karnaval.ir

پرستو مقدم

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

30 مرداد 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

جاده ها از سال ها پیش به کمک انسان ها آمده اند تا عبور و مرور را آسان تر و تردد در برخی مناطق را، ممکن سازند. گاه این جاده ها در دل شهر و در قالب اتوبان ها بزرگراه ها پا به عرصه گذاشتند و گاه در قالب جاده های باریک و خطرناکی در دل طبیعت... علی رغم پیشرفت های چشم گیر بشر در سال های اخیر، هنوز برخی مسیر های طبیعی برای انسان هموار نشده اند و خطراتی جانی برایش ایجاد می کنند. اما تمام این خطرات دلیل نشده اند که انسان از رفتن به دل این جاده ها منصرف شود...  اما چرا این سازه هایی که به دست خود انسان ساخته شده اند، گاهی در برابرش قد علم کرده و حتی قاتل جانش می شوند؟! به چه علت در گذار سال هایی که از ساخت این جاده ها می گذرد هنوز نتوانسته ایم برخی از این طُرق وحشی را رام خود کنیم؟

رفت و آمد به مدرسه، محل کار، حمل و نقل بار، سفر و حتی صرفا کسب تجربیات هیجان انگیز از دلایل مختلف استفاده از این جاده ها هستند. اما آیا تمامی این علل، ارزش مواجهه با خطرات جانی موجود را دارند؟

با کارناوال همراه باشید تا در ادامه قسمت اول از لیستی 10 تایی را مرور کنیم که ما را با خطرناک ترین جاده های دنیا آشنا می کند؛ جاده هایی که رفتن و رانندگی در آن ها یعنی به استقبال مرگ رفتن..

جاده های خطرناک

Maciej Bledowski

1- جاده ی بایبورت D915 | ترکیه

جاده های کوهستانی با پیچ و خم ها و دره هایشان همیشه خطرناک بوده اند. همه ی ما ممکن است جاده های نا امن زیادی دیده باشیم، اما نبودن گارد ریل کنار یک جاده ی مرتفع کوهستانی ماجرا را خیلی ترسناک تر می کند!

جاده ی D915 یکی از این جاده های مرگبارِ کوهستانی است که در ترابزون ترکیه قرار دارد و هر سال جان افراد زیادی را می گیرد. در D915 هیچ گاردریل و محافظِ کنار جاده ای به چشم نمی خورد. وضعیت خطرناک تر می شود اگر بدانید که عرض جاده تا حدی کم است که دو ماشین به سختی می توانند از کنار هم عبور می کنند. D915، استان بایبورت در شمال شرقی ترکیه را به روستایی در ترابزون متصل می کند و نزدیک به 106 کیلومتر طول دارد. 

علاوه بر نبودن حفاظ و عرض کم، ریزش سنگ ها و بهمن های ناگهانی به همراه 29 پیچ با شیب بسیار زیاد، دست به دست هم داده اند تا این جاده، عنوان یکی از وحشتناک و پر خطرترین جاده های جهان را از آن خود کند.

پس اگر شما از  مشکلات قلبی و تنفسی رنج می برید یا مکررا دچار سرگیجه می شوید ما به هیچ وجه این جاده را به شما پیشنهاد نمی کنیم.

جاده D915 ترابزون

selman

جاده D915 ترابزون

جاده D915 ترابزون

2- جاده ترامپولین شیطان | کلمبیا

اگر بدانید محلی ها بر رویش نام های "خداحافظ زندگی" یا "تخته ی پرش مرگ" گذاشته اند، از پا گذاشتن به این جاده منصرف می شوید. 

جاده ی ترامپولین شیطان یا تخته ی پرش شیطان (Trampolín del Diablo)، در جنوب کلمبیا و دامنه ی کوه آندریا، بر روی دره ی سیبوندی قرار دارد. مسیر اولیه ی جاده در سال 1930 ساخته شده و از آن زمان تا کنون مرگ های بیشماری بر اثر سقوط به درون دره گزارش شده است. هرچه در این جاده جلوتر روید، عرض جاده کاهش و دلهره ی شما افزایش می یابد. طولش به حدود 70 کیلومتر می رسد و مه آلودگی و عدم دید کافی بر سر پیچ های شدید از عوامل اصلی مرگ و میر در ترامپولین شیطان هستند. برخلاف خطر بسیار زیاد، تردد در این جاده به حدی است که گاهی منجر به ایجاد ترافیکی نفس گیر می شود.

ترامپولین شیطان برای حمل و نقل عمومی شرایط مناسبی ندارد زیرا آن را هنگام جنگ پرو و کلمبیا برای تردد سربازان ساخته اند.

اگر تصمیم دارید سفری به مقصد جاده ی ترامپولین شیطان یا تخته ی پرش شیطان داشته باشید، هرگز در فصول پر بارش سفرتان را آغاز نکنید تا در مه و گل و لای گرفتار نشوید.

ترامپلین شیطان

ترامپلین شیطان

3- پیست جعفر | مراکش

گذر از جاده ای که از آن با عنوان پیست جعفر (Piste de Jaffar) یاد می شود، بیش از هر چیزی به صبر و شکیبایی نیاز دارد. 80 کیلومتر مسیر ناهموار، در جوار دره ای عمیق با مناظری فوق العاده که می توانند باعث حواس پرتی راننده شوند. پس از حتی کمترین میزان بارش، تردد در پیست جعفر چندین برابر سخت تر می شود و باران های شدید گاهی به مسدود شدن جاده می انجامند. 

گودال طبیعی جعفر که در میان کوه های اطلس ایجاد شده است علاقه مندان بسیاری را برای تماشای مناظر فوق العاده به این مسیر خطرناک می کشاند. بسیاری از رانندگان حرفه ای هم برای اطمینان از مهارت رانندگی و آمادگی ماشین هایشان به سمت پیست جعفر روانه می شوند.

در سفر به پیست جعفر راننده ای با تجربه و صبور همراه خود داشته باشید و آرامش خود را حفظ کنید. اگر توانستید، حتما دقایقی را توقف کرده و مشغول عکس برداری از این مناظر به یاد ماندنی شوید.

پیست جعفر مراکش

پیست جعفر مراکش

پیست جعفر مراکش

4- جاده کی لانگ - کیشتوار | هند

جاده ای مرتفع، سنگی و کوهستانی در دل کوه و صخره، در حدود 234 کیلومتر که کی لانگ را به کیشتوار، در جاموی هند می رساند و جاده کی لانگ - کیشتوار (Keylong-Kishtwar Road) نام دارد.

اگر ترس از ارتفاع دارید، عبور و مرور در این جاده می تواند یک چالش وحشتناک برای شما باشد. عرض بسیار کم جاده و عمق زیاد دره، تهدیدهایی جدی برای رانندگان هستند، پس اگر از این مسیر می گذرید، هرگز به سمت پایین نگاه نکنید! همچنین جاده ی کیلانگ-کیشتوار انتخاب مناسبی در روز های بادی نیست، زیرا با یک غفلت کوچک و یا از دست دادن تعادل جاده شما را به کام مرگ می کشاند.

جاده ی کیلانگ به کیشتوار از دل صخره هایی عظیم به وجود آمده است و با این وجود، شرایط نامناسب آب و هوایی، به خصوص توفان ها، جاده را غیر قابل تردد می کنند. اگر راننده ای تازه وارد هستید، بهتر است تجربه هیجان را با جاده های آسان تری شروع کنید.

جاده کی لانگ-کیشتوار

جاده کی لانگ-کیشتوار

5- جاده کوه وجاک | کرواسی

در شمال کرواسی و در دل کوه های اکا، جاده ای وجود دارد که از همان ابتدا به شما اخطار می دهد و اندکی که پیش می روید شما را با علامت "مسئولیت هر اتفاقی با خود شماست" به حال خودتان رها می کند. در انتهای جاده ی که وجاک (Mount Vojak)، یک ساختمان دیده بانی سنگی و قدیمی، که به دست کوهنوردان در اوایل قرن بیستم ساخته شده شما را فرا می خواند. حداکثر سرعت در طول مسیر 30 کیلومتر بر ساعت می باشد و شدید ترین حالت شیب جاده 23.8% است.

زیبایی های جاده ی وجاک با وحشت و دلهره همراه می شوند تا برای شما سفری خاطره انگیز بسازند. در انتها می توانید درون قلعه ی سنگی مشغول به گشت و گذار، خرید و یا تماشای اطراف با تلسکوپ بشوید.

جاده ی کوه وُجاک

جاده ی کوه وُجاک

کوه وُجاک

Nikolina Peršić

6- جاده ی پاسوبیو | ایتالیا

در جنگ جهانی اول، روز سیزدهم دسامبر 1916، موسوم به جمعه ی سفید، حادثه ای تلخ خانواده های بسیاری را داغدار کرد. در دامنه های کوه مارمولادا ریزش بهمن قریب به 10 هزار سرباز را زیر خود دفن نمود. پس از این حادثه دلخراش دولت ایتالیا تصمیم به ساخت جاده ی پاسوبیو (Pasubio)، برای تسهیل رفت و آمد سربازان گرفت. در طول جاده هم 52 تونل برای پناهگیری آنها هنگام ریزش بهمن ساخته شد. طول این جاده که در شمال ایتالیا و دره ی پاسوبیو ساخته شده در حدود 6.5 کیلومتر است و از نکات عجیب برای بازدیدکنندگان، تفاوت زیاد دمای هوا از آغاز تا پایان مسیر و مه غلیظی است که در فصول سرد جاده را در بر میگیرد.

نام دیگر جاده ی پاسوبیو یا جاده ی 52 تونله، جاده ی اولین ارتش است.

در بخش هایی از جاده تنها اجازه ی پیاده طی کردن مسیر داده می شود، پس اگر ترس از فضاهای بسته دارید بدانید که 52 تونلِ سراسر وحشت در انتظار شما هستند.

جاده ی پاسوبیو

Riccardo Scotti

جاده ی پاسوبیو

Fed Cand

7- اتوبان شماره 1 رولستوک به گلدن | کانادا

ممکن است در ابتدا تعجب کنید که یک اتوبان، جایگاه هفتم این لیست را به خود اختصاص دهد، اما اگر با مردم محلی در این باره صحبت کنید یا اخبار کانادا را کمی دنبال کنید متوجه می شوید که مرگبار ترین تصادف های کانادا اینجا و در مسیری با نام اتوبان شماره 1 رولستوک به گلدن (Revelstoke to Golden / Highway 1) رخ می دهند. اتوبان شماره 1 از مسیرهای اصلی ایالت بریتیش کلمبیاست که از شهر رِوِلستوک به شهر گُلدن میرود و به دلیل شرایط جوی در بیشتر ایام سال لغزنده می باشد. برف های سنگین کانادا و یخ بندان های پس از برف هر ساله چندین مرتبه باعث تعطیل شدن اتوبان شماره 1 می شوند.

پیش از راهی شدن به سمت این اتوبان بهتر است اخبار مربوط به باز یا بسته بودن مسیر و شرایط جوی را چک کنید. آهسته برانید و با تمام تمرکز رانندگی کنید، زیرا با یک لغزش کوچک ممکن است پیش از متوقف شدن چندین بار دور خود بچرخید. شاید هم این چرخش شما را به سوی اتفاقی ناگوار کنند.

بزرگراه شماره1 کانادا

Rojohn John

بزرگراه شماره1 کانادا

Lucas Ribeiro

۸- سالاردو ییونی | بولیوی

منطقه ای وسیع و پوشیده از نمک، شاید در ابتدا حتی واقعی به نظر نرسد. اینگونه کویرها با زیبایی غیر قابل باورشان می توانند مقاصد بسیار جذابی، مخصوصا برای عکاسان باشند. اما باید توجه کنید که زیر این ظاهر فریبنده و زیبا مسیری بی رحم و پرخطر نهفته است. 

سالاردو ییونی (Salar de Uyuni) با ۱۰۵۸۲ کیلومتر مربع وسعت، وسیع ترین کویر نمکین دنیا می باشد. این کفه ی نمک اعجاب انگیز در آمریکای جنوبی و نزدیکی رشته کوه آند قرار دارد. تورهای زیادی هر ساله گردشگران علاقه مند را به این کویر نمکی می برند، شما هم می توانید برای حفظ امنیت، با این گروه ها سفر کنید، زیرا که جهت یابی و یافتن کمک در اینجا به هیچ وجه آسان نیست.

در سالاردو ییونی باید از تمامی دقت و حواس خود در طول این گردش کمک بگیرید، زیرا لحظه ای بی دقتی میتواند سرآغاز یک سرگردانی طولانی در دل وسعت این کویر باشد.

سالار دوییونی

سالار دوییونی

Shanti Hesse

9- بزرگراه 99 | آمریکا

شاید تفاوت این اتوبان با جاده های قبلی کیفیت آن باشد. اتوبان 99 (Highway 99) در کالیفرنیا یکی از اصلی ترین و پر ترددترین بزرگراه های آمریکاست که از امنیت و کیفیت خوبی هم برخوردار است. پس شاید با خود فکر کنید که این بزرگراه آنقدر ها مخاطره آمیز نیست، اما اندکی در اشتباهید. آمار میانگین تصادفات در بزرگراه 99 تقریبا 60 تصادف مرگبار در هر 100 مایل (160 کیلومتر) می باشد.

بزرگراه 99 بازمانده ایست از راه قدیمی مکزیک به کانادا، یکی از تاریک ترین اتوبان ها در طول شب است و وجود مه، گهگاهی شرایط را برای رانندگان بسیار سخت می کند. سرعت بالای رانندگان ناهوشیار و اشتباهات کوچک انسانی دست به دست هم داده اند تا آمار مرگ و میر در این اتوبان بسیار بالا باشد.

بزرگراه شماره 99 کالیفرنیا

Thao Le

بزرگراه شماره 99 کالیفرنیا

10- جاده ی زوجی لا | هند

باز هم یک جاده ی کوهستانی دیگر، این بار در رشته کوه های هیمالیا. زوجی لا (Zoji La) در شمال شرقی هند، دره ی کشمیر را به لاداخ متصل می کند، 9 کیلومتر طول دارد و قسمتی از بزرگراه ملی هند (1D) می باشد. زوجی لا پس از جاده ی فُتولا دومین گذرگاه مرتفع جهان است. علاوه بر انواع ماشین های سواری و حمل بار، گله های احشام هم از زوجی لا عبور می کنند و گاهی تداخل عبور حیوانات و ماشین ها سبب ایجاد هرج و مرجی دلهره آمیز بر ارتفاعات این جاده می شود. 

 این مسیر در خیلی از روزهای سالگل آلود یا یخبندان است و گارد ریلی در آن وجود ندارد. بد نیست پیش از قدم گذاشتن بر ارتفاع 3582 متری زوجی لا، از مناسب بودن شرایط آب و هوا مطمئن شوید.

جاده زوجی لا در هند

جاده زوجی لا در هند

Parimal Tukdeo

جاده زوجی لا در هند

Vinayak Phadatare

سخن آخر

جاده هایی که بررسی کردیم، گرچه 10 مورد از خطرناکترین های جهان بودند، اما تمام آنها نیستند، پس بهتر است هنگامی که غرق در زیبایی های مناظر هر جاده ای می شوید، احتیاط را فراموش نکنید.

آیا شما تا به حال از این گذرگاه های مرگبار عبور کرده اید؟ 

اگر تجربه ای از سفر به این جاده ها دارید آن را با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

الیار

سلام من به هند آمریکا و کانادا و خیلی از کشورهای دیگر سفرکردم از این جاده ها عبور کردم و دیدم که چقدر خطرناک هستند من توصیه میکنم هیچوقت به این جاده ها نروید چون تقریبا خودکشی کردیدو خطرناک ترین آنها جاده زوجی لا در هند است چون عرض بسیار کم و ارتفاع زیادی دارید. در آخر از شما تشکر میکنم

انتشار:30 فروردین 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

رامین

مرسی  عالی بود

انتشار:30 مرداد 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.