karnaval.ir

انتشار

24 فروردین 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

دیوید هرست توماس (David Hurst Thomas) یک متصدی موزه تاریخی طبیعی در نیویورک آمریکا می گوید:

چیزی که در باستان شناسی ارزشمند است، آن چیزی نیست که شما پیدا می کنید بلکه آن چیزی است که درک می کنید.

منظور او این است که پیدا کردن بنای یک ساختمان تاریخی یا حفاری های باستان شناسی تنها نیمی از کاربرد های باستان شناسی می باشد.

از آنجایی که تاریخ با گذشته سر و کار دارد، شاید برای بسیاری از شما این سوال ها پیش آمده باشد که مطالعه و کاوش در تاریخ، مخصوصا گذشته های خیلی دور، مثلا هزار سال پیش، چه فایده ای دارد؟ و یا با خواندن یا دیدن عکس های باستانی به چه دانش، مهارت و نگرشی دست خواهیم یافت؟ پاسخ این است که مطالعه سرگذشت انسان ها و جوامع گذشته، منبع و گنجینه ارزشمندی برای تقویت و پرورش قوه شناخت و تفکر به حساب می آید. علاوه بر این جستجوی شواهد و مدارک باستان شناسی و تحلیل و تفسیر علت ها، آثار و نتایج رویدادها، قوه درک و مهارت اندیشه ورزی را نیز تقویت می کند.

در قرآن هم آیات بسیاری موجود است که ما را به مطالعه تمدن های پیشین و سرگذشت اقوام قدیمی دعوت کرده است و آن را به عنوان یک منبع معتبر برای کسب شناخت و تفکر معرفی می کند.

مطالعه تاریخ به ما کمک می کند تا بفهمیم که فرهنگ ها و جوامع بشری چگونه و تحت تاثیر چه عوامل و شرایطی به وجود آمده، پیشرفت کرده و به وضعیت امروزی رسیده اند. بدین گونه باستان شناسی می تواند ما را در ارزیابی و شناخت درست اوضاع و شرایط کنونی جامعه خویش و سایر جوامع و نیز ترسیم افق آینده، کمک کند.

در ادامه تصاویری از مکان های زیبای باستانی خواهیم دید که تاثیر زیادی را بر علم باستان شناسی گذاشته اند و توسط آن ها تمدن های مختلفی کشف شده اند. بیشتر این مکان ها به عصر نوسنگی و اوایل قرن 16 میلادی بر می گردند. برخی از این عکس ها مربوط به تمدن هایی در مکزیک، اسکاتلند، مصر، چین، تانزانیا، نپال، مغولستان و ایتالیا می باشد.

جالب است در مورد منبع این تصاویر بدانید؛ نشنال جئوگرافیک این تصاویر را با عنوان " 12 عکس که هیجان و شگفتی باستان شناسی را نشان می دهند" منتشر کرده است. 

در ادامه همراه کارناوال باشید، تا تصاویری را ببینیم که رنگ و بویی تاریخی دارند؛ تصاویری که گاه یک کشف جدید را نشان می دهند و گاه یک باستان شناس در حال کار را...

1- مرد لاونتا

باستان شناسان سنگ عظیم اولمک (Olmec) که در ناحیه باستانی لاونتا (La Venta) مکزیک واقع شده است را مطالعه و برای اولین بار تمدن اولمک را در آمریکای مرکزی کشف کردند.

اولمک
photo by Richard Hewitt Stewart

2- سنگ های استنس

سنگ های زیبای استنس (Stennessیک بنای تاریخی مربوط به دوره نوسنگی است که در اسکاتلند قرار دارد.

این سنگ ها آنقدر ارزشمندند که جزء میراث جهانی قرار گرفته اند.

عکس های تاریخی نشنال جئوگرافیک
photo by Jim Richardson

3- شیرجه ای عمیق

این عکس یک غواص را به تصویر می کشد. در واقع جایی که این غواص در حال شناست،گودالی شگفت انگیز در مکزیک است که مطالعه ی آن اطلاعات زیادی را در مورد تمدن مایا در اختیار باستان شناسان قرار داد.

