کارناوال - راهنمای سفر

مازیچال

استان مازندران، کلاردشت، منطقه مازیچال

4.8

از 5 امتیاز

میانگین نظرات 5 کاربر

گالری تصاویر

مدت پیشنهادی بازدید

8 تا 24 ساعت

ساعت دسترسی

امروز پنج‌شنبه 24 ساعته

همه چیز درباره مازیچال

چرا بازدید کنیم؟

نقد و بررسی کارناوال

کجاست؟

نقشه و مسیر

آقام چی گفتن؟

نظرات کاربران

سوالی دارید؟

پرسش و پاسخ

نقد و بررسی کارناوال

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

08 تیر 1399

به روز رسانی

11 تیر 1399

معرفی /

مازیچال | ییلاقی در تلاطم ابر و نور

در این مطلب سفری به سراغ یکی از جاذبه های شمال ایران می‌رویم؛ می‌خواهیم به معرفی مازیچال بپردازیم و اطلاعاتی را درباره این ییلاق تماشایی به شما بدهیم. از ویژگی‌های این منطقه برای‌تان می‌گوییم، توصیفی از آب و هوای مازیچال داریم و درباره امکانات و اقامت در مازیچال نکاتی را بازگو می‌کنیم.

چرا مازیچال ؟


  • یکی از مقاصد خوش آب و هوا در ارتفاعات است.
  • چشم‌انداز بی‌نظیری را پیش روی‌تان می گذارد و امکان تماشای پدیده اقیانوس ابر را به شما می‌دهد.
  • یکی از مقاصد پرطرفدار برای آفرود است.
  • از مناطق بسیار زیبا برای کمپینگ و جنگل‌نوردی است.
  • جزو مناطق بین‌المللی مهم برای پرنده‌نگری به شمار می‌رود.
Photo by : Unknown

آشنایی با مازیچال

مازیچال مقصدی زیبا و دیدنی در کلاردشت مازندران و در ارتفاع 2600 متری از سطح دریاست؛ منطقه‌ای با موقعیت و چشم‌اندازی شگفت‌انگیز که هر چشمی را به خود خیره می‌کند. بسیارند گروه‌هایی که برای دیدن انبوه سبز جنگل‌ها، تماشای آسمان پرستاره شب و کمپ در ارتفاعات و لذت بردن از مشاهده پدیده اقیانوس ابر راهی مازیچال می‌شوند. البته هستند خانواده‌هایی که از اواخر خرداد تا اوایل پاییز از این منطقه به عنوان سکونتگاهی ییلاقی استفاده می‌کنند. این منطقه معمولا خیلی شلوغ نمی‌شود و همین بکر بودن و خلوت بودن آن برای گردشگران جذاب است.

در بسیاری از منابع از مازیچال به عنوان یک روستا یاد می‌کنند؛ اما لازم است در همین ابتدای مطلب بگوییم که در هیچ یک از منابع رسمی از مازیچال با عنوان روستای مازیچال یاد نشده است چرا که ساکنان دائمی ندارد. این منطقه صرفا مرتعی خوش آب و هوا به شمار می‌رود که دامداران در فصول بهار و تابستان به منظور چرای دام‌شان از آن استفاده می‌کنند. مازیچال منطقه‌ای دارای ارزش‌های زیست‌محیطی به شمار می‌رود که به عنوان منطقه حفاظت شده نیز شناخته می‌شود.

مازیچال یعنی چه؟

مازیچال از دو بخش «مازی» به معنی بلوط و «چال» به معنی گودال. درختان بلوط زیادی در این منطقه وجود دارد و به همین دلیل نام مازیچال به معنی گودال‌های پر از بلوط را برایش برگزیده‌اند. این مکان در زبان محلی «مووزی چال» خوانده می‌شود.

Photo by : Unknown

دیدنی ها و تفریحات مازیچال

آفرود و تماشای زیبایی‌های مسیر: برای رسیدن به مازیچال باید به کلاردشت بروید و از زیبایی‌های جاده چالوس لذت ببرید. سپس در این شهر سراغ روستای طویدره را بگیرید که طبیعت و چشم‌انداز زیبایی دارد و باید از میان آن عبور کنید. در انتهای روستا، جاده‌ای پرپیج و خم و کمی ناهموار انتظارتان را می‌کشد که باید با خودروهای مناسب یا در صورت داشتن مجوز از مراجع گردشگری، با خودروهای آفرود آن را بپیمایید؛ یک مسیر جنگلی و خاکی 14 کیلومتری که پیمودنش حداقل 1 ساعت زمان می‌برد و شما را به اعماق جنگل می‌رساند. جنگلی پرنور، زیبا و دیدنی که بر خلاف تصورتان اصلا تاریک نیست. مسیر را که ادامه دهید درختان قطور و سربه‌فلک کشیده جای خود را به درختان کوتاه می‌دهند و کم‌کم درختچه‌ها به چشم می‌خورند. گاهی این مسیر جنگلی و پر از بلوط را مه غلیظی فرامی‌گیرد و بر زیبایی‌هایش می‌افزاید. در طول مسیر قبرستان‌های قدیمی که درختان و گیاهان جنگلی آنها را فراگرفته قابل مشاهده است که تنها اثری از آنها باقی مانده و امروز دیگر  اهالی رفتگان خود را در این قبرستان‌ها به خاک نمی‌سپارند. در نهایت پوشش گیاهی کاملا تغییر می‌کند و آنچه پیش روی‌تان قرار می‌گیرد، چمنزاری با چشم‌اندازی خارق‌العاده در ارتفاعات است.

چشم‌انداز زیبای مازیچال: تصور کنید که در شمال کشور و در ارتفاع 2400 متری از سطح دریا چه چیزی زیباتر از یک چشم‌انداز وسیع نصیب‌تان می‌شود؟ در مازیچال وسعت دیدی از کلارآباد تا رامسر را دارید و می‌توانید ساعت‌ها به نظاره این چشم‌انداز بنشینید. دورنمای دومین قله مرتفع ایران یعنی علم کوه نیز از ارتفاعات مازیچال قابل مشاهده است. همین چشم‌انداز باعث شده تا مازیچال به یکی از خاص‌ترین مقاصد گردشگری بدل شود.

اقیانوس ابرها: موقعیت خاص مازیچال باعث شده تا در این مکان، علاوه بر چشم انداز بتوانید از تماشای حرکت موج‌گونه ابرها هم غرق در لذت شوید و شاهد پدیده‌ای باشید که اقیانوس ابرها نامیده می‌شود. منظره‌ای که زبان از توصیفش قاصر است.

M.Esfandiar 

گل‌های سوسن چلچراغ: اگر اواخر اردیبهشت و خرداد تصمیم به این سفر بگیرید، شانس دیدن گل‌های سوسن چلچراغ را دارید؛ گل‌هایی خاص که فقط در ایران به صورت طبیعی می‌رویند و ارزش بالایی دارند. گل‌های پیش‌پیشا (پامچال) و ونوشه (بنفشه) نیز در این منطقه خودنمایی می‌کنند و بر زیبایی‌های مازیچال می‌افزایند.

چشم انداز پاییزی: مسیر جنگلی مازیچال در فصل پاییز بسیار دیدنی است و منظره‌ای رویایی را پیش روی‌تان می‌گذارد. هزاران رنگ را در این مسیر شاهد خواهید بود و می‌توانید از تماشای زیبایی‌های این فصل هزار رنگ لذت ببرید. 

جمع‌آوری گیاهان دارویی: در ارتفاعات مازیچال، زرشک و گل‌گاوزبان می‌روید و می‌توانید این ارمغان طبیعت را جمع‌آوری کنید. 

پرنده‌نگری و تماشای حیات وحش: این منطقه ارزشمند به عنوان منطقه مهم بین‌المللی برای پرندگان (IBA) ثبت شده است و پرندگانی همچون قرقاول، لاشخور، دارکوب، دم جنبانک، کبک، قوش، کبوتر، زاغچه، جغد، بلدرچین و ... از پرندگانی هستند که در مازیچال مشاهده می‌شوند. در این منطقه شانس دیدن جانورانی همچون سنجاب، گوزن، بز، خرگوش، جوجه تیغی، گورکن، خوک و ... را دارید و حیوانات وحشی مانند پلنگ، خرس، شغال، گرگ و ... نیز در منطقه زندگی می‌کنند که البته تا به حال آزاری به گردشگران نرسانده‌اند.

جنگل‌نوردی در مازیچال: جنگل مازیچال از جنگل‌های هیرکانی ایران به شمار می‌آید؛ قدمت این حیطه سبز به دوره سوم زمین‌شناسی (از ۶۵ تا ۱.۶۴میلیون سال قبل) برمی‌گردد و از لحاظ گونه‌های بومی و باستانی بسیار غنی و باارزش است. تمشک، توت، آلو جنگلی، سیب، گلابی، فندق، زغال اخته، نراد، سپیدار،‌ افرا، داغداغان، توسکا، نمدار، راش، زرشک، گل سرخ وحشی، بلوط سیاه، ممرز، ازگیل، ملچ، بلوط، زالزالک، سیاه‌تلو، خوج و … از گیاهانی هستند که در این جنگل وجود دارند. 

کوهنوردی: بسیاری از کوهنوردان مازیچال را مقصدی برای یک کوهنوردی به یادماندنی می‌دانند و از کوهپیمایی در آن لذت می‌برند. 

کمپینگ: مهم‌ترین چیزی که طبیعت دوستان را به مازیچال می‌کشاند، کمپ در زیر آسمان پرستاره و در ارتفاعات است. تصور کنید که شاهد غروب خورشید در اقیانوس ابرها باشید و یا وقتی که چشم باز می‌کنید منظره‌ای خارق‌العاده را پیش روی‌تان ببینید. 

عکاسی: تصاویر جذابی را می‌توانید در مازیچال شکار کنید. برای ثبت تصاویر بهتر، مقالات صفحه آموزش عکاسی را بخوانید.

امکانات مازیچال

هیچ امکاناتی اعم از برق، گاز و آب در مازیچال در دسترسی نیست و حتی مغازه‌ای هم در این منطقه وجود ندارد؛ بنابراین پیش‌بینی‌های لازم را بکنید و لوازم مورد نیاز را به همراه داشته باشید. مایحتاج خود را از کلاردشت بخرید و برای نیازهای‌تان هم چاره‌ای بیندیشید. البته می‌توانید در فصول گرم، از ساکنان موقتی این منطقه محصولات لبنی مانند سرشیر و دوغ و ... و نان محلی تهیه کنید. 

اقامت در مازیچال

کمپینگ در مازیچال تنها گزینه اقامت در این منطقه است و اگر تمایلی به آن نداشته باشید، باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که پیش از تاریکی هوا به کلاردشت برسید و در شهر اقامت کنید. برای رزرو اقامتگاه، صفحه اقامت در کلاردشت را ببینید. 

فصل سفر به مازیچال

به طور کلی بهترین زمان بازدید از مازیچال، اردیبهشت تا مهر است. این منطقه در هر فصل زیبایی‌های خاص خودر ا دارد:

بهار: ارتفاعات پر از گل‌های بهاری و قله‌های برفی چیزی است که در اردیبهشت مازیچال خواهید دید. در اواخر اردیبهشت و خرداد شانس دیدن گل‌های سوسن چلچراغ را در این منطقه خواهید داشت.

تابستان: آب‌وهوای مطبوع کوهستانی و طبیعت سرسبز چیزی است که در سفر تابستانی به مازیچال نصیب‌تان می‌شود. 

پاییز: پاییز هزار رنگ مسیر جنگلی مازیچال بسیار دیدنی است؛ اما یادتان باشد که در صورت بارش، پیمودن جاده مازیچال بسیار سخت خواهد بود و توصیبه می‌کنیم حواس‌تان به شرایط آب و هوایی باشد.

