karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

21 آبان 1397

به روز رسانی

18 اسفند 1399

بسیاری از ما در تهران از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می کنیم. یکی از این وسایل متروی تهران است که نقاط زیادی از این کلانشهر را به هم متصل می کند. در طول سالها نقشه مترو تهران کامل تر شده تا جایی که امروزه بیشتر نقاط کلان شهر تهران را پوشش داده و به هم متصل می کند. مترو شهر تهران بزرگترین شبکه حمل و نقل درون شهری ایران محسوب می شود و روزانه بیش از 3 میلیون نفر را جا‌به‌جا می کند. در ادامه همراه باشید تا شما را با خطوط مترو تهران ، برنامه مترو تهران و دیگر ویژگی های آن آشنا کنیم. 

"بر اساس دستور ستاد ملی مقابله با کرونا، استفاده از ماسک در متروی تهران الزامی ست."

نقشه مترو تهران

نخستین بار که صحبت از برنامه ریزی برای تاسیس مترو تهران انجام شد، سال 1350 بود؛ اما این سیستم حمل و نقل برای اینکه به جایگاه امروزش برسد مسیر پرفراز و نشیبی را طی کرد. پیش از انقلاب کارهای طرح ریزی آن انجام شد؛ اما بعد از این دوره تا سال 64 ساخت مترو به فراموشی سپرده شد. تا اینکه نخستین ایستگاه و خط مترو در روز شانزدهم اسفند 1377 با افتتاح خط 5 (که تهران را به کرج می رساند) به بهره برداری رسید. 

امروز این سیستم حمل و نقل، در حدود 7 خط اصلی، دو خط فرعی و 115 ایستگاه فعال دارد و تا تیرماه 1397 در حدود 8 میلیارد سفر با آن انجام شده است. همین موضوع اهمیت مترو تهران در جابه جایی شهروندان تهرانی و نقشی که در کاهش آلودگی هوا دارد را نشان می دهد. البته قرار است در انتهای بهره برداری کامل از متروی تهران، تعداد خطوط این سیستم به 7 خط اصلی و دو خط فرعی برسد که کارناوال لحظه به لحظه و با افتتاح هر خط جدید، این مطلب و نقشه مترو را به روز می کند. 

نقشه کلی خطوط 7 گانه راه آهن شهری و حومه- مترو (پس از عملیات ساخت)

نقشه مترو تهران

روش های مختلف پرداخت هزینه بلیت مترو تهران 

برای استفاده از مترو تهران یا باید از بلیت الکترونیک استفاده کنید یا اینکه بلیت تک سفره بخرید. برای خرید انواع بلیت های مترو هم می توانید به باجه های فروش بلیت در تمام ایستگاه های مترو مراجعه کنید و هم از دستگاه های ایستاده و دستگاه های دیواری مترو که با کارت اعتباری کار می کنند، کمک بگیرید. 

1- بلیت های تک سفره 

با این بلیت تنها یک بار می توانید از مترو استفاده کنید. هزینه این بلیت 1500 تومان است. 

اگر قصد دارید مسیری را به صورت رفت و برگشت بروید، باید دو عدد بلیت تک سفره تهیه کنید. 

بلیت تک سفره داخل شهری: این بلیت در تمام خطوط مترو تهران (به غیر از ایستگاه های هشتگرد، گلشهر، محمدشهر، کرج، اتمسفر و گرمدره در خط 5 و فرودگاه امام خمینی در خط 1) مورد استفاده قرار می گیرد.  

بلیت تک سفره حومه: این بلیت مربوط به خط 5 مترو است و در ایستگاه های گلشهر، محمدشهر، کرج، اتمسفر و گرمدره مورد استفاده قرار دارد. 

بلیت تک سفره هشتگرد: مورد استفاده مسافران ایستگاه هشتگرد در خط 5 است. 

بلیت تک سفره فرودگاه: این بلیت برای خط فرعی فرودگاه امام خمینی مورد استفاده قرار می گیرد.

نکته مهم: مسافران ایستگاه های هشتگرد، گلشهر، محمدشهر، کرج، اتمسفر و گرمدره در خط 5 و فرودگاه امام خمینی در خط 1، توجه داشته باشند که در زمان خروج از این ایستگاه ها باید بلیت تک سفره مربوط به ایستگاه خود را ارائه دهند. مسافری که بلیت تک سفره همان ایستگاه را همراه نداشته باشد، باید مابه‌التفاوت هزینه بلیت را بپردازد.

نوع بلیت

قیمت (تومان)

تک سفره داخل شهری

1500

تک سفره حومه

1700

تک سفره فرودگاه امام خمینی (ره)

9000

تک سفره هشتگرد

5000

نقشه خطوط مترو تهران

2- کارت بلیت مبلغ دار | بلیت الکترونیک یا ezPay

با استفاده از این کارت بلیت و شارژ آن، به هر تعداد که بخواهید می توانید از مترو استفاده کنید. مسافرانی که از این کارت ها استفاده می کنند تا 50 درصد می توانند در هزینه های سفر خود نسبت به افرادی که کارت بلیت تک سفره می خرند، صرفه جویی کنند.

هزینه خرید

هزینه خرید هر یک از این کارت های الکترونیک ۵۰۰۰ تومان است و می توانید بعد از خرید، آن را به صورت مکرر با استفاده از باجه های فروش بلیت اعتباری و دستگاه های دیواری شارژ الکترونیک که در ایستگاه های اتوبوس و مترو قرار دارد، شارژ کنید. 

قیمت انواع بلیت مترو  

کارت بلیت های مبلغ دار توسط سه گروه مختلف مسافر مورد استفاده قرار می گیرد؛ افرادی که از متروی داخل شهر تهران استفاده می کنند، افرادی که از متروی فرودگاه امام خمینی استفاده می کنند و افرادی که از حومه تهران به این شهر می آیند. هزینه رفت و آمد هر گروه از این افراد متفاوت است. 

نحوه تعیین هزینه این بلیت ها به این صورت است که قیمت آنها بر حسب کیلومتر مسافت طی شده توسط شما در داخل شهر تهران محاسبه می شود.

توجه کنید که پس از هر بار استفاده از کارت بلیت مدت دار و ورود به ایستگاه مترو، تا نیم ساعت نمی توانید دوباره از کارت خود استفاده کنید.

در ضمن برای اینکه مبلغ بیشتری از هزینه مسافت طی شده نپردازید، حتما در زمان خروج از ایستگاه، کارت تان را در مقابل نمایشگرهای گیت خروج یا دستگاه های نصب شده روی دیوار قرار دهید و بعد از ایستگاه خارج شوید. 

دیگر موارد استفاده از کارت بلیت الکترونیک 

  • *این کارت های مدت دار الکترونیک برای استفاده از اتوبوس های درون شهری در تهران نیز می توانند مورد استفاده قرار گیرند.
  • *از دیگر موارد استفاده کارت بلیت الکترونیک، پرداخت هزینه پارکومترها برای پارک خوردروی تان است.
  • *از دیگر خدمات این کارت، پرداخت هزینه های تاکسی های ایستگاه های مختلف مترو است. شما با استفاده از کارت بلیت الکترونیک تان می توانید در زمان سوار یا پیاده شدن، هزینه تاکسی را با استفاده از کارت بپردازید. در حال حاضر این خدمت تنها محدود به تاکسی هایی است که در خطوط مترو فعالیت می کنند. 

کارت بلیت الکترونیک

کارت الکترونیک

دستگاه شارژ الکترونیک

3- کارت بلیت مبلغ دار مدت دار

اگر از گروهی هستید که هر روز از مترو یا اتوبوس برای جا به جایی در شهر تهران استفاده می کنید می توانید برای صرفه جویی در هزینه های تان کارت بلیت مبلغ دار مدت دار بخرید. این کارت ها به صورت سالانه می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. 

مترو تهران

ivan tykhyi

خطوط مترو تهران و حومه

نقشه مترو تهران بر این اساس است که در نهایت این شهر 7 خط فعال داشته باشد؛ امروز تمام این خطوط مورد بهره برداری قرار گرفته اند اما هنوز تمام ایستگاه های آنها افتتاح نشده اند. البته خطوط فرودگاه مهرآباد، فرودگاه امام خمینی و هشتگرد به عنوان خطوط فرعی متروی تهران، افتتاح شده و قابل استفاده اند. 

  • *اگر می خواهید به برنامه زمان بندی دقیق متروی شهر تهران دسترسی داشته باشید می توانید به این لینک بروید. 
  • *اگر می خواهید در مورد تک تک ایستگاه ها و امکانات و خدمات موجود در آنها اطلاعات بیشتری به دست بیاورید به این لینک مراجعه کنید. 

خط ۱ | خط تجریش-کهریزک 

این خط از تجریش در شمال تهران آغاز شده و به کهریزک در جنوب تهران ختم می شود. رنگ این خط قرمز است و در ایستگاه شهید بهشتی با خط 3، در ایستگاه دروازه دولت با خط ۴، در ایستگاه میدان محمدیه با خط 7 و در ایستگاه میدان امام خمینی با خط ۲ تعویض خط دارد. از خط یک همچنین می توانید برای رسیدن به فرودگاه امام خمینی استفاده کنید.

  • شروع ساعت کاری: 05:35
  • اتمام ساعت کاری: 22:00

خط 2 | خط صادقیه-فرهنگسرا

این خط از صادقیه در غرب تهران آغاز می شود و در پایان به ایستگاه فرهنگسرا می رسد. رنگ مورد استفاده این خط آبی پررنگ است و از سمت ایستگاه صادقیه به متروی کرج وصل می شود. این خط در ایستگاه های شادمان و دروازه شمیران با خط ۴، ایستگاه نواب صفوی با خط 7، ایستگاه میدان امام حسین در خط 6 و امام خمینی با خط ۱ تعویض خط دارد. 

  • شروع ساعت کاری: 05:30
  • اتمام ساعت کاری: 22:00

خط ۳ | خط قائم-آزادگان

این خط از ایستگاه آزادگان در جنوب تهران شروع می شود و به ایستگاه قائم در شمال شرق تهران می رسد. رنگ مورد استفاده این خط آبی کمرنگ است. این خط در ایستگاه شهید بهشتی با خط ۱، ایستگاه تئاتر شهر با خط 4 و ایستگاه مهدیه با خط 7 تعویض خط دارد. 

  • شروع ساعت کاری: 05:30
  • اتمام ساعت کاری: 22:00

خط ۴ | خط ارم سبز-شهید کلاهدوز

این خط از ایستگاه ارم سبز در غرب تهران آغاز شده و به ایستگاه کلاهدوز در شرق ختم می شود. رنگ مورد استفاده این خط زرد است و در ایستگاه دروازه دولت با خط ۱، ایستگاه های دروازه شمیران و شادمان با خط ۲، در ایستگاه میدان شهدا با خط 6 و تئاتر شهر با خط 3 تعویض خط دارد. در ضمن با استفاده از این خط می توانید به فرودگاه مهرآباد دسترسی پیدا کنید. 

  • شروع ساعت کاری: 05:30
  • اتمام ساعت کاری: 22:00

خط ۵ | خط صادقیه-گلشهر

این خط از صادقیه در تهران شروع و به ایستگاه گلشهر در استان البرز می رسد و با رنگ سبز شناخته می شود. این خط در ایستگاه ارم سبز با خط 4 و ایستگاه صادقیه با خط 2 تعویض خط دارد. 

  • شروع ساعت کاری: 05:00
  • اتمام ساعت کاری: 22:00

قطارهای سریع السیر گلشهر به صادقیه و برعکس

تعدادی از قطارهای خط 5 به صورت تندرو از کرج (ایستگاه گلشهر) به تهران (ایستگاه صادقیه) و برعکس، مسافران را بین دو این شهر جابه‌جا می کنند. این قطارها ساعت حرکت مشخص و دقیقی دارند و مسافران می توانند زمان رفت و آمدشان را با آنها تنظیم کنند. با استفاده از این لینک می توانید از ساعت دقیق حرکت این قطارها مطلع شوید. 

خط 6 | میدان امام حسین-دولت آباد

این خط مترو که با تازگی افتتاح شده است تنها 5 ایستگاه دارد و شما را از میدان امام حسین به ایستگاه میدان شهدا می برد و در انتها در ایستگاه دولت آباد پیاده می کند. رنگ این خط صورتی ست و می توانید از ایستگاه میدان شهدا، مسیر خود را در خط 4 (خط ارم سبز-شهید کلاهدوز) ادامه دهید. 

  • شروع ساعت کاری: 05:00
  • اتمام ساعت کاری: 22:00

خط 7 | خط میدان صنعت-بسیج

این خط که با رنگ بنفش مشخص شده است، از ایستگاه میدان صنعت شروع می شود و در نهایت به ایستگاه مهدیه می رسد. این خط در ایستگاه نواب صفوی با خط 2، در ایستگاه میدان محمدیه با خط 1 و در ایستگاه مهدیه با خط 3، خط عوض می کند. 

  • شروع ساعت کاری: 05:30
  • اتمام ساعت کاری: 22:00

خط فرودگاه مهرآباد

خط فرودگاه مهرآباد، خط فرعیِ خط 4 متروی تهران است که از ایستگاه بیمه انشعاب پیدا می کند و دو ایستگاه دارد. ایستگاه های پایانه 1 و 2 فرودگاه مهرآباد و پایانه 3 و 4 فرودگاه مهرآباد که امکان دسترسی به بخش های مختلف این فرودگاه را برای شما فراهم می کند. 

  • شروع ساعت کاری: 05:37
  • اتمام ساعت کاری: 22:22

خط فرودگاه امام خمینی و شهر پرند

خط فرودگاه امام خمینی، خط فرعیِ خط 1 متروی تهران است و از ایستگاه شاهد-باقرشهر انشعاب پیدا می کند. این خط شامل ایستگاه های نمایشگاه آفتاب، واوان، فرودگاه امام خمینی و شهر پرند می شود. 

  • شروع ساعت کاری: 7:25
  • اتمام ساعت کاری: 18:30

خط هشتگرد

خط هشتگرد، خط فرعی خط 5 است و شما را از ایستگاه گلشهر به ایستگاه شهید سپهبد قاسم سلیمانی می رساند. 

  • شروع ساعت کاری: 5:10
  • اتمام ساعت کاری: 14:15

مترو تهران: ایستگاه بسیح

مترو تهران: ایستگاه فرودگاه مهرآباد

مترو تهران: ایستگاه مترو کرج

مترو تهران: ایستگاه تجریش

امکانات و خدمات متروی تهران

متروی تهران از متروی های تمیز و خوب دنیا محسوب می شود و امکانات و خدمات مناسبی در اختیار مسافران قرار می دهد. در ادامه به تعدادی از آنها اشاره مختصری می کنیم. 

  • اتاق های مادر و کودک
  • پایگاه های نیروی انتظامی و خدمات اجتماعی 
  • خطوط ویژه نابینایان
  • آسانسور ویژه سالمندان و کم توانان
  • فیدیباکس: فیدیباکس ها جعبه های الکترونیکی مشکی هستند که با استفاده از آنها می توانید کتاب های مختلف را قانونی و رایگان دانلود کرده و در قطار حین سفر مطالعه کنید. 
  • دفتر اشیای گمشده
  • انواع مختلف دکه های فروش تنقلات، صنایع دستی، غذاهای گرم و سرد، لباس، کتاب و ...
  • تجهیزات تخصصی آتش نشانی
  • دستگاه های خودپرداز

امکانات متروی تهران

Mahsa Mehrabi | Karnaval

توصیه های استفاده از مترو

استفاده از هر وسیله نقلیه ای، به ویژه وسایل نقلیه عمومی به رعایت یک سری قوانین و توصیه ها نیاز دارد؛ استفاده از مترو نیز از این قاعده جدا نیست. 

در تمام مدت حضورتان در مترو، ماسک بزنید و فاصله اجتماعی را رعایت کنید. 

روی برچسب های ضدربدر مانندی که روی صندلی های مترو قرار داده اند ننشینید و تا حد ممکن فاصله خود را با دیگر افراد حفظ کنید. 

  • کلیه پیام های صوتی که در ایستگاه های مترو پخش می شوند مهم هستند، به آنها به دقت توجه کنید. 
  • هنگام سوار شدن به قطار، ابتدا اجازه دهید سالمندان، بیماران و معلولان سوار شوند؛ حق تقدم با آنهاست. 
  • سیگار کشیدن (و استعمال دیگر دخانیات) در تمام فضاهای مترو حتی روی سکوها ممنوع است. 
  • ورود هر گونه حیوانی به فضای مترو و داخل قطارها ممنوع است. 
  • دویدن و راه رفتن روی پله های برقی کار خطرناکی ست و از عمر این دستگاه کم می کند، این کار را انجام ندهید. 
  • زمان باز و بسته شدن درهای قطار مراقب انگشتان دست تان باشید تا بین در گیر نکند. 
  • ورود به تونل و حریم ریلی اکیدا ممنوع است و با افرادی که این کار را انجام می دهند برخورد قانونی می شود. 
  • اگر در فضای مترو یا داخل قطار رفتارهای مشکوک، سرقت یا بسته های مشکوک دیدید، به سرعت مسئول ایستگاه، نیروی انتظامی یا پلیس مترو را خبر کنید. 
  • زمان تردد در ایستگاه ها، استفاده از پله های برقی و سوار شدن به قطار مراقب کودک تان باشید تا دچار مشکل و آسیب نشوند. 
  • ورود هر گونه مواد، مایعات و تجهیزات قابل انفجار و اشتعال به داخل فضای مترو و قطارها ممنوع است. 
  • زمان تردد در ایستگاه ها سعی کنید همیشه از سمت راست تان حرکت کنید و در مسیر راه رفتن دیگران قرار نگیرید. 
  • اگر در قطار داخل حرکت احساس سرگیجه و ضعف به شما دست داد، مسیر را ادامه ندهید و از مامورهای ایستگاه کمک بگیرید. 
  • اگر دیدید فردی یا افرادی، هنگام استفاده از پله برقی سقوط کرده اند یا تعادل شان به هم خورده است، به سرعت دکمه STOP در ابتدا یا انتهای دستگیره های مشکی پله برقی را فشار دهید و ماموران ایستگاه را خبر کنید. 
  • تجهیزات آتش نشانی که در ایستگاه ها و قطارها در قسمت های مختلف تعبیه شده اند برای استفاده در مواقع ضروری هستند. سعی کنید آنها را به غیر از زمان های ضروری و مورد نیاز جا به جا نکنید. 
  • اگر قطار به دلایل مختلف مانند تاخیر، توقف، حوادث و دیگر نواقص پیش آمده دچار مشکل شد، خونسردی تان را حفظ کرده و با راهبر قطار و ماموران ایستگاه همکاری کنید. 
  • اگر فردی یا افرادی دچار صدمه شدند یا به دلیل بیماری مشکلی برای شان پیش آمد، سریعا ماموران ایستگاه را خبر کرده و از ازدحام اطراف وی خودداری کنید. 
  • اگر وسیله شخصی تان در حریم ریلی افتاد، موضوع را سریعا به یکی از ماموران سکو یا مامورهای ایستگاه خبر دهید و تحت هیچ عنوان خودتان وارد حریم ریلی نشوید. 
  • اگر در فضای مترو، آتش سوزی صورت گرفت یا دود پخش شد به هیچ وجه از آسانسور برای خارج شدن از ایستگاه استفاده نکنید. 

برنامه خطوط مترو تهران

سخن آخر

 در مقاله امروزمان به بررسی متروی تهران پرداختیم و با خطوط و ایستگاه های مختلف مترو، انواع کارت های بلیت و هزینه خریداری آنها آشنا شدیم. 

نظر شما در مورد مترو تهران چیست؟ از دیدگاه شما گسترش متروی تهران از چه جهاتی می تواند به این شهر کمک کند؟

آیا شما تا کنون تجربه استفاده از مترو تهران را داشته اید؟ آیا پیشنهادی برای بهبود خدمات و امکانات این سیستم حمل و نقل عمومی دارید؟

دیدگاه ها، پیشنهادها و انتقادهای تان را با ما و دوستان کارناوالی به اشتراک بگذارید. منتظرتان هستیم.

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

63 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

سلام چطور از شهر ری با مترو برم منطقه فلاح

انتشار:20 دی 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

متاسفانه علیرغم مشارکت در همه پرداخت های شهری نظیر عوارض ها و مالیاتها تا شصت سالگیم در تهران. هنوز از عدالت توزیع خدمات شهری برخوردار نیستیم خوب که به نقشه تهران نگاه کنید میبینید محلات مهراباد و تهرانسر و ......جنوب غرب تهران تا سالهای متمادی دیگر از مترو بهره نخواهند برد وجالب است که حتی در قبال آن به فکر BRTهم برایمان نبودند وبهانه شان هم فرودگاهی است که این محلات در خود جای داده است که همه تهرانیها از آن بهره برده و میبرند

انتشار:27 آبان 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

قرار بود مدت سفر محاسبه شود، اما چیزی در این مورد دیده نمی‌شود.

انتشار:21 شهریور 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.