نظرسنجی سرویس جدید کارناوال

کارناوال - راهنمای سفر
ویدیو HD
واحد تبلیغات

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

03 مهر 1398

به روز رسانی

01 مهر 1398

دیجیتال مارکتینگ برای شرکت‌های حوزه سفر و گردشگری، امر دشواریست. رقابت بالا بین رقیبان، نرخ بازگشت سرمایه پایین و از طرفی، لزوم به چشم آمدن برند و تقدم آن بر فروش را می توان از دلایل رقابت برشمرد.

در این بین، مدیریت فنی و محتوایی سایت و اپلیکیشن، پشتیبانی مشتریان و سفارشات آنها، مدیریت کمپین‌های خبرنامه‌ای، حضور در شبکه‌های اجتماعی و ... سبب می شود تا هزینه تبلیغات آنلاین شرکت‌های توریستی افزایش یافته و عدم بازگشت سریع سرمایه به تضعیف روحیه منجر شود!

اگر شما این لحظه را تجربه کردید و یا در حال صرف هزینه برای دیجیتال مارکتینگ کسب و کار گردشگری خود هستید بهتر است لحظه ای متوقف شده و یک گام به عقب برگردید. خودکار و کاغذ برداشته و "چرا"های خود را برای دیجیتال مارکتینگ کسب و کارتان یادداشت کنید؛ چرا که بخش بزرگی از مسیر تحقق موفقیت شما منوط به همین امر است. بعد، زیرساخت‌های خود را مرور کنید و ابزارها و تاکتیک‌هایی را بشناسید که می‌توانید برای راه انداختن بازیِ بازاریابی خود استفاده کنید. 

Photo by : Unknown

ابتدا، مشتریان خود را درک کنید

اگر به درستی مشتریان ایده آل خود را درک نکنید چگونه می‌توانید یک استراتژی بازاریابی را به اجرا درآورید؟ 

اطلاعات دموگرافیک (آماری) آنها ارزشمند است، اما ورای آن، لازم است از خودتان بپرسید وقتی در حال جستجو، برنامه ریزی و رزرو هستند چه چیزی آنها را هدایت می‌کند؟ چه چیزی برای سفر به آنها انگیزه می‌دهد؟ در هنگام جستجو و رزرو کردن چه چیزی آنها را ناامید می‌کند؟ اطلاعات خود را از کجا پیدا می‌کنند؟ Xtensio یک ابزار رایگان عالی دارد که به شما در این فرآیند کمک خواهد کرد. 

شخصیت‌های سه مشتری برتر خود را تعریف کرده و وب‌سایت، استراتژی بازاریابی و برندسازی خود را حول آنها بسازید. همیشه "چرا"های عملکردی خود را ذهن داشته باشید تا با کمک آنها، بتوانید برای جذب مشتریان در سطحی شخصی سازی شده تر اقدام کنید.

سپس، به وبسایت خود نگاه کنید

وبسایت خود را بسیار دقیق و موشکافانه بررسی کنید. وبسایت شما باید بنیاد تلاش‌های بازاریابی شما باشد. همیشه جایی برای بهبود در نرخ‌های تبدیل و تجربه کاربر وجود دارد. 

در نظر گرفتن این مطلب مهم است که مبادا سایت شما منسوخ (از مد افتاده) است، به خوبی روی دستگاه‌های موبایل اجرا نمی‌شود، با محتواهایی بی‌فایده مملو شده است یا آیا در بارگزاری، کند است. می‌توانید سرعت و عملکرد سایت خود را با استفاده از ابزار Test My Site در گوگل تست کنید. 

با تمام نیت‌های خوب شما، شاید سایت تان بخوبی طراحی شده اما برای کلیک‌ها یا تبدیلات بهینه سازی نشده باشد. این تقصیر شما نیست. این کاری است که نیازمند دانش و مجموعه مهارتی خاص است، از این رو تماس با یک حرفه‌ای را در دستور کار قرار دهید. 

حرف آخر برای سایت شما این است: اگر وبسایت شما در بهترین فرم بهینه خود نباشد هر دقیقه از هر روز در حال از دست دادن سود و فروش خواهید بود. در اینجا چندین گام داریم که می‌توانید برای رسیدگی به آن بردارید: 

به قالب واکنشگرا فکر کنید

وقتی وبسایت خود را ساخته یا گسترش مجدد می‌دهید دستگاه‌های موبایل را نادیده نگیرید. بیش از 50% بازدیدکنندگان شما احتمالا سایت شما را با دستگاه‌های موبایل خود بالا می‌آورند. اگر مجبور باشند مدام با انگشتان خود زوم کرده و این ور و آن ور بروند چقدر دلزده خواهند شد؟ 

بازدیدکنندگان خود را ردیابی کنید

گوگل آنالتیکس (Google Analytics) را برای سایت خود راه‌اندازی و مدیریت کنید. این امر حیاتی است. 

سپس، ریزلحظات را درک کنید

ریزلحظات یا میکرو مومنتها، وقت‌هایی هستند که شما کاری انجام می‌دهید؛ لحظاتی هستند که به سراغ گوشی خود یا دیگر دستگاه‌ها برای مشاهده، کشف، تحقیق یا خرید چیزی می‌روید. اینها لحظاتی هستند که تفکر شما را شکل می‌دهند. اینها لحظاتی هستند که شما تصمیم می‌گیرید. 

Photo by : Unknown

ریز لحظات قصد محور هستند و برای خریدار سفر چنین موقعیت‌هایی ممکن است پیش بیاید:

1. می‌خواهم فرار کنم: لحظات رویایی

2. یک سفر کامل و بی‌نقص می‌خواهم: لحظات برنامه ریزی

3. می‌خواهم این را رزرو کنم: لحظات رزرو 

4. می‌خواهم حداکثر بهره را از آن ببرم: لحظات تجربه

درک اینکه اینها لحظاتی حساس در سفر مشتری هستند به شما کمک خواهد کرد هنگامی که مشتری شما بیش از هر زمانی به شما نیاز دارد در بازار بوده و حاضر باشید. 

طراحی گرافیکی – خوش ظاهر شدن

طراحی، سفیر خاموش برند شما است. شما می‌توانید بر روی استخدام، استراتژی، کمپین‌های بازاریابی و فروش‌ انرژی بگذارید اما طراحی‌های گرافیکی ضعیف می تواند سبب از بین رفتن تمام تلاش‌های شما شود. 

اگر همین حالا هم برای برند خود یک استایل دارید، باز هم نیاز است یک حرفه‌ای را خبر کنید. یک طراح خوب با شما کار خواهد کرد تا سبکی را خلق کند که اجزای برند شما را یکپارچه سازد. در مورد برند خود با گرافیست صحبت کنید و به او کمک کنید مشتری ایده آل‌تان را درک کند؛ چرا که می‌توان ده ها صفحه از روانشناسی رنگ‌ها سخن گفت و این رنگ‌ها هستند که برند و پیام برند شما را به مخاطبان منتقل می کنند.

شبکه‌های اجتماعی – آن را درست بفهمید

شبکه‌های اجتماعی می‌توانند کانالی موثر از لحاظ هزینه برای بازاریابی مسافرت باشند. انتخاب پلتفرم صحیح و قرار دادن استراتژی در جای درست مهم است. اهداف خود و بازار هدف خود را با دقت در نظر بگیرید.

ایمیل مارکتینگ – فراموش نشود!

پایگاه داده‌های ایمیل شما یکی از ارزشمندترین مهره‌های شما است. همانطور که در گزارشی از Monetate مطرح شده، همچنان ایمیل مارکتینگ نرخ تبدیل بالاتری را نسبت به شبکه های اجتماعی و موتورهای جستجو محقق می کند. 

می‌دانید که به یک فرم اشتراک در سایت خود نیاز دارید، اما آیا می‌دانید چرا؟ بدون آن شما فرصت دعوت از بازدیدکنندگان‌تان به حلقه درونی خود، ارتباط دوباره با آنها و در برخی موارد، تبدیل آنها به مشتریان با‌ارزش را از دست خواهید داد. 

بایدها و نبایدها پیرامون نحوه عضو شدن، طراحی، محتوا، زمان بندی و تست کردن مجزا را باید شناخت. یک خبرنامه خوب، ترافیک را به سایت شما می‌کشاند، به اشتراک گذاری‌های اجتماعی را تشویق کرده و لیدهایی را تولید می‌کند. اگر طراحی جاری خبرنامه ایمیل شما پاسخگو نیست، پس باید آن را جدید کنید. 

Photo by : Unknown

Google Adwords & retargeting : حاضر باشید

بنرهای تبلیغاتی سنتی در سایت‌های با ترافیک بالا می تواند گران تمام شده و نرخ کلیک خوری هم به طور فاحشی پایین باشد. Google Adwords and Retargeting البته اگر درست انجام شود، برای شما یک ROI مثبت را فرهم خواهد آورد. زیرا می‌توانید آنهایی را که به‌صورت فعالانه علاقه نشان دادند و قصد دارند محصول شما بخرند هدف بگیرید. 

اما گوگل ادز، کاملا رقابتی است و همین ایجاب می‌کند که برای استفاده از آن حتما از یک متخصص کمک بگیرید در غیر اینصورت، هدررفت هزینه بالایی خواهید داشت.

