آسانسور سانتا ژوستای لیسبون | جاذبه ای متفاوت در پرتغال

امروز : ?

دمای کنونی : ?

بیشینه دما : ?

کمیـنه دما : ?

?

?

?

?

  • location_on پرتغال، لیسبون، خیابان دو اورو.
  • 7:00- 22:00
  • +351 21 413 8679
  • 5 یورو (حدود 22 هزار تومان)
  • public وب سایت کلیک کنید
نکات ضروری
سختی مسیر : آسان
نزدیک ترین پمپ بنزین : 3.2 کیلومتر- BP
راهنمای آشنا با منطقه : نیاز ندارد
مدت پیشنهادی بازدید : 2 ساعت
بهترین فصل سفر : تابستان
ممنوعیت زمان بازدید : 22:00 - 7:00
خطر گم شدن : ندارد
آنتن موبایل : دارد
نزدیک ترین هتل : 200 متر- internacinal design
نزدیک ترین فرودگاه : 8.6 کیلومتر- فرودگاه لیسبون پورتلا
امکانات رفاهی : آسانسور، پله، مسیر پیاده روی، نیمکت در کابین ها
وسیله نقلیه عمومی : مترو، تاکسی
مسیر خاکی : ندارد
نزدیک ترین پارکینگ : 280 متر- chiado parking
نزدیکترین ایستگاه مترو : 230 متر- baixa chiado
نزدیک ترین ایستگاه اتوبوس : 650 متر- largo trindade
دسترسی به اینترنت : دارد
نزدیک ترین رستوران : 62 متر - work oriental
مسیر پیاده روی : دارد
نمایش همه نکات ضروری

با ظهور آسمان خراش ها و برج های سر به فلک کشیده، شهرها چهره ای دیگر به خود گرفتند. این بناهای غول پیکر که نمادی از جاه طلبی و زیاده خواهی انسان ها و البته ازدیاد جمعیت هستند، آمدند تا فضا برای زندگی افراد بیشتری فراهم شود. با قد کشیدن این سازه های سر به فلک کشیده وجود آسانسورها هم به امری حیاتی تبدیل شد و چیزی نگذشت تا جای پله ها را گرفتند. اما همیشه داستان شکل گیری آسانسورها به همین سادگی نبوده ....

در شهر لیسبون در پرتغال، آسانسوری وجود دارد که در هیچ ساختمانی جایگذاری نشده، بلکه میان زمین و آسمان معلق است. داستان این سازه با تمام آسانسورهایی که تا به حال دیده اید فرق دارند، این بالابر عظیم که سانتاژوستا نام دارد ساخته شد تا مشکل هم سطح نبودن قسمت های مختلف شهر را حل کند. اگر سوار این آسانسور شوید و مسیری را پیاده روی کنید سر از منطقه ی دیگری از شهر در خواهید آورد. ماجرای ساخت این سازه از این قرار است که سالها پیش شهر لیسبون فراز و نشیب های زیادی داشت و از تپه های متعددی تشکیل می شد؛ به همین خاطر اهالی آن برای رفع این مشکل سانتا ژوستا را ساختند که هم مشکل شهر را حل کرد و هم با ظاهر زیبایش، امروز به جاذبه ی گردشگری بدل شده است. کارناوال امروز به لیسبون آمده تا از نزدیک این آسانسور منحصر به فرد را ببیند و ساعاتی را در آن سپری کند. ما را در این سفر هیجان انگیز همراهی کنید.

