کارناوال - راهنمای سفر

روستای گچسر البرز

استان البرز، شهرستان کرج، جاده چالوس، منطقه آسارا، دهستان نسا

4.6

از 5 امتیاز

میانگین نظرات 12 کاربر

گالری تصاویر

مدت پیشنهادی بازدید

2 تا 24 ساعت

ساعت دسترسی

امروز پنج‌شنبه 24 ساعته

همه چیز درباره روستای گچسر البرز

چرا بازدید کنیم؟

نقد و بررسی کارناوال

کجاست؟

نقشه و مسیر

آقام چی گفتن؟

نظرات کاربران

سوالی دارید؟

پرسش و پاسخ

نقد و بررسی کارناوال

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

05 خرداد 1399

به روز رسانی

05 خرداد 1399

معرفی /

روستای گچسر البرز | مقصدی رویایی در جاده چالوس

به یکی از روستاهای ایران در جاده چالوس سر می‌زنیم و با روستای گچسر آشنا می‌شویم. در ادامه دیدنی های گچسر را به شما معرفی می‌کنیم، در مورد امکانات این روستا و اقامت در گچسر اطلاعاتی را به شما می‌دهیم و در نهایت به شما می‌گوییم چگونه به این روستا برسید. با ما همراه باشید.

چرا روستای گچسر ؟


  • طبیعت بسیار زیبایی به ویژه در بهار دارد و باغ لاله‌ها در نزدیکی آن واقع شده است.

  • مقصد مناسبی برای گذراندن تعطیلات آخر هفته برای پایتخت‌نشینان و ساکنان کرج است. 

  • در میان یکی از زیباترین جاده‌های ایران قرار دارد و همین جاذبه آن را چندین برابر می‌کند.

Photo by : Payam Jahangiri

آشنایی روستای گچسر 

با فاصله گرفتن از جاده چالوس و پیمودن مسافتی کوتاه به روستای گچسر می‌رسیم که به سبب دیدنی‌های طبیعی و تاریخی شهرت زیادی در منطقه دارد. این روستا به عنوان یکی از مقاصد ییلاقی به شمار می‌رود که در بخش اسارای کرج قرار گرفته و در تابستان و بهار طرفداران زیادی پیدا می‌کند. روستای گچسر قدمتی طولانی دارد و با توجه به آثار برجامانده از گذشته می‌توان این روستا را تعلق به دوران صفوی دانست. گفته می‌شود به سبب غنای این منطقه از نظر معادن گچ، نام گچسر را بر این روستا نهاده‌اند و هنوز بقایای کوره‌های گچ‌پزی در جنوب آن قابل مشاهده است.

دیدنی ها و تفریحات گچسر

مسیر روستای گچسر: برای رسیدن به روستای گچسر از یکی از زیباترین جاده‌های ایران یعنی جاده چالوس گذر می‌کنید.

غار یخ مراد: با دو ساعت پیاده‌روی و کوهپیمایی سبک از روستای گچسر به غاری زیبا می‌رسیم که پر از قندیل‌های یخی است. سرمای درون غار به حدی‌ست که تا خرداد ماه هم می‌توان این قندیل‌ها را دید. در فصل بهار به دلیل رویش گیاهان معطر و مناظر زیبا، این غار پذیرای گردشگران بسیاری می‌شود.

چشمه وله: چشمه وله، چشمه‌ای در جنوب غربی گچسر و شمال غربی دهکده وله است که آب سرد آن از گروه آب‌های گوگردی است و برای درمان بیماری‌های مجاری تنفسی و روماتیسم توصیه می‌شود.

رودخانه گچسر: عبور رودخانه گچسر از میان روستا بر طراوت فضا می‌افزاید و درختان را سیراب می‌کند. در حاشیه رودخانه درختان گردو و سیب خودنمایی می‌کنند و جوش و خروش آب در فصول پر آب تصویر خاصی را به نمایش می‌گذارد.

Zahra Ramezani | Irna 
غار یخ مراد
رودخانه گچسر
Mohammadreza Mirshahvalad 
چشمه وله

جاذبه‌های تاریخی: در کنار طبیعت زیبا، تاریخ نیز در این روستا نشانه‌هایی را برجای گذاشته است که عبارتند از:

آهنین‌راه و پل سنگی گچسر: در دو کیلومتری گچسر به سمت تونل کندوان، پلی سنگی با معماری ویژه به چشم می‌خورد که قدمت آن به دوره ایلخانی باز می‌گردد و نشانه‌هایی از مرمت در دوره صفویه دارد. چون راه این پل با ابزار آهنی چون دیلم و کلنگ ساخته شده و یا به دلیل استحکام زیاد پل و شباهت رنگ صخره‌ها به آهن، نام آهنین‌راه را برای آن انتخاب کرده‌اند. این اثر در دی ۱۳۸۱ با شماره ۶۵۶۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کاخ رضاشاهی: کاخ رضاشاه، بنایی متعلق به دوره پهلوی اول است که همزمان با عملیات ساخت تونل کندوان ساخته شد تا رضاشاه در آن اقامت گزیند و بر ساخت تونل نظارت کند. نام این اثر از دی ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۵۷۵ در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

کوره‌های گچ‌پزی: در فاصله 3 کیلومتری از جنوب گچسر کوره‌های گچ‌پزی قرار دارند که قدمت‌شان به دوره قاجار بازمی‌گردد. این کوره‌ها در آن زمان با هیزم تا 700 درجه سانتی‌گراد گرم می‌شده‌اند و دارای یک تنه استوانه‌ای هستند که سنگ‌های گچ آن قرار می‌گرفته است.

پیک‌نیک و عکاسی: سایه سار درختان و حاشیه رودخانه بهترین مکان برای برپا کردن یک پیک‌نیک خانوادگی یا دوستانه است پس فرصت را از دست ندهید. برای ثبت تصاویر بهتر، پیشنهاد می‌کنیم مقالات صفحه آموزش عکاسی را بخوانید.

بازدید از باغ لاله ها در نزدیکی گچسر: باغ لاله‌ها مجموعه‌ای یک هکتاری‌ست که گونه‌های مختلفی از لاله‌ها را در خود جای داده و در نزدیکی روستای گچسر و در روستای گرماب واقع است. انواع متنوعی از گل‌های لاله از جمله ستاره‌ای، حاشیه‌دار، پرگلبرگ، جامی، فنجانی و قدحی در رنگ‌های زرد، قرمز، نارنجی، ارغوانی و صورتی در این باغ قابل مشاهده هستند. این باغ در سال 1360 افتتاح و به مقصدی پرطرفدار برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شد. همه ساله در اواسط اردیبهشت ماه در این باغ به روی علاقه‌مندان باز می‌شود و لاله‌ها به مدت دو هفته در معرض بازدید عموم قرار دارند.

پل سنگی گچسر
کاخ رضاشاهی
باغ لاله ها

امکانات گچسر

  • هتل
  • مسجد
  • رستوران
  • سوپرمارکت

اقامت در گچسر

برای اقامت در گچسر گزینه‌های زیر را دارید:

  • هتل گچسر
  • ویلاها و سوییت‌ها
  • کمپینگ
Mahdi Askari 

بهترین فصل سفر به گچسر

این روستا دارای آب و هوایی کوهستانی است و زمستان‌های سرد و پربرف و تابستان هایی مطبوع دارد. بهترین زمان بازدید روستای گچسر از اواسط بهار تا اواسط پاییز است.

بهار: در اوایل بهار هنوز هوا در این روستا کمی سرد است؛ اما در اوایل اردیبهشت ماه با باز شدن گل‌های لاله یکی از زیباترین جاذبه‌ها را می توانید در سفرتان به این روستا ببینید.

تابستان: برای خرید میوه‌های درختی، تابستان بهترین زمان محسوب می‌شود؛ همچنین آب و هوای گچسر در این فصل بسیار مطبوع و مناسب است.

پاییز: چهره پاییزی گچسر هم زیبا است و برگ‌های رنگارنگ جلوه‌ای خاص به طبیعت آن می‌دهند.

زمستان: هوا بسیار سرد می‌شود و بارش برف ممکن است محدودیت‌هایی را در جاده ایجاد کند. با این وجود برخی برای لذت بردن از طبیعت زمستانی راهی گچسر می‌شوند.

Arash Samadi 
Rambod Barandoost 

راه دسترسی به روستای گچسر

برای رفتن به روستای گچسر باید وارد جاده چالوس شوید و با کمک تابلوهای راهنما به روستا برسید. اگر از تهران راهی این روستا می‌شوید می توانید از آزادراه تهران-شمال استفاده کنید و در زمان صرفه جویی کنید. این آزادراه شما را به سه راهی شهرستانک در جاده چالوس می‌رساند و از آنجا می‌توانید با تابلوهای راهنما مسیر را ادامه دهید.

سوغات و غذاهای محلی روستای گچسر

انواع میوه همچون سیب، آلبالو و گیلاس و انواع فرآورده‌های دامی از قبیل ماست، پنیر، شیر و کشک از سوغات روستای گچسر به شمار می‌روند و آبگوشت محلی، حلوا و انواع آش از غذاهای رایج روستا هستند.

معماری روستای گچسر

به دلیل قرارگیری روستای گچسر در یک ناحیه کوهستانی، بیشتر کوچه‌های روستا به صورت پلکانی شکل گرفته‌اند که از طریق پله به یکدیگر راه پیدا می کنند و باریک، پیچ در پیچ و دارای شیب تندی هستند. خانه‌های مسکونی در کنار هم و در شیبی ملایم قرار دارند و شکل آنها متاثر از معیشت و فعالیت ساکنان است. در ساخت خانه‌های قدیم روستا، از لاشه سنگ، چوب، گل، گچ و آجر استفاده شده و در خانه‌های جدید، آهن، سیمان، سنگ تزیینی و مصالح جدید به کار رفته است.

مردم روستای گچسر

ساکنان روستای گچسر به زبان های فارسی و گیلکی سخن می‌گویند. فعالیت‌های زراعی، باغداری، دامداری سنتی، امور خدماتی و تولید صنایع دستی، راه‌های کسب درآمد برای مردم روستای گچسر هستند و گندم، جو، انواع میوه‌های درختی از محصولات زراعی و باغی آنها به شمار می‌رود. 

Morteza Namvar 
Saeed Feizzade 

سخن آخر

سری به یکی از روستاهای ایران در جاده چالوس زدیم و با روستای گچسر و دیدنی هایش آشنا شدیم. آیا شما از این روستا بازدید داشته‌اید؟ چه جاذبه‌های دیگری را در این روستا می‌شناسید؟

منتظر خواندن دیدگاه‌ها و تجربه‌های‌تان هستیم...

نتیجه نقد و بررسی کارناوال

4.8

بررسی شده توسط کارناوال

حال و هوای خوش(عالی) 4.5
سهولت در دسترسی(عالی) 5

نقاط قوت

  • طبیعت زیبا و تماشایی
  • وجود امکانات مناسب در روستا
  • قرارگیری در مسیر جاده چالوس

نقاط ضعف

  • ندارد

نقد و بررسی کاربران

میانگین امتیاز کاربران

از مجموع 12 رای

4.6

زوج

2

خانواده

1

آیا بازدید از روستای گچسر البرز را به دیگران پیشنهاد می‌کنید؟
امکانات اولیه(خوب) 4.4
حال و هوای خوش(عالی) 4.8
رفتار بومیان منطقه(عالی) 4.8
سهولت در دسترسی(عالی) 4.6
نظافت(عالی) 4.5

روستای گچسر البرز را دیده‌اید؟

تجربه و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

سوالی دارید؟

از کارشناسان و کاربران کارناوال بپرسید

جدیدترین نقد

4.5

اونوقت گچساران كجاست؟گچسر ،گچساران،گچ پَژ ...

گچساران در کهگیلویه و بویراحمده،گچسر در كرج قرار گرفته

انتشار: 11 خرداد 1399

انتشار: 07 خرداد 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

4.4

تو فصل بهار باغ لاله‌ها که در روستای گرماب گچسر هست خيلى ديدنيه و ما هر ساله از كرج ميريم اين باغ همراه خانواده

سفر با همسر, خانواده
تجربه سفر undefined به روستای گچسر البرز

انتشار: 06 خرداد 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟
هادى عليزاده

4.7

حس آرامش خوبى داره اين روستا ،خوش بحال مردمان روستايى كه بدور از شهر زندگى ميكنن

سفر با همسر
تجربه سفر هادى عليزاده به روستای گچسر البرز

انتشار: 06 خرداد 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

پرسش و پاسخ

پرسش جدید

رسول زهرائی
پرسش:

آب چشمه وله شنیده بودم 52 درجه است آن آب آن گرم است یا سرد میشه توش آب تنی کرد

انتشار: 19 مهر 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟
سعید ملکی نژاد
پرسش:

محلی برای کمپ وشب ماندن که سرویس بهداشتی وامنیت داشته باشد وجود دارد

در پاسخ به سعید ملکی نژاد:

جای خاصی وجود نداره فقط مواظب دزد باشید ما رفتیم دزد ماشین رو خالی کرد از خود محلیا بوده ولی چون مدرک نداشتیم نتونستیم ثابت کنیم خود اهالی روستا جالبه کامل دزد رو میشناسن چپن معتاده ازش میترسن

انتشار: 10 اردیبهشت 1402

انتشار: 25 مرداد 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟
نسرین شعبانی
پرسش:

امروز ۱۲ خرداد می‌خوام ببینم روستای گچسر رودخونه داره که کنارش بشینیم

انتشار: 12 خرداد 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

سوالات متداول

روستای گچسر امکانات خوبی برای گردشگران و اقامت آنها دارد. در مطلب روستای گچسر می توانید به طور مفصل با این روستا آشنا شوید و از امکانات آن بدانید.

به صفحه روستاگردی در ایران بروید تا بتوانید فهرستی از روستاهای کشورمان را ببینید و اطلاعات کاملی در مورد هر یک به دست آورید.

سرویس رزرو آنلاین اقامت کارناوال این امکان را به وجود آورده که با انتخاب مقصد و تاریخ سفر اقامتگاه های موجود را ببینید و پس از مقایسه آنها رزرو خود را انجام دهید.

اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات توریستی گردشگری همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 8 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست