karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

22 آبان 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از خبرگزاری ایرنا، قدیر افروند -مسئول باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران- در خبری اعلام کرد تعدادی آثار سفالینه مربوط به دوره پیش از تاریخ (عصر مس) در محدوده بازار بزرگ تهران کشف شده است. 

آقای افروند در همین زمینه در گفت و گویی با ایرنا در استان تهران گفت: 

در گمانه زنی های باستان شناسی در بازار صندوق سازان تهران (منطقه 12 پایتخت) که سال 92 انجام شد آثار سفالینه ای به دست آمد که براساس نتایج ارزیابی های انجام گرفته روی این آثار، آنها به دوره پیش از تاریخ ارتباط دارند. 

بازار صندوق سازان در نزدیکی خیابان 15 خرداد قرار دارد.

مسئول باستان شناسی میراث فرهنگی استان تهران در ادامه صحبت های خود توضیح داد: 

مالک یک بنا در محدوده بازار صندوق سازان تهران تقاضای نوسازی ملک خود را داشت که میراث فرهنگی از وی خواست شرایط گمانه زنی های باستان شناسی در آن مکان را فراهم کند. کاوش های باستان شناسی با هزینه مالک و همکاری میراث فرهنگی در این مکان در دستور کار قرار گرفت و در عمق سه تا چهار متری کف زیرزمین ملک (سطح کف بازار) با توجه به محدودیت فضای ترانشه (یک در یک متر) قطعه هایی از سفال به دست آمد.

ایشان در ادامه افزود:

در زمان کشف این سفالینه ها باستان شناسان درباره قدمت آنها تردید داشتند که برای اطمینان از اصالت آنها تصمیم گرفتیم نمونه ها را برای تاریخ نگاری به آزمایشگاه پژوهشگاه میراث فرهنگی ارسال کنیم.

آقای افروند در مورد تاخیر در اعلام نتایج بررسی ها بر روی این نمونه ها چنین اظهار کرد:

آن زمان به دلیل برخی محدودیت ها از جمله کمبود اعتبار، آزمایش و ارزیابی نمونه ها انجام نشد اما تابستان امسال پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور محدودیت های گذشته را برطرف کرد و درخواست آزمایش نمونه ها دوباره از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران و پژوهشکده باستان شناسی به پژوهشگاه میراث فرهنگی ارائه و نتایج اخیرا اعلام شد.

مسئول باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران از قدمت دقیق این سفالینه ها خبر داد:

با توجه به ارائه سه قطعه سفال برای نمونه گیری و آزمایش، نتایج آزمایش «ترمولومینسانس» (شیوه ای از آزمایش با انتشار نور مرئی از ماده پرتودهی شده) از نخستین نمونه کشف شده در عمیق ترین لایه (عمق چهار متری) مربوط به دوره تاریخی حدود 5 هزار و 377 ساله (با نوسان زمانی 476 سال) تعیین قدمت شد. نمونه دوم سفال از عمق 380 سانتیمتری مربوط به چهار هزار و 950 سال پیش (با نوسان زمانی 460 سال) و نمونه سوم نیز که از عمق سه متری به دست آمده بود مربوط به 6 هزار و 750 سال ( با نوسان زمانی 620 سال) تاریخ گذاری و تعیین قدمت شد. 

اقای افروند همچنین در ادامه صحبت های خود از دیگر آثار به دست آمده از بازار صحبت کرد:

در لایه های سطحی تر تا عمق 110 سانتیمتر در کاوش های باستان شناسی بازار صندوق سازان تهران، آثار مربوط به دوران صفوی و قاجاری شامل بخش هایی از دیوار و کف های آجری، قطعه های سفال، کاشی و شیشه نیز به دست آمده است. 

ایشان در ادامه به اهمیت کشف شده آثار به دست آمده اشاره کرد و گفت: 

اینکه برای نخستین بار در معدود مطالعات باستان شناسی دشت تهران آثار و شواهد فرهنگی استقرارهای دوره پیش از تاریخ مشاهده شده بسیار مهم و قابل تامل جدی است.

سرپرست گروه باستان شناسی پروژه پژوهش باستان شناسی در جنوب بازار تهران همچنین در سال 93 اعلام کرده بود که کاوش های باستان شناسی در حفاری های فاضلاب خیابان مولوی تهران باعث شده بود، اسکلتی متعلق به هزاره پنجم پیش از میلاد و نیز دیگر آثار باستانی کشف شود. 

آقای افروند از کم توجهی به ضرورت و اهمیت مطالعات باستان شناسی در برنامه ریزی های توسعه شهری تهران خبر داد و گفت: 

تهران را به تاریخ چند صدساله مشهور اخیر می شناسند و ناآگاهی ناشی از این دیدگاه حتا باعث نابودی کامل بقایای محوطه های باستان شناسی هزاره اول قیطریه در شمال تهران نیز شده بود. متاسفانه بعضی مواقع نهادهای علمی باستان شناسی و مسئولان متولی هم نسبت به این مهم آگاهی کامل ندارند.

بر اساس گفته های مسئول باستان شناسی میراث فرهنگی استان تهران، پروژه های عمرانی از جمله احداث تونل ها و بزرگراه ها باعث شد تا آثار باستانی منحصر به فردی در پایتخت نابود شود. 

ایرنا

اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید. 

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.