karnaval.ir

مهرنوش حیدری

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

17 تیر 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به گوشه گوشه ی سرزمین کهنمان که سر می زنیم مردمانی را می بینیم که جانشان با تار و پود عشق در آمیخته و رنگین کمانی از رنگ ها را به کار گرفته اند تا آثاری بی بدیل را خلق کنند. سال هاست که هنرهای سنتی ایرانی نسل به نسل و سینه به سینه از پدران به پسران و از مادران به دختران منتقل می شوند تا مبادا چرخه ی تولید این جلوه های تماشایی متوقف شود و گرد و غبار فراموشی چهره شان را از خاطر مردم پاک کند. 

مردان و زنان هر آنچه در قلب و ذهنشان دارند را به دستانشان هدیه می دهند تا نقشی بیافریند و زبان را به تحسین خود وا دارند. یکی سوزن و نخ به دست می گیرد و با سوزن دوزی درد دل هایش را بر پارچه می کشد، دیگری با صبر و حوصله حصیرها را به هم می بافد و غم و شادی هایش را در هم می تند و ...

هستند هنرهایی که در میان تاخت و تاز فناوری های جدید، از یادمان رفته اند و کمتر اسمی از آنها به میان می آید. سراغ هر کدامشان را که می گیری زخمی بر تنش خودنمایی می کند که دردش را فریاد می زند. نمد مالی یکی از این هنرهاست و نتیجه اش تولید نمدی است از پشم که می تواند به عنوان زیرانداز استفاده شود و علاوه بر زیبایی بسیاری از دردهای مفصلی را نیز بهبود ببخشد. این زیر انداز بر خلاف بسیاری دیگر از انواع زیراندازها بافته نمی شود بلکه با استفاده از حرارت و فشار و در نتیجه در هم رفتن پشم ها تولید می گردد؛ پشمی که در بهار با حوصله از بدن گوسفندان چیده شده است.

شاید تصور این هنر برایتان کمی مشکل باشد به همین علت می خواهیم تصاویری را از تولید نمد و مراحل نمدمالی برایتان به نمایش در آوریم تا بیشتر با آن آشنا شوید. این تصاویر توسط رضا قادری از مراحل ساخت نمد در شیراز به ثبت رسیده و در خبرگزاری ایرنا منتشر شده است.

کارناوال را همراهی کنید تا نظاره گر خلق هنری سراسر عشق باشید...

نمد مالی

1- پشم های تازه چیده شده درون ماشین حلاجی می روند تا خس و خاشاک آن جدا شود

ماشین حلاجی

2- باتجربه‌ها، پشم‌ها را با کمان دستی حلاجی می کنند

حلاجی با کمان دستی

3- استادکار آن چه در ذهن دارد را، بر نمد نقش می زند

نمد مال

4- پشم های رنگی حلاجی شده بر روی نمد قرار می گیرند

کامل کردن طرح

اضافه کردن پشم

5- طرح زیبای از ذهن برگرفته، نم نمک کامل تر می شود

طرح کامل شده

پشم های رنگی رنگی نمد

6- بر روی پشم ها آب می چکانند

آب چکاندن بر روی پشم ها

7- اما هنوز هم ریزه کاری هایی از نقش آن مانده است

افزودن نقش و نگار

8- چه زیباست که به تماشای اثر دست خودت بنشینی

نمد مال و نمد

9- نمد را لوله می کنند و حدود یک ساعت بر آن می کوبند

نمد را لوله می کنند

نمد را لوله می کنند

10- و اینک نقش و نگار ها بر جان و روح نمد جای می گیرد

جای گرفتن نقش و نگار ها

11- تمام نمد را با آب و صابون آغشته می کند

یکی از مراحل نمد مالی، ریختن آب داغ و یا محلول آب و صابون بر روی نمد است. این کار به این دلیل انجام می شود که تمام تار های پشم در هم تنیده شوند.

آغشته کردن با آب و صابون

12- نمد را خشک می کنند و دوباره آن را می شویند

شستن نمد

13- جان و رنگ بیشتری به آن می افزایند

رنگ کردن نمد

14- و اینک زمان ارائه این هنر به بازار است

فروش نمد به بازار

فروش نمد به بازار

15- نمد هایی که قرار است میهمان خانه ها شوند

فایده نمد

سخن آخر

 تا به حال نمد مالی را از نزدیک دیده اید؟

آیا به این هنر علاقه دارید؟

 دیدگاه و تجربیات خود را با ما درمیان بگذارید.

 

در میان بسیاری از فکر و خیال ها و در گیری های زندگی، گاه آن چنان با چشم باز در رویا فرو می رفتم و دنیا را سیر می کردم که گویی سوار بر دوچرخه ای تمام دنیا را فتح کرده ام. هر روز مدت

...

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

عالی

انتشار:03 آذر 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

عالی

انتشار:03 آذر 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.