کارناوال - راهنمای سفر

غار کرفتو دیواندره

استان کردستان، شهر دیواندره، جاده دیواندره-سقز، جاده تکاب- ایرانخواه، جاده کرفتو

5

از 5 امتیاز

میانگین نظرات 10 کاربر

گالری تصاویر

مدت پیشنهادی بازدید

45 دقیقه تا 1 ساعت و نیم

ساعت دسترسی

امروز جمعه 08:00 صبح تا 19:00

هزینه ورودی

رایگان

همه چیز درباره غار کرفتو دیواندره

چرا بازدید کنیم؟

نقد و بررسی کارناوال

کجاست؟

نقشه و مسیر

آقام چی گفتن؟

نظرات کاربران

سوالی دارید؟

پرسش و پاسخ

نقد و بررسی کارناوال

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

26 اردیبهشت 1399

به روز رسانی

28 آبان 1398

معرفی /

غار کرفتو دیواندره

کوله‌بارتان را ببندید و همراه کارناوال شوید تا به سراغ یکی از جاذبه‌های مهم طبیعت‌گردی ایران برویم و سری به غار کرفتو دیواندره بزنیم. غاری که نه تنها امکان بازدید از یک جاذبه طبیعی را در اختیارتان می‌گذارد بلکه شما را به سفری تاریخی در گذشته‌های دور ایران زمین می‌برد. پس همراه‌مان باشید تا هم از زیبایی‌های این غار برای‌تان بگوییم و هم در مورد داستان‌های تاریخی که این غار در گذر زمان شاهد آن بوده است صحبت کنیم. البته در این مطلب می‌توانید در مورد مسیر دسترسی، ساعت بازدید غار کرفتو، هزینه بلیط غار کرفتو و موارد مهم دیگر هم اطلاعات مفیدی به دست بیاورید.

چرا بازدید از غار کرفتو ؟


  • یکی از طولانی‌ترین و مهمترین غارهای تاریخی ایران است. 
  • نشانه‌های فراوانی از حضور انسان‌ها از دوره‌های پیش از تاریخ تا قرن هشتم هجری در آن به چشم می‌خورد. 
  • بخش‌هایی از این غار به وسیله انسان‌ها، تغییر شکل داده و حجاری شده است و به همین دلیل به آن، بزرگترین غار دستکند ایران نیز می‌گویند. 
Seyed Alireza Kiyaei | BORNA 
Parviz shojaee parsa 

آشنایی با غار کرفتو 

راه شهر دیواندره در استان کردستان را در پیش می‌گیریم و بدون هیچ معطلی به سراغ غار کرفتو در 70 کیلومتری شمال این شهر می‌رویم. غاری که به عنوان بزرگترین غار دست‌کند و طولانی‌ترین غار تاریخی ایران شناخته می‌شود و دو بخش طبیعی و دست‌کند دارد. بخش دست‌کند غار حاصل حضور انسان‌ها در دوره‌های مختلف تاریخی از پیش از تاریخ گرفته تا قرن هفتم و هشتم هجری قمری‌ست و به عنوان یکی از بی‌نظیرترین مدل‌های معماری صخره‌ای در ایران از آن یاد می‌شود. بخش طبیعی غار کرفتو نیز حاصل میلیون‌ها سال تغییر در دوره‌های زمین‌شناسی مختلف است که تاکنون تنها 750 متر از آن به دست انسان‌ها کشف شده و باقی مسیر غار هنوز برای ما ناشناخته مانده است. 

همچنین خوب است بدانید این غار در تاریخ 20 بهمن 1318 با شماره ثبت 330 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 

بخش های مختلف غار 

همان‌طور که گفته شد، غار دو بخش طبیعی و دست‌کند دارد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم: 

بخش طبیعی

حدود 65 تا 250 میلیون سال قبل یعنی همزمان با دوره مزوزوئیک، غار کرفتو که در زیر آب پنهان شده بود، بر اساس خشکسالی از میان آب سربرآورد. البته جالب است بدانید هنوز هم آب در جای جای غار جریان دارد و برای گشت و گذار در برخی قسمت‌های آن باید از قایق استفاده کرد. غار کرفتو غاری آهکی و طبیعی‌ست و ارتفاع دهانه ورودی آن از دامنه کوه در بخش سرتپه، به 20 تا 25 متر می‌رسد؛ دهانه‌ای که در گذشته به سختی امکان رسیدن به آن وجود داشت اما امروزه با استفاده از پلکانی فلزی می‌توان به آن رسید. داخل غار انشعاب‌ها و راه‌های فرعی فراوانی به چشم می‌خورد که کار تهیه نقشه کامل برای کل غار را بسیار سخت کرده است. تاکنون تنها 750 متر از بخش طبیعی غار کشف شده که ارتفاع آن بین 1 تا 17 متر است. برای ورود به برخی از بخش‌های طبیعی غار، باید از دالان‌های کم عرض و کم ارتفاع عبور کنید؛ اما هر چه پیش می‌روید به دالان‌هایی می‌رسید که در گذشته آب فراوان داشته‌اند و بر اثر فرسایش اشکال زیبایی در آنها ایجاد شده است. اشکال کروی و چندبعدی که در جای‌جای بخش طبیعی غار، جای خوش کرده‌اند و به دلیل وجود سقف و دیواره‌هایی رنگی و منحنی‌ها و قوس‌های زیبا، مانند سالن‌های موسیقی مجلل به نظر می‌رسند. 

Seyed Alireza Kiyaei | BORNA 
نگاره آیت اللهی 
Mobin Peymankar | MEHR 
Mobin Peymankar | MEHR 
Mobin Peymankar | MEHR 

بخش دست‌کند

بخش دست‌کند غار به صورت آپارتمانی 4 طبقه است که حجاران با تراشیدن قسمت‌های مختلف غار، فضاهایی مانند اتاق‌ها، راهرو و دالان‌های متعدد با ارتفاع 1 تا 12 متر در آن ایجاد کرده‌اند. حجاران همچنین سعی کرده‌اند تا با تراشیدن پله در دل سنگ، بخش‌های مختلف این آپارتمان را به یکدیگر متصل کنند. متاسفانه به دلیل ریزش‌های به وجود آمده در صخره‌های بیرونی در اطراف دهانه ورودی، نمی‌توان به طور دقیق گفت تعداد دقیق راهروها و اتاق‌ها چقدر بوده است؛ اما می‌توان تا حدودی تخمین زد که حدود 18 اتاق در بخش ورودی این غار از بین رفته‌اند. 

بخش دستکند غار کرفتو همانطور که گفتیم به دلیل معماری منحصربه‌فردش شهرت پیدا کرده است و به عنوان یکی از بهترین مدل‌های معماری صخره‌ای در ایران شناخته می‌شود؛ اما چرا معماری این غار تا این اندازه توجه‌ها را به خود جلب کرده است؟ 

از جمله ویژگی‌های خارق‌العاده معماری بخش دستکند غار، می توان به ظرافت و دقت به کار رفته در تراشیدن و کندن اتاق ها از دل غار اشاره کرد؛ فرم خاص سقف ها که به صورت کمانی حجاری شده اند، درگاه ها و پله های آستانه آنها و ایجاد پنجره ها و نورگیرهایی برای اتاق ها، همگی نشان می دهد تا چه اندازه برای ساخت این اتاق ها دقت و حوصله به کار رفته است. حتی سازندگان اتاق های این مجموعه برای امنیت بیشتر، به ایجاد جایی مناسب برای کلون و چفت و بست برای پنجره ها و درها نیز فکر کرده اند و به دلیل وجود همین جزئیات، معماری این غار در مقایسه با دیگر غارهای به جای مانده از دوران گذشته، بسیار کامل تر به نظر می رسد.

نکته جالب دیگر در معماری بخش دست‌کند غار، مرتبط بودن اتاق‌ها و راهروهای عبوری به همدیگر است؛ یعنی شما می‌توانستید به راحتی از طبقه اول غار به طبقات بالاتر آن دسترسی داشته باشید. البته هنر به کار رفته در ساخت غار، تنها در معماری آن خلاصه نمی‌شود و شما می‌توانید بر دیوار برخی از اتاق‌ها، به تماشای نقاشی‌هایی از حیوانات، انسان‌ها و گیاهان که به صورت انتزاعی حجاری شده‌اند، بنشینید. مشهورترین این نقاشی‌ها تصاویری از گوزن‌های مارال و سوارکار با اسب است که در میان آنها، تصویر 4 گوزن مارال در طبقه دوم بیش از همه قدمت دارد.

Photo by : Seyed Alireza Kiyaei | BORNA

قسمت های مختلف بخش دستکند

یکی از نکات جالب در طراحی بخش دست‌کند غار، قسمت‌بندی آن است به گونه‌ای که سعی شده نیاز همه ساکنان در آن درنظر گرفته شود و امکانات مختلف زندگی در آن به وجود آید که در ادامه به دو مورد از این بخش‌ها اشاره می‌کنیم: 

آشپزخانه

در تعدادی از اتاق‌های دارای پنجره و نورگیر، شواهدی به دست آمده است که نشان می‌دهد از این محل‌ها برای آماده‌سازی غذا استفاده می‌کردند. وجود یک تنور کوچک که احتمالا برای پخت غذا و نان مورد استفاده بود، این فرضیه‌ها را تقویت می‌کند. 

سیستم آبرسانی

برای اینکه بتوانند آب تمام ساکنان غار را تامین کنند از یک سیستم آبرسانی یکپارچه در آن استفاده می‌کردند. به این صورت که در بخش‌های مختلف غار، شیارها و حوضچه‌هایی کنده شده بود تا آب به تمام قسمت‌ها برسد و ساکنان بتوانند نیازهای خود را برطرف کنند. آب مورد نیاز غار، از چشمه‌های پایین دست غار تامین می‌شد و از طریق این سیستم آبرسانی به همه جا می‌رفت. 

معبد هراکلس

یکی از مشهورترین بخش‌های دست‌کند غار، اتاقی‌ست که از آن به عنوان خانه هراکلس یا هرکول (بزرگترین پهلوان اسطوره‌ای یونان و روم باستان) یاد می‌شود. این اتاق در طبقه سوم غار قرار دارد و بر سردر آن، کتیبه‌ای با این مضمون به زبان یونانی به چشم می‌خورد: 

در اینجا هراکلس سکونت دارد، باشد که پلیدی در آن راه نیابد

به دلیل وجود این کتیبه، از غار کرفتو به عنوان معبد هراکلس نیز یاد می‌شود و برخی احتمال سکونت و استقرار موقت سلوکیان (1) را در غار مطرح می‌کنند. وجود این کتیبه و همچنین نوع معماری ایجاد شده در این غار، باعث شده تا گمانه‌هایی مبنی بر معبد بودن این غار در دوره مهرپرستی نیز مطرح باشد، هرچند اثبات چنین فرضیه‌هایی به تحقیق بیشتری نیاز دارند. 

پاورقی


1- سلوکیان امپراتوری یونانی بود که پس از هخامنشیان تا مدتی بر ایران و سایر بخش‌های آسیای غربی حکومت می‌کرد. 

Mobin Peymankar | MEHR 
Mobin Peymankar | MEHR 
Mobin Peymankar | MEHR 

ویژگی های غار کرفتو

در ادامه با تعدادی از ویژگی‌های مهم غار کرفتو آشنا می‌شویم:

موقعیت غار | انتخابی هوشمندانه

غار کرفتو در ارتفاعی بیش از 100 متر از سطح زمین قرار دارد و محل قرارگیری آن به شکلی‌ست که باد به درون آن راه پیدا نمی‌کند و به اصطلاح بادگیر نیست. همین موقعیت خاص غار باعث شده است تا در زمستان دامنه جنوبی غار پوشیده از برف نباشد، در حالی که 500 متر آن طرف‌تر و در جنوب شرقی غار، زمین با بارش برف سفیدپوش می‌شود. از طرفی دیگر، موقعیت خاص غار کرفتو باعث شده است تا زمستان‌های گرم و تابستان‌های خنک داشته باشد، مساله‌ای که این غار را به گزینه‌ای عالی برای سکونت تبدیل می‌کند. 

تاریخچه حضور انسان ها در غار کرفتو

تا پیش از اینکه در زمستان 79 و تابستان و پاییز سال 80 کاوش‌های علمی در این غار صورت بگیرد، کارشناسان با توجه به معماری و کتیبه یونانی در غار، قدمت سکونت و استفاده از فضای غار را به دوره سلوکیان، اشكانی، ساسانی و اسلامی نسبت می‌دادند. این در حالی است که با انجام کاوش‌ها و مطالعات انجام شده در اطراف غار، آثاری از سکونت در دوره پیش از تاریخ و از اواخر هزاره پنجم پیش از میلاد و هزاره چهارم پیش از میلاد در کرفتو به دست آمد و مشخص شد که این غار همزمان با پناهگاه‌ها و غارهای دیگری همچون غار کانی میکائیل در 1 کیلومتری کرفتو، از هزاران سال پیش مورد استفاده انسان بوده است. البته محققان در بررسی‌ها و حفاری خود به این نتیجه رسیده‌اند که حضور انسان‌ها در این غار در این دوره، به مدت هزار سال توقف داشته و پس از این گذشت این زمان، دوباره آغاز شده است. 

به طور کلی می‌توان 4 دوره سکونتی را برای غار در نظر گرفت: پیش از تاریخ، اشکانی، ساسانی، اسلامی - قرن های هفت و هشت قمری ( البته در مورد دوره سلوکیان هنوز قطعیتی وجود ندارد.) 

البته آن گونه که از نشانه‌ها برمی‌آید، در دوره‌های پیش از اسلام، این غار مركزی برای آئین و نیایش بوده و در دوره‌های اسلامی با انجام تغییراتی، به عنوان سكونتگاه یا محلی برای دفاع مورد استفاده قرار گرفته است؛ چرا كه هنوز محلی‌ها آن را با عنوان قلعه کرفتو می‌شناسند. همچنین آثار و بقایای برج دفاعی همچون خرابه‌های قلعه‌ای در بالای كوه در اطراف غار به چشم می خورد. 

غار کرفتو مورد علاقه مستشرقان و محققان خارجی

غار کرفتو از گذشته مورد علاقه محققان خارجی بسیاری بوده است که از مشهورترین آنها می‌توان به دمرگان، راولینسون، کرپورتر، خانیکف و فون‌گال اشاره کرد. کرپورتر، نویسنده انگلیسی در سال 1818 میلادی از این غار دیدن کرد و حتی نقشه‌ای هم از آن کشید، هرچند بعدها فون‌گال، نقشه به جای مانده از او را تصحیح کرد. اما مهمترین اثر برجای مانده از این سیاحان خارجی، یادگاری از "خانیکف، مستشرق روسی" ست که بر دیواره راهرو طبقه اول به چشم می‌خورد و توسط او در سال 1917 میلادی حکاکی شده است. 

Seyed Alireza Kiyaei | BORNA 
Mobin Peymankar | MEHR 
Seyed Alireza Kiyaei | BORNA 
Mobin Peymankar | MEHR 

امکانات غار کرفتو 

  • پارکینگ
  • سرویس بهداشتی
  • برق کشی غار
  • فروشگاه کوچک
  • سکوهای استراحت
  • سرایداری

در صورت درخواست می‌توانید یک بروشور فارسی تهیه کنید چرا که معمولا در غار، راهنما وجود ندارد. 

ملزومات سفر

با وجود در دسترس بودن آب آشامیدنی، بهتر است در فصول گرم سال، آب به همراه داشته باشید.

سیستم روشنایی در غار وجود دارد؛ اما در مواقع قطع برق ممکن است دچار دردسر شوید، پس در کوله‌بارتان برای سفر، چراغ‌قوه کوچکی را نیز بگنجانید.

بیرون غار فاقد درخت و سایه است، اگر قصد دارید که گشتی در اطراف داشته باشید کرم ضد آفتاب یا کلاه آفتابگیر را فراموش نکنید.

توجه داشته باشید که برای رسیدن به ورودی غار باید از حدود 180 پله بالا بروید. اگر دچار مشکلات زانویی یا حرکتی هستید بهتر است این موضوع را برای بازدید از غار در نظر داشته باشید. 

Seyed Alireza Kiyaei | BORNA 
شارنیوز 

مسیر دسترسی غار کرفتو

آدرس: استان کردستان، شهر دیواندره، جاده دیواندره-سقز، جاده تکاب-ایرانخواه، جاده کرفتو

از سمت دیواندره: 

اگر در دیواندره هستید و می‌خواهید از غار کرفتو دیدن کنید باید خود را به جاده دیواندره-سقز و سپس، جاده تکاب-ایرانخواه برسانید. راه این جاده را ادامه دهید تا به منطقه‌ای به نام گوربابا علی برسید، این منطقه را پشت سر بگذارید تا به جاده‌ای شوسه به نام جاده کرفتو برسید. راه این جاده را ادامه دهید تا از روستای یوزباش کندی نیز عبور کنید. سه کیلومتر بعد از این روستا، غار کرفتو پیش روی شماست. 

از سمت تکاب: 

اگر از سمت تکاب برای بازدید از غار کرفتو راهی می‌شوید باید خود را به جاده تکاب-ایرانخواه برسانید. مسیر جاده را در پیش بگیرید، از منطقه چپدره عبور کنید و وارد استان کردستان شوید. راه را ادامه دهید تا در نهایت به جاده کرفتو که در سمت راست جاده اصلی قرار گرفته است، برسید. راه این جاده را ادامه دهید تا از روستای یوزباش کندی عبور کنید. سه کیلومتر بعد از این روستا، غار کرفتو پیش روی شماست. 

هزینه بازدید از غار کرفتو

اتباع ایرانی: 2500 تومان 

اتباع خارجی: 15000 تومان 

ساعت کار غار کرفتو 

از ساعت 8:00 تا 19:00

Parviz shojaee parsa 

دیدنی های اطراف

مجموعه ثبت جهانی تخت سلیمان در فاصله 77 کیلومتری

زندان سلیمان در فاصله 73 کیلومتری

khatemeh.keshavarz74 

دلیل نامگذاری غار 

در مورد دلایل نامگذاری غار، بحث‌های مختلفی مطرح شده است. به عنوان مثال، این غار در میان مردم منطقه، به عنوان قلعه کرفتو یا به طور صحیح تر "قه‌لای‌که‌رفتو" شهرت دارد که می‌تواند نشانه ای از این باشد که این مکان به عنوان قلعه یا پناهگاهی در زمان هجوم اقوام بیگانه مورد استفاده قرار می‌گرفته است. 

برخی اما عنوان می‌کنند کرفتو در اصل "گرفتو" بوده و این واژه در زبان کردی به معنی گرفته شده و فتح شده است؛ اما این فرضیه چندان طرفداری ندارد. 

از طرفی دیگر، برخی نیز بیان کرده‌اند که کرفتو از ترکیب دو بخش "کرف یا کرفت" به معنی ستایش و "تو" به معنای خورشید و گرماست، که در کل ستایشگاه خورشید معنی می‌دهد. موضوعی که می‌تواند در صورت اثبات، احتمال معبد بودن این غار را بیش از پیش تقویت کند. 

Photo by : نگاره آیت اللهی
Photo by : Parviz shojaee parsa

دغدغه کارناوال

با وجود آن که این غار یکی از خاص‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان کردستان است؛ اما کمبود امکانات اولیه برای مسافران مثل نبود رستوران یا راهنما می‌توانند دلایلی باشند تا کمتر گردشگری به این غار بیاید. این در حالی است که کرفتو پتانسیل بسیاری در جذب گردشگر دارد.

در کنار این‌ها، نکته دیگری که بیشتر باعث ناراحتی و تاسف می‌شود، رفتارهای ناشایست برخی بازدیدکنندگان است؛ آن‌هایی که با نوشتن یادگاری بر روی دیوارهای غار، لباسی زشت بر تن آن می‌کنند و زیبایی‌های طبیعی آن را از او می‌ستانند.

کرفتو آن قدر زیبا و شگفت‌انگیز است که با کمی توجه مسئولان به آن و صد البته همکاری مردم و مسافرانش می‌تواند یک قطب گردشگری در منطقه باشد.

Seyed Alireza Kiyaei | BORNA 
Seyed Alireza Kiyaei | BORNA 
Seyed Alireza Kiyaei | BORNA 

سخن آخر 

امروز به همراه شما سری به غار زیبای کرفتو زدیم و با شگفتی‌های این غار کمترشناخته شده، آشنا شدیم. 

نظر شما در مورد زندگی گذشتگان ما در این غار چیست؟ آیا تاکنون از این غار دیدن کرده‌اید؟ 

دیدگاه، تجربه سفر، سوال‌ها و پیشنهادهای خود را در این زمینه با ما و دوستان کارناوالی‌تان به اشتراک بگذارید. منتظرتان هستیم...

 

نتیجه نقد و بررسی کارناوال

4

بررسی شده توسط مهدیه اکبری پارسا

ارزش هزینه به لذت(خوب) 4
سهولت در دسترسی(خوب) 4

نقاط قوت

  • بزرگترین غار دست کند ایران
  • طولانی ترین غار تاریخی ایران
  • بازدید از آثار برجای مانده از سکونت انسان ها در این غار

نقاط ضعف

  • اطلاع رسانی و تبلیغات ضعیف
  • شرایط نگهداری نسبتا ضعیف

نقد و بررسی کاربران

میانگین امتیاز کاربران

از مجموع 10 رای

5.0

خانواده

2

دوستان

2

آیا بازدید از غار کرفتو دیواندره را به دیگران پیشنهاد می‌کنید؟
ارزش هزینه به لذت(عالی) 5
سهولت در دسترسی(عالی) 5
تنوع و کیفیت امکانات(عالی) 5
طراحی مسیر بازدید(عالی) 5

غار کرفتو دیواندره را دیده‌اید؟

تجربه و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

سوالی دارید؟

از کارشناسان و کاربران کارناوال بپرسید

جدیدترین نقد

5

بسیار بی نظیر حتما از آن دیدن کنید

سفر با خانواده, دوستان
تجربه سفر undefined به غار کرفتو دیواندره

انتشار: 02 فروردین 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

سلام.

من امروز برای اولین بار ب منطقه کردستان سفر کردم و ب توصیه دوستان ب غار کرفتو رفتیم عالی بود واقعا شاهکاری بی نظیر بود مخصوصا هوای خنک داخل غار و آبی ک در جای جای غار از دل زمین میجوشه عاااالی بود.

انتشار: 07 شهریور 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟
ن ن

ادمین جان تخت سلیمان براتکاب آذربایجان غربی هست چه ربطی به کردستان داره

کارناوال

با سلام خدمت شما دوست عزیز

در بخش دیدنی های اطراف به معرفی جاذبه هایی پرداخته ایم که با کمتر از 2 ساعت رانندگی می توانید به آنها برسید و همانند غار کرفتو قدمت بالایی دارند. در این بخش قرارگیری جاذبه در مرزهای کردستان مدنظر نبوده است. 

شاد و پیروز باشید.

انتشار: 21 فروردین 1398

انتشار: 20 فروردین 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

پرسش و پاسخ

پرسش جدید

مهران عای کرمی
پرسش:

سلام شب میشود در بیرون یا اطراف غار کرفتو ماند برای خوابیدن

انتشار: 19 مرداد 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟
مرصاد محسنی
پرسش:

سلام اطلاعی بابت تعطیلی غار بخاطر ویروس کرونا دارین؟

پریوش سارانی
در پاسخ به مرصاد محسنی:

با سلام

متاسفانه علی‌رغم پیگیری‌های ما کسی پاسخگو نبود.

انتشار: 19 مهر 1399

انتشار: 14 مهر 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

سوالات متداول

برای رسیدن به غار کرفتو دو مسیر متفاوت پیش روی شماست، برای آشنایی با این مسیرها و جزئیات آنها، روی این لینک کلیک کنید و به منوی مسیر و هزینه بروید. 

اگر به بازدید از غارها علاقه دارید و دوست دارید با تعدادی از مشهورترین غارهای ایران آشنا شوید، می توانید به صفحه معرفی غارهای ایران در کارناوال بروید و یک غارگردی جذاب را تجربه کنید. 

سفر به کردستان سفر به سرزمینی با جاذبه های شگفت انگیز است، همراه کارناوال شوید، به صفحه معرفی دیدنی ها و تفریحات کردستان بیایید و از گشت و گذار در این استان زیبا لذت ببرید. 

اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات توریستی گردشگری همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 8 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست