karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

27 آذر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از ایسنا، نوسانات به وجود آمده در بازار ارز در یک ماه اخیر و آینده ی مبهم پیش روی آن، معادلات سفرهای خارجی ایرانیان را بر هم زده است. تا یک ماه پیش، تورهای خارجی با دلار ۳۵۰۰ تومان و یورو ۳۹۰۰ تومان قیمت گذاری می شد و به فروش می رسید، اما  نوسانات بازار ارز، همه‌ی محاسبات مسافران و دفاتر خدمات مسافرتی را مختل و ضررهایی را متوجه آنان نموده است.

این تغییرات را نمی توان به پیک سفرهای سال نو میلادی که هنوز هم شروع نشده‌اند، ربط داد بلکه به نظر می رسد نرخ‌های رشد یافته، اما ناپایدارِ ارز باعث تحولاتی در محاسبات تورهای خارجی شده و قیمت‌ها را دچار تغییراتی کرده است.

جابه جایی قیمت‌ها، در یک ماه اخیر به ویژه در تورهای خارجی که قیمت های آنها با ریال محاسبه شده‌اند، به خوبی مشاهده می گردد. در این میان مسافرانی هم که معمولا هزینه را تا پای پرواز معطل نگه می‌دارند و عادت به سفرهای دقیقه ۹۰ دارند، باید مبلغ بیشتری بدهند تا از سفرشان باز نمانند. ‌

سال هاست که برخی تورها به خاطر بازار نامتعادل ارز، با دو واحد پول ایرانی و خارجی عرضه می‌شوند و به نظر می رسد که اخیرا تحت تاثیر دگرگونی‌های ارز، قرار نگرفته و چندان با تغییر همراه نبوده‌اند. اما به وقت محاسبه ی قیمت برای مسافران، اختلاف رقم‌ها به وضوح دیده می شود و مسافری که به جای ارز، ترجیح می دهد و یا ناچار است پول ایرانی پرداخت کند، حالا باید تاوان افزایش نرخ ارز را هم متحمل شود.

آژانس‌های مسافرتی نیز هر گونه دریافت خسارت‌های ناشی از ناپایداری نرخ ارز از مسافر  را رد می کنند و مرتبا تاکید دارند که نرخ تور فروخته شده تحت تاثیر نوسانات ارز، به هیچ وجه جابه‌جا نمی‌شود و همه ی ضررها متوجه آژانس ها می باشد.

سهیلا ندیری، مسؤول کانتر تورهای خارجی در یکی از کارگزاران دبی و استانبول، درباره‌ی ضررهای مالی ناشی از افزایش روزانه نرخ ارز، اینگونه می گوید:

در ایران مسافرانِ لحظه آخری، بسیار است. پرداخت‌ها هم معمولا در آخرین لحظه صورت می‌گیرد، همین شرایط باعث شده آژانس‌ها با هتل‌های خارجی روزانه تسویه حساب کنند. عامل دیگری که باعث شده تسویه حساب با هتل‌ها روزانه و هنگام خروج مسافر انجام شود، قانون حاکم در هتل‌های اغلب کشورها از جمله امارات و ترکیه است که در زمان کنسلی، هیچ پولی را برنمی‌گردانند. برای همین ما مجبوریم تسویه حساب و تایید رزروها را رزوانه انجام دهیم.

وی ادامه می دهد:

این شرایط در کنار نوسانات بازار ارز که هر روز با جابه‌جایی زیادی همراه شده محاسبات آژانس‌ها را دچار مشکل کرده است.

او همچنین می گوید:

زمانی بوده که مسافر یک شب مانده به پرواز، هزینه سفر را پرداخت کرده که تا ما رزرو هتل را قطعی کنیم، ارز یک‌باره چند تومان بالا رفته و ما هم مجبور شده‌ایم یا جیب بگذاریم و یا سود کم کنیم. این تورها مگر چقدر سود دارد که بخواهیم ضرر آن را هم بدهیم.

ندیری درباره وضعیت تورهایی که یک ماه پیش فروخته شده‌ و اجرای آن‌ها با افزایش ارز همزمان شده است،این گونه توضیح می دهد:

بعضی از قراردادهای مسافران یک ماه پیش بسته شده، آن موقع هیچ‌کس تصور نمی‌کرد ارز با این همه تغییر مواجه شود و از آنجایی که برای مسافر ایرانی همیشه این احتمال وجود دارد در دقیقه ۹۰ تغییر عقیده بدهد و یا تور را کنسل کند، برای آژانس هم ریسک است که زمان عقد قرارداد تسویه حساب کند، چون اگر مسافر منصرف شود این آژانس است که باید ضرر بدهد، چون هتل‌ها که پولی برنمی‌گردانند. این وسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هم که در قراردادهای جدید، آژانس‌ها را ملزم کرده در صورت لغو تور، فقط هزینه یک روز را کسر و مابقی را به مسافر برگردانند. مجموع این شرایط باعث شده ما تسویه حساب‌ها را روزانه انجام دهیم تا با کمترین مشکل مواجه شویم، اما حالا با چالش دیگری مواجه شده‌ایم که حسابی ما را متضرر کرده است.

نوسان قیمت تورها

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.