با اینکه اکنون سفر به بخشی از سبد کالای هر خانواده تبدیل شده، اما برخی از افراد بنا به دلایل گوناگونی قادر به سفر نیستند. امروز در کارناوال قصد داریم با موانع سفر و نقش بنگاه های تورگردان و بازاریابان گردشگری در قبال این موانع، آشنا شویم. با ما همراه شوید.

موانع سفر

چه موانعی برای سفر انسان ها وجود دارد؟

هر چند سفر به پدیده ای اجتماعی تبدیل شده است، با این حال برخی مردم هنوز هم تمایلی به سفر ندارند . نتایج تحلیل های روان شناختی پاسخ های کاملی را در مورد دلایل عدم تمایل به سفر ارائه نمی دهند و ما می توانیم دلایل واقعی بیشتری را بررسی کنیم. بسیاری ار پژوهش ها موانع سفر را در شش طبقه جامع قرار می دهند:

1) هزینه 

مشتریان یا مسافران با محدودیت مالی مواجه اند و مسافرت باید با سایر مصادیق هزینه‌ کرد بودجه به رقابت بپردازد. این که بگوییم سفر کردن هزینه بر است یعنی غیرمستقیم گفته ایم مسافرت مهم نیست، اما با چنین تفسیری باز هم "هزینه" دلیل اصلی ماندن افراد در منزل است.

2) کمبود وقت

بسیاری از افراد نمی توانند کسب و کار و شغل و حرفه خود را برای سپری کردن تعطیلات ترک کنند.

3) محدودیت های سلامتی

سلامتی پایین و ناتوانی های جسمی ، افراد را خانه نشین می کند. همچنین ترس از ابتلا به بیماری های واگیردار، آنفولانزا، مسمومیت های غذایی و . . . مردم را از رفتن به سفر باز می دارد.

4) شرایط خانوادگی

والدین فرزندان کوچک به علت تعهدات و الزامات و دشواریی های سفر، کمتر مسافرت می کنند و بسیاری از والدین اجازه سفر به فرزندان خود به صورت مستقل نمی دهند.

5) آگاهی نداشتن

آگاهی نداشتن از مقصدی که می تواند رضایت و لذت را به همراه داشته باشد از موانع اصلی به مسافرت است.

6) ترس و ایمنی

چیزهای ناشناخته معمولا رعب آورند، در سفر اغلب چیزها برای مسافر نا آشناست. جنگ، ناآرامی، تروریسم، بدنامی منطقه در ذهن مسافر ترس و تردید می آفریند. تروریسم چهره زشت خود را در دهه اخیر نشان داد و مانعی برای برخی از سفرها شده است.

بنگاه تورگردان

وظایف تورگردانان و بازاریابان گردشگری در قبال موانع سفر

هنگامی که انگیزه سفر به اندازه کافی قوی باشد، موانع از میان می روند، اما این نیروهای بازدارنده باز هم ممکن است نوع وسیله و مقصد انتخابی را تحت تاثیر خود قرار دهند.

مسافران می توانند بر چهار متغیر اول فائق شوند، اما این وظیفه بازاریابان گردشگری است که عامل پنجم را دستخوش تغییر قرار دهند. برای مدیران بازاریابی این موضوع مسئله ای مهم است. برای نشان دادن گستردگی  این مانع، رویکرد زیر، در شرایطی که مانع "هزینه" حذف شده بود، در نظر گرفته شد. از پاسخ دهندگان خواسته شد تا این جمله ناقص را کامل کنند:

« به آقا و خانم x تور رایگان y (یک مقصد مناسب) پیشنهاد شد اما آن ها تمایلی برای سفر نداشتند؛ زیرا . . . »

الف) 42% از افراد پاسخ دادند که خانواده x قصد سفر داشتند، اما به دلایل شغلی و بیماری و سن و مسوولیت فرزندان نمی توانستند به سفر بروند.

ب) 26% گفتند که خانواده x اصلا نمی خواستند به سفر بروند و آن ها ترجیح می دادند در خانه بمانند یا اصلا علاقه ای نداشتند سفر کنند یا از مسافرت می ترسیدند.

از این پژوهش آشکار شد که به رغم تمایل زیاد به سفر، برخی از مردم ترجیح می دهند در خانه بمانند. برای برخی دیگر تمایل کم به مسافرت با نگرانی و ترس از این که تجربه سفر چگونه خواهد بود ترکیب می شود. این گونه بی میلی به مسافرت برخلاف جریان امواج جامعه است، اما این بخش آن قدر بزرگ است که نباید نادیده گرفته شود. با ابزارهای انگیزشی مناسب، درصد زیادی از این گروه از مسافران بالقوه، متقاعد خواهند شد که مکان ها و علایق آن ها در خارج از دنیایی که در آن قرار دارند نیز وجود دارند.

دانشنامه گردشگری

با #مفاهیم و دانش گردشگری در کارناوال آشنا شوید.

دیدگاه ها : 0
account_circle
email

لطفا منتظر بمانید ....