کارناوال - راهنمای سفر

روستای اسفیدان بجنورد

استان خراسان شمالی، 45 کیلومتری جنوب شرقی بجنورد، روستای اسفیدان

5

از 5 امتیاز

میانگین نظرات 3 کاربر

گالری تصاویر

مدت پیشنهادی بازدید

4 تا 24 ساعت

ساعت دسترسی

امروز پنج‌شنبه 24 ساعته

همه چیز درباره روستای اسفیدان بجنورد

چرا بازدید کنیم؟

نقد و بررسی کارناوال

کجاست؟

نقشه و مسیر

آقام چی گفتن؟

نظرات کاربران

سوالی دارید؟

پرسش و پاسخ

نقد و بررسی کارناوال

پریوش سارانی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

18 مهر 1400

به روز رسانی

18 مهر 1400

معرفی /

روستای اسفیدان بجنورد | ماسوله شمال شرق ایران

این‌بار راهی روستای اسفیدان بجنورد شدیم؛ روستایی تاریخی که بسیار شبیه ماسوله در شمال ایران است. با هم گشتی در این روستا می‌زنیم، با قدمت روستای اسفیدان بجنورد و دیدنی‌های روستای اسفیدان آشنا خواهیم شد و برایتان از مسیر رسیدن به این روستای زیبا و فصل سفر به روستای اسفیدان خراسان خواهیم گفت. در این سفر همراه ما باشید...

 

Photo by : arthut.ir@

چرا روستای اسفیدان بجنورد؟


  • با بازدید از این روستا قدم در منطقه‌ای با حدود هشت قرن قدمت خواهید گذاشت.
  • طبیعت زیبای که این روستا را احاطه کرده است نوازش‌گر چشمانتان خواهد بود.
  • جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آن دیدنی است.
  • روستای اسفیدان یکی از نمونه‌های معماری پلکانی در ایران است.

 

Photo by : Unknown

روستای اسفیدان بجنورد | ماسوله شمال ‌شرق

امروز به سراغ روستای اسفیدان در خراسان شمالی رفتیم؛ روستایی پلکانی که از منظر معماری بسیار شبیه ماسوله در شمال ایران است. روستای اسفیدان در 45 کیلومتری جنوب‌شرقی شهرستان بجنورد قرار گرفته و طبیعت دلنشین و منحصربه‌فرد آن منجر شد تا در سال 1385 عنوان یکی از زیباترین روستاها را از آن خود کند. اسفیدان با حدود هشت قرن قدمت در دره‌ای سرسبز و عمیق قرار دارد که کوه‌های سر به فلک کشیده، اطراف آن‌ را احاطه کرده است. بافت تاریخی، دره‌ها و آبشارها، قلعه‌های زیبا و نادر، آبشارهای دیدنی، چشمه‌های خروشان، غارها و غیره از جاذبه‌های دیدنی این منطقه به شمار می‌روند. درخت صندل سمبل این روستا است؛ تعداد این درختان در ابتدا 17 اصله بود که به علت عدم آگاهی از اهمیت و ارزش آن‌ها، در حین ساخت‌وساز قطع شدند و تنها دو اصله از این درختان باقی ماند.

Mahyar Akhavein 

دیدنی‌های روستای اسفیدان

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شده این روستا در میان دره‌ای سرسبز قرار گرفته که از جنوب‌غربی به کوه آق‌قیه و از شمال‌غربی به کوه اسب و از جنوب‌غربی به تنگه دهیرمزه محدود و دارای دیدنی‌هایی مانند آبشارها، دره‌ها، غارها و جاذبه‌های دیگری است. در ادامه مطلب با برخی از این جاذبه‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

  • بقاع متبرکه

امامزاده محمد بن باقر بن موسی بن جعفر، بنایی متعلق به دوران صفوی یا قاجار است که با 4 گلدسته و گنبد خود جلوه‌ای زیبا به روستا بخشیده و در میان اهالی روستا و آبادی‌های اطراف مورد تکریم و احترام است. این آرامگاه پلانی مستطیلی دارد که گنبدی با ساقه بلند، سقف آن را پوشش می‌دهد. بنای فوق دارای دو ایوان است که ایوان شرقی پوشش قوسی با مقرنس‌کاری، گچ‌بری و آینه‌کاری دارد و ایوان جنوبی دارای پوششی مسطح است. در بالای سردر ورودی این حرم خط‌های نستعلیق زیبای به شکل گچ‌بری اثر مرحوم ملامحمدتقی اسفیدانی نقش بسته است. این بنا، در تاریخ ۸ مرداد ۱۳۸۱، با شماره ۵۹۴۲، به عنوان یکی از آثار ملی ایران، به ثبت رسیده است. از دیگر مقبره‌های مورد احترام اهالی روستا می‌توان به مقبره شیخ محمدرضا ربانی معروف به حاج آخوند اشاره کرد.

  • گورستان قدیمی اسفیدان

از دیگر آثار تاریخی به جای مانده در روستا که در نوع خود جالب و اعجاب‌انگیز است می‌توان به گورستانی قدیمی اشاره داشت. در این گورستان جهت گورها رو به مشرق بوده و بعضی از مرده‌ها را به صورت عمودی دفن کرده‌اند. این گورها به شکل پراکنده در قلعه برفان ده ریز و روستای پاکدل نیز مشاهده شده است.  

  • درخت صندل 

سمبل این روستا درختی ارزشمند به نام صندل است که در گذشته‌های دور تعداد 17 اصله از این درخت در این روستا وجود داشت، اما بعدها به دلیل توسعه روستا و ساخت کوچه بیشتر آن‌ها از بین رفتند و در حال حاضر تنها 2 اصله از این درختان به‌ جا مانده است. قطر تنه این درختان هر کدام 2.65 متر و عمر آن‌ها حدود 1200 سال است؛ چوب این درختان عطر و بوی دل‌انگیزی دارد.

  • قلعه‌ها و برج‌های اسفیدان

در غرب روستای اسفیدان دیواره‌ای صخره‌ای به نام تاش قلعه (قلعه سنگی) قرار دارد که بر روی این قلعه، دیواره‌های سنگی، سفال‌های ساده نخودی و قرمز و سفال‌های منقش به رنگ‌های مختلف دیده می‌شود در کوه‌های اطراف روستای اسفیدان برج‌های سنگی قدیمی قرار دارند که برای ساخت آن‌ها از سنگ و ساروج استفاده ‌شده است .در میان این آثار، باقی‌مانده برج قاری مالاق و برج قارقه (کلاغ) در شمال‌غرب روستا شهرت بیشتری دارند و پایه‌های آن‌ها هنوز باقی‌مانده است.

Aref Karimi 
  • چشمه آب معدنی  و آبشار هنرور

در فاصله سه کیلومتری روستای اسپیدان چشمه آب معدنی و آبشار هنرور قرار گرفته است که از یک سو طبیعت و سرزندگی و از سوی دیگر مکان مناسبی برای گردشگران را فراهم کرده است.

  • دره و چشمه هینورد

هینوَرد (هین نبرد) دره‌ای عمیق و طولانی است که در شمال‌غربی اسفیدان وجود دارد. فاصله روستا تا این دره حدود نیم ساعت است. در دامنه صخره‌ای کوه نیز چشمه‌ای زلال به نام هینورد جریان دارد که اهالی روستا برای آب دادن به باغ‌های خود از آب این چشمه استفاده می‌کنند.

  • غارها 

بر بالای صخره چشمه هینورد کوهی بنام خزانه وجود دارد که در بالای آن غار خزانه راهه قرار گرفته است. بر اساس گفته اهالی روستا، این غاری دست‌ساز است که در انتهای آن چاهی قرار دارد؛ این غار در گذشته جایی مانند یک پناهگاه بوده است. از نکات جالب درباره این غار صخره‌ای شبیه صورتک در آنجاست. در اطراف روستا غار دیگری به نام ییجت یا معصوم وجود دارد که وجود استلاگتیت و استلاگمیت از ویژگی‌های بارز آن شمرده می‌شود. 

  • بهارگاه

 بهارگاه دره‌ای دیگر در جنوب‌غربی روستاست که با چشمه‌های متعدد و آبشار دیدنی چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. در ابتدای این دره و در سمت چپ آن قطعه زمینی حدودا 40 هکتاری و تپه ماهوری به نامموسو وجود دارد که چند سال پیش به علت رانش شدید زمین تمامی باغ‌ها، خانه‌ها و درختان کهنسال آن در دل خاک فرو رفت.

هینورد
بهارگاه

امکانات روستای اسفیدان بجنورد

  • سرویس‌بهداشتی 
  • مسجد
  • مغازه

اقامت در روستای اسفیدان بجنورد

برای اقامت در روستای اسفیدان بجنورد بهتر است در یکی از شهرهای اطراف مانند بجنورد که در فاصله 45.7 کیلومتری و یا شیروان که در فاصله 47.6 کیلومتری از روستا قرار دارند ساکن شوید و یا اقامت در اقامتگاه بومگردی روستا را انتخاب کنید.

Photo by : Unknown

فصل سفر

از آنجا که این روستا در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد بهترین فصل سفر به آن فصل بهار و اوایل تیر ماه است.

بهار و تابستان: در فصل بهار زیبایی‌های روستا جلوه بیشتری پیدا می‌کند و چشمه‌های زلال و جاری و طبیعت چشم‌نواز آن بسیار دلنشین خواهد بود. در اوایل تابستان می‌توانید طعم دل‌انگیز میوه‌ها را بچشید و عطر آنها را در فضای روستا استشمام کنید.

پاییز و زمستان: پاییز هزار رنگ و زمستان برفی اگرچه جلوه‌ای متفاوت به روستا می‌بخشد اما سوز سرما در کنار این جذابیت‌ها مهمان روستا خواهد بود. 

Aref Karimi 
لوازم پیشنهادی سفر
آب آشامیدنی
تلفن همراه
دارو های عمومی
داروهای شخصی
دمپایی و صندل
دوربین
زیرانداز
عینک آفتابی
لباس مناسب فصل
میان وعده
وعده های غذایی
چراغ قوه
چادر مسافرتی
کارت شناسایی
کفش اضافه
کفش پیاده‌روی
کرم ضد آفتاب
کلاه آفتابگیر
کمک های اولیه
کوله پشتی
کوله پشتی یکروزه
کیسه زباله
یک وعده غذای سبک قابل حمل

مسیر و دسترسی

آدرس: استان خراسان شمالی، 45 کیلومتری جنوب شرقی بجنورد، روستای اسفیدان

دسترسی: مسیر اول باید در آزاد راه بجنورد- شیروان پس از حدود 7 کیلومتر از خروجی در نظر گرفته شده به سمت جاده‌ اسفیدان در سمت راست خود بپیچید؛ این جاده با یک تابلو مشخص شده است. جاده‌ روستای اسفیدان تماما آسفالت است؛ این جاده را باید حدود 15 کیلومتر ادامه دهید که در این مسیر از روستای چناران نیز عبور خواهید کرد. در انتها به یک چهارراه خواهید رسید، برای دسترسی به روستای اسفیدان باید به سمت راست بروید. از روستای نوده رد شوید و در انتهای این مسیر کوهستانی زیبا و پیچ‌درپیچ به اسفیدان می‌رسید.

برای رسیدن به روستای اسفیدان از مسیر دوم  وارد آزاد راه بجنورد - شیروان شده و مسیر را حدود 15 کیلومتر ادامه دهید تا به یکی دیگر از خروجی‌های جاده‌ اسفیدان برسید. با ادامه دادن این جاده و عبور کردن از بخش سیساب، به همان چهار راه می‌رسید که این بار باید مسیر خود را مستقیم تا رسیدن به روستای اسفیدان ادامه دهید.

گردشگاه بابا امان
آینه خانه و عمارت مفخم
منطقه گردشگری بابا امان

اطلاعات تکمیلی

مردم در این روستا به باغداری، دامداری و زراعت مشغول‌اند، همچنین به زنبورداری و پرورش ماهی نیز می‌پردازند. بافت فرش‌های دست‌بافت زیبا با نقش‌ورنگ‌های ایرانی و محلی، فرش‌های گل ابریشم طرح نائین و چادر شب‌دوزی برخی از صنایع‌دستی این ناحیه به شمار می‌رود. اهالی روستا به فارسی مسلط هستند، اما با زبان ترکی خراسانی با یکدیگر سخن می‌گویند؛ این زبان در فهرست میراث یونسکو از زبان‌های است که در خطر انقراض قرار دارد. مردمان اسفیدان اعتقاد بسیار زیادی به امامزاده این روستا دارند و با اینکه خانه‌هایشان در معرض خطر سقوط صخره‌ها و تخته‌سنگ‌ها قرار دارد با این حال معتقدند که وجود امامزاده آن‌ها را از بلا و آسیب حفظ خواهد کرد. در این روستا علاوه بر درخت‌های صندلی که وجود داشت و از بین رفت، درخت کهنسال چناری نیز در مرکز شهر بود که علی‌رغم مخالفت اهالی آن هم به سرنوشت درختان صندل دچار و قطع شد.

بافت روستایی 

معماری پلکانی روستا ویژگی و جذابیت متفاوتی به آن بخشیده است. در این نوع معماری خانه‌ها بر دوش یکدیگر ساخته می‌شود و پشت‌بام خانه‌ پایینی حیاط همسایه بالایی و محل گذر عابران است. این نوع ساختار به نوعی همبستگی میان اهالی را نشان می‌دهد. 

محصولات

مهم‌ترین محصولات اسفیدان گردو، گیلاس، گلابی، آلبالو، انگور، سیب و انواع محصولات باغی دیگر مانند سیب‌زمینی است. در اسفیدان با کیفیت‌ترین نوع گردو وجود دارد که به سایر کشورها نیز صادر می‌شود، علاوه بر گردو، بادام و کشمش روستای اسفیدان نیز بسیار معروف و با کیفیت است. همچنین می‌توانید بهترین و خوشمزه‌ترین ماهی‌های پرورشی، مانند ماهی قزل آلا را از اسفیدان تهیه کنید. 

غذاهای محلی

روستای اسفیدان غذاهای محلی ویژه‌ای مانند آش پلو، قورمه، آش قلیه و غذاهای خوش‌طعم دیگری نیز دارد که در سفر به آنجا بهتر است طعم دل‌چسب این غذاها را امتحان کنید.

سوغات و صنایع دستی

چادر شب، فرش، قالی، گردو، کشمش از جمله سوغات این ناحیه است که با خرید آن‌ها از اهالی نه تنها به اقتصاد روستا کمک شایانی می‌کنید بلکه خودتان هم طعم محصولات طبیعی را خواهید چشید و از صنایع‌دستی که با ذوق و هنر تهیه شده است نهایت لذت را خواهید برد.

Ehsan Kamali 

دل مشغولی‌ها

با توجه به قرارگیری روستا در بافت کوهستانی و خطر افتادن سنگ، این نگرانی وجود دارد که در صورت بروز زلزله خطرات شدیدی روستاییان را تهدید کند. خطر ریزش سنگ از کوه‌های پیرامون روستا مسئله‌ای جدی و قابل تامل است که مسئولان باید به آن توجه جدی داشته باشند و اقدامات پیشگیرانه و اصولی برای تثبیت سنگ‌های کوه‌های پیرامون این روستا به منظور ایمن‌سازی آن را در نظر بگیرند. 

چند نکته

  • در سفر به روستا به فرهنگ بومی و حریم روستاییان احترام بگذارید.
  • برای پیاده‌روی کفش مناسب به پا داشته باشید و وسایل ضروری (آب، خوراکی، زیر انداز و...) را همراه خود ببرید.
  • زباله‌های خود را در محیط روستا و طبیعت آن رها نکنید.
  • پیش از سفر با باک پر بنزین راهی شوید تا در جاده نمانید.
Ehsan Kamali 

سخن آخر

به یکی از روستاهای پلکانی ایران سری زدیم؛ روستایی که در بطن آن تاریخی کهن نهفته است و جذابیت‌هایش افراد زیادی را به آنجا می‌کشاند. اگر تاکنون به این روستا سفر کرده‌اید برایمان از حس و حال آنجا بگویید و تجربه‌های خود را با ما و همراهان کارناوالی در میان بگذارید.

نقد و بررسی کاربران

میانگین امتیاز کاربران

از مجموع 3 رای

5.0

خانواده

2

زوج

1

آیا بازدید از روستای اسفیدان بجنورد را به دیگران پیشنهاد می‌کنید؟
امکانات اولیه(عالی) 5
حال و هوای خوش(عالی) 5
سهولت در دسترسی(عالی) 5
سطح امنیت(عالی) 5
شرایط اقامت منطقه(عالی) 5

روستای اسفیدان بجنورد را دیده‌اید؟

تجربه و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

سوالی دارید؟

از کارشناسان و کاربران کارناوال بپرسید

جدیدترین نقد
حسین محمدی

بسیار عالی و جالب و دیدنی

سفر با خانواده
تجربه سفر حسین محمدی به روستای اسفیدان بجنورد

انتشار: 23 اردیبهشت 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

پرسش و پاسخ

پرسش جدید

اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات توریستی گردشگری همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 8 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست