایش یافت تا به عنوان یک منبع غنی از گیاهان و جانوران مورد توجه قرار گیرد. به سبب داشتن ویژگی‌هایی خاص، پیشنهاد ثبت جهانی این پارک ملی نیز مطرح شده است و در سال 2019 این جنگل، در فهرست میراث جهانی یونسکو نامش برای همیشه به ثبت رسید.

گردنه حیران

Behzad Yousefi

روستاهای گردنه حیران: در مسیر گردنه حیران چندین روستا وجود دارند که عبارتند از:

  • روستای حیران: یکی از روستاهای نمونه گردشگری که با آب‌وهوای ییلاقی در میان طبیعتی سحر انگیز قرار گرفته و از سه روستای حیران سفلی، حیران وسطی و حیران علیا تشکیل شده است. این روستا در 30 کیلومتری آستارا قرار دارد و از جاذبه های شاخص منطقه به شمار می‌رود. 
  • روستای مِشِند: این روستا در استان گیلان و در کیلومتر ۱۸ جاده آستارا - اردبیل قرار دارد و با مناظر زیبا و ییلاقی می‌تواند پذیرای شما باشد. واژه مش در زبان تالشی به معنای زنبور به کار می رود و نام این روستا به معنای جایگاه زنبور است.

  • روستای کشفی: روستایی مملو از زیبایی‌های طبیعی که با داشتن مناظری بهشت‌گونه به یکی از جاذبه های دیدنی منطقه تبدیل شده است. روستای کشفی در مسیر کوهپیمایی نیز قرار دارد و بسیاری از علاقه‌مندان این رشته ورزشی در ایام مختلفی از سال میهمان این روستا می‌شوند.

روستای حیران

Peyman Azimi

روستای مشند

جنگل فندقلو: فندقلو نام یکی از جنگل‌های بسیار زیبای ایران که در فاصله ۱۰ کیلومتری از شهر نمین و ۳۰ کیلومتری از شهر اردبیل قرار گرفته است. این جنگل مملو از انواع درختان میوه همچون فندق، سیب وحشی، گوجه سبز، ازگیل، به، تمشک و توت فرنگی است و وجود یک استخر آب‌گرم به نام مشه سویی با خاصیت درمانی، بر جذابیت این مقصد می‌افزاید. اگر در اواسط فصل بهار به جنگل فندقلو بروید، با دشت هایی پر از گل‌های بابونه مواجه خواهید شد که همچون بهشتی رویایی به نظر می‌رسند.

دیگر جاذبه‌های شهرستان نمین: از میان این جاذبه‌ها می‌توان به آرامگاه باباروشن در ۶ کیلومتری شرق نمین، مقبره شیخ بدرالدین در شهر نمین، مقبره پیرلنگ در ننه کران و ... اشاره کرد.

فندقلو

فندقلو

تفریحات گردنه حیران

رانندگی در جاده ای رویایی: افراد بسیاری هستند که به دنبال تجربه‌های لذت‌بخش در این زمینه می‌گردند و رانندگی در جاده‌های تماشایی را به هر چیز دیگری در سفر ترجیح می‌دهند. اگر جزو این افراد هستید، بی‌درنگ گردنه حیران را به عنوان مقصد سفر بعدی‌تان انتخاب کنید. جاده در این گردنه، همچون یک مار تنومند به نظر می‌رسد که به دور یک کوه بزرگ پیچیده شده و تا ارتفاع زیادی بالا رفته است. وقتی هنوز به بالای جاده نرسیده‌اید، ماشین‌هایی را می‌بینید که در ارتفاعات در حال حرکت هستند و بر تن این مار تنومند پیش می‌روند. هر چند دقیقه با پیچ تندی غافلگیر می‌شوید که باید آن را دور بزنید و در پس آن منظره‌ای تازه را ببینید. 

گردنه حیران

Mehdi Mohammadian

دهکده گردشگری حیران: دهکده گردشگری حیران نام مجموعه‌ای از امکانات و تفریحات است که لحظات خوشی را برای‌تان رقم می‌زنند. در ادامه با امکانات و تفریحات این مجموعه تفریحی آشنا خواهیم شد: 

  • تله کابین حیران: ایستگاه آغازین این تله کابین در منطقه حیران قرار دارد و در مسیر خود وارد جنگل فندقلو اردبیل می‌شود.

