karnaval.ir

مهرنوش حیدری

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

15 مرداد 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

سفر کردن و دیدن مناظر و جاذبه های جدید سبب می شود تا انسان ها زندگی روزمره ی خود را رها کنند، کوله بار سفر ببندند، دل به جاده بزنند و به دنبال کشف ناشناخته ها بروند. تمامی انسان ها رویای سفر به مقصد خاصی را بر روی کره ی زمین در سر دارند و تا زمانی که موعد سفر فرا رسد، تلاش می کنند تا خود را به مقصد مورد نظر برسانند و شگفتی هایش را از نزدیک لمس کنند. اما سوال اینجاست که آیا تا به حال به این اندیشیده اید که به سیاره ی دیگری مانند مریخ سفر کنید؟

مریخ چهارمین سیاره در منظومه ی شمسی و سطح آن تماما سرخ رنگ است. این سیاره از دیرباز توجه بسیاری از منجمان و دانشمندان را به خود جلب کرده؛ دانشمندانی که عمر خود را صرف تحقیق و کشف ناشناخته های این سیاره سرخ کرده اند. در میان انسان های کره ی زمین کم نیستند کسانی که با تمام وجود دوست دارند تا به مریخ سفر و این سیاره را از نزدیک لمس کنند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید، امروز همراه کارناوال باشید تا اطلاعات جالبی را در رابطه با سفر و زندگی در این سیاره کسب کنید. 

حقایقی جالب در مورد مریخ

1- قدم گذاشتن به مریخ برای انسان، کار راحتی است...

انسان سابقه ای طولانی در قدم گذاشتن به سطح مریخ دارد و این موفقیت، یکی از دست آوردهای بزرگ بشر در برنامه های فضایی است. تا به امروز 12 بار پا به این کره ی بیگانه گذاشته ایم و جالب تر این که تمامی این افراد، مردهای سفید پوست آمریکایی بودند.

علاوه بر این، یکی از بزرگترین اقدامات سازمان ناسا این بوده که ربات ها و دوربین های فیلم برداری بسیاری را به سطح کره ی مریخ فرستاده است. دلیل ارسال دوربین و ربات به مریخ به جای انسان، این است که این امر هزینه و سرمایه ی هنگفتی را می طلبد و رفتن ربات و دوربین ها به صرفه تر است. اما با تمام این ها، باز هم انسان های زیادی به مریخ قدم گذاشند و شاید همین الان که شما این مطلب را می خوانید، محققانی در مریخ  در حال مطالعه و تحقیق باشند. دیگر سفر به سیاره ای چون مریخ برای انسان یک آرزوی دست نیافتنی نیست...

فضانوردان بر روی کره ی مریخ

2- میلیاردرها و اسباب بازی هایشان

پول با خود قدرت به همراه می آورد و می تواند راه را برای شما در مسیر رسیدن به رویایتان هموار کند...

در سال های اخیر افراد میلیاردر و قدرتمند بسیاری که دوست داشتند قبل از مرگ به فضا بروند، شرکت ها و کمپانی هایی را تاسیس کردند. دو نمونه از این شرکت ها، ویرجین گلکتیک (Virgin Galactic) و اسپیس‌ اکس (SpaceX) است که برای رسیدن به موفقت های بیشتر، با هم در رقابتی نفس گیر هستند. به عنوان مثال کمپانی اسپیس‌ اکس به تازگی پروژه ای را در رابطه با بازگرداندن موشک ها به کره ی زمین با موفقیت به پایان رسانده است اما آنها تنها کسانی نیستند که موفق به انجام این کار شده اند. انتظار می رود تا در سال جاری حدود 30 راکت توسط کمپانی های خصوصی به فضا پرتاب شود.

میلیاردرها و اسباب بازی هایشان

3- در حال حاضر ناسا حرف اول را می زند

ناسا، سازمان فضایی ملی آمریکا، امروز حرف اول را در دانش فضایی می زند. قدرت این سازمان تنها در ابزارآلاتی که دارد خلاصه نمی شود، بلکه، دانشی که به آن دست یافته، با هیچ مبلغی قابل خرید و فروش نیست. این موفقیت ها به حدی است که اکثر شرکت های تازه تاسیس در زمینه ی دانش فضایی، سعی دارند تا روزی خود را به جایگاه ناسا برسانند.

ناسا هر روز برنامه ای جدید تدوین می کند تا از طریق آن، اطلاعات بیشتری از فضا به دست آورد. به عنوان مثال در حال حاضر در حال انجام برنامه ایی است تا تعدادی فضانورد را برای ماموریت هایی بر روی مریخ استخدام کند. همچنین در سپتامبر گذشته، ناسا اعلام کرد که در حال ساخت سیستم پرتاب فضایی است. 

موشک عظیم الجثه ی این کمپانی 98 متر ارتفاع دارد و از مجسمه آزادی در آمریکا هم بلند تر است. این موشک در هنگام پرتاب شدن، 8.4 میلیون پوند فشار و نیرو را تولید می کند که برابر با فشار و نیروی 13,400 موتور لوکوموتیو است. هم چنین این راکت دارای قابلیت حمل 154000 پوند بار، برابر با وزن 12 فیل بالغ، می باشد. ناسا اظهار کرده که از سیستم پرتاب فضایی برای مقصدهای فضایی عمیق استفاده می شود.

ناسا مهمترین شرکت فضایی

4- فضاپیمای اوریون فوق العاده است

یکی از جدیدترین دستاوردهای ناسا، فضاپیمای اوریون است؛ فضاپیمایی که طراحی شده تا انسان ها را به فضا ببرد و نقاط دوردست فضا از جمله مریخ به اکتشافات بپردازد. با استفاده از فضاپیمای اوریون، فضانوردان می توانند سفری امن به فضا داشته باشند و دیگر از این بابت به چیزی فکر نکنند. 

اوریون یک کپسول دارد برای استقرار فضانوردان و با اکتشافاتی که می کند، می تواند دریچه هایی جدید از فضا و مریخ را به روی دانشمندان باز کند.

فضا پیمای اوریون

5- سفر به مریخ چقدر طول می کشد

اگر بخواهیم سفری یک طرفه به مریخ را از نظر زمانی تخمین بزنیم، باید دست کم 6 یا 7 ماه را در نظر بگیریم. مسیر رفت و برگشت این سفر طولانی، در کل یک سال طول می کشد. ناسا در حال حاضر قصد دارد تا برای مدتی فضانوردان را در مریخ اسکان دهد که مسلما مدت سفر آن ها افزایش می یابد. 

فضانوردی به نام والری پلیاکوف (Valeri Polyakov) حدود 430 روز را در ایستگاه فضایی میر روسیه (Russia’s Mir space station) گذرانده است. وقتی تصمیم به ماندن در این سیاره می گیرید تصور نکنید که چند روزی به تعطیلات رفته اید. مسلما شرایط کاملا متفاوت تر و سخت تر خواهد بود. اما این بدین معنا نیست که هیچ داوطلبی برای این کار وجود دارد بلکه تعداد داوطلبان برای سفر به مریخ، بیشتر از آن چیزی است که فکر می کنید...

والری پلیاکوف

6- زندگی در مریخ

مشکل های بسیاری بر سر راه رسیدن به فضا و زندگی در آن وجود دارد. در حال حاضر ناسا بر آورد کرده که تکنولوژی های بسیاری برای ایحاد سطح مناسبی برای زندگی طولانی مدت در مریخ نیاز دارد. اما برای انجام این کار برنامه ای ندارد زیرا ربات هایی که در سطح مریخ قرار دارند، اطلاعات لازم را به زمین ارسال می کنند. محقق ناسا، برت دریک (Bret Drake) می گوید: 

شما در مریخ می توانید با استفاده از منابعی، اکسیژن مورد نیاز خدمه و وسایل را تولید و ذخیره کنید. حتی تولید کردن آب هم به راحتی انجام می شود.

زندگی در مریخ

7- مریخ، سیاره ای پر از مناظر زیبا

در مریخ مناظر شگفت انگیز بسیاری را می یابید که ممکن است روزی تمامی آن ها به جاذبه های گردشگری برای ما انسان ها تبدیل شوند.

در مریخ، مناظر بیابانی زیبا، کوه های اسرارآمیز، تپه ها و زمین های پست، غارها، کانیون ها، دهانه ی آتش فشان ها و بستر های قدیمی رودخانه ها را می توانید بیابید. سطح مریخ گرد و خاک بسیاری دارد اما مناظر موجود در این سیاره را در هیچ کجای دیگر نخواهید یافت.

مریخ سیاره ای پر از مناظر زیبا

8- بهترین مکان برای کم کردن وزن

اگر 45 کیلوگرم وزن بر روی کره ی زمین را به مریخ ببریم در آن جا تنها 17 کیلوگرم وزن خواهد داشت. شما به محض ورود به این سیاره وزن خود را از دست می دهید. جاذبه ی گرانشی بین شما و مریخ سبب می شود که تنها 40 درصد وزن خود بر روی سطح زمین را بر روی سطح مریخ داشته باشید. اما  مسلما از حجم بدنی شما چیزی کم نخواهد شد و بدن شما لاغرتر نمی شود. 

کم کردن وزن در مریخ

9- محیط نامناسب مریخ

بهتر است قبل از سفر با خود لباس های گرم بردارید. میانگین دمای سالانه ی مریخ، 62- درجه ی سانتی گراد و ممکن است در روز های تابستانی به 20 درجه هم برسد. ساختن زیستگاهی گرم و مناسب مهم ترین و اولین اولویت برای زندگی در مریخ است. اتمسفر این سیاره عموما از کربن دی اکسید تشکیل شده و زندگی در این سیاره با کمبود اکسیژن بسیاری مواجه است. 

به علاوه خاک مریخ برای دانه های زمینی مناسب نیست و برای بارور کردن آن باید کارها و فرایند های بسیاری انجام شود. برای رسیدن سریع تر به خاک حاصل خیز، تنها راه حل ممکن صحبت با مریخی هاست!

محیط نامناسب مریخ

10- تاثیر زندگی بر روی مریخ در بدن

زندگی در حالت بی وزنی سبب می شود تا عضلات تحلیل روند و تراکم استخوان ها از دست برود. میزان تولید گلبول قرمز در بدن کاهش می یابد و بیماری های قلبی و عروقی زیادی ایجاد می شود. هم چنین این بی وزنی بر روی سیستم ایمنی فرد تاثیر منفی می گذارد و سبب می شود تا تعادل و بینایی فرد به خطر افتد. سیکل خواب شبانه روزی به هم می ریزد و ممکن است همیشه حالت تهوع ایجاد شود. طب فضایی در حال مطالعه و انجام آزمایش بر روی این مسئله است اما تا حال دست آوردی حاصل نشده است.

تاثیر زندگی بر روی مریخ در بدن

سخن آخر

آیا به فضا و زندگی در کرات دیگر علاقه دارید؟

در رابطه با مریخ اطلاعات دیگری دارید؟

نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

در میان بسیاری از فکر و خیال ها و در گیری های زندگی، گاه آن چنان با چشم باز در رویا فرو می رفتم و دنیا را سیر می کردم که گویی سوار بر دوچرخه ای تمام دنیا را فتح کرده ام. هر روز مدت

...

آیا این مطلب مفید بود؟

5 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

یعنی امکان دارد بشرروزی برروی کره مریخ زندگی کند؟

بله

18 بهمن 1400

قطعا

11 مرداد 1399

انتشار:17 اردیبهشت 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

عالی بود من خیلی وقته دنبال یک مثاله خوب هستم

انتشار:18 اسفند 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

ناشناس

بدردم نخورد

انتشار:05 آذر 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.