کارناوال - راهنمای سفر

آبشار پیران کرمانشاه

استان کرمانشاه، شهر سرپل ذهاب، جاده آبشار پیران

4.8

از 5 امتیاز

میانگین نظرات 12 کاربر

گالری تصاویر

مدت پیشنهادی بازدید

4 تا 8 ساعت

ساعت دسترسی

فعلا به دلیل تخریب مسیر اصلی رسیدن به آبشار، امکان بازدید از نزدیک وجود ندارد.

همه چیز درباره آبشار پیران کرمانشاه

چرا بازدید کنیم؟

نقد و بررسی کارناوال

کجاست؟

نقشه و مسیر

آقام چی گفتن؟

نظرات کاربران

سوالی دارید؟

پرسش و پاسخ

نقد و بررسی کارناوال

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

30 تیر 1399

به روز رسانی

30 تیر 1399

معرفی /

آبشار پیران کرمانشاه

در این سفر سری به یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه می‌زنیم و راهی یک آبشار متفاوت و زیبا می‌شویم؛ آبشار پیران کرمانشاه. جاذبه‌ای تماشایی که در میان دره‌ای سرسبز و کوهستانی جای خوش کرده است و شما را به دیدن زیبایی‌هایش دعوت می‌کند. همراه‌مان شوید تا برای‌تان از دیدنی‌ها و تفریحاتی که در این سفر می‌توانید تجربه کنید بگوییم، در مورد مسیر دسترسی به آبشار پیران بیشتر بدانیم و گشت‌وگذاری دل‌انگیز در یکی از استان‌های تماشایی کشورمان داشته باشیم...

نکته

با توجه به زلزله شدید کرمانشاه در سال 1396، مسیر رسیدن به آبشار و پله‌های بازدید از آن به شدت تخریب شد و فعلا راه اصلی بازدید از این آبشار بسته است. به همین دلیل در این مطلب تنها به معرفی این آبشار و حال و هوای گردش و تفریح در آن پرداخته‌ایم و در مورد مسیر دسترسی به آن صحبتی نکرده‌ایم. قرار است به زودی مسیر دیگری برای رسیدن به آبشار درست شود که به محض افتتاح این مسیر، اطلاعات مربوط به آن در این مطلب قرار داده می‌شود. در ضمن توجه کنید که تمام عکس‌های موجود از این آبشار به زمان قبل از زلزله برمی‌گردد و تصاویر کمی از این آبشار بعد از زلزله منتشر شده است. پس عکس‌هایی که از آبشار پیران در این مطلب می‌بینید تنها برای آشنایی بیشتر شما با شکل این آبشار هستند و نشان‌دهنده فضای کنونی آبشار نیستند. 

چرا بازدید از آبشار پیران کرمانشاه ؟


  • یکی از بلندترین آبشارهای ایران است و چشم‌انداز خارق‌العاده‌ای از طبیعت کرمانشاه پیش روی‌تان می‌گذارد. 
  • مسیر دسترسی به آن بسیار زیباست و شما را غرق در شگفتی‌های طبیعت زاگرس می‌کند. 
  • فرصت یک آب‌تنی و آب‌بازی جذاب را در فصل داغ تابستان در اختیارتان قرار می‌دهد. 
  • اگر ماجراجو هستید و به دنبال مکان‌های تازه برای خلق تجربه‌های جدید می‌گردید، آبشار پیران پیشنهاد جذابی برای شماست. 

آشنایی با آبشار پیران کرمانشاه

آبشار پیران یا آنطور که محلی‌ها از این آبشار نام می‌برند، آبشار ریژآوو از مهمترین و زیباترین جاذبه‌های طبیعی استان کرمانشاه است؛ آبشاری با سه طبقه که دو طبقه بالایی آن در میان صخره‌های دره هونه با صلابت و شکوه هر چه تمام، خودنمایی می‌کنند و آبشار طبقه سوم که پشت درختان پناه گرفته است و از بالا خود را به شما نشان نمی‌دهد. 

بر اساس اندازه‌گیری‌های مختلفی که از آبشار پیران انجام شده است، ارتفاع این آبشار بین 100 تا 180 متر تخمین زده شده که آن را در میان بلندترین آبشارهای ایران قرار می‌دهد. البته از این آبشار با نام جیراب نیز یاد می‌شود که به نظر می‌رسد تغییریافته کلمه ریژآوو است؛ خوب است بدانید ریژآوو در زبان کردی از ترکیب دو واژه "آوو" به  معنای آب و "ریژ" به معنای ریختن درست شده و سرریز آب معنی می‌دهد. همچنین نام این آبشار در فهرست میراث طبیعی کشورمان نیز قرار دارد که اهمیت بازدید از آن را چندین برابر می‌کند. 

در ادامه همراه‌مان باشید تا گشت‌وگذاری در اطراف آبشار پیران سرپل‌ذهاب داشته باشیم و با جذابیت‌های آن بیشتر آشنا شویم. 

دیدنی ها و تفریحات 

پیمایش در طبیعت و کسب آرامش: در سفر به آبشار پیران، یک طبیعت‌گردی دلچسب و حسابی در انتظار شماست، از گشت و گذار در کوچه باغ‌های روستاهای اطراف آبشار بگیرید تا پیاده‌روی و پیمایش در دل طبیعت. 

صخره‌نوردی و آبشارنوردی: همانطور که گفتیم این آبشار از بلندترین آبشارهای ایران است و فرصت بی‌نظیری برای یک صخره‌نوردی و آبشارنوردی در اختیارتان قرار می‌دهد. البته باید توجه داشته باشید که به دلیل عمودی بودن بیش از حد صخره‌ها امکان صعود از پایین آن وجود ندارد و شما باید از بالای آبشار، فرودی به سمت پایین داشته باشید. این نکته را هم در نظر داشته باشید که این فعالیت تنها برای افراد بسیار حرفه‌ای با امکانات کامل مناسب است و افراد عادی بدون تجربه قبلی به هیچ عنوان نباید آن را تجربه کنند. 

عکاسی: آنهایی هم که علاقه فراوانی به عکاسی و شکار لحظه‌ها دارند نیز خوب می‌دانند که منظره بی‌نظیر فروریختن آب از یک آبشار مرتفع، چه فرصت کم نظیری برای ثبت بهترین تصاویر از طبیعت است. 

بیشتر بخوانید

بهترین فصل سفر به آبشار پیران 

از آنجایی که این آبشار در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد، بهترین فصل سفر به آن بهار و تابستان است. پاییز و زمستان به دلیل هوای سرد منطقه و ریزش برف و باران فصل‌های مناسبی برای سفر به آبشار ریجاب نیستند. 

لوازم مورد نیاز برای یک سفر نیم روزه تفریحی
آب آشامیدنی
دارو های عمومی
داروهای شخصی
عصا
قمقمه آب
لباس مناسب فصل
لباس اضافه
میان وعده
کفش پیاده‌روی
کفش اضافه
کوله پشتی یکروزه
کیسه زباله
حوله
لباس گرم

مسیر دسترسی به آبشار پیران 

در گذشته از دو سمت روستای پیران که آبشار نیز نام خود را از این روستا گرفته و از سمت روستای ژالکه می‌توانستید به آبشار برسید؛ اما همانطور که در مقدمه نیز توضیح دادیم به دلیل تخریب گسترده مسیر سنگفرش رسیدن به آبشار از سمت روستای پیران، ریزش سنگ و مسدودشدن این راه و از بین رفتن دید گردشگران برای بازدید از آبشار، امکان دسترسی به آبشار پیران فعلا از این طریق وجود ندارد. مسیر جدید از طریق دره اژدها در حال طراحی و احداث است. پس از افتتاح و بهره برداری از این مسیر، این مطلب نیز به‌روزرسانی می شود و اطلاعات جدید در اختیارتان قرار خواهد گرفت. 

البته اگر علاقه دارید تا حتما از آبشار دیدن کنید می‌توانید از مسیر روستای ژالکه استفاده کنید؛ این روستا در منطقه زیبای ریجاب قرار دارد. شما پس از ورود به منطقه و جاده ریجاب، باید راه‌تان را به سمت روستای ژالکه ادامه دهید و پس از عبور از روستا به آبشار برسید. البته باید توجه کنید از این مسیر تنها چشم اندازی از بلندی به آبشار پیران خواهید داشت و نمی‌توانید از نزدیک از آبشار دیدن کنید. 

دیدنی های اطراف 

سنگ نگاره آنوبانی نی در فاصله 13 کیلومتری از سمت شهر سرپل ذهاب

قبرستان و آرامگاه ابودجانه در فاصله 2 کیلومتری از سمت جاده ریجاب و روستای ژالگه

آرامگاه بابایادگار 5.30 کیلومتری 

سنگ نگاره آنوبانی نی
آرامگاه ابودجانه

سخن آخر 

امروز به همراه شما سری به یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی استان کرمانشاه زدیم و یک طبیعت‌گردی مجازی حسابی را تجربه کردیم.

آیا شما سفری به این آبشار داشته‌اید؟ به نظر شما چطور می‌توان سریع‌تر امکانات مورد نیاز برای بازدید دوباره از این آبشار را فراهم کرد؟

نظرها و پیشنهادهای‌تان را در مورد این آبشار و دیگر دیدنی‌های کرمانشاه با ما و دیگر دوستان کارناوالی‌تان در میان بگذارید. منتظرتان هستیم...

نقد و بررسی کاربران

میانگین امتیاز کاربران

از مجموع 12 رای

4.8

دوستان

2

خانواده

3

زوج

3

انفرادی

1

آیا بازدید از آبشار پیران کرمانشاه را به دیگران پیشنهاد می‌کنید؟
حال و هوای خوش(عالی) 4.8

آبشار پیران کرمانشاه را دیده‌اید؟

تجربه و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

سوالی دارید؟

از کارشناسان و کاربران کارناوال بپرسید

جدیدترین نقد

عالیهههههه ، دستمریزاد به شما در تحریر وجمع آوری این اطلاعات مفید

سفر با خانواده
تجربه سفر undefined به آبشار پیران کرمانشاه

انتشار: 01 مرداد 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟
محراب براتی

بی نظیر بود هم تصاویر هم اطلاعات کاملتون

انتشار: 31 تیر 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟
خشایار

5

تشکر از سایت کارناوال که هر روز از کشور مون جاذبه هایی رو معرفی میکنه در جهت آگاهی بیشتر گردشگران و سفر دوستان ،این کار شما تحسین بر انگیزه،موفق باشید

انتشار: 31 تیر 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

پرسش و پاسخ

پرسش جدید

آرزو دارابی
پرسش:

ببخشید میشه بگین اون پله های فلزی که زمان زلزله تخریب شدند چه سالی روی آبشار ساخته شده بودند؟

در پاسخ به آرزو دارابی:

94

انتشار: 29 تیر 1401

انتشار: 14 خرداد 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟
اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات توریستی گردشگری همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 8 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست