karnaval.ir

فهیمه دزفولی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

05 مرداد 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به گزارش خبرگزاری ایسنا، تالاب انزلی یکی از تالاب‌های آب شیرین کشور است که مناظر منحصر به فردی را می‌توان در آن مشاهده کرد. مناظر شگفت انگیز و البته تنوع زیستی تالاب انزلی، این مکان را به یکی از پر طرفدارترین مقاصد طبیعت‌گردی برای طبیعت‌گردان و گردشگران تبدیل کرده است. از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های این تالاب، لاله های صورتی رنگی هستند که بر روی آب شناورند. هرساله در فصل تابستان گردشگران زیادی برای مشاهده لاله‌های تالابی به انزلی می‌روند.

احسان هادی‌پور -رییس محیط زیست شهرستان بندر انزلی- درباره این گل‌های بومی زیبا گفت:

 تراکم لاله‌های تالابی بسته به فصل و شرایط آب و هوایی متفاوت است و در مجموع شرایط زیستی آن به عوامل مختلفی چون مواد مغذی و عمق تالاب نیز بستگی دارد. خوشبختانه امسال تراکم لاله های تالابی در تالاب انزلی بیشتر از سال گذشته است.

وی در ادامه درباره رفتار گردشگران ورودی به تالاب اشاره کرد: 

یکی از کارکردهای تالاب ها جذب گردشگر است و با ورود گردشگر به طور معمول درآمد بومیان منطقه نیز افزایش می‌یابد. اما یکی از دغدغه‌های زیست محیطی در تالاب انزلی، در این فصل چیده شدن لاله های تالابی توسط گردشگران است.

هادی‌پور با تاکید براینکه توصیه می‌شود، گردشگران فقط از دیدن این گل زیبا لذت ببرند و از چیدن آن پرهیز کنند، خاطرنشان‌ کرد:

به استناد ماده 690 قانون مجازات اسلامی هرگونه تخریب محیط زیست جرم است و به همین دلیل به گردشگران توصیه می‌شود برای جلوگیری از آسیب به محیط زیست انزلی از چیدن این گل‌ها خودداری کنند.

رییس محیط زیست شهرستان بندر انزلی درباره اقدامات آموزشی و آگاهی بخشی به بازدیدکنندگان توضیح داد:

بیش از ۱۰۰۰ برگ تراکت با موضوع حفظ و حراست از "لاله‌های تالابی"و نیز جلوگیری از تخریب و چیدن این گیاه، در بین شرکت های تعاونی مجاز قایقرانی توزیع شده است.

وی یادآور شد شهرستان بندر انزلی به جهت داشتن موقعیت جغرافیایی مناسب و جاذبه های گردشگری فراوان در همه فصول سال میزبان گردشگران است و یکی از این جاذبه‌های بسیار مهم، اکوسیستم تالاب به ویژه محل رویش گیاه لاله تالابی است، او درباره ویژگی ظاهری این گیاهان توضیح داد:

این گیاه دارای برگ‌هایی قلبی‌شکل به رنگ سبز و برآمده از آب و نیز گلی زیبا در داخل است که دانه‌هایی شبیه به باقلا دارد و محلی‌ها آن را سله باقلا یا ثعله باقلا و نیز پسته دریایی می‌نامند. این گیاه در مناطقی از جمله پناهگاه حیات وحش سرخانکل، سلکه و نیز سیاه کشیم به صورت کلنی های بزرگ می‌روید. شرکت‌های قایقرانی، گردشگران زیادی را در تالاب بین المللی انزلی به این مناطق می‌برند تا گردشگران لحظات زیبایی را در دفتر خاطرات‌شان ثبت کنند.

هادی‌پور از همه گردشگران و همشهریان تقاضا کرد که از چیدن این گیاه زیبا و با ارزش در تالاب‌ انزلی خودداری کنند و در صورت رویت چیدن آن مراتب را به اداره محیط زیست اطلاع دهند.

تالاب انزلی یکی از زیباترین و مهم‌ترین تالاب‌های کشور است که به عقیده اکثر کارشناسان محیط زیست کشور، نه تنها در ایران، بلکه در جهان کمتر نمونه دارد و از تنوع زیستی بسیاری برخوردار است. 

ورود به صفحه اختصاصی معرفی تالاب انزلی

لاله تالاب انزلی

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

گاهی عکس می‌گیرم، بیشتر می‌نویسم، ساعات اداری را پشت مانیتور می‌گذرانم، عصرها در ترافیک می‌مانم، صبح‌ها بین صفحات کتاب و صدای فروشنده‌های مترو چرت می‌زنم‌‌، آخر هفته‌ها را با دوست و آشنا کافه و پارک می‌روم؛ اما لابه لای این روزمرگی‌ها زندگی هم می‌کنم. لابه‌لای

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.