karnaval.ir

پریوش سارانی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

08 آذر 1400

به روز رسانی

08 آذر 1400

به گزارش خبرگزاری ایلنا

در سال‌های گذشته ۳۷ شهر در جهان به عنوان شهرهای خلاق خوراک معرفی شده بودند که یازده مورد آن‌ها در آسیا و پنج مورد آن در خاورمیانه قرار داشتند. در این راستا، با اعلام یونسکو لیست شهرهای خلاق سال ۲۰۲۱ معرفی و کرمانشاه تنها نماینده ایران به عنوان شهر خلاق غذا معرفی شده است.

جبار گوهری (مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه) با اشاره به فم توری که به تازگی از کشور عراق به کرمانشاه سفر کرده بودند، گفت: این گردشگران موضوع مهمی را مطرح کردند که هرچند ممکن است در نگاه نخست شوخی به نظر برسد اما اصل مطلب همین است که اولویت گردشگرانشان، غذاست. این امر نشان دهنده اهمیت غذا در حوزه گردشگری است.

او ادامه داد: اگر تنوع غذایی رابه عنوان یکی از اهداف گردشگران بدانیم، می‌توان گفت، مقاصد گردشگری می‌توانند با برندسازی در حوزه گردشگری غذا، برتری خود را در حوزه رقابت با سایر مقاصد نشان دهند. کرمانشاه نیز با توجه به تعدد بسیار زیاد در حوزه‌های مختلف اعم از خورده فرهنگ‌ها، آیین و اقلیم، با تنوع بی‌نظیری در حوزه غذاهای محلی و بومی همراه است. علاوه بر تنوع غذایی با شیوه‌های متفاوت پخت نیز روبه رو هستیم که جذابیت مقصد گردشگری به عنوان گردشگری غذا را دو چندان می‌کند.

گوهری با تاکید برآنکه کرمانشاه مقصدی چهارفصل است، تصریح کرد: این تنوع اقلیمی سبب بوجود آمدن تنوع غذایی و محصولات در استان شده است. چنانکه طی سال‌های گذشته انواع غذاها از دنده کباب گرفته تا خورشت خلال را در فهرست آثار ملی ثبت کنیم درعین حال ۱۰۰ پرونده دیگر در حوزه غذا برای ثبت در میراث ملی در دست داریم تا برند شهر خلاق غذا بودن را تقویت کنیم.

گردشگری خوراک

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه با اشاره به غذاهای معروف این استان گفت: بسیاری از گردشگران برای چشیدن طعم غذاهای کرمانشاه مانند دنده کباب و خورشت خلال به این استان سفر می‌کنند. در این راستا سعی کردیم از روند تهیه و طبخ غذاهای بومی و محلی فیلم تهیه و آنرا مستند کنیم.

او در پاسخ به این سوال که آیا بررسی و تحقیقی درخصوص این مهم که چند درصد گردشگران کرمانشاه گردشگر غذا هستند، گفت: این آمار قابل بازیابی نیست. اما مشهود است که غذا یکی از ارکان اصلی سفر است و حتا تورگردانان عراقی تاکید داشتند که اولویت گردشگران عراقی برای سفر غذاست. پذیرایی و غذا در سفر بسیار اهمیت دارد.

گوهری یادآور شد: درحال حاضر رستوران تراز اول کرمانشاه غذاهای محلی و معروف را ارائه می‌دهند و دنده کباب و خورشت خلال در بیشتر رستوران‌ها سرو می‌شود. درعین حال واحدهای بومگردی استان در ارائه غذاهای بومی و محلی فعال هستند و منوهای خاص خود را به گردشگران ارائه می‌دهند.

او تصریح کرد: یکی از اساسی‌ترین مسائل برای جذب گردشگر، برندسازی است. غذا نیز یکی از مسائل مهم در حوزه گردشگری است و اگر مقصدی در حوزه غذا تبدیل به برند شود می‌تواند گوی رقابت را در دست بگیرد. اینکه کرمانشاه در یونسکو به عنوان شهر خلاق غذا معرفی شده می‌تواند یکی از راه‌های جذب گردشگران بین‌المللی باشد.

 هرچند غذا یک مبحث عمومی است و همگان را جذب می‌کند اما در این میان جوانان می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای این حوزه باشند. شهرداری در ثبت کرمانشاه به عنوان شهر خلاق غذا بسیار موثر بود.

خورشت خلال کرمانشاهی

اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

قدم در راهی گذاشتم که در آغاز برایم مبهم بود، اما حالا جذاب است. انگیزه، امید و عشق موجب شد تا از سختی‌های این راه ترسی به خود راه ندهم، خستگی جسمم را با طراوت و شادابی روحم تسکین دهم و با قدرت بیشتر و

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.