karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

09 آبان 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از خبرگزاری ایسنا، هتل ها، رستوران ها و برخی فروشگاه های شهری ایران که پاتوق گردشگران خارجی هستند، در ازای فروش کالاهای مصرفی و خدماتی یورو و دلار دریافت می کنند. 

براساس این گزارش، این اتفاق به دلیل کاهش ارزش پول ملی کشور افتاده است. از آنجایی که گردشگران خارجی نمی توانند در ایران از کارت های اعتباری استفاده کنند و حین سفر ممکن است با نوسان های لحظه ای نرخ ارز و قیمت های متفاوت کالا مواجه شوند، با معامله با ارزهای رایج کشورهای خود راحت تر هستند. 

برخی راهنمایان گردشگری در همین زمینه در گفت و گویی با ایسنا اطلاع داده اند: 

فروشگاه‌های صنایع دستی و فرش فروشی‌ هایی که محل آمد و شد گردشگران خارجی هستند نیز این روزها بیشتر معاملات را به ارز خارجی انجام می‌دهند. حتا برخی راننده‌ های تاکسی هم از گردشگرانی که ریال ندارند، پول خُرد خارجی قبول می‌ کنند. در بعضی رستوران‌ ها ترجیح می‌دهند از خارجی‌ ها ارز بگیرند و باقی مانده را به ریال برگردانند.

ایسنا در همین گزارش با گردشگری فرانسوی در همین مورد مصاحبه کرده است. این گردشگر فرانسوی در این مصاحبه گفته از این که می تواند خریدهایش را با ارز رایج کشورش انجام دهد خرسند است. او تعریف کرده در بازار شیراز هر کالایی که می‌ خواسته، از جمله ادویه و گلیم را با پرداخت یورو خریده و حتا آب‌ میوه‌ اش را به یورو حساب کرده است.

این بانوی کهنسال که همراه با یک گروه به ایران سفر کرده است، اضافه می کند: 

تبدیل ارز در ایران کمی سخت است، هتل، صراف و بانک هر کدام یک قیمت می‌ دهند. ترجیح ما این است که پول مان را به بالاترین نرخ موجود تبدیل کنیم تا هزینه‌ های سفر ارزان‌ تر شود. اما در برخی جاها اصلا لازم نیست ریال ایرانی بدهیم، چون آنها سکه‌ های ما را هم قبول می‌ کنند.

دریافت دلار و یورو در برخی اماکن گردشگری که زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیستند، هم دیده شده است. هاستل‌ ها و اقامتگاه‌ های کوچک هم از دیگر مراکزی هستند که از خیلی قبل تر، خدمات شان را به دلار و یورو به گردشگران خارجی عرضه می کردند. در این میان هتلداران هم با توجه به کاهش ارزش ریال در برابر یورو و دلار از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خواسته اند تا قیمت هتل ها دونرخی شود. هرچند این تقاضا مخالفان زیادی دارد اما هتلداران اعلام کرده اند که ارزی شدن نرخ اقامت یکی از شیوه های مرسوم دریافت هزینه در دنیاست. حرفی که توسط کارشناسان، تورگردانان و راهنماهای گردشگری که تجربه‌های سفر به کشورهای زیادی را دارند، رد شده است. آنها بر این اعتقاد هستند که دو نرخی شدن هتل‌ ها مغایر با سیاست‌ های پولی کشور است و تنها به بی‌ ارزش‌ تر شدن پول ملی منجر می شود. 

جامعه تورگردانان ایران در همین زمینه در نامه‌ ای خطاب به علی‌ اصغر مونسان -رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری-  به این تصمیم هتلداران انتقاد و اعلام کرده اند:

این اقدام به پول ملی ضربه می‌ زند و پول خارجی را تقویت می‌ کند، درحالی که وظیفه ما تقویت پول ملی است. امروزه همه کشورها برای تقویت واحد پولی کشور خود تلاش می‌ کنند. برای مثال روسیه و چین توافق کرده‌ اند در معامله با ایران ارزهای خود را جایگزین دلار و یورو کنند.

اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید. 

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.