karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

06 تیر 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

گاهی دلمان می خواهد دل از زمان حال بکنیم و به سال های پیشین برویم؛ سال هایی که در میان برگ های درهم ریخته ی تاریخ جا خوش کرده و اتفاقاتی را در قلب خود حفظ نموده اند. درست است که ماشین زمان هنوز هم تنها یک خیال است و نمی توان آن را لمس و باور کرد اما راه های دیگری هم وجود دارند که می توانید در حالی که فنجان چایتان را می نوشید، از آنها استفاده کنید و به مرور وقایع گذشته بپردازید.

تماشای تصاویر تاریخی یکی از این راه هاست که راحت و بی دردسر امکان سفری کوتاه به گذشته را برایتان فراهم می کنند. آنها اسنادی ارزشمند از گذشته اند که به لطف دوربین عکاسی و تلاش عکاسان، وقایع را به تصویر کشیده و در طول تاریخ حفظ کرده اند.

می خواهیم شما را به سفری در تاریخ ایران مهمان کنیم و برایتان از یک مهمانی با خرج گزاف سخن بگوییم که نامش را تا به حال بارها و بارها شنیده اید.

جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران که با نام رسمی ۲۵۰۰مین سال بنیانگذاری شاهنشاهی ایران به‌دست کوروش بزرگ شناخته می شود نام مجموعه ای از جشن ها بود که به مناسبت دوهزار و پانصد سال تاریخ مدون شاهنشاهی ایران و در زمان سلطنت محمدرضا شاه پهلوی برگزار شد. این جشن ها در سال 1350 از روز سه شنبه ۲۰ مهر آغاز گردید و تا شنبه ۲۴ مهر در تخت جمشید ادامه یافت. این جشن یکی از بزرگترین و پرهزینه ترین جشن های تاریخ ایران و حتی جهان است که سران حکومتی و پادشاهان ۶۹ کشور جهان در آن شرکت کردند و حدود 300 میلون دلار خرج برداشت.

این هزینه ی گزاف در حالی برای این جشن ها در نظر گرفته شد که در آن زمان بیش از نیمی از جمعیت كشور در روستاها و حومه شهرهای بزرگ از فقر رنج می بردند و همین امر موجب شد تا شخص شاه، از سوی بسیاری از افراد در داخل و خارج از کشور مورد انتقاد قرار گیرد. 

امروز همراه شما به سال 1350 می رویم و گوشه هایی از این مراسم را به تماشا می نشینیم...

با کارناوال همراه باشید.

تصاویر جشن 2500 ساله شاهنشاهی

1- محل برگزاری جشن

جشن 2500 ساله شاهنشاهی

2- محل اسکان میهمانان

تصاویر جشن 2500 ساله شاهنشاهی

3- حضور شاه و خانواده اش در جشن

محمدرضا شاه و فرح

محمدرضا شاه و فرح

جشن 2500 ساله شاهنشاهی

4- سالنی باشکوه برای پذیرایی از مهمانان

سالن جشن 2500 ساله شاهنشاهی

سالن جشن 2500 ساله شاهنشاهی

5- آماده سازی جایگاه مهمانان در کنار تخت جمشید

سالن جشن 2500 ساله شاهنشاهی

6- عبور سواره نظامان از مقابل میهمانان

برنامه رژه با تقدیم نامه‌ای از سوی ملت به شاه ایران به وسیله دو سوار آغاز شد که از مجلس شورای ملی در تهران تا شیراز را با اسب طی کرده بودند.

جشن 2500 ساله شاهنشاهی

جشن 2500 ساله شاهنشاهی

7- رژه تاریخ

نام رژه‌ای که در روز دوم جشن در مقابل تخت جمشید برگزار شد را رژه تاریخ گذاشتند. در این برنامه ارتش ایران با پوشیدن لباس به سبک دوره‌های مختلف تاریخی ایران از برابر شاه و میهمانان رژه رفتند. رژه در حالی صورت می گرفت که درفش کاویانی در مقابل صف سربازان به اهتزاز درآمده بود و در ردیف دوم درفش همانشان کوروش و ارتش هخامنشی قرار داشتند.

