کارناوال - راهنمای سفر

دریاچه مارمیشو ارومیه

آذربایجان غربی، ارومیه٬ ۴۵ کیلومتری ارومیه، مرز ایران و ترکیه، روستای مارمیشو

4.9

از 5 امتیاز

میانگین نظرات 19 کاربر

گالری تصاویر

مدت پیشنهادی بازدید

2 تا 3 ساعت

ساعت دسترسی

امروز پنج‌شنبه 09:00 صبح تا 16:00

همه چیز درباره دریاچه مارمیشو ارومیه

چرا بازدید کنیم؟

نقد و بررسی کارناوال

کجاست؟

نقشه و مسیر

آقام چی گفتن؟

نظرات کاربران

سوالی دارید؟

پرسش و پاسخ

نقد و بررسی کارناوال

پریوش سارانی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

29 خرداد 1399

به روز رسانی

29 خرداد 1399

معرفی /

دریاچه مارمیشو ارومیه

امروز با ما در کارناوال همراه شوید تا به سراغ یکی از جاذبه‌های طبیعی زیبای ایران در شمال غربی کشورمان برویم؛ دریاچه مارمیشو در استان تماشایی آذربایجان غربی. قصد داریم در این سفر به تماشای تصاویر و عکس دریاچه مارمیشو بنشینیم و با نحوه رسیدن به دریاچه مارمیشو ارومیه آشنا شویم. علاوه بر اینها، می‌توانید با خواندن این مطلب اطلاعاتی در زمینه قوانین بازدید از دریاچه و فصل و لوازم سفر آن به دست بیاورید و با خیال راحت به اینجا سفر کنید. پس با ما همراه شوید تا سفری خاطره‌انگیز را تجربه کنید...

Photo by : Unknown

چرا دریاچه مارمیشو ارومیه؟


  • با سفر به دریاچه مارمیشو می‌توانید از تماشای منظره‌ای بسیار زیبا لذت ببرید. 
  • آب و هوای خنک اطراف دریاچه، این مقصد را به عنوان گزینه خوب برای گذراندن یک روز گرم تابستانی تبدیل می‌کند. 

آشنایی با دریاچه مارمیشو 

زیبایی‌های آذربایجان غربی تنها به دریاچه ارومیه خلاصه نمی‌شود؛ دریاچه مارمیشو یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی زیباست که در 45 کیلومتری غرب ارومیه و نزدیک مرز ترکیه قرار دارد. آب‌ نیلی رنگ و زلال این دریاچه از رود نازلوچای، چشمه‌های طبیعی و برف و باران تامین می‌شود. وجود این دریاچه 5 هکتاری که حدود 60 متر هم عمق دارد مایه حیات و سرزندگی گیاهان و جانوران آن منطقه است و موجب شده تا حال و هوایی مطبوع و دلپذیر بر آنجا حاکم باشد. شاید برای‌تان جالب باشد بدانید که علت تشکیل این دریاچه ریزش کوه بر اثر زلزله است؛ این ریزش موجب شده تا سدی طبیعی به وجود بیاید و دریاچه شکل بگیرد.

نام این دریاچه برگرفته از نام مارشیمون بنیامین، رهبر مسیحیان آشوری ارومیه بوده است. این بهشت گمشده انواع گونه‌های گیاهی و جانوری را در خود جای داده است و از آنجا که در این مکان تمام عناصر طبیعت در کنار هم قرار دارند می‌توان این منطقه زیبا را معجزه طبیعت نامید.

Photo by : Unknown

راهنمای بازدید از دریاچه مارمیشو

جذابیت‌های این سفر، با جاده کوهستانی و زیبای آن آغاز می‌شود. در طی مسیر اگر کمی شانس با شما یار باشد زنبورداران را خواهید دید که عسل‌های طبیعی با طعمی بی‌نظیر دارند؛ با وجود گیاهان متنوع، عسل‌های باکیفیت با عطر گل‌های وحشی در این منطقه تولید می‌شود. چادرهای ایلات و عشایر که در این منطقه اتراق کرده‌اند یکی دیگر از مناظر جالب است، می‌توانید گپ و گفتی با آنها داشته باشید تا بیشتر با سبک زندگی‌شان آشنا شوید و چادرهای خود را در همسایگی آنها برپا کنید. پس از رسیدن به روستای مارمیشو به زیارت پیر خراسانی بروید تا از فضای معنوی آن بهره‌مند شوید. قلعه حسن آقا و کلیسای مارتوما دیدنی‌های دیگر این روستاست. پس از طی مسیر سنگلاخی روستا به دریاچه نیلی رنگی که زیستگاه ماهیان قزل‌آلای بومی‌ست می‌رسید؛ دوربین عکاسی خود را برای ثبت خاطرات شیرین و مناظر زیبا به همراه داشته باشید. می‌توانید چادرهای خود را در کنار دریاچه برپا کنید و ساعاتی را به استراحت در طبیعت چشم ‌نواز بگذرانید. علاوه بر دریاچه، از آبشار فصلی مارمیشو که در همان نزدیکی‌ست هم دیدن کنید. 

نکته مهم:

شنا در دریاچه مارمیشو مساوی ست با مرگ؛ بنابراین به هشدارها توجه داشته باشید، از شنا در دریاچه خودداری کنید و جان خود و اطرافیان‌تان را به خطر نیندازید.

Asad Ansar 

اطلاعات بازدید از دریاچه مارمیشو

به دلیل قرارگیری دریاچه در ناحیه مرزی ایران - ترکیه، پیش از ورود، شماره پلاک خودرو و مشخصات سرنشینان در ایست بازرسی بررسی و ثبت می‌شود. همچنین باید بدانید که ورود به این جاذبه تنها در ساعات خاصی امکان پذیر است؛ معمولا این ساعت بازدید بین 9 تا 16 یا 17 هست اما امکان دارد به دلایل مختلف، ساعت بازدید تغییر پیدا کند یا به طور کلی از ورود شما به دریاچه جلوگیری شود. حتی ممکن است در بعضی مواقع جاده توسط هنگ مرزی بسته ‌شود؛ پس بهتر است پیش از حرکت از محلی ها پرسش و جو کنید و از باز بودن دریاچه و مسیر آن مطمئن شوید. 

Mahdi Hoseini 

امکانات دریاچه مارمیشو

اطراف دریاچه امکاناتی وجود ندارد. تجهیزات و لوازم ضروری سفر و هر آنچه که نیاز دارید را با خود ببرید. روستاهای اطراف امکانات بسیار محدودی دارند.

اقامت در سفر به دریاچه مارمیشو

امکان شب‌مانی در اطراف دریاچه وجود ندارد و برای اقامت می‌توانید هتل‌ها و اقامتگاه‌های ارومیه را که تا جاذبه مورد نظر 63 کیلومتر فاصله دارد، انتخاب کنید. می‌توانید رزرو خود را با استفاده از صفحه اقامت در ارومیه انجام دهید.

بهترین فصل سفر به دریاچه مارمیشو

به طور کلی بهترین فصل سفر به مارمیشو، بهار و تابستان است.

بهار و تابستان: از آنجا که این منطقه کوهستانی‌ست در بهار و تابستان هوایی مطبوع و دلپذیر انتظار شما را می‌کشد و به دلیل قرارگیری در دره بسیار خنک است.

پاییز و زمستان: به دلیل شرایط جوی و سرمای هوا در فصول پاییز و زمستان، بهتر است در این فصول از سفر به این دریاچه خودداری کنید. 

لوازم پیشنهادی برای سفر یک روزه
آب آشامیدنی
تلفن همراه
دارو های عمومی
داروهای شخصی
دوربین
زیرانداز
عینک آفتابی
لباس مناسب فصل
لباس اضافه
وسایل نظافت شخصی
پاور بانک
چادر مسافرتی
چراغ قوه
کارت شناسایی
کارت ملی
وعده های غذایی
کفش اضافه
کفش پیاده‌روی
کلاه آفتابگیر
کمک های اولیه
کوله پشتی یکروزه
کرم ضد آفتاب
کیسه زباله
یک وعده غذای سبک قابل حمل

راه دسترسی به دریاچه مارمیشو

خود را به ارومیه برسانید و از آنجا به سمت خیابان استاد شهریار حرکت کنید. سپس وارد جاده انهر شوید و مسیر را ادامه ‌دهید تا به جاده بند وارد شوید. راه را در جاده دریاچه مارمیشو ادامه بدهید تا پس از گذشتن از روستاهای پسان، بانی و هلانی به روستای زیبای مارمیشو برسید. از روستا تا آبشار هم مسیر کوتاهی پیش روی شماست.

نکته: توجه کنید که جاده منتهی به مارمیشو، از کیفیت خوبی برخوردار نیست؛ پس به هنگام رانندگی جوانب احتیاط را رعایت کنید. همچنین قبل از آغاز سفر از سلامت خودروی خود مطمئن شوید.

گونه‌های گیاهی و جانوری مارمیشو

این منطقه زیستگاه درختانی مانند زالزالک، بلوط، زنبق وحشی، صنوبر، گون، درخت بید، درختان گردو، پسته، عناب، گلابی، بادام و... است. از گونه‌های مهم گیاهی این منطقه به می‌توان به خارشتر، گزنه، زنبق، لاله کوهی، شیرین‌بیان، خشخاش، پیاز کوهی، بومادران، کاسنی، آویشن و کنگر اشاره کرد.

اطراف دریاچه زیستگاه خرس، روباه، گرگ و خرگوش است اما در گذشته بز کوهی، گراز و پلنگ نیز جز جانوران این منطقه بوده‌اند که اکنون اثری از آنها دیده نمی‌شود. از پرندگان نیز می‎‌توان کبک، شاهین، بلدرچین و ... را نام برد. ماهی قزل‌آلا، ماهی سفید و سمور از جمله آبزیانی بودند که تعداد آنها در دریاچه زیاد بود و به مرور و با صید بی‌رویه از تعداد آنها کاسته شد.

دغدغه‌ها و توصیه‌های کارناوالی

شنا در دریاچه مارمیشو مساوی ست با مرگ؛ بنابراین به هشدارها توجه داشته باشید، از شنا در دریاچه خودداری کنید و جان خود و اطرافیان‌تان را به خطر نیندازید.

از طبیعت تنها خاطرات و عکس‌های زیبا را با خود به یادگار ببرید و جز ردپای‌تان چیزی در آنجا باقی نگذارید.

سخن آخر

این‌ بار در سفر به یک جاذبه تقریبا ناشناخته با ما همراه بودید.

تجربه سفر شما به این دریاچه چطور بود؟ شما چگونه خود را به آنجا رساندید؟

از دیدگاه یک بازدید کننده امکانات و دسترسی به این جاذبه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دیدگاه‌ها، پیشنهادها و انتقادهای خود را با ما در میان بگذارید، منتظرتان هستیم...

نتیجه نقد و بررسی کارناوال

4

بررسی شده توسط پریوش سارانی

حال و هوای خوش(خوب) 4
سهولت در دسترسی(بد) 2

نقاط قوت

  • طبیعت زیبا و تماشایی اطراف دریاچه
  • آب و هوای خنک اطراف داریچه

نقاط ضعف

  • اطلاع‌رسانی و تبلیغات ضعیف
  • نامناسب بودن جاده در انتهای مسیر
  • فقدان تابلوهای راهنما در این مسیر

نقد و بررسی کاربران

میانگین امتیاز کاربران

از مجموع 19 رای

4.9

دوستان

4

آیا بازدید از دریاچه مارمیشو ارومیه را به دیگران پیشنهاد می‌کنید؟
سهولت در دسترسی(عالی) 4.9
سطح امنیت(عالی) 4.9
حال و هوای خوش(عالی) 4.9
نظافت و شرایط محیط زیستی(عالی) 5

دریاچه مارمیشو ارومیه را دیده‌اید؟

تجربه و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

سوالی دارید؟

از کارشناسان و کاربران کارناوال بپرسید

جدیدترین نقد

ارومیه قلب آذربایجان ❤ارومیه قلب آذربایجان

5

ارومیه قلب آذربایجان خاک ابدی و خط قرمز ترکها ❤ یاشاسین اورمیه ❤یاشاسین آذربایجان ❤یاشاسین ترک ❤

تجربه سفر undefined به دریاچه مارمیشو ارومیه

انتشار: 05 فروردین 1403

آیا این دیدگاه مفید بود؟

ارومیه قلب آذربایجان❤ارومیه قلب آذربایجان

5

ارومیه قلب آذربایجان خاک ابدی و خط قرمز ترکها ❤ یاشاسین اورمیه ❤یاشاسین آذربایجان ❤یاشاسین ترک ❤

تجربه سفر undefined به دریاچه مارمیشو ارومیه

انتشار: 05 فروردین 1403

آیا این دیدگاه مفید بود؟

ارومیه قلب آذربایجان ❤خاک ابدی و خط قرمز ترکها

5

یاشاسین آذربایجان ❤یاشاسین اورمیه ❤یاشاسین ترک

تجربه سفر undefined به دریاچه مارمیشو ارومیه

انتشار: 01 فروردین 1403

آیا این دیدگاه مفید بود؟

پرسش و پاسخ

پرسش جدید

محمد پورقلی
پرسش:

ما که امروز 7ام عید رفتیم راهو مرز بانی بسته بود برگشتیم

انتشار: 08 فروردین 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟
حبیب ابراهیم زاده
پرسش:

با سلام و خسته نباشید خدمت دست اندرکاران سایت کارنوال ، میخواستم بپرسم آیا اجازه ورود به مارمیشو منوط به کسب اجازه از مرزبانی ایران هست و اگر جوابتان بله هست قبل از حرکت چگونه میشه این کسب اجازه رو از مرزبانی گرفت. با تشکر

پریوش سارانی
در پاسخ به حبیب ابراهیم زاده:

با سلام 

دوست گرامی به دلیل قرارگیری دریاچه در ناحیه مرزی ایران - ترکیه، پیش از ورود، شماره پلاک خودرو و مشخصات سرنشینان در ایست بازرسی بررسی و ثبت می‌شود. همچنین باید بدانید که ورود به این جاذبه تنها در ساعات خاصی امکان پذیر است؛ معمولا این ساعت بازدید بین 9 تا 16 یا 17 هست اما امکان دارد به دلایل مختلف، ساعت بازدید تغییر پیدا کند یا به طور کلی از ورود شما به دریاچه جلوگیری شود. حتی ممکن است در بعضی مواقع جاده توسط هنگ مرزی بسته ‌شود؛ پس بهتر است پیش از حرکت از محلی ها پرسش و جو کنید و از باز بودن دریاچه و مسیر آن مطمئن شوید.

انتشار: 02 مرداد 1400

انتشار: 30 تیر 1400

آیا این دیدگاه مفید بود؟
حسین نورائی
پرسش:

سلام وضعیت منطقه ومسیر دریاچه مارمیشو الان چطوره میشه بااتوبوس تادریاچه رفت؟

انتشار: 20 خرداد 1400

آیا این دیدگاه مفید بود؟
اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات توریستی گردشگری همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 8 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست