چندی پیش با انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی ( یاتا ) آشنا شدیم امروز قصد داریم یکی از سازمان های مهم و مرتبط به یاتا را معرفی کنیم. سازمانی که به منظور مشخص شدن حقوق بین المللی و هوانوردی و تمایز قلمرو و تابعیت هواپیماها در سال 1947 با نام سازمان هواپیمایی کشوری بین المللی و نام اختصاری ایکائو (ICAO)، پایه گذاری گردید .

این سازمان فعالیت های خود را بر اساس پیمان شیکاگو به عنوان بخشی از سازمان ملل متحد پایه گذاری نمود .

امروز در کارناوال با سازمان ایکائو آشنا می شویم .

ایکائو

سازمان هواپیمایی کشوری بین المللی (ICAO) چیست؟

سازمان هواپیمایی کشوری بین المللی در سال 1947 بر اساس پیمان شیکاگو به عنوان بخشی از سازمان ملل متحد پایه گذاری شد. ایکائو گروهی است که شامل جمعی از کشور های علاقه مند به استاندارد کردن رویه ها و تسهیلات مسافرت بین المللی می باشد.

کشور ایران در سال 1327 رسما پیمان شیکاگو را بپذیرفت و به ایکائو پیوست.

شورای ایکائو نهاد اصلی تصمیم‌گیری در این سازمان می باشد و اعضای مجمع عمومی آن را 36 کشور که عضو ایکائو هستند تشکیل می دهد که به مدت 3 سال برای این شورا انتخاب می شوند.

برای عضویت در ایکائو کشور ها ملزم به پرداخت حق عضویت همانند سازمان ملل می باشند و عدم پرداخت حق عضویت موجب تعلیق حق رای آن ها خواهد شد که این اتفاق برای کشور هایی چون نیکاراگوئه، اردن و لهستان پیش آمده است.

پيمان شيكاگو در 96 ماده تدوين شده و در ضمن آن براصول كلي حقوق بين المللي و هوانوردي از جمله اصل حاكميت دولت ها بر قلمرو و تابعيت هواپيما تاكيد دارد. بر اساس توافق ، مقر سازمان در مونترال كانادا مي باشد.

ضمائم پیمان شیکاگو،یا همان انکس های ICAO، حاوی مقررات بین المللی هواپیمایی کشوری می باشد که به صورت مقررات توصیه شده طبق ماده 37 پیمان شیکاگو توسط ICAO  تهیه و منتشر می گردد.

ايكائو با تدوين استانداردها و مقررات لازم، به اعضاي خود كمک كرده است تا علاوه بر داشتن پروازهايی امن و ايمن، حفاظت از محيط زيست را نيز در سرلوحه ي اهداف خود قرار دهند. ايكائو هفتم دسامبر، مطابق با 17 آذر، را روز هواپيمايي كشوري نامگذاري كرده است و در اين روز ضمن تبريك به اعضاي خود، چشم انداز صنعت هواپيمايي كشوري را نيز تبيين مي كند. 

ایکائو

خلاصه ای از ضمائم ایکائو

در بخش زیر به تعدادی از ضمائم پیمان شیکاگو، یا همان انکس های ایکائو اشاره می کنیم تا دید کلی از چگونگی این مقررات بدست آورید.

انکس 1 ) حاوي قوانين و مقررات بين المللي در زمينه آموزش و امتحان در موردصدور گواهينامه هاي خلباني،مهندسي پرواز و تعمير و نگهداري هواپيما و گواهينامه هايمربوط به تعمير و نگهداري وسايل راديويي و دستگاه هاي ناوبري و آلات دقيق هواپيما و همچنين گواهينامه هاي مراقبت پرواز و عمليات شركت هاي هواپيمايي مي باشد.

انکس 2 ) قواعد و مقررات بين المللي براي خلبانان و كاركنان مراقبت پرواز درزمينه بعضي از نكات كه در هوا بايد مورد توجه قرار گيرد،ميباشد.از جمله اين قواعد و مقررات حق تقدم هواپيما ها نسبت به يكديگر در هوا می باشد.

انکس 5 )  واحد هاي اندازه گيري مورد استفاده در هواپيمايي كشوري را مشخص كرده است.

انکس 8 ) حاوي مقررات بين المللي ساخت و نگهداري هواپيما مي باشد.

انکس 10 ) حاوي مقررات مربوط به ساخت و نصب و نگهداري دستگاه هاي ارتباطي و ناوبري و رادار و نحوه تهيه و مخابره تلكس هاي هواپيمايي مي باشد.

انکس 12 ) حاوي مقررات تجسس و نجات مي باشد.