ساعات کار: همه روزه از ساعت 08:00 تا 22:00

هزینه بلیت: کابین های معمولی 30000 تومان، کودکان زیر 10 سال 20000 تومان، کابین‌های ویژه 50000 تومان

به روز رسانی 99/04/23

  • پیست کارتینگ حیران: پیستی با حدود 50 کارت (ماشین کارتینگ) و مسیری به طول 1000 متر که می‌تواند لحظاتی متفاوت را به شما هدیه دهد. 

ساعات کار: همه روزه از ساعت 09:00 تا 20:00

هزینه: 40000 تومان برای هر نفر

به روز رسانی 99/04/23

  • سورتمه ریلی حیران: سورتمه‌ای با طول 1500 متر، لیفت 300 متر، اختلاف ارتفاع 120 و با برگشت 1200 متر که عنوان مرتفع‌ترین و طولانی‌ترین سورتمه ریلی شمال كشور را به خود اختصاص داده است.

ساعات کار: همه روزه از ساعت 09:00 تا 20:00

هزینه: 25000 تومان برای هر نفر

به روز رسانی 99/04/23

  • زیپ لاین حیران:  این زیپ لاین در سال 96 با عنوان طولانی‌ترین، مرتفع‌ترین و مجهزترین زیپ لاین خاورمیانه افتتاح شد. زیپ لاین حیران 1250 متر طول دارد و ارتفاع آن را در برخی نقاط به بیش از 60 متر می‌رسد.

ساعات کار: همه روزه از ساعت 09:00 تا 20:00

هزینه رفت: 40000 تومان برای هر نفر

هزینه رفت و برگشت: 60000 تومان برای هر نفر

به روز رسانی 99/04/23

  • ترامپولین: ترامپولین که در میان مردم به تشک پرش در جا و بپر بپر شناخته می‌شود، یکی دیگر از امکانات تفریحی دهکده گردشگری حیران است که طرفداران خاص خود را دارد. 

گردنه حیران

گردنه حیران

کارتینگ حیران

Moosa Taghavi Namin

زیپ لاین حیران

Mehr News Agency

گردنه حیران

شکم گردی: وجود امکاناتی همچون رستوران، چایخانه و کافی شاپ باعث شده است تا تجربیاتی خوشمزه نیز در این گردنه انتظار شما را بکشند. همچنین می توانید از آش ها و غذاهای محلی و همچنین بلال که توسط ساکنان این منطقه تهیه شده و به فروش می‌رسد بچشید و از طعم آنها لذت ببرید. 

خرید سوغات: در این منطقه می‌توانید محصولات محلی از قبیل عسل، لبنیات، محصولات کشاورزی همچون فندق و ذرت و ... را از تولیدکنندگان آنها تهیه کنید. با این کار در کنار تهیه یک سوغات، به اقتصاد محلی نیز کمک کرده‌اید.

پیک‌ نیک و عکاسی: طبیعت اطراف گردنه حیران و روستاهای آن، مکان های خوبی را برای برپایی پیک‌نیک در اختیار شما قرار می‌دهند. پس اگر اهل گذراندن وقت در طبیعت هستید و می‌خواهید لحظاتی را در آن سپری کنید، حتما در سفر به گردنه حیران وسایل و خوراکی های مورد نیاز خود را به همراه ببرید. برای ثبت تصاویر بهتر، مقالات صفحه آموزش عکاسی را بخوانید.

کوهنوردی: منطقه گردنه حیران و روستاهای واقع در آن در روزهایی از سال میزبان کوهنوردانی هستند که برای رسیدن به قله، دمی را در این طبیعت می آسایند. این کوهنوردان کوه‌های این منطقه را انتخاب می کنند تا با فتح آنها به تماشای زیبایی‌های مسحورکننده حیران از ارتفاعات بنشینند و از جلوه‌های تماشایی آن بهره ببرند.

گردنه حیران

Ali Shokri

گردنه حیران

گردنه حیران

گردنه حیران

گردنه حیران

Yousef Hedayati

امکانات گردنه حیران

به دلیل احداث دهکده توریستی حیران در این منطقه، امکانات مناسبی در آن برای گردشگران وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به سرویس بهداشتی، رستوران، کافی شاپ، چایخانه، وسایل بازی، مرکز خرید، آلاچیق و ... اشاره کرد.