رژه جشن 2500 ساله شاهنشاهی

رژه جشن 2500 ساله شاهنشاهی

جشن 2500 ساله شاهنشاهی

8- جایگاه رژه از نگاه دیگر

جشن 2500 ساله شاهنشاهی

9- لباس هایی از جنس تاریخ ایران

جشن 2500 ساله شاهنشاهی

جشن 2500 ساله شاهنشاهی

10- بازگشت به دوران هخامنشی

جشن 2500 ساله شاهنشاهی

11- ادای احترام به مقبره کوروش هخامنشی

محمد رضا شاه در پاسارگاد و در جوار آرامگاه کوروش نطق خود را خواند و سپس سران و پادشاهان ۶۹ کشور جهان، به این آرامگاه ادای احترام کردند. پس از پایان این قست از مراسم، ۱۰۱ تیر توپ در آسمان پاسارگاد شلیک و تاج گل باشکوهی در پای آرامگاه کوروش نهاده شد.

جشن 2500 ساله شاهنشاهی

جشن 2500 ساله شاهنشاهی

12- حضور سران کشورهای مختلف

جشن 2500 ساله شاهنشاهی

جشن 2500 ساله شاهنشاهی

13- گوشه هایی از حضور فرح پهلوی در جشن

جشن 2500 ساله شاهنشاهی

جشن 2500 ساله شاهنشاهی

جشن 2500 ساله شاهنشاهی

14- تاریخ و مدرنیته در کنار هم 

جشن 2500 ساله شاهنشاهی

15- پذیرایی شاهانه

جشن 2500 ساله شاهنشاهی

جشن 2500 ساله شاهنشاهی

جشن 2500 ساله شاهنشاهی

16- سخنرانی محمدرضا شاه در جشن

جشن 2500 ساله شاهنشاهی

17- تلاش برای ثبت لحظه لحظه جشن

جشن 2500 ساله شاهنشاهی

18- سکه ای که به مناسبت این جشن ضرب شد

سکه پهلوی

سخن آخر

نظر شما درباره ی این جشن چیست؟

آیا از این سفر تاریخی لذت بردید؟

نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید

منتظر شما خوبان هستیم...

...

آیا این مطلب مفید بود؟

42 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

خدا لعنت کنه شاه را چقدر جنایت کرد آخرش هم گور به گور شد شاه چمدان به دست و رضا پالونی ملعون

انتشار:27 آذر 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

خدا شاه رو بیامرزه و روحش شاد هیچ چیزی برای خودش نخواست و فقط هدفش ایران سرافراز بود، یک ریال از ایران ندزدید که اگر اینکار رو کرده بود تو این 43 سال اینا براش آبرو نمیگذاشتن و هزارتا مدرک میاوردن. الان اگریه سر برید خیمه یا چادر های سلطنتی .... میبینید لاشخور ها فقط یه اسکلت فلزی از این شاهکار تک جهان بجا گذاشتن. متاسفانه برخی افراد ایران ستیز از جشن 2500 ساله بد میگن چون اصلا فکر نمیکنن که بدترین و بهترین حالتش چیه، یکم تحلیلش کنن مثل بچه کوچولو ها همش میگن این اخه بده. شاه با برگذاری چنین جشن هایی قصد معرفی ایرانی متمدن به جهان رو داشت و طبق برنامش پیش میرفت در سالهای بعدی میشد اثار این کارهای بزرگش رو دید. الان قبر خمینی گرانتره یا برگذاری چنین جشنی که تمام سران دنیا درش شرکت کرده و ایرانی با تمدن و با فرهنگ رو معرفی میکرده؟ خودتون بگید فایده قبر برخی از سران بیشتره یا جشن 2500 ساله؟ ضرر کدومش بیشتره؟ پس لطفا اینقدر گناه برای خودتون ننویسید و محض رضای خدا یکم حقیقت رو ببینید و از جهل و تاریکی بیرون بیایید. با اطمینان میگم تو شهر من که حداقل 99 درصد مردم قدر دان شاه و کارهاش هستند. در پناه خداوند متعال باشید

