کارناوال - راهنمای سفر

غار بورنیک فیروزکوه

استان تهران، فیروزکوه، روستای هرانده

4.4

از 5 امتیاز

میانگین نظرات 9 کاربر

گالری تصاویر

مدت پیشنهادی بازدید

2 تا 4 ساعت

ساعت دسترسی

امروز جمعه 24 ساعته

هزینه ورودی

رایگان

همه چیز درباره غار بورنیک فیروزکوه

چرا بازدید کنیم؟

نقد و بررسی کارناوال

کجاست؟

نقشه و مسیر

آقام چی گفتن؟

نظرات کاربران

سوالی دارید؟

پرسش و پاسخ

نقد و بررسی کارناوال

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

07 خرداد 1399

به روز رسانی

03 بهمن 1400

معرفی /

غار بورنیک فیروزکوه | طولانی ترین غار پایتخت

سری به غار بورنیک فیروزکوه می‌زنیم؛ جاذبه‌ای زیبا در نزدیکی روستای هرانده که فاصله چندانی با پایتخت ندارد. عکس‌ های غار بورنیک را نشان‌تان می‌دهیم، از ویژگی‌های این غار می‌گوییم و راه دسترسی به غار بورنیک را توضیح می‌دهیم. همراه ما باشید...

چرا غار بورنیک فیروزکوه ؟


  • طولانی‌ترین غار استان تهران است.
  • چهارمین غار طولانی ایران است.
  • از دیدنی‌ترین غارهای ایران است و در منطقه‌ای بکر و دیدنی قرار دارد.
  • این غار یکی از سکونتگاه‌های انسان‌های غارنشین بوده و ارزش باستانی نیز دارد.
  • از مقاصد محبوب برای سفر یک‌روزه از تهران محسوب می‌شود.
  • برای رسیدن به این غار باید پیاده‌روی چند کیلومتری در طبیعت داشته باشید و از روستای هرانده بگذرید که بسیار لذت‌بخش است. 

مناسب برای


افراد علاقه‌مند به طبیعت‌گردی که آمادگی جسمانی متوسط دارند.

نامناسب برای


سالمندان و افراد دارای محدودیت‌های حرکتی و مشکلات مفصل زانو

Photo by : Unknown

آشنایی با غار بورنیک | طولانی ترین غار تهران

بورنیک، نام غاری سنگی و آهکی در نزدیکی شهر فیروزکوه و روستای هرانده است که در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا و 100 متر بالاتر از دشت بورنیک قرار دارد. اندازه‌گیری‌هایی که تاکنون انجام شده‌اند طول غار را  ۳٤٧0 متر بدون تغییری در ارتفاع آن نشان می‌دهند؛ نتایجی که باعث شده تا این غار عنوان طولانی‌ترین غار استان تهران و چهارمین غار طولانی ایران را به خود اختصاص دهد.

برای ورود به غار به صورت عمودی، از 148 پله به پایین می‌روید. با آغاز سفر به درون این غار از دیدن شگفتی‌های طبیعی آن غرق در لذت می‌شوید و در کنار این زیبایی‌ها به محوطه‌هایی برخورد می‌کنید که زمانی سکونتگاه‌های امنی برای انسان‌های غارنشین بوده‌اند و امروزه اسرار زیادی را در قلب خود حفظ کرده‌اند. این غار را به دلیل برخورداری از ویژگی‌های خاص زمین شناسی می‌توان به عنوان یکی از مقاصد ژئوتوریسم هم در نظر گرفت.

ارزش‌های تاریخی و باستان‌شناسی غار در کنار ارزش‌های زمین‌شناسی و تفریحی باعث شده تا نام آن از تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۳۳۷ در فهرست آثار ملی ایران قرار گیرد.

Photo by : Amin Samadi Moghaddam

راهنمای بازدید از غار بورنیک

برای رسیدن به این غار باید از روستای هرانده، مسیری را با پای پیاده طی کنید و پیاده‌روی چند کیلومتری در طبیعت داشته باشید که بسیار لذت‌بخش است. در ابتدا دیدنی‌هایی را که در مسیر می‌بینید به شما می گوییم و سپس وارد غار می شویم.

دیدنی های مسیر غار بورنیک

  • زیبایی‌های روستای هرانده: باغ‌های سرسبز سیب، گلابی، گردو، گیلاس و آلبالو، بقعه تاریخی و ثبت شده امامزاده یحیی متعلق به قرن 6 و 7 هجری قمری، باغ‌های پرورش گل داوودی و برج دیدبانی مربوط به قرن 4 و 5 هجری قمری از دیدنی های این روستا به شمار می روند. 
  • دره و دشت بورنیک: پس از رسیدن به روستای هرانده با پای پیاده از دره و دشتی که هم‌نام با غار است می‌گذرید. از کنار کوه‌ها عبور می‌کنید و باغ‌ها را پشت سر می گذارید.
  • مزارع پرورش گل: در مسیر غار بورنیک تعدادی مزرعه پرورش گل وجود دارد و می‌توانید از دیدن آنها لذت ببرید؛ اما مسیر دیگری به نام عالی ملک وجود دارد که به سمت مزارع و باغ‌های روستا می‌رود. در این مسیر گل‌های داوودی را به رنگ‌های زرد، سفید، حنایی و ... خواهید دید که بر زمین روییده‌اند.
  • رودخانه نمرود: در مسیر غار بورنیک از شنیدن صدای رودخانه نمرود لذت می‌برید. این رودخانه از شاخه های اصلی حبله‌رود است و آب آن از حوضه وسیع دامنه شمالی کوه قره‌داغ و دامنه‌های کوه میشینه مرگ تامین می‌شود. در میانه راه نهر آبی نیز وجود دارد که دیدنش خستگی را برای‌تان بی‌معنا می‌کند. 
  • درختچه های زرشک: در بخشی از مسیر درختچه های زرشک وحشی را می بینید که در فصل مناسب زرشک های مشکی و قرمز بر تن شان خودنمایی می کنند.
  • چشم اندازه دشت و دره بورنیک: پس از درختچه ها یک مسیر پر شیب پیش روی تان قرار می گیرد و با ارتفاع گرفتن، چشم انداز زیبایی از دره بورنیک را خواهید دید. درختان بلند تبریزی، رودخانه پر آب نمرود و کوه‌های سر به فلک کشیده همه و همه در کنار هم و در مقابل چشمانتان قرار می‌گیرند.
  • سنگ های رنگارنگ: استراحتگاه و رستورانی هم در میانه راه هست و در نهایت دو درخت سرو کهنسال و تنومند خبر از نزدیک شدن به غار می‌دهند. پیش از ورود به غار در نزدیکی دهانه، رنگ‌های متفاوت طبیعت در سنگ‌های دامنه راست‌دره می بینید که جلوه خاصی دارند.
Mansour Kashi 
Alireza Analouei 
Mojtaba Hosseini 

ورودی غار بورنیک

دهانه غار در پشت دو یال از کوه‌های اطراف روستا قرار دارد و برای آنکه آن را گم نکنید باید حواس‌تان به دو عدد کاج تناور و آخرین پیچ مسیر باشد تا مسیر را اشتباهی نروید. برای ورود به غار، با دهانه‌ای تقریبا مثلثی شکل به ابعاد 15 در 10 متر مواجه می‌شوید که 6 متر ارتفاع دارد. به دلیل عدم تابش نور خورشید در غار، همیشه داخل آن سرد است و هر چه بیشتر در آن پیش می‌روید نور و گرما کمتر و کمتر می‌شود و زیبایی‌های غار خودشان را بیشتر نشان می‌دهند. 

در ادامه به شما می‌گوییم که در این غار چه خواهید دید:

Photo by : Mohammad Palizvan
Photo by : Mohammad Palizvan

ورود به دنیای شگفت‌انگیز غار بورنیک

در طول پیمایش بورنیک 4 تالار را می‌بینید و مبهوت عظمت و زیبایی این غار خواهید شد:

  •  تخته‌سنگ‌ها: تخته سنگ‌های بزرگی در غار دیده می‌شوند که با لایه‌ای از خاک رس پوشیده شده و تصویری خاص را ایجاد کرده اند. تخته‌سنگ‌های بزرگی در کف تالارهای اول و سوم غار قرار دارند که روی بعضی از آنها با لایه‌های خاک رُسِ مرطوب پوشیده شده است. 
  • چکنده‌ها یا استالاکتیت‌ها: رسوبات استوانه‌ای یا مخروطی شکلی که در طول سالیان طولانی به شکل قندیل بر سقف یا دیواره‌های غارهای آهكی شکل می‌گیرند و بسته به اینکه از چه موادی تشکیل می‌شوند رنگ خاص خود را دارند. در بورنیک چکنده‌ها به رنگ نخودی دیده می‌شوند. 
  • چکیده ها یا استالاگمیت ها: رسوباتی در زیر استالاكتیت‌ها که بر كف غار شکل می‌گیرند و به سمت بالا هستند. این آثار در اثر چكیدن قطرات حاوی مقدار زیادی مواد معدنی و ته‌نشین شدن و رسوب كردن كلسیم كربنات ایجاد می‌شوند. چکیده‌ها در غار بورنیک به رنگ‌های گل‌کلمی، نخودی، سفید و صورتی و میخی شکل هستند و با ظاهر خاص شان عامل تمایز بورنیک با سایر غارها به شمار می‌روند. بد نیست بدانید چکیده‌ها و چکنده‌ها در طی فعالیت‌هایی که اصطلاحا غار سنگ‌سازی نامیده می‌شود، شکل گرفته‌اند.
Iran Cave 
Iran Cave 
Seyed Bahram Siadati 

تالارهای غار بورنیک

در بازدید از این غار 4 تالار را می بینید که صورت تاقدیسی شکل گرفته‌اند. تاقدیس به چین‌ها یا خطوط خمیده‌ای گفته می‌شود که در طبقات یا لایه‌های زمین به وجود می‌آیند و دو سمت آنها روبه پایین است. در سقف هر یک از تالارهای غار، شکاف یا گسل اولیه که باعث ایجاد غار شده  است را می‌توان دید که از جذابیت‌های بورنیک به شمار می‌رود.

در بازدید از غار بورنیک به ترتیب با این تالارها مواجه می‌شوید:

تالار اول: محل اصلی سکونت غارنشینان که به تالار بیرونی هم شهرت دارد و ابعاد آن 50 در 40 متر و ارتفاع آن 8 متر است. آثاری همچون سفال‌های شکسته از دوره‌های تاریخی مختلف در این تالار به دست آمده که نشان می‌دهد انسان‌ها از دوران غارنشینی به بعد از آن به عنوان سکونتگاه اصلی خود استفاده می‌کردند. دو ایوان در این محل وجود دارد که با سنگ‌چین کردن کفِ شیب‌دار غار، درست شده‌اند و در سمت راست، دیواری سنگ‌چین و دروازه‌دار دیده می‌شود که در پشت آن یک دهلیز وجود دارد و احتمالا برای نگهداری احشام به کار می‌رفته است.

تالار دوم: در گوشه چپ تالار اول دهانه‌ای به عرض 8 متر و ارتفاع 10 متر، وجود دارد که ورودی تالار دوم است. ابعاد تالار دوم  30 در 60 متر و ارتفاع آن 15 تا 20 متر است و شیب تندی به سمت پایین دارد. دالانی طولانی به طول 40 متر در انتهای سمت راست این تالار وجود دارد که به یک چاه به عمق 5 متر و یک دهلیز 6 متری می‌رسد. در این قسمت چکنده‌ها یا استالاگتیت‌های گل‌کلمی و نخودی شیری و صورتی دیده می‌شود.

تالار سوم: دو دالان در تالار دوم وجود دارد که شما را به تالار سوم می‌رسانند. تالار سوم غار محوطه‌ای به ارتفاع 12 متر و ابعاد 20 در 25 متر است که یک شیب تند سنگلاخی و لغزنده از ابتدا تا انتهای خود دارد. عمیق‌ترین بخش غار در این تالار قرار دارد که در حدود 60 متر پایین تر از سطح دهانه غار است.

تالار پرتگاه ها: .دهلیزی با طول 8 متر در انتهای تالار سوم شما را به تالار پرتگاه‌ها می‌رساند. این تالار بسیار متفاوت از محوطه‌های دیگر غار بوده و با پرتگاه‌هایی عمیق پوشیده شده است که عمق بعضی از آنها به 20 متر هم می‌رسد. سنگ‌های ستونی، چکنده‌های مخروطی شکل و چکیده‌ها در سرتاسر این فضا دیده می‌شوند. در گوشه‌ای از این تالار، دالانی به طول 20 متر و عرض 5 متر با کف مسطح قرار دارد که گمان می‌رود محلی برای پنهان شدن ساکنان غار به هنگام خطر بوده است.

Rahaman Mirtayebi 
Rahaman Mirtayebi 
Rahaman Mirtayebi 

نکات ایمنی و فنی در بازدید از غار

بر اساس تحقیقات، بورنیک در امتداد یک گسل فعال قرار دارد و به دلایل مختلف مانند شیب زیاد لایه‌ها، خردشدگی شدید و ... یکی از غارهای ریزشی با درصد خطر بالا به شمار می‌آید. به همین دلیل لازم است تا علاقه مندان با رعایت مسائل ایمنی و فنی و حضور تیم پشتیبان در بیرون غار رفتن به درون غار را تجربه کنند. همچنین مسائل زیر را به شدت مورد توجه قرار دهند:

  • در گروه‌های کم تعداد تردد کنند.
  • باعث ایجاد سر و صدای شدید نشوند.
  • در مناطقی از غار که شیب طبقات بالا و دیواره‌ها زیاد است و نیز در مکان‌هایی که سقف و دهلیزها ارتفاع زیادی دارند توقف طولانی نداشته باشند.
  •  سنگ‌های ریزشی تازه در کف غار نشان از خطر در آن نقطه دارد پس در این مناطق احتمال ریزش غار زیاد است و بهتر است زودتر از آنها عبور کنند.
  • بازدید از بورنیک را با گروه‌های طبیعت‌گردی و یا افراد با تجربه انجام دهید تا لذت بیشتری از سفر ببرید.

نکات مهم در بازدید از غار

  • چکنده و چکیده‌ها برای آنکه به اندازه‌ای در حدود یک الی سه سانتی‌متر مکعب برسند نیاز به حداقل 100 سال زمان دارند. با لمس آنها به ویژه با دست‌های آغشته به مواد شیمیایی از قبیل مواد بهداشتی و آرایشی ممکن است رشد آنها را برای همیشه متوقف کنید و به مرور زمان باعث از بین رفتن آنها شوید.
  • موجودات ذره‌بینی همچون قارچ‌ها، انگل‌ها، باکتری‌ها، پس‌مانده موجودات تجزیه شده و فضولات خفاش‌ها در سراسر غار وجود دارند. تماس دست‌های آلوده با این مواد ممکن است مشکلاتی همچون عفونت را برای شما ایجاد کنند پس رعایت بهداشت در این سفر امری ضروری به نظر است.
  • آب‌هایی که در داخل غارها جریان دارند معمولا قابل شرب هستند به جز آن‌هایی که در ابتدای غارها به علت فضولات حیوانات داخل غار مثل خفاش‌ها آلوده شده‌اند. با این حال آشامیدن آنها توصیه نمی‌شود. اگر مجبور به نوشیدن آب غار شدید حتما این کار را با لوله مخصوص انجام دهید.
  • به دلیل آنکه آبخوری یا چشمه در طول مسیر وجود ندار. قبل از آنکه راه غار را در پیش بگیرید آب مورد نیاز خود را در کوله بارتان بگذارید. گفته می‌شود که چشمه آبی در نیمه راه وجود دارد؛ اما برای دسترسی به آن باید حدود 100 متر از مسیر اصلی به سوی کوه خارج شوید و زمان را از دست بدهید. 
Photo by : Unknown

بهترین فصل سفر به غار بورنیک

به طور کلی بهترین زمان بازدید از بورنیک اوایل بهار تا اواسط پاییز است.

بهار و تابستان: به دلیل کوهستانی بودن منطقه، هوا معتدل و دلپذیر است. در اوایل بهار می‌توانید شاهد شکوفه‌ها بر روی درختان نیز باشید.

پاییز: با شروع فصل پاییز سیب‌های قرمز بر روی درختان خودنمایی می‌کنند و برخی معتقدند بهترین زمان برای رفتن به بورنیک در مهرماه است. با نزدیک شدن به پایان پاییز هواسردتر می‌شود.

زمستان: اقلیم کوهستانی، زمستان‌هایی سرد و سخت را به ارمغان می‌آورد. این منطقه نیز در فصل زمستان بسیار سرد است.

لوازم ضروری سفر
آب آشامیدنی
فلاسک چای
قمقمه آب
لباس مناسب فصل
میان وعده
کمک های اولیه
کوله پشتی
کفش پیاده‌روی
پاور بانک
لیوان
لباس گرم
وعده های غذایی
پول نقد
کلاه ایمنی
هدلامپ
چراغ قوه

امکانات غار بورنیک

غار بورنیک مانند بسیاری از جاذبه‌های طبیعی امکانات خاصی برای گردشگران ندارد اما در اطراف آن می‌توانید این امکانات را بیابید:

  • استراحتگاه و رستوران با خدمات محدود در 1 کیلومتری غار
  • سرویس‌های بهداشتی در قسمت بالای روستای هرانده
  • سرویس‌های بهداشتی مسجد در اطراف میدان روستا
  • مسجدروستای هرانده
  • نانوایی، سوپرمارکت و قصابی در روستای هرانده

اقامت در سفر به غار بورنیک

اگر در بازدید از غار بورنیک نیاز به اقامت پیدا کردید بر روی گزینه‌های زیر حساب کنید:

  • کمپینگ
  • اقامت در روستای هرانده
  • هتل در شهر فیروزکوه در فاصله 19 کیلومتری
Photo by : Amin Samadi Moghaddam

مسیر دسترسی به غار بورنیک 

برای رفتن به این غار لازم است ابتدا به جاده تهران - فیروزکوه بروید و 12 کیلومتر مانده به این شهر وارد یک فرعی شوید که پس از طی 1 کیلومتر شما را به روستای هرانده می‌رساند. پس از ورود به روستا به یک چهارراه می‌رسید که راه سمت راست شما را به سوی غار راهنمایی می‌کند. شما وارد یک مسیر پاکوب می‌شوید که از میان باغ‌های روستا می‌گذرد و از نیزارها و چمنزارها عبور می‌کند. پس از 1 ساعت پیاده‌روی به پای کوهی می‌رسید که غار در بالای آن است. سپس در کنار رودخانه به سمت بالا حرکت کنید تا پس از 30 دقیقه به دهانه غار برسید.

معنای نام غار بورنیک

نام این غار از دو بخش تشکیل شده است : بور + نیک. بور در واقع کلمه « بار» بوده که برای سهولت در تلفظ به این صورت درآمده و به معنی ساحل، کنار، و جای امن است. واژه «نیک» نیز به معنای خوب در ادبیات به کار می‌رود. به دلیل قرار گیری غار در موقعیتی خاص که آن را برای زندگی و پناه گرفتن مناسب می‌کند، تعبیر  «محل امن خوب» کاملا به جا و درست به نظر می‌رسد. دهانه غار از دیدها پنهان است و در نزدیکی رودخانه قرار گرفته و طبق شواهد موجود انسان‌ها در دوره غارنشینی برای سکونت در مواقع خطر و زندگی از آن استفاده می‌کردند.

مردم بومی منطقه این غار را با نام پور نیک نیز می‌شناسند. پور در لهجه محلی به معنای گودال به کار می‌رود و ترکیب آن با نیک می‌تواند تعبیری از گودال یا چاله خوب و یا دخمه بزرگ باشد. احتمال می‌رود که مردم در گذشته عنوان دخمه یا گودال را به دلیل عمق و ژرفای غار به آن نسبت داده باشند.

سخن آخر

به دیدن یکی از غارهای زیبای ایران رفتیم و ویژگی‌های آن را شناختیم. آیا شما از این جاذبه دیدن کرده‌اید؟

به نظر شما از این اثر به خوبی نگهداری می‌شود؟

آیا غار بورنیک نیاز به امکانات بیشتری دارد یا بهتر است همین گونه باقی بماند؟

منتظر دیدگاه شما هستیم..

نتیجه نقد و بررسی کارناوال

5

بررسی شده توسط کارناوال

حال و هوای خوش(عالی) 5
ارزش بازدید(عالی) 5

نقاط قوت

  • از جاذبه های طبیعی نزدیک به پایتخت
  • مسیر جذاب پیاده روی برای رسیدن به غار
  • طولانی‌ترین غار استان تهران و چهارمین غار طولانی ایران
  • از دیدنی‌ترین غارهای ایران

نقاط ضعف

  • نبود تابلوهای راهنما در مسیر

نقد و بررسی کاربران

میانگین امتیاز کاربران

از مجموع 9 رای

4.4

دوستان

2

آیا بازدید از غار بورنیک فیروزکوه را به دیگران پیشنهاد می‌کنید؟
حال و هوای خوش(عالی) 4.5
نظافت(خوب) 3.5

غار بورنیک فیروزکوه را دیده‌اید؟

تجربه و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

سوالی دارید؟

از کارشناسان و کاربران کارناوال بپرسید

جدیدترین نقد
محمد باقر حاج رضايى

3.8

اگر منظور دیدن غار باشه که من ندیدم شاید خوب باشه ولی اگر مثل من اهل کوه نوردی و ... نباشین و فقط دنبال جایی برای نشستنو استراحت و استفاده از طبیعت باشید توصیه اکید من اینه به هیچ عنوان این همه راه رو نرین ، هیچ چیز دیدنی جز 2 تا باغ که وجب به وجب ملت جا اجاره کردن و زیر بغل همدیگه نشستن نداره

سفر با دوستان
تجربه سفر محمد باقر حاج رضايى به غار بورنیک فیروزکوه

دمت گرم درست میگه

انتشار: 22 فروردین 1402

سلام من اهل کوهنوردی باشم نه اصلا فقط دیروز داشتم از رو قله دماوند با دوربین اطراف غار بورنیک رو نگاه میکردم دیدم جا برای نشستن نیست نه اینکه همش برم قله دماوند کوهنورد باشم نه من گل گشت میرم مگه دیوونم برم تو سرما قله افتاب سوخته بشم منتها بعد هر بار که میرم قله اورست بعدش قله دماوند میچسبه نه اینکه اهل کوهنوردی باشم مدام برم اورست تو اون بی اکسیژنی خودمو از پا بندازم نه فوق فوقش روزی یبار

انتشار: 23 اسفند 1400

قشنگ معلومه کوهنوردی 🤣 کوهنورد دروغگو ندیده بودیم که دیدیم یه عالمه باغ میوه ، رودخونه و شنا و کوهنوردی و عکاسی و کمپ و ... همه هیچی ؟ اصن رفتی تا حالا که این حرفو میزنی؟

انتشار: 15 دی 1400

جناب ایشون دقیقا منظورشون دیدن غار بوده و اصل این توضیحات در خصوص غار هست، که چهارمین غار طولانی ایران پهناور هست، و بسیار غار هیجان انگیز، بکر و زیبایی هست، مسیر رسیدن به غار هم که به موازات رودخانه پر آب و باغهای میوه هست بسیار زیبا بود ، و برخلاف گفته شما توصیه اکید من به طبیعت دوستان و کسانی که به دنبال دیدن جاهای خاص و بکر و جذاب هستن اینه که حتما این غار رو ببینند، و اما باقی دوستانی که یک فضای دم دست تر و رودخانه ای چند درخت برای نشستن میخوان همین باغهای شهریار یا نهایت اول داراباد و درکه توصیه میشود.

انتشار: 03 مهر 1400

سلام برادر شما فقط باماشینت آمدی هرانده پیاده شدی همونجا نشستی اگه بیست دقیقه به سمت غار پیاده روی میکردی این حرفو نمیزدی

انتشار: 30 خرداد 1400

انتشار: 08 خرداد 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

5

منظره بیرون غار فوق العاده بود داخل غار هم عالی بود ولی حتما کاسکت ببرین چون نزدیک بود یه جا کلمو از دست بدم ، در کل جای نابیه

سفر با دوستان
تجربه سفر undefined به غار بورنیک فیروزکوه

انتشار: 28 اردیبهشت 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

سلام. اطلاعاتش بیانگر غار جذابی هست هرانده رفتم قشنگه غار نرفتم دوست دارم برم اگه دوستان گروه مجربی میشناسن که قصد رفتن به بورنیک رو داره اطلاع رسانی کنن ممنون

انتشار: 25 شهریور 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

پرسش و پاسخ

پرسش جدید

محمد باقر حاج رضايى
پرسش:

اين غار چند تا تالار داره و فاصله غار از سطح دريا چقدر هست؟ چه فصلى بريم بهتره ؟

کارناوال
در پاسخ به محمد باقر حاج رضايى:

سلام دوست عزیز

این غار در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا قرار دارد و دارای 4 تالار است. اوایل بهار تا اواسط پاییز بهترین زمان بازدید از این غار محسوب می شود.

انتشار: 10 خرداد 1399

انتشار: 09 خرداد 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

سوالات متداول

غار بورنیک در فیروزکوه و در نزدیکی روستای هرانده قرار دارد. در مطلب غار بورنیک فیروزکوه به طور کامل راه دسترسی به این غار توضیح داده شده است.

برای آنکه به فهرست و اطلاعات کامل در مورد غارهای دیدنی کشورمان دسترسی داشته باشید به صفحه غارهای ایران بروید. در این صفحه همه اطلاعات لازم برای بازدید از این غارها آورده شده است.

به صفحه اقامت در فیروزکوه در سرویس رزرو آنلاین اقامت کارناوال بروید. فهرست اقامتگاه های موجود را ببینید و پس از مقایسه ویژگی های آنها، رزرو خود را انجام دهید.

اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات توریستی گردشگری همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 8 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست