karnaval.ir

سحر بحیرائی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

04 مهر 1399

به روز رسانی

04 مهر 1399

در این مقاله به معرفی شهر بسطام می‌پردازیم و برای‌تان از دیدنی های بسطام خواهیم گفت؛ دیدنی‌های بی‌نظیر تاریخی که در گوشه‌ای از این شهر زیبا جا خوش کرده‌اند. اگر دوست دارید درباره تاریخچه شهر بسطام بدانید، بخش تاریخچه از مطلب ما را فراموش نکنید.

ور به بسطام شدن نیز ز بی سامانیست                                                             پس سران بی سر و سامان شدنم نگذارند

چرا بازدید از شهر بسطام ؟


  • یکی از شهرهای تاریخی استان سمنان است که بر خلاف سایر شهرهای استان از آب‌وهوای بسیاری مطبوعی برخوردار است.
  • یکی از مشهورترین جاذبه‌های طبیعت‌گردی ایران، جنگل ابر در نزدیکی بسطام قرار دارد.
  • آثار تاریخی بی‌نظیر و متفاوت این شهر می‌تواند مقصدی مناسب برای علاقه‌مندان به تاریخ باشد.
  • شهر بسطام در جلسه هیئت وزیران در سال 1386 به عنوان شهر نمونه گردشگری در منطقه انتخاب شد.

آشنایی با بسطام

جمعیت: 44,052 نفر مطابق با آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ 

جغرافیا: بسطام در استان سمنان و شمال شرق شهرستان شاهرود قرار دارد. این شهر از شرق به میامی و دشت کویر و از شمال به استان گلستان نزدیک است.

نژاد: می توان ارتباط نزدیکی میام مردم این شهر و ساکنین مناطق خراسان جنوبی و کاشمر مشاهده کرد.

دین و مذهب: جمعیت غالب شهر بسطام مسلمان و شیعه هستند.

زبان: به طور کلی مردم استان سمنان به زبان سمنانی صحبت می کنند. این زبان به طور کلی شامل 5 گویش متنوع سمنانی، سنگسری، شهمیرزادی، لاسجردی و سرخه‌ای است. مردم بسطام این زبان را به گویش شاهرودی تکلم می کنند. که به احتمال زیاد این گویش ریشه در زبان فارسی دری یا طبری دارد.

اقتصاد: این شهر در زمینه کشاورزی و باغداری و همچنین گردشگری فعالیت دارد و در آمد مدم شهر به طور عمده ازین دو راه حاصل می شود. در زمینه کشاورزی محصولی مثل زردآلو، انگور و هم چنین محصولات مقاوم به سرما این شهر فعالیت عنده ای دارد. در بخش گردشگری نیز وجود جاذبه های تاریخی مهم و هم چنین جاذبه مشهور جنگل ابر در سال های اخیر گردشگران زیادی را به خود  جذب کرده است.

شهر خواهر خوانده: نیشابور

اطلاعات گردشگری شهر بسطام

سوغات و صنایع دستی بسطام

  • برگه زردآلو
  • انگور
  • زردآلو

 

 

  • جاجیم
  • گلیم 
  • نمد

برای آشنایی بیشتر با سوغات این دیار وارد صفحه سوغات و صنایع دستی سمنان شوید.

نمد

جاجیم

Seyed Sajad Yaghoubi

برگه های خشک شده زردآلو مشهد

انگور

غذاهای محلی بسطام (استان سمنان)

تاک پلو: مرغ، پیاز، لیمو عمانی و برگ مو از اجزای اصلی تشکیل دهنده این غذا هستند و نام آن نیز برگرفته از تاک یا درخت انگور است که در بسطام به وفور یافت می شود.

آبگوشت خربزه (کالک قلیه): این غذا مثل آبگوشت معمولی تهیه می شود با این تفاوت که به آن خربزه هم اضافه می کنند که مزه ای شیرین و متفاوت به آبگوشت می بخشد.

مانی پلو: برنج، لپه، کشمش پلویی، مرغ یا گوشت، زعفران دم کرده و رشته پلویی مواد تشکیل دهنده این غذای پر حجم و خوشمزه هستند.

خورشت هویج و پسته: برای تهیه این غذا از موادی مثل مرغ، پسته مرغوب دامغانی، زعفران و انواع ادویه جات استفاده می کنند.

ته چین شهمیرزادی: برای تهیه این ته چین لذیذ علاوه بر برنج از موادی مثل عدس، سبزی، گوشت بره و انواع ادویه استفاده می کنند.

ته چین کشمش و لپه: برنج، سینه مرغ، کشمش پلویی، لپه، تخم مرغ،  ماست چکیده و... مواد اصلی لزم برای تهیه این غذای خوشمزه هستند.

ته چین گرمساری: این ته چین نیز بیشتر در شهر گرمسار و برای مراسم عروسی طبخ می شود و برای تهیه آن از موادی مثل گوشت، برنج، دنبه، سیب زمینی، سیر و ادویه جات استفاده می کنند.

توجه داشته باشید که این غذاهای به طور کلی در استان سمنان و شهر شاهرود طبخ می شوند.

مانی پلو

تاک پلو

آبگوشت خربزه

ته چین گرمساری

خورشت هویج و پسته

اقامت در بسطام

گزینه های پیش روی شما برای اقامت در بسطام شامل اقامتگاه محلی، هتل، سوییت، مهمان خانه و ... است که در سفرتان می‌توانید روی آنها حساب کنید. اگر هم خواستید در شهرهای اطراف بسطام با انتخاب‌های بیشتری اقامتگاه خود را انتخاب کنید می‌توانید به شهر شاهرود بروید که تنها 21 کیلومتر با بسطام فاصله دارد. برای بررسی اقامتگاه های شاهرود وارد صفحه اقامتگاه های شاهرود شوید.

جاذبه های گردشگری بسطام

جاذبه های تاریخی بسطام

مجموعه تاریخی بسطام (مجموعه بایزید بسطامی): این مجموعه زیبا شامل گنبد غازان خان، صومعه بایزید، حرم امامراده محمد (ع)(مسجد شیخ بسطامی)، مناره بسطام و مزار بایزید بسطامی می‌شود. این بنا ساختمانی آجری و دو گنبد فیروزه ای بسیار زیبا دارد. این مجموعه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و در حال حاضر تلاش‌هایی برای ثبت در آثار ملموس یونسکو نیز شده است.

منار بسطام (برج کاشانه): این بنا در دوره سلجوقی ساخته شده و حدود 14 متر ارتفاع دارد. برخی بر این باورند که این بنا پیش از اسلام آتشکده بوده و عده‌ای نیز ساخت آن را به غازان خان مغول نسبت می‌دهند.

مسجد جامع بسطام: این بنای تاریخی در قرن 8 هجری قمری ساخته شده و در ضلع جنوبی مجموعه تاریخی بسطام قرار دارد. این مسجد زیبا و شبستانی در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است.

از دیگر جاذبه های شهر بسطام می‌توان به آرامگاه آل کرت، مدرسه شاهرخی، تکیه دولت، امامزاده سراوین، حمام قدیمی قطری، دالان و ایوان الجایتو و ... اشاره کرد.

طبیعت گردی اطراف بسطام

جنگل ابر : جنگل ابر شاهرود یکی از معروف‌ترین و زیباترین جاذبه‌های طبیعی ایران به شمار می‌رود و برای اقیانوسی از ابر که در زمان‌های مختلف سال، آن را دربرمی‌گیرد، شهرت زیادی پیدا کرده است.

جنگل اولنگ: جنگل اولنگ بین دو استان سمنان و گلستان در شهرهای رامیان و شاهرود قرار دارد. این جنگل زیبا هر ساله میزبان گردشگران زیادی است و گونه‌های خاص گیاهی مانند انواع درمنه، چوبک، کلاه میرحسن وسالویا و... در آن وجود دارد.

 

بیشتر بخوانید

جنگل ابر

مجموعه تاریخی بسطام

برج کاشانه بسطام

جنگل ابر

Nina Mrd

جنگل اولنگ

مسجد جامع بسطام

حمل و نقل برون شهری

شهر بسطام ترمینال اتوبوس و ایستگاه قطار ندارد، بنابراین برای رسیدن به شهر بهتر است از پایانه مسافربری شاهرود و قطار شهر شاهرود که حدود 20 کیلومتر با بسطام فاصله دارد استفاده کنید و باقی مسیر را از ماشین‌هایی که به مقصد بسطام حرکت می کنند استفاده کنید.

راه آهن شاهرود

آدرس: شاهرود، خیابان نفت، میدان راه آهن

تلفن: 02332338075

ترمینال اتوبوسرانی امام رضا شاهرود

آدرس: میدان امام رضا، جاده شاهرود به بسطام

قطار سمنان

ترمینال اتوبوس رانی

آب و هوای بسطام در فصول مختلف

بر خلاف تصورمان که بسطام شهری در حاشیه مناطق کویری است، باید بگوییم که این شهر به خاطر مجاورت با کوه های شاهوار و ابر آب و هوای به نسبت مطبوعی در نیمه اول سال دارد و خیلی از گرمای هوا اذیت نمی‌شوید، اگر می‌خواهید هوای عالی را در بسطام تجربه کنید توصیه می‌کنیم اوایل بهار، اواخر تابستان و اوایل پاییز را برای سفر به بسطام انتخاب کنید. فصل زمستان را برای سفر به بسطام خیلی توصیه نمی‌کنیم چرا که سرمای کویر و از سوی دیگر کوهستان موجب خشکی هوا می‌شود و ممکن است خیلی از سفر به این شهر لذت نبرید.

جنگل ابر شاهرود

HANI ABDOLAZIMI

جنگل ابر شاهرود

salman-ghaffarsamar

تاریخچه بسطام

تاریخ شهر بسطام پیش از اسلام به طور دقیق مشخص نیست؛ اما می‌توان از آثار تاریخی مانند تپه سنگ چخماق که حدود 8000 سال قدمت دارد، حس زد که از گذشته‌های بسیار دور در این منطقه تمدن و روستانشینی برقرار بوده است. طبق گفته برخی تاریخ‌دانان در گذشته‌های دور (تاریخ نامشخص) در مکان آتشکده بزرگ هریس در سمنان شهری عظیم و با شکوه قرار داشته است و مردم این سرزمین پیش از دین زرتشت پیرو دینی به نام  “سمتی” یا “سمینه” بوده‌اند.

در دوره خسرو پرویز ساسانی بنا به یک سری روایات تاریخی، "بسطام نام" حاکم خراسان سنگ بنای شهر بسطام را گذاشته است اما طبق برخی روایات دیگر این شهر جز مکان‌هایی است که در دوره شاپور دوم ساسانی تاسیس شده است. در دوره عباسیان نیز شهر بسطام دومین شهر بزرگ ایالت قومس (سمنان امروزی) بود و پس از حمله مغول کم کم از بین رفت.

نام های دیگر: گستهم در اوستا که شکل تازی آن همین بسطام امروزی است.

مجموعه تاریخی بسطام در قدیم

مناره کاشانه در قدیم

سخن آخر

با کارناوال راهی شهر زیبا و تاریخی بسطام در استان سمنان شدیم تا چرخی در میان زیبایی های آن بزنیم. شهری پر از باغ های زردآلو و مکان پرورش بزرگن ادب و علم. شما تا کنون به بسطام سف کرده اید؟ اگر ساکن بسطام هستید و اطلاعات جذابی در مورد این شهر دارید، برای بهبود کیفیت این مطلب آن را با و سایر مخاطبان کارناوال به اشتراک بگذارید.

در دنیای آبی رنگ کاشی های فیروزه ای سفر می کنم تا بیابم راز این خاک مقدس را

آیا این مطلب مفید بود؟

3 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

بسیار عالی که با آثار معماری شهر عارف بزرگ جهان بایزید آشنا شدم.

انتشار:05 فروردین 1403

آیا این دیدگاه مفید بود؟

دیار عاشقان مسلک عشق هست بخاطر مقام بالای حضرت بایزید

انتشار:06 آذر 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

خیلی خوب بود ممنونم

انتشار:12 دی 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.