آسانسور سانتا ژوستا
 
آسانسور سانتا ژوستا
photo by David Rodrigues

چرا بازدید از سانتا ژوستا؟


  •  از جالب ترین آسانسورهای دنیاست که به جاذبه ای برای گردشگران تبدیل شده است.
  • این آسانسور توسط یکی از شاگردان ایفل، سازنده ی برج ایفل ساخته شده است.
  • سانتا ژوستا مهم ترین جاذبه ی گردشگری شهر لیسبون پرتغال می باشد.
قسمت بالای آسانسور سانتا ژوستا
 
آسانسور سانتا ژوستا از نمای نزدیک
 

معرفی آسانسور سانتا ژوستا | Santa Justa Lift

شاید تصورش را هم نمی کردید که روزی یک آسانسور به جاذبه ی گردشگری تبدیل شود و توریست ها برای استفاده از آن صف های طولانی را تحمل کنند تا چند دقیقه ای سوارش شوند. در شهر لیسبون پرتغال آسانسوری غیر عادی وجود دارد که به راستی در دنیا بی نظیر است؛ سازنده ی آسانسور سانتا ژوستا، یکی از بهترین شاگردان ایفل، سازنده ی برج ایفل پاریس است که رائول مسنیر د پانسرد (Raul Mesnier de Ponsard) نام دارد.

از قدیم شهر لیسبون پر از سراشیبی و سربالایی بود و ساکنان مجبور می شدند حتی برای رفتن به میدان اصلی شهر هم بالا و بلندی های زیادی را پشت سر بگذارند؛ رفت و آمدی که زندگی مردم را با سختی روبرو کرده بود. یکی از نقاط لیبسون که تردد در آن به سختی صورت می گرفت، محل کنونی آسانسور سانتا ژوستاست. این منطقه با شیبی تند و تفاوت ارتفاع 45 متری که دارد، در گذشته مردم را دچار دردسرهایی کرده بود. حتی این شیب و ارتفاع زیاد سبب شده بود تا چوپانان با سختی و مشقت زیادی دام های خود را از این سراشیبی و سربالایی ها عبور دهند. به همین خاطر وقتی در سال 1870 میلادی، پیشنهاد ساخت آسانسور مطرح شد تا رفت و آمد آسان تر شود، با استقبال چوپانان مواجه نشد و آن ها خواستار ساخت راه آهن بودند تا به وسیله ی آن دامهایشان را هم جا به جا کنند. اما نهایتا طرح ساخت آسانسور پیروز شد و گله داران هم مجبور به پذیرفتن آن شدند؛ سازه ای که سانتا ژوستا نام گرفت و در سال 1874 میلادی کار ساخت و سازش آغاز و نهایتا در سال 1902 کامل شد.

هم اکنون این آسانسور در منطقه ی پامبولین بکسا (Pombaline Baixa)  لیبسون قرار دارد و منطقه ی بکسا را به خیابان روا دو کارمو (Rua do Carmo) متصل می کند.

آسانسور سانتا ژوستا سازه ای عظیم است که به صورت عمودی ساخته شده، دو کابین دارد که با چوب و آینه تزئین و زیباسازی شده اند. ظرفیت این کابین ها 24 نفر بوده که هم اکنون به 29 نفر افزایش یافته، کابین های آسانسور هنوز هم شبیه همان چیزی است که رائول ساخته بود فقط کمی بازسازی شده اند اما هنوز ظرافت هایی که این مهندس کاردان در طراحی به کاربرده، قابل مشاهده است. 

علاقمندان می توانند از پنجره های کابین ها و سکویی که برای تماشای مناظر اطراف ساخته شده از چشم انداز محیط لذت ببرند و با دیدن ساختمان های کهن اطراف، ساعاتی را در میان تاریخ کشور پرتغال به گشت و گذار بپردازند. در ادامه بر فراز این سازه ی زیبا رفته و از نزدیک با ظرافت های موجود در آن آشنا می شویم. همراه کارناوال بیایید تا از آسانسور سانتا ژوستا استفاده کنیم.

آسانسور سانتا ژوستا
 
آسانسور سانتا ژوستا
 
آسانسور سانتا ژوستا
 

آسانسور سانتا ژوستا از نگاهی نزدیک تر

از دور که به این آسانسور بنگرید سازه ای فلزی و غول پیکر خواهید دید، اما هر چه به آن نزدیک شوید زیبایی هایش بیشتر نمایان می شود. شما با آسانسوری تماما فلزی و طوسی رنگ روبرو هستید که برای تزئین، در ظاهر آن از چوب و آینه هم استفاده شده است. با ورود به محوطه ی آسانسور، هم می توانید از پلکان مارپیچ و فلزی بالا بروید و هم وارد آسانسور شوید. پیشنهاد می کنیم که هر دو را امتحان کنید ولی بدانید که پله ها باریک و کاملا مارپیچی هستند و بالا رفتن از آن ها کمی دشوار است.

سانتا ژوستا دو کابین یا اتاقک برای بالا و پایین بردن بازدیدکنندگان دارد. هر یک از این اتاق های آسانسور دو در برای ورود و خروج دارند که از جنس چوب هستند. هریک از این درهای چوبی به وسیله ی یک کرکره ی فلزی محافظت می شوند، با ورود مسافران به کابین ها مسئول آسانسور درها را باز و بسته می کند و جالب اینجاست که درِ خارجی هر بار با کلید مسئول آسانسور قفل و دوباره باز می شود؛ کاری شبیه به قفل کردن در خانه.

بازدید کنندگان با وارد شدن به اتاقک آسانسور، دو انتخاب خواهند داشت؛ یا در مسیر پیاده‌رو توقف کنند یا بر فراز آسانسور رفته و از محوطه ی مخصوص، به تماشای شهر بنشینند. مسیر پیاده‌روی این سازه که به صورت مسقف ساخته شده، مانند پل های عابر امروزی است و با توری های فلزی پوشانده شده است. بالاترین طبقه، محوطه ای کاملا باز می باشد که بهترین و جذاب ترین قسمت بازدید از آسانسور سانتا ژوستاست. 

آسانسور سانتا ژوستا
 
پلکان آسانسور سانتا طوستا
photo by amnat
در ورودی آسانسور سانتا ژوستا
 
قسمت بالایی آسانسور سانتا ژوستا
 

بر فراز آسانسور سانتا ژوستا لیسبون

همانطور که قبل تر اشاره کردیم، می توانید به راحتی به بالاترین طبقه ی آسانسور سانتا بروید و چند دقیقه ای به تماشای شهر لیسبون بنشینید. البته هنوز هم شهروندان لیسبون از سانتا ژوستا برای رفت و آمد روزانه استفاده می کنند تا به نقاط مهم شهر برسند و این یعنی آسانسور برای توریست ها جنبه ی گردشگری دارد و برای اهالی هنوز هم یک مسیر خوب برای دسترسی به نقاط مختلف است.

آسانسور از سمت شمال به میدان روسو (Rossio) و از جنوب به محله ی پراکا دو کامرسیا (Praça do Comércio) و رودخانه ی شهر می رسد و با رفتن به بالای این سازه می توانید از این اماکن دیدن کنید. همچنین از بالای این آسانسور می توان کلیسای معروف سائو روک (São Roque) و مرکز شهر لیسبون که با نام بارو آلتو کورتر (Bairro Alto quarter) شناخته می شوند را به وضوح دید. در لیسبون اغلب اوقات سال هوا خوب و دلپذیر است به همین خاطر می توان به راحتی چند ساعتی را بر فراز آسانسور سپری کرد. در تصاویری که در ادامه می بینید، می توانید تا حدودی لذت تماشای این شهر زیبا را احساس کنید.

نمای شهر از بالای آسانسور سانتا زوستا
 
شهر لیسبون از بالای آسانسور سانتا ژوستا
 

قسمت های مختلف آسانسور سانتا ژوستا

حالا که کمی با کلیات و ظاهر آسانسور فوق العاده ی سانتا ژوستا آشنا شدیم، برای این که بهتر همه ی زوایای این سازه را مشاهده نمایید، در این بخش به صورت جداگانه به قسمت های مختلف این آسانسور می رویم، همراه ما بمانید.

1- ورودی آسانسور

یکی از جذاب ترین قسمت های آسانسور سانتا ژوستا، قسمت ورودی آن است، با دیدن این سازه از دور همه هیجان زده می شوند که داخل آن چه می گذرد. پس از عبور از پلکان به ورودی کابین آسانسور خواهید رسید که شبیه به درهای کرکره ای امروزی است. با رسیدن آسانسور و کابین مورد نظر باید از دو در چوبی و فلزی عبور کنید و پس از داخل شدن، مدت کوتاهی منتظر بمانید تا سانتا ژوستا حرکتش را آغاز کند؛ مهم نیست که چه کابینی را انتخاب می کنید اما حتما یکی از آن ها را امتحان کنید.

در ورودی و پلکان آسانسور سانتا ژوستا
 
در ورودی و پلکان آسانسور سانتا ژوستا
 

2- داخل کابین آسانسور سانتا ژوستا

یکی دیگر از قسمت های جذاب آسانسور سانتا ژوستا کابین های آن است، اتاقک هایی با فضای 45 متر مربعی که با اتاقک های آسانسور امروزی خیلی فرق دارند. اینجا همه چیز به صورت سنتی و در کمال ظرافت و طراحی ساخته شده و به وضوح دیده می شود که برای ساخت آن زمان زیادی صرف گردیده است. این کابین ها دارای پنجره هستند که این امکان را فراهم نموده اند تا بازدیدکنندگان حین بالا و پایین رفتن از مناظر بیرون نیز لذت ببرند.

درباره ی این آسانسور نکته ی جالبی هم وجود دارد؛ این کابین ها در حین بالا رفتن می توانند 20 نفر را با خود بالا ببرند اما در حین پایین آمدن تنها گنجایش 15 نفر را دارند و سوار شدن بیش از اندازه در آن باعث آسیب دیدن آسانسور می گردد، این آسانسور در زمان افتتاح با 24 نفر بالا و پایین رفت که کار درستی نبود.

داخل کابین آسانسور سانتا ژوستا
 
کابل های آسانسور سانتا زوستا از نمای بیرونی
 

3- مسیر پیاده‌رو

این قسمت که اصلی ترین بخش آسانسور سانتا ژوستا بوده و هست، مسیری فلزی است که عبور از آن شبیه به عبور از پل های عابر پیاده ی امروزی است. اطراف این مسیر تماما با فنس و توری پوشانده شده، زیرا افرادی که از اینجا عبور می کنند، اغلب افرادی هستند که از آسانسور به عنوان بخشی از وسایل نقلیه ی عمومی شهر استفاده می کنند و قصد اصلی آن ها استفاده از آسانسور به عنوان یک جاذبه ی گردشگری نیست. شاید جالب باشد که بدانید این روزها برخی از عابران روی فنس های این قسمت قفل می بندند و با این کار سعی دارند عشق و محبتشان را به معشوقشان نشان داده و آن را جاودان کنند، اما از آنجایی که با زیاد شدن قفل ها، وزن سازه ی سانتا ژوستا زیاد می شود مسئولین هر چند وقت یکبار این قفل ها را باز می کنند.

مسیر پیاده روی آسانسور سانتا ژوستا
photo by Jacques-Etienne
فنس های قسمت پیاده رو سانتا ژوستا
 

4- بالکن ها و قسمت فوقانی

اگر به تصاویر با دقت توجه کرده باشید دو سوی آسانسور سانتا ژوستا شبیه به دو برج دیدبانی است که سالیان دور در قلعه ها ساخته می شدند. این دو مکان در واقع بالکن هایی هستند که برای گردشگران ساخته شده اند. شما به راحتی و با استفاده از آسانسور و طی کردن چند پله می توانید در فضای آزاد از مناظر اطراف این آسانسور استفاده کنید، اینجاست که به ابهت و عظمت این سازه پی خواهید برد.

قسمت فوقانی آسانسور سانتاژوستا
 
قسمت فوقانی آسانسور سانتاژوستا
 

5- پلکان

درست است که هر کسی که به دیدار آسانسور سانتا ژوستا می رود، قصد استفاده از آسانسور را دارد، اما استفاده از پلکان مارپیچ و آهنین آن نیز تجربه ی جالبی است. روزهای پر ازدحام آسانسور و روزهایی که برای استفاده از کابین های آن باید زمان زیادی را در صف منتظر بمانید، این پلکان به کار می آیند. اگر به تصاویر توجه کنید، می بینید که نرده های محافظ این پلکان ها همه با اشکال زیبای فلزی تزئین شده اند.