عکس های تاریخی نشنال جئوگرافیک
photo by Paul Nicklen

4- راه رفتن مانند یک مصری

این عصا از مقبره پادشاه توت (tut) بدست آمده است که بر روی آن یک اسیر اهل کشور نوبی (Nubian) حکاکی شده است. حکاکی کردن یک اسیر اهل کشور نوبی بر روی عصای پادشاه توت نشان دهنده این است که پادشاهان در تمدن مصر باستان خود را فتح کننده سرزمین های مختلف می دانستند.

تاریخ مصر
photo by Kenneth Garrett

5- لشکر سفالین چین

این تصویر آرامگاه شی هوانگ تی (Shi Huang ti) امپراتور چین باستان در نزدیکی شهر شیان (shian) چین با 8000 مجسمه سرباز و اسب را نشان می دهد. این آرامگاه در سال 1974 میلادی به طور اتفاقی توسط تعدادی از کشاورزان چینی که مشغول کندن چاه بودند، کشف شد.

لشکر سفالین چین، که از پربازدیدترین جاذبه های آسیا به حساب می آید، داستان جالبی دارد؛ از داستان کشف تا گنجینه هایی که در آن کشف شده است. برای آشنایی بیشتر با لشکر سفالین چین، مطلب زیر را از دست ندهید:

ارتش سفالین چین | لشگر خفته در خاک

لشکر سفالین چین
photo by Louis Mazzatenta

6- جستجو برای انسان های اولیه

لوییس لیکی دیرین مردم شناس مشهور و خانواده اش روی باقی مانده آثار انسان های اولیه در تنگ الدوای (Olduvai Gorge) واقع در تانزانیا، جستجو می کنند.

تنگ الدوای
photo by Robert Sisson

7- کوله پشتی پر از استخوان

یک مرد از پادشاهی سابق موستانگ (Mustang) در شمال نپال در حال حمل بقایای انسانی کشف شده از یک دخمه دفن می باشد.

عکس های تاریخی نشنال جئوگرافیک
photo by Cory Richards

8- عبور از رودخانه

اعضای یک گروه باستان شناسی روبه روی کشتی های چوبی در سراسر رودخانه، در دره دارهد (Darhad) واقع در مغولستان مشغول کشیدن طناب کشتی ها هستند.

عکس های تاریخی نشنال جئوگرافیک
photo by Gordon Wiltse

9- سنگ های شتلند

نمایش هوایی از یک بنای باستان شناسی در جنوب جزایر شتلند در اسکاتلند. در واقع این بنا دامنه های گسترده تاریخی و ویرانه هایی که از عصر برنز و ویکینگ تا اوایل قرن 16 یافت شده اند را به نمایش گذاشته است.

عکس های تاریخی نشنال جئوگرافیک
photo by Jim Richardson

10- کالبد شکافی مرد یخی

جراحان مغز و اعصاب یک مومیایی 5000 ساله عصر نوسنگی را به منظور تعیین ساختار ژنتیکی و علت مرگ کالبد شکافی کردند. این مومیایی در کوه های آلپ در مرز میان اتریش و ایتالیا در سال 1991 پیدا شد.

مومیایی مرد یخی
photo by Robert Clark

11- کاخی در پلنگو 

مردم در میان خرابه های کاخ مایا در منطقه پلنگو در چیاپاس (Chiapas)، مکزیک ایستاده اند.

آرشیو نشنال جئوگرافیک
photo by Alfred P. Maudslay

12- خرابه های رومی

تصویر هوایی از لپتیس مگنا (Leptis Magna) در غرب لیبی، که یکی از بهترین و بزرگ ترین شهرستان های رم می باشد. این شهرستان در زمان آگوستوس (Augustus) و تیبریوس (Tiberius) ساخته شده است و توسط سپتیموس سوروس (Septimius Severus) بازسازی شده است که به یک مرکز شهری پر رونق با یک تئاتر، میدان بازار، حمام و کلیسا تبدیل شد.

عکس های تاریخی نشنال جئوگرافیک
photo by George Steinmetz

کلام آخر

آیا از عکس ها لذت بردید؟

تا به حال به این مکان ها سفر کرده اید؟

کدام یک از این عکس ها برای شما بیشتر جالب بود؟

تجربیات و نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

انیتا

خیلی جالب بود مخصوصا تصویر شیرجه عمیق خیلی هیجان انگیز بود

انتشار:14 اردیبهشت 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.