karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

31 شهریور 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

قصد داریم به یکی از کهن ترین سنگ نگاره های ایران سر بزنیم، سنگ نگاره ای که همچنان نقوش کنده شده بر رویش واضح و مشخص است. نقش ارابه ی چهار چرخ سنگ نگاره ای است که طرح حیوانی شبیه به گاو در آن به تصویر کشیده شده است. گویا این حیوان نوعی گاو اهلی می باشد که در حال حاضر منقرض شده، اما در این که دقیقا چه حیوانی است شک و تردید وجود دارد. این حیوان در حال کشیدن ارابه ای است که چهار چرخ دارد و همین موضوع نمایان گر پیشرفت تمدن بشری در گذشتگان دور است که به تکنولوژی ساخت چرخ و ارابه دست یافته بودند. همانطور که می دانید ابداع چرخ نقش مهمی در پیشرفت جهانیان داشته است.

اگر به سنگ نگاره توجه کنید فردی را می بینید که روی ارابه ایستاده است و با شلاق گاو را هدایت می کند. طرح ارابه ی چهار چرخ روی تخت سنگی به رنگ سیاه و بسیار تیره کشیده شده و همین دلیلی است تا نقش بیشتر خودنمایی کند و با گذر زمان همچنان با یک نگاه کاملا مشخص و واضح است که نقش ارابه ای چهار چرخ به همراه یک گاو است.

این سنگ نگاره جزو اولین سنگ نگاره ها با نقوش ارابه های چهار چرخ و دو چرخ است که در میان سنگ نگاره های منطقه تیمره خمین استان مرکزی کشف شد. جالب است بدانید که در این منطقه 21 هزار سنگ نگاره در مساحت تقریبی 150 کیلومتر مربعی وجود دارند که قدمت برخی از آن ها را بیش از 40 هزار سال تخمین زده اند.

دوره ی تاریخی : می گویند این سنگ نگاره ی ارابه، اولین نقش ارابه است که در ایران یافت شده و متعلق به 6000 سال پیش می باشد.

نگارنده : متاسفانه هنوز مشخص نیست چه کسی نقش ارابه ی چهار چرخ را بر روی سنگ کشیده است.

محل نگهداری : از محل دقیق این سنگ نگاره ی زیبا اطلاعات دقیقی در دسترس نیست و احتمال می رود جزو سنگ نگاره های منطقه ی تیمره ی خمین در استان مرکزی باشد

نقش ارابه ی چهار چرخ 6000 ساله

#گنجینه های تاریخ ایران و جهان را با کارناوال بشناسید.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.