پلکان مارپیچ آسانسور سانتا ژوستا
 

معماری و ساخت آسانسور سانتا ژوستا

 این آسانسور با ساختار عمودی‌اش در امتداد خیابان روا د سانتا ژوستا (Rua de Santa Justa) واقع شده است. دو برج فلزی دارد و یک پلت فرم دلباز برای مشاهده ی مناظر پانورامای اطراف و یک مسیر پیاده روی و یک پایه ی اصلی که آسانسور را سر پا نگه داشته اند. پایه ی آن از 4 ستون عمودی تشکیل شده که هر یک از این ستون ها نیز از دو ستون ساخته شده اند.

ارتفاع این آسانسور در بالاترین نقطه 45 متر است و این یعنی می تواند شما را 45 متر بالاتر از سطح زمین ببرد. دو پلکان مارپیچ در دو سمت این سازه قرار دارند که الگوی ساخت هر یک از آن ها با دیگری متفاوت است.

موتور آسانسور نیز در پایین ترین سطح آن و در کیوسکی قفل شده قرار دارد. قسمت اصلی این سازه که بخش پیاده روی آن است، امروزه به مکانی تماشایی بدل شده و حتی در هنگام شب هم عابران زیادی از آن استفاده می کنند، به همین خاطر روی سقف این قسمت لامپ هایی قرار داده اند تا در زمان شب نیز آسانسور سانتا ژوستا قابل استفاده و امن باشد.

سبکی که در معماری آسانسور سانتا ژوستا استفاده شده معماری نئوگوتیک است که با نام های گوتیک ویکتوریایی و احیای گوتیک نیز شناخته می شود، این سبک در حدود سال 1740 میلادی در انگلستان به وجود آمد و تا قرن نوزدهم نیز طرفداران زیادی داشت. از شاخصه های اصلی نئوگوتیک می توان به استفاده ی بیش از حد از الگوهای تزئینی و گلدسته و پنجره های نوک تیز اشاره کرد به عبارت دیگر پیروان این سبک تا جایی که می توانند از تزئینات برای زیباسازی اثرشان استفاده می کنند. به همین خاطر آسانسور سانتا ژوستا را نمادی از سبک معماری قرن نوزدهم می دانند و از آن به عنوان یک نوآوری مدرن یاد می کنند.

اگر به استفاده ی فلزات تزئینی در ساختمان ها علاقمند هستید و نوع استفاده از فلزات و چوب در سازه های خارق العاده ی دنیا برایتان جالب است مطمئن باشید هرگز از دیدن این آسانسور پشیمان نمی شوید.

آسانسور سانتا زوستا از نمای زیرین
 
آسانسور سانتا زوستا از نمای کناری
 

تاریخچه آسانسور سانتا ژوستا

همانطور که تا اینجا حتما متوجه شده اید هدف از ساخت این آسانسور آسان کردن دسترسی اهالی شهر به نقاط مختلف بوده است، بخصوص رفتن به میدان اصلی لیسبون که رسیدن به آن کار دشواری بود.

در سال 1874 میلادی، مهندسی نظامی به نام روبرتو آرمانیو (Roberto Arménio) طرح ساخت پلی را در مسیر فعلی آسانسور ژوستا ارائه داد، اما در سال 1876 میلادی طرح ساده تری داده شد که در آن از خطوط راه آهن و سطوح شیب دار استفاده شده بود. اما این طرح هم مورد قبول واقع نشد تا این که در ماه می سال 1882 میلادی، رائول مسنیر د پانسرد، از شهردار تقاضا کرد تا روی پروژه کار کند و طرحی بهتر جایگزین طرح های قبلی کند. ایده ی وی در ابتدا این بود که به جای سطوح شیبدار از طرح های مکانیکی استفاده نماید و در اول ماه ژوئن سال 1882 میلادی موفق شد مجوز کار روی این پروژه را به دست آورد.

رائول کار خود را شروع کرد و طرح آسانسور را روی کاغذ پیاده نمود و در سال 1896 میلادی درخواست کرد تا به طرحش، اجازه ساخت دهند. در همین حین مهندس دیگری به نام هنری لوسیو (Henry Lusseau) طرح دیگری را به شهرداری ارائه داد و همین موضوع باعث شد، تایید اجرای طرح رائول 2 سال طول بکشد اما نهایتا او موفق شد مجوز را دریافت نماید.

در سال 1899 میلادی رائول و چند نفر از سرمایه داران شهر، شرکتی با نام موسسه آسانسور دو کارمو (Empresa Elevador do Carmo) تاسیس کردند و همه ی خدمات ساخت، تعمیر و حفظ و نگهداری آسانسور سانتا ژوستا را تا 99 سال بعد تامین نمودند. اما در سال 1900 میلادی قرارداد شهرداری با این شرکت به هم خورد و این در صورتی بود که این قرارداد تا سال 1939 میلادی اعتبار داشت و به این شرکت تنها 6 ماه فرصت دادند که ساخت آسانسور را به اتمام برسانند. به همین خاطر ساخت پروژه به سرعت آغاز شد و در 31 ماه آگوست سال 1901 میلادی آسانسور توسط پادشاه کارلوس فرمانروای وقت پرتغال افتتاح گشت.

در همین زمان جشنی برای افتتاح این سازه برپا شد که در آن خاندان سلطنتی و خانواده ی رائول و خبرنگاران حضور داشتند اما با این که آسانسور افتتاح شده بود اما هنوز کامل نبود و انجام کارهای ابتدایی و مهم آن نیز تا سال 1902 میلادی به تعویق افتاد. در سال 1905 میلادی امتیازاتی به شرکت تراموای ویبولیتین داده شد تا نیازهای آسانسور این پروژه را تامین کند و در سال 1907 میلادی نیز شرکتی انگلیسی به نام ویگود وظیفه ی تامین خدمات الکترونیکی آسانسور را بر عهده گرفت و نهایتا در سال 1913 میلادی آسانسور این سازه از کمپانی امپراسا دو الویتور دو کامو (the Empresa do Elevador do Carmo) خریداری شد.

عمومی شدن آسانسور سانتا ژوستا

با همه ی ماجراهایی که در بالا بیان کردیم هنوز آسانسور سانتا ژوستا به روی عموم باز نشده بود تا سال 1943 میلادی که راه اندازی آسانسور این سازه تصویب شد و سال 1973 میلادی نیز شرکت تراموای شهر، مسئولیت آسانسور را بر عهده گرفت. سال 2002 میلادی آسانسورهای این سازه که هر کدام 3 کابل داشتند فعال شدند و در فوریه ی سال 2002 میلادی نیز استفاده از آسانسور سانتا ژوستا برای عموم مردم ممکن شد و این بار سانتا ژوستا حقیقتا افتتاح گشت.

رائول مسنیر د پانسرد سازنده آسانسور
 
تصویری قدیمی از آسانسور سانتا ژوستا
 
آسانسور سانتا ژوستا از نمای دور
 

مسیر و هزینه

برای استفاده از آسانسور منحصر به فرد سانتا ژوستا باید بلیط تهیه کنید.

هزینه ی بلیط:

5 یورو (حدود 22 هزار و 500 تومان)

*توجه داشته باشید اگر بخواهید تنها از پلت فرم یا همان بالکن بالایی این آسانسور استفاده نمایید، تنها کافی است 1.5 یورو حدود (7 هزار تومان) پرداخت کنید و در هزینه ها تا حد زیادی صرفه جویی نمایید.

ساعات استفاده:

7:00-23:00 (همه روزه)

ساعات استفاده از کابین آسانسور:

تابستان: 7:00-23:00

زمستان: 7:00-21:00

ساعات بازدید از طبقه بالا و سکو:

تابستان: 9:00-23:00

زمستان: 9:00-21:00

دسترسی:

 بهترین راه رسیدن به آسانسور سانتا ژوستا استفاده از مترو است. شما می توانید سوار متروهای خطوط آبی یا سبز لیسبون شوید و از ایستگاه های بیسا (Baixa) و چیادو (Chiado‎) استفاده کرده و با کمی پیاده روی به آسانسور سانتا ژوستا برسید.

آدرس: پرتغال، لیسبون، خیابان دو اورو.

.Address: R. do Ouro, 1150-060 Lisboa, Portugal 

لطفا منتظر بمانید ....

نمایش جاذبه های گردشگری نزدیک

آسانسور سانتا ژوستا را در ویدیو تماشا کنید 

 

بازدیدی مجازی از آسانسور سانتا ژوستا و مناظر اطرافش را تجربه کنید


حقایق جالب درباره آسانسور سانتا ژوستا

با همه ی نکات جالب و حقایقی که تا به حال درباره ی آسانسور سانتا ژوستا بیان کردیم، باز هم نکاتی جذاب باقی است که بهترین آن ها را برایتان برگزیدیم و در اینجا بیان می کنیم:

- در 10 جولای سال 1902 میلادی که پس از چندین سال این آسانسور افتتاح شد 3000 بلیط برای استفاده از آن به فروش رسید.

- تا 7 نوامبر سال 1907 میلادی این آسانسور با بخار کار می کرد اما در این تاریخ موتوری الکتریکی جایگزین آن شد.

- پیش از وجود این آسانسور رفت و آمد در شهر لیسبون بسیار دشوار بود.

- استفاده از این آسانسور هنوز هم سریع ترین راه برای رسیدن از بیسا (Baixa) به محله ی بایرو آیتو (Bairro Alto) است.

- امروزه به دلیل استقبال زیاد گردشگران از این آسانسور دستفروشان زیادی در نزدیکی در ورودی این آسانسور تنقلات و خوراکی های خیابانی می فروشند.

- آسانسور سانتا ژوستا بخشی از سیستم حمل و نقل این شهر است و ایمنی آن همیشه کنترل می شود، پس نگران قدیمی بودن این آسانسور نباشید.

- در فصل تابستان گردشگران زیادی به دیدار این آسانسور می روند و صف های استفاده از آن بسیار طولانی می شوند.

 - با این که کابین های این آسانسور تقریبا در سال 1900 میلادی تکمیل شدند اما هنوز هم چوب های به کار رفته در آن جلای خود را دارند و بسیار زیبا هستند.

-امروزه با بازگشایی ایستگاه متروی باکسا چیادو (Baixa-Chiado) عابران می توانند با استفاده از پله برقی این مترو هم به مقصدشان برسند بدون نیاز به این که از آسانسور سانتا ژوستا استفاده کنند، اما با این حال هنوز هم افراد زیادی از این آسانسور استفاده می کنند.

آسانسور سانتا زوستا از رو به رو
 

سخن آخر

شهر لیسبون یکی از زیباترین شهرهای کشور پرتغال می باشد که متاسفانه کمتر مورد توجه گردشگران ایرانی قرار می گیرد اما این شهر مملو از جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعت دیدنی و جذاب است. پیشنهاد می کنیم اگر به دنبال مقصد سفری منحصر به فرد هستید حتما این شهر را هم جزو گزینه های خود قرار دهید.

اگر تا به حال به کشور پرتغال سفر کرده اید تجربیات و نظراتتان را هم با ما در میان گذارید و ذکر کنید که علاقمندید به کدام یک از جاذبه های این کشور بپردازیم.

ورود به صفحه اختصاصی راهنمای سفر به لیسبون
دیدگاه و تجربه سفر
account_circle
email

لطفا منتظر بمانید ....

پرسش و پاسخ
account_circle
email

لطفا منتظر بمانید ....

عکس های کاربران