ویدیوهای سفر دست به دست منتشر می شوند

خواندن در مورد مقاصد سفر یک چیز است اما تماشای ویدئو تجربه‌ای خیلی همه‌جانبه‌تر را به همراه می‌آورد. در Hubspot گزارش کردند که در جایی که هم ویدیو و هم متن روی یک صفحه در دسترس هستند، 72% افراد ترجیح می‌دهند از ویدئو برای یادگیری در مورد محصول یا خدمت استفاده کنند. 

این روزها این امکان وجود دارد تا یک ویدیوی با کیفیت بالا را با یک هزینه پایین تولید کنید اگر بدانید کجا را بگردید. برای کسب و کار خودتان یک کانال آپارات راه اندازی کنید؛ و فیلم‌های کوتاه از تورهای مسافرتی خود، سفرهای تعطیلات کارکنان، نظرات مشتریان در استفاده از تورهای گردشگری شما، نکات آموزشی چگونگی بستن بار سفر و هر چیزی که با اهداف کسب و کارتان و شخصیت مشتری شما هم تراز باشد تهیه کنید.

برای نگه داشتن بیننده در طول تماشای ویدیو باید تا جای ممکن بهینه سازی شود. اگر ویدیوهای یوتیوب را برای سایت خود استفاده می‌کنید، با ایجاد یک کد سفارشی تعبیه یوتیوب از کاهش سرعت صفحه وب خود جلوگیری کنید.

بازاریابی محتوایی – دانش خود را به اشتراک بگذارید

بله محتوا، سلطان است. تولید محتوای تعاملی باید بخشی از استراتژی جامع بازاریابی محتوای شما را شکل دهد. سفر مشتری خود و اینکه چطور قادر خواهید بود از محتوا برای راهنمایی بازدیدکنندگان خود و تبدیل لیدهای بیشتر استفاده کنید را درک کنید.

حتی اگر وقت کافی ندارید، تیم خود را برای نوشتن بلاگ‌ها و محتوای وب درگیر کنید. هر چه نباشد اینها خط مقدم فروش شما هستند. محتوای شما  لازم نیست حتما طولانی باشد بلکه باید ارزشمند و مرتبط با مخاطب شما باشد. 

موبایل مارکتینگ – برخی گزینه‌ها

روش قدیمی پیام کوتاه شاید از مد افتاده به نظر برسد اما با هزینه‌ای کم برای آژانس یا شرکت تور شما نفوذ فراهم می‌کند. 96% پیام‌های کوتاه خوانده می‌شوند و اغلب آنها در سه دقیقه اول ارسال خوانده می‌شوند. 

گزارش و پخش زنده با رویکردی واقعی

زمانی پخش زنده در انحصار کسانی بود که ابزار و تکنولوژی‌ لازم برای آن را داشتند. با تشکر از نرم افزارهایی مثل Periscope  و Facebook Live و لایو اینستاگرام هر شخصی با یک گوشی هوشمند می تواند به یک گزارشگر تبدیل شود. پخش زنده از ویدیو قدرتمندتر است زیرا ارتباطات را باز کرده و بازدید و پاسخ در همان لحظه را مقدور می‌سازد. 

در ایران، ارائه دهندگان تور می‌توانند با استفاده از لایو اینستاگرام برای بازدیدکننده‌ها فرصتی برای دیدن تورهای در حال اجرا و پاسخ به سوالات پیرامون آن را فراهم کنند. یک آژانس کشتی تفریحی می تواند بازدید از کشتی را پخش کند و از مشتریان دعوت کند همزمان که توری در کشتی می‌گذارند با سوالات خود به آنها ملحق شوند.

جمع بندی

هدف این مقاله صرفا ایجاد جرقه هایی برای تمرکز بیشتر و هدفمندتر بر بازاریابی دیجیتال برند مسافرتی شما بود و قطعا برای آموزش دیجیتال مارکتینگ به منابع بسیار بیشتری نیاز است. اگر به منابع روز دنیا در حوزه های آموزشی دیجیتال مارکتینگ نیاز دارید می توانید از دوره های آموزشی بین المللی با ترجمه فارسی در آکادمی گرشا استفاده کنید

 

سخن آخر

آیا تا به حال به این نکات توجه داشتید؟

نظرتان درباره موارد مطرح شده چیست؟

نظرها و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و کارناوال هیچ مسئولیتی در رابطه با آن را نمی‌پذیرد.

کلیه حقوق مادی و معنوی برای کارناوال محفوظ است. استفاده از مطالب و تصاویر سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط کارناوال امکان پذیر است.