karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

14 تیر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

بوستان‌های پروانه بهشتی‌ست برای شما، که با خیال راحت به پروانه‌ها نزدیک شوید.

و در کمال تعجب خواهید دید که پروانه‌ها به آرامی بر روی دست و صورتتان می‌نشینند و شما را غرق در این زیبایی مینیاتوری می‌کنند.

و البته بوستان‌های پروانه مکان ایده‌آلیست برای علاقمندان به عکاسی از پروانه‌ها، بدون دردسر داشتن امکانات گران قیمت. 

باغات یا بوستان‌های پروانه‌ در اواخر دهه 1970 ظهور یافتند و در همین زمان بود که کشف شد با ایجاد فضایی گرم سیری در درون گلخانه‌ها میتوان گونه‌های بسیاری از پروانه‌های منحصر به فرد و متفاوت را در هر مکانی از دنیا نگه‌داری کرد. 

شما در پیش رو، مجموعه‌‌ی فوق العاده‌ای از پروانه‌ها را در سرتاسر دنیا و در این بوستان‌ها خواهید دید. 

اگر دوستدار این موجودات ظریف و زیبا هستید و از دیدن‌شان ذوق زده می‌شوید،

همراه با کارناوال به بوستان‌های برتر پروانه دنیا بیایید.

پارک پروانه

1 ) خانه امپراتوری پروانه ، وین 

خانه امپراتوری پروانه Vienna Imperial Butterfly House ) درست در قلب شهر #وین و در حاشیه بوستان بورگارتن وین قرار گرفته است. این خانه پروانه یکی از چندین ساختمان قصر هافبرگ است. بوستان بورگارتن در واقع باغ امپراتوری قصر هافبرگ است. در سال 1901 گلخانه‌ای درون بورگارتن طراحی و ساخته شد.

گلخانه پالم هوس توسط فردریش اهمان و به سبک هنر نو ساخته شده است. خود خانه پروانه ابتدا در سال 1990 در وستونهوس شونبرن که باغ گیاهشناسی وین بود، تأسیس شد و در سال 1998 به گلخانه منحصر بفرد پالم هوس منتقل شد. گنبدهای بزرگ و شیشه‌ای پالم هوس کاملا برای فضای گرمسیری گلخانه و ایجاد فضایی کافی برای گیاهان، آبشارهای بی نظیر و اتاق‌های بی شمار از پروانه‌ها مناسب است. 

آدرس: اتریش، وین، بوستان بورگارتن، خانه امپراتوری پروانه

Address: Vienna Schmetterlinghaus, 1010 Wien, Austria

تلفن: 70 385 153 43+

پارک پروانه وین
پارک پروانه وین
پارک پروانه وین

2 ) باغ پروانه فرودگاه چانگی سنگاپور 

 باغ پروانه فرودگاه سنگاپور Singapore Changi Airport Butterfly Garden ) اولین باغ پروانه‌ ایست که در یک فرودگاه احداث شد. جالب تر آن که در این فرودگاه باغاتی از گل‌های آفتابگردان، کاکتوس و ارکیده دیده می‌شود و همچنین یک استخر و سینما نیز در میان ساختمان‌های فرودگاه چانگی سنگاپور دیده می‌شود.

باغ پروانه فرودگاه را در پایانه 3 چانگی خواهید دید. بیش از 1000 پروانه در باغ پروانه به چشم می‌خورند که از 40 گونه مختلف بومی #مالزی به نمایش گذاشته شده‌اند. در این باغ همچنین یک آبشار 6 متری و جنگلی از گلها و فضایی سرسبز در نظر گرفته شده تا پروانه‌ها از لحاظ تغذیه مشکل نداشته باشند. همچنین طرح خاص و منحنی سقف باغ به هوای طبیعی اجازه ورود می‌دهد و فضای کافی را برای پرواز آزادانه پروانه‌ها فراهم می‌کند. مسیرهای پیاده روی  شما را به درون باغ هدایت می‌کنند.

آدرس: سنگاپور، بلوار ایرپورت (فرودگاه)، فرودگاه چانگی سنگاپور

Address: Changi Airport Singapore, Airport Boulevard, Singapore

تلفن: 68 568 659 65+

باغ پروانه فرودگاه چانگی
باغ پروانه فرودگاه چانگی
باغ پروانه فرودگاه چانگی

3 ) بوستان پروانه نیاگارا

 بوستان پروانه نیاگارا Niagara Parks Butterfly Conservatory ) بخشی از باغات گیاهشناسی بوستان‌های نیاگاراست که در چند کیلومتری شمالی آبشارهای انتاریو #کانادا قرار دارد. این بوستان در سال 1996 افتتاح شد و اکنون خانه 2000 پروانه از 45 گونه متفاوت است. بسیاری از این گونه‌ها از مناطق گرمسیری جنوب آسیا، استرالیا و آمریکای جنوبی به بوستان پروانه آورده شده اند.

در زیر گنبد باغ پروانه، شرایطی گرمسیری حاکم است که درختان و گیاهانی بلند قامت و از جناگل بارانی دارد و یک مسیر 180 متری از این میان شما را به سمت پروانه‌ها روانه می‌کند. در بخشی از باغ پنجره‌ایست که پروانه‌ها را به هنگام خروج از پیله‌هاشان و اولین پروازشان می‌بینید.

آدرس: کانادا، انتاریو، آبشارهای نیاگارا، مسیر نیاگارا، بوستان پروانه نیاگارا

Address: Niagara Parks Butterfly Conservatory, Niagara Parkway, Niagara Falls, ON, Canada

تلفن: 8119 356 905 1+

بوستان پروانه نیاگارا
بوستان پروانه نیاگارا
بوستان پروانه نیاگارا

4 ) زمین پروانه پنانگ بای انتوپیا

زمین پروانه پنانگ Entopia by Penang Butterfly Farm ) در نزدیکی شهر تلوک باهانگ و در استان پینانگ مالزی، زمین منحصربفرد پروانه پنانگ قرار دارد که در سال 1986 ایجاد شده است. این زمین پروانه که 8 هکتار وسعت دارد به جهت مطالعه و تحقیق و حفظ گونه‌هایی که زیستگاه طبیعی‌شان در خطر انقراض قرار دارد احداث شده است.

شبه جزیره مالای خانه بیش از هزار گونه پروانه متفاوت است که یکی از متفاوت‌ترین مجموعه‌های پروانه در دنیاست.  و زمین پروانه پنانگ مأمن بیش از 4000 پروانه و 120 گونه مختلف است که در این میان گونه‌های نایاب و در خطر انقراض نیز وجود دارند. از جمله گونه‌های نایاب و در خطر انقراض می‌توان به اکالیف نارنجی، بردوینگ زرد و بردوینگ بروک راجا اشاره کرد.

زمین پروانه پنانگ نخستین باغ پروانه‌ایست که در منطقه‌ای گرمسیری احداث شده. در باغ تنوعی از 300 گیاه متفاوت را به چشم می‌خورد که برای تأمین غذای پروانه‌ها در نظر گرفته شده اند. 

آدرس: مالزی، پینانگ پولائو 11050، جالان تلوک باهانگ، زمین پروانه پنانگ بای انتوپیا

Address: Entopia by Penang Butterfly Farm, Jalan Teluk Bahang, 11050 Pulau Pinang, Malaysia

تلفن: 53 512 488 60+

زمین پروانه پنانگ
زمین پروانه پنانگ
زمین پروانه پنانگ

5 ) دنیای پروانه، فلوریدا 

 دنیای پروانه فلوریدا Butterfly World ) اولین و بزرگ ترین بوستان پروانه‌ایست که در ایالات متحده امریکا احداث شده است. افتتاح این مجموعه در سال 1988 و به دست رونالد بوئندر انجام شد که ایده کار خود را از باغ پروانه بریتانیا که اکنون تعطیل شده است، گرفته بود. چندین آشیانه وسیع پروانه با موقعیت پرواز آزادانه، یک مرکز تحقیقات، یک زمین پروانه، باغات گیاشناسی و چندین آشیانه مرغ مگس‌خوار در این مجموعه وجود دارد. این مرکز برنامه‌های آموزش و پرورش پروانه‌ها را در میان برنامه‌های خود دارد. این مرکز با همکاری دانشگاه فلوریدا بر روی معرفی دوباره گونه‌های در معرض خطر کار می‌کند. در طول یک دوره یک ساله، 150 گونه در معرض نمایش قرار داده شدند.

آدرس: فلوریدا، کوکنات کریک، جاده وست سمپل 3600، دنیای پروانه

Address: Butterfly World, 3600 West Sample Road, Coconut Creek, FL

تلفن: 4434 977 954 1+

دنیای پروانه، فلوریدا
دنیای پروانه، فلوریدا
دنیای پروانه، فلوریدا

6) زمین پروانه استراتفورد

در مرکز شهر خوش منظر استراتفورد و در حاشیه آون، زمین پروانه استراتفورد (Stratford Butterfly Farm) در سال 1985 گشایش یافت. این خانه پروانه یکی از نخستین باغات گرمسیری‌ در دنیاست. زمین پروانه استراتفورد در واقع گلخانه‌ی وسیعی‌ست که درون آن منظره‌ی زیبایی از آبشارها، گیاهان گرمسیری و چندین برکه را خواهید دید.

در میان گیاهان گرمسیری، گیاه لانتانا دیده می‌شود که گیاهی علفی شیره‌داریست که غذای ایده آلی برای پروانه‌ها محسوب می‌شود. در زمین استراتفورد یک اتاق کرم ابریشم وجود دارد که مراحل اولیه چرخه زندگی پروانه‌ها را به نمایش می‌گذارد. در اتاق پرواز بیش از 250 گونه پروانه متفاوت از 25 کشور وجود دارد که اغلبشان در همین محل به دنیا آمده و برخی از دیگر پروژه‌های حفاظتی گرمسیری وارد شده‌اند. 

آدرس: بریتانیا، استراتفورد عپان آون، سوآنز نست، زمین پروانه استراتفورد

Address: Stratford Butterfly Farm, Swan’s Nest, Stratford-upon-Avon, UK

تلفن: 288 999 178 44+

زمین پروانه استراتفورد
زمین پروانه استراتفورد
زمین پروانه استراتفورد

7 ) باغ پروانه شلوس ساین آلمان

امروزه در بسیاری از کشورها باغات پروانه را خواهید یافت و منحصر به برخی از کشورهای پیشرفته نمی‌شود و به طور مثال قصر بلنگهیم و لانگلیت خانه‌های پروانه مختص به خود را دارند. یکی از بهترین موارد این دست در شلوس ساین، حاشیه رود راین آلمان قرار دارد. باغ پروانه شلوس Schloss Sayn Butterfly Garden ) در شمال شهر کوبلنز، در نزدیکی قلعه‌ای 800 ساله و قصری بازسازی شده است که باغاتی بسیار چشمنواز دارند. خانه پروانه شلوس در سال 1987 توسط شاهزاده گابریلا زو ساین ویتنسن تأسیس شده است. در این باغ درختان موز و خرما کاشته شده تا غذای پروانگان بومی جنوب آسیا، آفریقا و آمریکا را تأمین کند. 

آدرس: آلمان، بندورف 56170، شلوس استرابی، باغ پروانه شلوس ساین

Address: Schloss Sayn Butterfly Garden, Schlossstraβe 100, 56170 Bendorf, Germany

تلفن: 240 290 262 49+

باغ پروانه شولس ساین آلمان
باغ پروانه شولس ساین آلمان
باغ پروانه شولس ساین آلمان

8 ) محراب پروانه استرالیایی 

 محراب پروانه (Australian Butterfly Sanctuary) در شمال کوئینزلند قرار دارد و در سال 1987 افتتاح شده است و بزرگترین خانه پروانه در استرالیاست. این باغ بیش از 1500 پروانه گرمسیری دارد که تمامی آن‌ها گونه بومی استرالیا هستند.

این پروانه‌ها همگی در آشیانه‌هایی با شرایط استوایی و گرمسیری نگه‌داری می‌شوند. برای بازدید از پروانه‌ها می‌توانید از تورهای آشیانه‌ها استفاده کنید و پروانه‌های در حال پرواز را از نزدیک مشاهده کنید. همچنین در طی این تورها شما را به نواحی آزمایشگاهی و پرورش پروانه‌ها هدایت می‌کنند. درون آزمایشگاه‌های این باغ بیش از 30,000 کرم ابریشم در طی یک سال پرورش می‌یابند.

آدرس: استرالیا، کوئینزلند، کوراندا، 8 راب ویورز دراب، محراب پروانه استرالیایی

Address: Australian Butterfly Sanctuary, 8 Rob Veivers Drive, Kuranda, Queensland, Australia

تلفن: 575 937 740 61+

محراب پروانه استرالیایی
محراب پروانه استرالیایی
محراب پروانه استرالیایی

9 ) غرفه پروانه ، کلرادو 

 غرفه پروانه کلرادو (The Butterfly Pavilion) عنوان نخستین و تنها باغ وحش بی مهرگان و بی منفعت را در کل ایالات متحده آمریکا به دوش می‌کشد. این غرفه در سال 1995 و توسط کنسرسیوم کوهستانی پروانه‌ها با مساحت 7200 متر مربع زمین احداث شد. این محل هم باغی برای پروانه‌ها و هم مأمنی برای دیگر حیوانات است. خانه پروانه برای بازسازی شرایط جناگل بارانی و استوایی برای پروانه‌های سراسر دنیا تحت نظارت است. هر هفته حدود 600 تا 1000 جنین پروانه از دیگر زمین‌های استوایی پروانه به آزمایشگاه این باغ پروانه آورده می‌شوند.  در این باغ چندین گونه بومی کلرادو نیز در معرض دید قرار دارند. 

آدرس: ایالات متحده امریکا، کلرادو، وستمینستر، خیابان 104، غرفه پروانه

Address: The Butterfly Pavilion, 6252 W 104th Avenue, Westminster, CO, USA

تلفن: 5441 469 303 1+

غرفه پروانه، کلرادو
غرفه پروانه، کلرادو
غرفه پروانه، کلرادو

10) بوستان پروانه بورنهلم

 بوستان بورنهلم Bornholm Butterfly Park ) در حاشیه جزیره دیدنی و دانمارکی بورنهلم، در کنار دریای بالتیک قرار دارد. این باغ پیشتر یک گلخانه بوده که در حال حاضر به یک باغ فضای باز پروانه بدل شده است و مملو گونه‌های بومی است. بوستان پروانه بورنهلم در سال 1997 افتتاح شده است و اکنون علاوه بر گیاهان گرمسیری بیش از هزار پروانه در آن زندگی می‌کنند. 

گونه‌هایی که در این باغ به چشم می‌خورند بومی آمریکای جنوبی تا مناطق کارائیبی هستند. 

آدرس: ایالات متحده امریکا، کلرادو، وستمینستر، خیابان 104، غرفه پروانه

Address: The Butterfly Pavilion, 6252 W 104th Avenue, Westminster, CO, USA

تلفن: 75 925 564 45+

بوستان پروانه بورنهلم
بوستان پروانه بورنهلم
بوستان پروانه بورنهلم

سخن آخر

بازدید از بوستان پروانه‌ها در سراسر دنیا چگونه بود؟

تا به حال تجربه بازدید از این باغات و بوستان‌ها و یا مکان مشابهی را داشته اید؟

خاطرات، دیدگاه و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید. 

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

زهرا

باسلام ممنون از مطالب خوبتون ،واقعا جذاب بودن من ی فرصت برای ارتباط با شما میخوام جهت همکاری در زمینه باغ پروانه .
لطفا در صورت امکان شماره تماستان را برای من ارسال کنید
یا با شماره ۰۹۳۷۳۰۰۶۹۳۳ تماس بگیرید ،با تشکر فراوان

کارناوال .

دوست عزیز سلام

با شماره 44282411 تماس حاصل فرمایید .

با تشکر

29 تیر 1396

انتشار:28 تیر 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

HADI

با سلام. از زحمات شما در گردآوری و تهیه این مجموعه دیدنی بی نهایت سپاسگزارم؛ بی شک این زیباییهای طبیعت آدم را به یاد خالق هستی و دقت خدا می اندازه. دیدن طبیعت برای برگشتن به سمت خدا تأثیر گذار است. سبحان الله

زينب شيرازی

سلام دوست عزیز کارناوالی سپاس از لطف و توجه شما

25 مهر 1395

انتشار:23 مهر 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.