زمستان: در نیمه دوم پاییز و فصل زمستان بارش برف و سرما، دسترسی به مازیچال را دشوار می‌کند و سفر در این زمان اصلا توصیه نمی‌شود. اما حرفه‌ای ترها باز هم در این فصل به مازیچال می‌روند تا از دیدن مناظر زمستانی آن جا نمانند.

سفر یکروزه
آب آشامیدنی
داروهای شخصی
دارو های عمومی
کمک های اولیه
کوله پشتی یکروزه
یک وعده غذای سبک قابل حمل
کیسه زباله
کرم ضد آفتاب
پاور بانک
لیوان
فلاسک چای
تلفن همراه
پول نقد
لباس مناسب فصل
کفش پیاده‌روی
کارت شناسایی
کمپینگ
آب آشامیدنی
داروهای شخصی
دارو های عمومی
پاور بانک
کارت شناسایی
کمک های اولیه
کوله پشتی
کیسه خواب
کیسه زباله
کوله چند روزه
کرم ضد آفتاب
کفش پیاده‌روی
پول نقد
چادر مسافرتی
هدلامپ
میان وعده
وعده های غذایی
لباس مناسب فصل
لباس اضافه
قمقمه آب
بشقاب
قاشق
فلاسک چای
ملحفه
لیوان
پتو و لوازم خواب
پتوی مسافرتی
چنگال
کبریت یا فندک
آتش زنه
هیزم و ذغال

راه دسترسی به مازیچال

برای رسیدن به مازیچال به کلاردشت و روستای طویدره بروید. در انتهای روستا وارد جاده خاکی و ناهموار مازیچال شوید و و حدود 14 کیلومتر برانید تا به چمنزار در ارتفاعات برسید. قبل از ورود به منطقه کیوسک نگهبان منابع طبیعی و محیط زیست را خواهید دید. 

نکات مهم بازدید از مازیچال

  • مسیر، خاکی است و بیش از 10 کیلومتر سربالایی دارد پس باید آن را با خودروی مناسب طی کنید. در فصل تابستان و هوای مناسب حتما نیازی به ماشین شاسی بلند نیس اما توان خودرو بسیار مهم است.
  • به علت تخریب طبیعت بکر و زیبای مازیچال، ورود هرگونه خودروهای آفرود (جفت دیفرانسیل) بدون مجوز قانونی از مراجع ذیربط (مراجع صدور مجوز تورهای گردشگری) ممنوع است و از ورود آنها در نگهبانی ورودی جنگل حوزه استحفاظی کلاردشت جلوگیری به عمل می‌آید. این دستور در نامه اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کلاردشت به تاریخ 1395/5/3  با موضوع "تردد غیرمجاز خودروهای آفرود در اراضی ملی" ابلاغ شده است. 
  • با توجه به بکر بودن منطقه و مشخص نبودن مسیرها، حتما این سفر را با همراهی یک گروه و حضور افراد باتجربه انجام دهید. امکان گم شدن در این سفر وجود دارد.
  • در صورت مه آلود بودن هوا از کوهنوردی و طبیعت گردی بدون حضور راهنمای محلی بپرهیزید.
  • به دلیل نبود آنتن موبایل در مازیچال، پیش از سفر، اطلاعات سفر خود را در اختیار یکی از نزدیکان بگذارید و بر روی برقراری ارتباط با دیگران حساب باز نکنید.
  • لطفا سکوت را در منطقه رعایت کنید و با صدای بلند موسیقی و سر و صدا موجب آزار محلی‌ها نشوید و به اکوسیستم منطقه آسیب نرسانید.

ویدیویی زیبا از مازیچال

دغدغه کارناوال

بسیاری از دوستداران طبیعت از گذاشتن نام روستا بر این منطقه هراس دارند؛ آنها بر این باورند که  با روستا شدن این منطقه، به منابع طبیعی آن تعرض شود و تحت مالکیت اشخاص درآید و ساخت‌وسازها در آن آغاز شود. حدود 26000 متر از اراضی مازیچال طبق قوانین اصلاحات ارضی به اشخاص تعلق دارد؛ اما بقیه آن جزو منابع ملی به شمار می‌رود و متعلق به همه مردم است. این منطقه ساکنانی فصلی دارد؛ اما نمی‌توان آن را روستا دانست چرا که روستا شدن مازیچال به نحوی برابر است با تخریب طبیعت ارزشمند آن. 

سخن آخر

شما را با ییلاقی تماشایی به نام مازیچال آشنا کردیم و نگاهی به ویژگی‌ها و دیدنی های این منطقه داشتیم.

آیا شما به مازیچال سفر کرده‌اید؟ چه نظری درباره این منطقه دارید؟ 

به نظر شما این منطقه باید همینطور بدون امکانات بماند تا به بکر ماندن آن کمک شود یا باید امکاناتی داشته باشد؟

منتظر دیدگاه‌های‌تان هستیم.

نتیجه نقد و بررسی کارناوال

4.5

بررسی شده توسط کارناوال

حال و هوای خوش(عالی) 5
سهولت در دسترسی(خوب) 3.5
بکر و دست نخورده بودن(خوب) 4

نقاط قوت

  • چشم انداز وسیع و زیبا
  • امکان مشاهده پدیده اقیانوس ابر
  • مقصدی برای تجربه جنگل نوردی و آفرود
  • آب و هوای مطبوع و خنک

نقاط ضعف

  • ندارد

نقد و بررسی کاربران

میانگین امتیاز کاربران

از مجموع 5 رای

4.8

دوستان

2

زوج

2

آیا بازدید از مازیچال را به دیگران پیشنهاد می‌کنید؟
حال و هوای خوش(عالی) 4.8
رفتار بومیان منطقه(عالی) 4.9
نظافت(عالی) 4.7
سطح امنیت(عالی) 4.8
شرایط اقامت منطقه(عالی) 4.8

مازیچال را دیده‌اید؟

تجربه و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

سوالی دارید؟

از کارشناسان و کاربران کارناوال بپرسید

جدیدترین نقد
حسین مرندی

5

آفرین خیلی خوب بود این جاذبه ،عکس ها مثل نقاشیه

سفر با همسر
تجربه سفر حسین مرندی به مازیچال

انتشار: 19 تیر 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟
مجتبی ساداتی

5

اگر از اواسط بهار تا پایان تابستان بری این منطقه ،بهترین روزهای زندگی‌ات رو رقم زدی،اما اصلا به فکر رفتن تو فصل پاییز و زمستانش نباش! چون در این دو فصل آنجا دوام نمی‌اری از سرما

سفر با دوستان
تجربه سفر مجتبی ساداتی به مازیچال

انتشار: 12 تیر 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

4.9

خدا قوت خیلی عالی بود

سفر با همسر
تجربه سفر undefined به مازیچال

عالی خدا قوت

انتشار: 13 فروردین 1400

انتشار: 11 تیر 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

پرسش و پاسخ

پرسش جدید

سامان سیستانی
پرسش:

سلام دوستان با ماشین سواری هم میشه رفت یا فقط آفرود باید باشه

انتشار: 19 مرداد 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟
ali Ali
پرسش:

سلام، نزدیکترین محل به مازیجال برا اقامت با خانواده کدوم روستا یا منطقه می باشد؟

در پاسخ به ali Ali:

کلاردشت

انتشار: 25 تیر 1402

انتشار: 21 تیر 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟
مجید صالحی
پرسش:

سلام،وقت بخیر چطور میتونم از وضعیت اب و هوای چند روز بعدمازیچال خبردار بشم؟ از چهارشنبه ۲۳فروردین تا ۲۹ فروردین رو میخواستم،تشکر

انتشار: 20 فروردین 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟
اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات توریستی گردشگری همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 8 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست