karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

05 تیر 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

طبیعت موهبی خدادادی است که در چهار گوشه ی  ایران چهارفصل، چهره های متفاوتی از خود را به نمایش گذاشته است. قلم موی آفرینش، کشور عزیزمان را به حضور جاذبه های طبیعی بسیاری آراسته تا ساکنانش از لحظه لحظه ی بودن در میان زیبایی های آن لذت ببرند و از میان آنها مقصدی را برای یافتن آرامش برگزینند. 

این طبیعت جادویی توجه بسیاری را از سراسر جهان به خود جلب کرده و گردشگران از کشورهای مختلف، در کنار لذت بردن از تاریخ کهن این سرزمین، غرق در جلوه های سحر انگیز کویرها، جنگل ها، دریاچه ها، کوهستان ها و بسیاری جاذبه های طبیعی دیگر ایران نیز می شوند. این بار طبیعت سرزمینمان مورد توجه وبسایت نشنال جئوگرافیک قرار گرفته و فهرستی از جاذبه های طبیعی ایران با عنوان " زیباترین و بکرترین مناطق ایران " در آن منتشر شده است.

 انجمن جغرافیای ملی یا همان نشنال جئوگرافیک سازمانی غیر دولتی است که در ۲۷ ژوئن سال ۱۸۸۸ میلادی توسط ۳۳ دانشمند و جهانگرد که در صدد افزایش و توسعه علم جغرافیا بودند، تاسیس گردید. هدف این سازمان که امروزه از بزرگ‌ترین سازمان‌های غیردولتی مردم‌نهاد در جهان به شمار می رود، معرفی و حفاظت از آثار طبیعی، باستان‌شناسی، زیست‌شناسی و علوم جغرافیایی می باشد و هر روز در راستای آن تلاش می کند.

با هم نگاهی به فهرست منتشر شده توسط این انجمن خواهیم داشت و گوشه ای از زیبایی های کشورمان را با هم مرور خواهیم کرد.

با کارناوال همراه باشید...

زیباترین جاذبه های طبیعی ایران

1- باداب سورت | مازندران

در گوشه ای از استان مازندران در شمال ایران، چشم اندازی تماشایی از چشمه ای وجود دارد که شکل پلکانی آن زبانزد خاص و عام شده است. گویی که انباشت آهک ها بر روی یک دیگر باعث شده تا تراس هایی در طبیعت شکل بگیرند و آب از روی آنها جریان پیدا کند. این تشکیلات آهکی و پله ای طی هزاران سال توسط جریان آب از دو چشمه آب معدنی به وجود آمده و به یکی از دیدنی ترین نقاط این منطقه تبدیل شده است.

از این دست چشمه ها در نقاط دیگری همچون ترکیه نیز دیده می شود اما وجه تمایز باداب سورت رنگ متفاوت آن آن است که از غلظت بالای رسوبات اکسید آهن ناشی می شود. وجود این ماده نه تنها باعث ایجاد چهره ای متفاوت برای این چشمه شده بلکه به دلیل شوری بالا و محتوای مواد معدنی، خواص درمانی نیز به آن بخشیده است.

اگر می خواهید سفری به این چشمه ها داشته باشید خوب است تا مطلب باداب سورت | چشمه هایی پلکانی از جنس رنگین کمان  کامل بخوانید و نگاهی به سایر چشمه های پلکانی در نقاط دیگر جهان داشته باشید:

پاموک کله ترکیه | چشمه های پلکانی سپیدگون

باداب سورت

Jakob Fischer

2- کوه دماوند

در شمال شرقی تهران و به دور از شلوغی های پایتخت، کوهی به نام دماوند قد بر افراشته و قامتش با ارتفاع 5،671 متر به ابرها می رسد. این کوه عنوان بلندترین قله خاورمیانه را به خود اختصاص داده و یک آتشفشان 1.8 میلیون ساله در رشته کوه البرز به شمار می رود.

این کوه از ارزش زیادی برای ایرانیان برخوردار است و در همه جا به ویژه در ادبیات و افسانه های این کشور ردپایی از آن مشاهده می شود و حضورش در عرفان و شعر پارسی کاملا مشهود است.

کوهنوردان می توانند یکی از 16 مسیر اصلی را انتخاب کنند و طی دو تا پنج روز به قله برسند. در مسیر فتح این بلندقامت، از زمین های سنگی عبور می کنید و چشمه های معدنی را پشت سر می گذارید. همچنین چشمتان به گیاهان و جانورانی ارزشمند خواهد افتاد و زمانی را هم با آنها سپری خواهید کرد.

کوه دماوند در سال 2008 به منظور ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو معرفی شده و پرونده اش همچنان در حال بررسی می باشد.

تصاویری دیدنی را از این کوه به تماشا بنشینید: تصاویر کهکشان راه شیری | آسمان شگفت انگیز قله دماوند

کوه دماوند

3- دشت لوت

در جنوب شرقی ایران، ماسه های متحرک دشت لوت در فاصله ماه های ژوئن و اکتبر یا نیمه دوم خرداد تا نیمه دوم مهر با وزش بادهای گرمسیری و طوفان های شن یک اثر زنده از هنر را خلق می کنند و شاهکارهایی را به نمایش می گذارند.  

مشابه این پدیده در سیارات دیگر مانند مریخ نیز مشاهده شده است و این شباهت حکایت از اهمیت دشت لوت برای جهانیان دارد. به گفته ناسا، در سال 2016، دشت لوت به عنوان اولین و تنها پایگاه طبیعی میراث جهانی یونسکو در ایران است که یک نمونه استثنایی از فرآیندهای زمین شناسی به شمار می رود.

این منطقه به عنوان یکی از داغ ترین مکان های روی زمین نیز شناخته می شود و در سال 2005، به رکورد درجه حرارت 70.7 درجه سانتی گراد، رسیده و توانسته رکورد قبلی بیابان عزیزیه در لیبی را بشکند.

دشت لوت

Jakob Fischer

4- دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه در شمال غربی ایران قرار گرفته و زمانی به عنوان بزرگترین دریاچه در خاورمیانه شناخته می شد. متاسفانه در طول 45 سال گذشته، عواملی همچون کاهش بارش باران، کشاورزی و اقدامات مخرب زیست محیطی، دست در دست هم داده اند تا حیات را در این دریاچه نابود کنند و آن را در خطر نابودی قرار دهند.

در حال حاضر کمتر از 10 درصد از حجم اصلی دریاچه حفظ شده که اعتراضات بسیاری را برانگیخته است. سواحل شور نمک در ارومیه همچنان در حال افزایش است و  تبخیر بیش از حد آب باعث به وجود آمدن شرایط مساعد برای رشد و نمو یک نوع خاص از جلبک ها شده که رنگ دریاچه را به قرمز روشن تغییر می دهند.

ذریاچه ارومیه

5- ترکمن صحرا

در منطقه ای از استان گلستان به نام ترکن صحرا یک تابلوی بی انتها از تپه های سرسبز وجود دارد که ترکمن های ایران در آن ساکن هستند. این منطقه جاذبه های قابل توجهی را در خود جای داده است که از میان آنها می توان به قبرستان مرموز خالد نبی با نشانه هایی عجیب و غریب و گنبد قابوس، برج قرمز قرن نوزدهم و میراث جهانی یونسکو اشاره نمود. گنبد قابوس  نمونه ای برجسته ای از طراحی اسلامی بر مبنای فرمول های هندسی محسوب می شود و الگویی برای بناهای آرامگاهی در سراسر ایران، آناتولی و آسیای مرکزی بوده است.

ترکمن صحرا

6- جزیره قشم

خلیج فارس جزیره ای را در جنوب ایران در آغوش خود دارد که مجموعه ای کم نظیر از سواحل، روستاهای بندری، قلعه های قرون وسطایی و زیارتگاه های باستانی را شامل می شود. قشم بزرگترین جزیره در خلیج فارس است و اهمیت آن به دوران پیش از اسلام و زمانی باز می گردد که مرکز تجارت و ناوبری استراتژیک بود و در نتیجه، هدف حملات مکرر از سوی مهاجمان قدرت طلب قرار گرفت.

 امروزه ساکنین جزیره عمدتا ماهیگیر، معدنچیان نمک و کشاورزان خرما و خربزه هستند. این جزیره به عنوان نخستین ژئوپارک ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و وجود غارهای نمکی، جنگل های حرا (مانگرو ها)، صخره های مرجانی، زیستگاه های لاک پشت دریایی و ... آن را به یکی از بهترین مقاصد گردشگری تبدیل کرده است.

با تعدادی از جاذبه های بی نظیر این جزیره آشنا شوید:

روستای لافت قشم | سرزمین بادگیرهای برافراشته

 تنگه چاهکوه | یکی از عجایب هفتگانه قشم

قشم

قشم

قشم

7- آبشار مارگون | فارس

شیراز محل تولد و آرامگاه ابدی محبوب ترین شاعران ایران، حافظ و سعدی است اما کافیست کمی از شهر دور شوید تا به یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی ایران به نام آبشار مارگون برسید. این آبشار درست مانند نامش که به معنای مانند مار است، به صورت مارپیچ از ارتفاعی حدود 60 متر جریان دارد.

این منطقه درای گیاهان و حیات وحش منحصر به فردی نیز هست و جاندارانی همچون عقاب، خرس، کفتار و گراز در آن زندگی می کنند. دانشمندان هشدار داده اند که گردشگری نامنظم موجب فرسایش این اکوسیستم ها شده و حفاظت بیشتر امری ضروری برای این منطقه به نظر می رسد.

برای آشنایی با این آبشار مطلب آبشار مارگون | مرتفع ترین آبشار چشمه ای ایران را از دست ندهید.

آبشار مارگون

Ali Majdfar

سخن آخر

به نظرتان جای کدامیک از جاذبه های طبیعی ایران در این مطلب خالی است؟

تا به حال این جاذبه ها را از نزدیک دیده اید؟

کدام یک را به سایر جاذبه ها ترجیح می دهید؟

نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید...

...

آیا این مطلب مفید بود؟

7 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

ابشارشوی هم یکی اززیباترینهاست که به نیاگارای ایران معروفه...بی نظیره واقعا

انتشار:14 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

سلام و وقت بخیر من یک کمک از دوستان می خواستم .من برای شغلم به دنبال انتخاب نام هستم و تصمیم گرفتم اسم یک مکان یا جاذبه ی طبیعی در حال انقراض در کشورمون رو انتخاب کنم ، شما کجا رو پیشنهاد میدین؟

انتشار:05 دی 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

نشنال جئوگرافیک

اگر برگردان موسسه ما را به فارسی (البته بدون اخذ مجوز) انتشار دادید و دیدگاه ما را منعکس نموده‌اید، دستکاری و جایگزینی عکس‌های مقاله اصلی به سلیقه خودتان کاری بسیار غیر حرفه‌ایست

انتشار:04 فروردین 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.