انکس 14 ) در اين انكس خصوصيات فرودگاههاي بين المللي از نظر حداقل طول و عرض و استقامت باند و تاكسي رو ها و ساير محموله هاي فرودگاهي و همچنين مقررات بين المللي احتراز از نصب موانع در فرودگاه ها و نيز حداقل احتياجات آتش نشاني و بعضي از ساير خدمات فرودگاهي درج شده است .

انکس 17 ) حاوي مقررات بين المللي در زمينه امنيت هواپيمايي مي باشد و هدف آن وضع مقررات درموردهواپيما ربايي و اقدامات خرابكاري درهواپيمايي است.

مقر ایکائو

منشور ایکائو

1) اطمينان از رشد منظم و ايمن هواپيمائي كشوري بين المللي در سراسر جهان

2) تشويق صنعت و طراحي هواپيما براي مقاصد صلح جويانه

3) ترغيب توسعه خطوط هوائي،فرودگاه ها و تسهيلات هوانوردي براي هواپيمائي كشوري بين المللي

4) پاسخ به نياز مردم جهان به حمل و نقل هوائي ايمن ،منظم،كارا و با صرفه

5) جلوگيري از تضييع اقتصادي ناشي از رقابت مضره

6) حفظ حقوق دول عضو و تامين فرصت مساوي براي اعضاء براي برقراري سرويس هوائي بين المللي

7) از بين بردن تبعيض ميان كشورهاي عضو

8) افزايش ايمني پروازها در ناوبري بين المللی

9) ارتقاء عمومي همه ابعاد هوانوردی

عکس قدیمی از مجمع ایکائو

کد فرودگاهی ایکائو

کد فرودگاهی ایکائو، کدی 4 رقمی یا 4 حرفی است که هر یک از فرودگاه های دنیا کد مختص به خود را دارد. این کد ها را ایکائو تعریف و در اسناد خود منتشر کرده است.

این کد ها با کد های یاتا که برای مقاصد عمومی مثل جدول شرکت های هوایی، رزور کردن ها و یا جابه جایی بار استفاده می شوند، تفاوت دارند. ( برای مثال کد یاتا فرودگاه بین المللی مدنی تبریز TBZ  است اما کد ایکائو آن OITT می باشد.)

کد ایکائو برای برنامه ریزی پرواز و کنترل ترافیک هوایی می باشد.

دانشنامه گردشگری

با #مفاهیم و دانش گردشگری در کارناوال آشنا شوید.

دیدگاه ها : 0
account_circle
email

لطفا منتظر بمانید ....

فونت -
فونت +
عرض -
عرض +
فاصله متن -
فاصله متن +
تیره
خاکستری
روشن
بستن

سازمان هواپیمایی کشوری بین المللی (ICAO)

چندی پیش با انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی ( یاتا ) آشنا شدیم امروز قصد داریم یکی از سازمان های مهم و مرتبط به یاتا را معرفی کنیم. سازمانی که به منظور مشخص شدن حقوق بین المللی و هوانوردی و تمایز قلمرو و تابعیت هواپیماها در سال 1947 با نام سازمان هواپیمایی کشوری بین المللی و نام اختصاری ایکائو (ICAO)، پایه گذاری گردید .

این سازمان فعالیت های خود را بر اساس پیمان شیکاگو به عنوان بخشی از سازمان ملل متحد پایه گذاری نمود .

امروز در کارناوال با سازمان ایکائو آشنا می شویم .

ایکائو

سازمان هواپیمایی کشوری بین المللی (ICAO) چیست؟

سازمان هواپیمایی کشوری بین المللی در سال 1947 بر اساس پیمان شیکاگو به عنوان بخشی از سازمان ملل متحد پایه گذاری شد. ایکائو گروهی است که شامل جمعی از کشور های علاقه مند به استاندارد کردن رویه ها و تسهیلات مسافرت بین المللی می باشد.

کشور ایران در سال 1327 رسما پیمان شیکاگو را بپذیرفت و به ایکائو پیوست.

شورای ایکائو نهاد اصلی تصمیم‌گیری در این سازمان می باشد و اعضای مجمع عمومی آن را 36 کشور که عضو ایکائو هستند تشکیل می دهد که به مدت 3 سال برای این شورا انتخاب می شوند.

برای عضویت در ایکائو کشور ها ملزم به پرداخت حق عضویت همانند سازمان ملل می باشند و عدم پرداخت حق عضویت موجب تعلیق حق رای آن ها خواهد شد که این اتفاق برای کشور هایی چون نیکاراگوئه، اردن و لهستان پیش آمده است.

پيمان شيكاگو در 96 ماده تدوين شده و در ضمن آن براصول كلي حقوق بين المللي و هوانوردي از جمله اصل حاكميت دولت ها بر قلمرو و تابعيت هواپيما تاكيد دارد. بر اساس توافق ، مقر سازمان در مونترال كانادا مي باشد.

ضمائم پیمان شیکاگو،یا همان انکس های ICAO، حاوی مقررات بین المللی هواپیمایی کشوری می باشد که به صورت مقررات توصیه شده طبق ماده 37 پیمان شیکاگو توسط ICAO  تهیه و منتشر می گردد.

ايكائو با تدوين استانداردها و مقررات لازم، به اعضاي خود كمک كرده است تا علاوه بر داشتن پروازهايی امن و ايمن، حفاظت از محيط زيست را نيز در سرلوحه ي اهداف خود قرار دهند. ايكائو هفتم دسامبر، مطابق با 17 آذر، را روز هواپيمايي كشوري نامگذاري كرده است و در اين روز ضمن تبريك به اعضاي خود، چشم انداز صنعت هواپيمايي كشوري را نيز تبيين مي كند. 

ایکائو

خلاصه ای از ضمائم ایکائو

در بخش زیر به تعدادی از ضمائم پیمان شیکاگو، یا همان انکس های ایکائو اشاره می کنیم تا دید کلی از چگونگی این مقررات بدست آورید.

انکس 1 ) حاوي قوانين و مقررات بين المللي در زمينه آموزش و امتحان در موردصدور گواهينامه هاي خلباني،مهندسي پرواز و تعمير و نگهداري هواپيما و گواهينامه هايمربوط به تعمير و نگهداري وسايل راديويي و دستگاه هاي ناوبري و آلات دقيق هواپيما و همچنين گواهينامه هاي مراقبت پرواز و عمليات شركت هاي هواپيمايي مي باشد.

انکس 2 ) قواعد و مقررات بين المللي براي خلبانان و كاركنان مراقبت پرواز درزمينه بعضي از نكات كه در هوا بايد مورد توجه قرار گيرد،ميباشد.از جمله اين قواعد و مقررات حق تقدم هواپيما ها نسبت به يكديگر در هوا می باشد.

انکس 5 )  واحد هاي اندازه گيري مورد استفاده در هواپيمايي كشوري را مشخص كرده است.

انکس 8 ) حاوي مقررات بين المللي ساخت و نگهداري هواپيما مي باشد.

انکس 10 ) حاوي مقررات مربوط به ساخت و نصب و نگهداري دستگاه هاي ارتباطي و ناوبري و رادار و نحوه تهيه و مخابره تلكس هاي هواپيمايي مي باشد.

انکس 12 ) حاوي مقررات تجسس و نجات مي باشد.

انکس 14 ) در اين انكس خصوصيات فرودگاههاي بين المللي از نظر حداقل طول و عرض و استقامت باند و تاكسي رو ها و ساير محموله هاي فرودگاهي و همچنين مقررات بين المللي احتراز از نصب موانع در فرودگاه ها و نيز حداقل احتياجات آتش نشاني و بعضي از ساير خدمات فرودگاهي درج شده است .

انکس 17 ) حاوي مقررات بين المللي در زمينه امنيت هواپيمايي مي باشد و هدف آن وضع مقررات درموردهواپيما ربايي و اقدامات خرابكاري درهواپيمايي است.

مقر ایکائو

منشور ایکائو

1) اطمينان از رشد منظم و ايمن هواپيمائي كشوري بين المللي در سراسر جهان

2) تشويق صنعت و طراحي هواپيما براي مقاصد صلح جويانه

3) ترغيب توسعه خطوط هوائي،فرودگاه ها و تسهيلات هوانوردي براي هواپيمائي كشوري بين المللي

4) پاسخ به نياز مردم جهان به حمل و نقل هوائي ايمن ،منظم،كارا و با صرفه

5) جلوگيري از تضييع اقتصادي ناشي از رقابت مضره

6) حفظ حقوق دول عضو و تامين فرصت مساوي براي اعضاء براي برقراري سرويس هوائي بين المللي

7) از بين بردن تبعيض ميان كشورهاي عضو

8) افزايش ايمني پروازها در ناوبري بين المللی

9) ارتقاء عمومي همه ابعاد هوانوردی

عکس قدیمی از مجمع ایکائو

کد فرودگاهی ایکائو

کد فرودگاهی ایکائو، کدی 4 رقمی یا 4 حرفی است که هر یک از فرودگاه های دنیا کد مختص به خود را دارد. این کد ها را ایکائو تعریف و در اسناد خود منتشر کرده است.

این کد ها با کد های یاتا که برای مقاصد عمومی مثل جدول شرکت های هوایی، رزور کردن ها و یا جابه جایی بار استفاده می شوند، تفاوت دارند. ( برای مثال کد یاتا فرودگاه بین المللی مدنی تبریز TBZ  است اما کد ایکائو آن OITT می باشد.)

کد ایکائو برای برنامه ریزی پرواز و کنترل ترافیک هوایی می باشد.

دانشنامه گردشگری

با #مفاهیم و دانش گردشگری در کارناوال آشنا شوید.