تلفیق کار و تجارت با گردشگری شاید تا چندین سال پیش از نظر پژوهشگران بی معنا و مخالف تعاریف گردشگری بود. اما در طی 15 سال اخیر با رشد تجارت جهانی و سرمایه گذاری های عظیم در تسهیلات برگزاری همایش ها، سمینار ها و نمایشگاه ها شاهد ایجاد گونه ای از گردشگری به نام گردشگری تجاری هستیم.

کارناوال قصد دارد تا مفاهیم پایه در گردشگری تجاری را مورد بررسی قرار دهد.

گردشگری تجاری

تجارت و گردشگری | نبردی میان پژوهشگران

 تلفیق گردشگری و تجارت بحث مدرن و تازه ای است که تقریبا با توسعه تجارت در چند دهه گذشته ایجاد شده است. سفر کردن برای اهداف سیاسی، ملاقات و تجارت از دیرباز مرسوم و رایج بوده اما اکنون زمات ایجاد تغییر در بعضی تعاریف می باشد.

بحث های فراوانی پیرامون اصطلاح گردشگری تجاری وجود دارد زیرا بسیاری از محققان، تجارت و گردشگری را دو مقوله متضاد می دانند! گردشگری به صورت سنتی فعالیتی فراغتی قلمداد می شد که بیانگر گسست از کار است. 

اما امروزه تفکیک و جدا کردن زمان کار و فراغت بسیار دشوار می باشد و اکنون ترکیب این دو پدیده را می توان در مقیاس وسیع تری مشاهده کرد.

از طرفی برخی پژوهشگران و محققین بین سفر تجاری و گردشگری تجاری تمایز قائل می شوند و بیان می کنند که گردشگری تجاری به مناسبتی انجام می شود و حالت گروهی دارد اما برخی دیگر از پژوهشگران معتقدند که به هیچ عنوان تفاوت آشکاری بین سفر تجاری و گردشگری تجاری وجود ندارد!

گردشگری تجاری

گردشگری تجاری چیست؟

 گردشگری تجاری، سفر و اقامت افرادی است که به دلایل شغلی و حرفه ای سفر می کنند. به طور کلی این نوع گردشگری تمام سفر هایی که هدفشان با شغل و منافع تجاری مسافر در ارتباط باشد را در بر می گیرد.

مقصود اصلی گردشگری تجاری ، تفریح یا استراحت نیست بلکه افراد برای انجام بخشی از حرفه و کار خود عازم سفر می‌شوند. کشورهای گردشگر پذیر شرایطی را فراهم می‌کنند تا این نوع گردشگران بتوانند در مدت اقامت خود به فعالیت‌های دیگری نیز بپردازند و فرصت‌های بیشتری برای تفریح داشته باشند. برنامه ریزان این کشورها امکانات تفریح، استراحت و بازدید از آثار و ابنیه و سایر جاذبه‌های گردشگری منطقه خود را برای این نوع از گردشگران فراهم می‌کنند.

سفرهای بازرگانی معمولا به مراکز اقتصادی صورت می‌گیرد. بسیاری از مراکز بزرگ بازرگانی در سراسر دنیا در این امر رقابت می‌کنند تا پذیرای چنین مهمانانی باشند. کشورهایی همچون آمریکا، آلمان، ژاپن، انگلیس بیشترین مسافران تجاری را به خود جلب می‌نمایند و درصد قابل توجهی از گردشگری این کشور ها متعلق به گردشگران تجاری می باشد.

گردشگری تجاری

ویژگی های گردشگری تجاری

مهم ترین ویژگی این نوع گردشگری نیز کیفیت و بازدهی بالاتر آن نسبت به سایر اشکال گردشگری است و می تواند پایدار تر از سایر گردشگری ها باشد زیرا غیر فصلی است و می تواند در تمام طول سال اشتغال ایجاد کند.

گردشگری تجاری همچنین می تواند شتاب دهنده ای برای احیای مقصد باشد زیرا به جذب سرمایه ها کمک می کند و باعث بهبود زیر ساخت های مقصد می شود.

بسیاری از گردشگران تجاری می توانند در ایام تعطیلات به همراه خانواده یا دوستان خود به مقصد هایی بازگردند که برایشان جذاب و مفرح بوده است.

درست است که منافع بسیاری از گردشگری تجاری حاصل می شود اما به طور غیر قابل باوری این گونه گردشگری رقابتی است و به تسهیلات و خدمات بسیار باکیفیتی نیازمند است که باری دیگر به اهمیت توسعه زیرساخت ها برای جذب گردشگران اشاره می کند.

گردشگری تجاری

انگیزه های اصلی سفر گردشگران تجاری

سفر انفرادی برای تجارت

ملاقات ها : شامل سفر برای شرکت در همایش ها، کارگاه های آموزشی، سمینار ها، ملاقات های سالیانه و معرفی محصول خاص.

نمایشگاه ها : سفر برای حضور و یا شرکت در یک نمایشگاه بین المللی

سفر های تشویقی : سفر هایی که به عنوان پاداش برای کار یا عملکرد خوب به کارکنان داده می شود.

ضیافت های شرکتی : سرگرمی های پر زرق و برقی که برای مشتریان یا شخصیت های مهم تدارک دیده می شوند تا بین شرکت و این گروه ها، حسن نیت و دلبستگی ایجاد گردد.

دانشنامه گردشگری

با #مفاهیم و دانش گردشگری در کارناوال آشنا شوید.

دیدگاه ها : 0
account_circle
email

لطفا منتظر بمانید ....