گردنه حیران

اقامت در گردنه حیران

 اگر قصد اقامت در این منطقه را دارید، گزینه‌های زیر پیش روی‌تان است.

  • هتل‌ها و مهمانسراها در شهرهای آستارا و اردبیل
  • خانه‌های محلی در روستاها و شهرهای اطراف
  • کمپینگ

گردنه حیران

بهترین فصل سفر به گردنه حیران

گردنه حیران در هر فصلی زیبایی‌های خاص خودش را دارد. با این حال به دلیل کوهستانی بودن جاده و منطقه، بهتر است در بهار و تابستان راهی این مقصد شوید. متوسط دمای این منطقه در فصل بهار و تابستان در سردترین حالت به حدود ۱۱ درجه سانتی‌گراد می رسد و بیشترین دمای آن ۳۲ درجه سانتی‌گراد است.

بهار و تابستان: آب و هوای خنک و مطبوعی در این دو فصل انتظار شما را می‌کشد.

پاییز: رنگارنگ شدن برگ درختان باعث می‌شود تا پوشش جنگلی این منطقه به هزار رنگ درآید و چهره متفاوتی به خود بگیرد.

زمستان: سپیدی برف زمستان هم دیدنی است؛ اما به دلیل سرما و یخبندان احتمالی باید با تجهیزات زمستانی به این سفر بروید. 

گردنه حیران

گردنه حیران

گردنه حیران

گردنه حیران در پاییز

گردنه حیران

گردنه حیران

Peyman Azimi

سخن آخر

سفرهای جاده‌ای شاید وقت بیشتری از شما بگیرند؛ اما به شما این فرصت را می‌دهند که از زیبایی‌های مسیر لذت ببرید و خاطره‌هایی خوش رقم بزنید. از سفر به گردنه حیران لذت بردید؟

تا به حال از این گردنه رویایی گذر کرده‌اید؟

تجربه عبور از کدام جاده رویایی کشورمان را دارید؟

از تجربیات سفر خود برای‌مان بگویید و دیدگاه‌های‌تان را با دوستان کارناوالی به اشتراک بگذارید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

5 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

امیر

سلام
من امسال برای اولین بار به گردنه حیران رفتم و واقعا زیبا و عالی بود . یکی از بهترین مسیرهایی بود که تا به حال در اون رانندگی کردم.
از اینکه یه همچین جاهایی رو معرفی می کنید ممنونم.

انتشار:17 تیر 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

سجاد

من گردنه حیران رو خیلی دوست دارم مخصوصا دم دمه های صبح مه که میگیره خیلی قشنگ میشه مرسی که دربارش مطلب گذاشتید . تشکر ویژه از خانوم فلاح . 

انتشار:06 تیر 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

محمد

سلام .خداراشاكريم كه ماايرانيان رادركشوري آفريده كه ازتمامي مواهب الهي سرشاراست .ازكجاي شمال بگوييم كه هرقسمت ازقسمت ديگرزيباتراست وزيبايي هاي آن هيچ شباهتي به ديگري ندارد ،وخداي مهربان بخشي اززيبائي هاي طبيعتش رادراختيارمان گذاشته تاببينيم ولذت ببريم واوراشكربگوييم وازآن مراقبت كنيم وقدربشناسيم.بديهي است كه اين نعمت ها فقط براي من وشماخلق نشده ،خيلي ها پيشترازماازآن استفاده كردند وبه ماسپردند وماهم وظيفه داريم ازآنها به نحواحسن وبدون جور وجفا استفاده كنيم وبه نسل بعدتحويل دهيم .ماازنسل گذشته تشكرمي كنيم كه خيلي خوب ازنعمتهاي الهي استفاده كردند وبه ما تحويل دادند.پس براي اينكه نسل آينده نيز به خوبي ازمايادكنند بيائيد باطبيعت زيباي ايران،چه جنگل وچه كوير وچه كوه ودشت مهربان باشيم وبه آن صدمه نزنيم .بي ترديد شكرنعمت نعمتت افزون كند وكفرنعمت ازكفت بيرون كند.خدايارتان ايرانيان.

انتشار:05 تیر 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.