شاه یک ریال ندزدید بلکه 38 میلیارد دلار با خودش برداشت و الفرار

27 آذر 1402

ایخدا ببین رسانه چه کرده با مردم ما. البته از رسانه هم هرچی براتون خوشاینده ضبطش میکنین. شاه ندزدید؟؟؟ من کاری به اموال غیر نقدی و یا نقدی دیگه ندارم که باخودش برد فقط سهم رضاپسرشو ذکر میکنم ک شخصا" توی کانالهای تلویزیونی ماهواره بازگو کرد و گفت سهم من ازدارایی های نقدی ک پدرم باخودش بخارج از کشور انتقال داد ۶۲میلیون دلار بوده. دوست عزیز این رقم الان مغزآدمو دچار بی حسی میکنه شوخی نیست. شاید اونموقع این مبلغ بودجه سالانه چندشهرستان بوده.به دیگران پیشنهاد میکنین ک ازجهل تاریکی بیرون بیان ولی خودشما دارین حق رو ناحق وناحق رو حق جلوه میدین و درتاریکی مطلق بسر میبرین. ضمنا" حکومت فعلی هم داریم میبینم رقم های اختلاس مسئولینش چقدر سرسام آور و نجومیه. پس قرار نیست کسی رو خراب کنم و دیگری رو تطهیر. بلکه میخوام بگم همواره مردم مسبب بوجود اومدن فساد در بین مسئولین میشن. چرا بجای مطالبه گری مثلا" راجع به پرونده اختلاس چای دبش و شفاف کردن هرچه بیشتر قضیه وهمینطور اعدام اختلاسگر در ملاءعام مشغول جوک ولطیفه ساختن در فضای مجازی هستن.

21 آذر 1402

انتشار:09 خرداد 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

یکی از بزرگترین اشتباهات محمد رضا شاه، برگزاری این جشن غول پیکر و پرهزینه بود.

سود ۴برابری داشت

دوست عزیز چه سودی اونم ۴برابری؟ در این مراسم یعنی سودیکه مهمانان با اومدنشون عاید کشور میزبان میکنن. بسم الله بفرمایید.

نمايش و مطرح نمودن يك كشور براي ساير جهانيان كاري بود كه ايران در ابتداي دهه 50 شمسي يعني 52 سال پيش انجام دادو پيشرفت و شكوفايي كه در كشور انجام گرفته بود را به رخ ساير ملل كشاند.ايران در آن زمان جلو دار ساير كشور هاي آسياي غربي بود و با تداوم نرخ رشد دو رقمي در صورتيكه با انقلاب 57 مواجه نمي شد اين پيشرفت ايران را به كشور هاي توسعه يافته ميرساند همانند كشور هاي مثل سنگاپور ، مالزي ، چين و ... مقايسه ايران آنروز با اين كشور هايي كه نام بردم در آن زمان خود گويا اين مطلب است. عربستان اينهمه خرج ميكند تا چند بازيكن مطرح فوتبال را براي تبليغ خودش در اختيار بگيرد و امارات ، قطر و تركبه كه در آن زمان يا نبودند و يا در حد ايران نبودند حال به كجا رسيده اند و در سال 2024 ايران بايد تنها بايد با اندوه پيشرفت ساير دول را نظاره گر باشد و ... لطفاً بدون تعصب با خرد به واقعيت نگاه كنيم.البته در برخي از موارد پيشرفت نموده ايم ولي نبايد اين موارد را جوري جلوه دهيم كه انگار ايران پهلوي اگر بود به اين پيشرفتها نمي رسيد اين همه دانشجو بورسيه دولت شاهنشاهي در بهترين دانشگاهاي ايران و جهان براي چخه در حال تحصيل بودند و ...

21 بهمن 1402

21 آذر 1402

08 آذر 1402

انتشار:09 دی 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.