karnaval.ir

سحر بحیرائی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

19 مرداد 1398

به روز رسانی

19 مرداد 1398

کارناوال قصد دارد در این مطلب به معرفی غذاهای قزوین بپردازد و شما را با بهترین غذای قزوین یعنی قیمه نثار که بین همه مردم بسیار مشهور است آشنا کند. غذاهای این شهر عموما ترکیب جذابی از مغز پسته، بادام، زرشک با برنج زعفرانی و اغلب شیرین هستند. اگر دوست دارید تا با طرز تهیه دیماچ قزوین یا شیرین پلو قزوینی و سایر غذاهای لذیذ این شهر آشنا شوید ما را همراهی کنید. 

حال اگر قصد دارید در سفر بعدی تان سری به شهر قزوین بزنید و می خواهید برای این کار برنامه بریزید، پیشنهاد خوبی برای تان داریم. شما در صفحه راهنمای سفر به قزوین کارناوال به غیر از مطلب غذاهای محلی، می توانید اطلاعات جامعی در مورد بهترین دیدنی ها و تفریحات این شهر به دست بیاورید و با طیف وسیعی از انواع اقامتگاه در این خطه از کشورمان آشنا شوید؛ تنها کافی ست سری به صفحه راهنمای سفر به قزوین بزنید. اما اگر دوست دارید با تور سفری جذاب به پایتخت خوشنویسی ایران را تجربه کنید، می توانید وارد صفحه رزرو تورهای قزوین در کارناوال شوید و تور مورد علاقه تان را به صورت آنلاین رزرو کنید. 

قیمه نثار قزوین

1- قیمه نثار

وقتی نام غذاهای قزوینی وسط می آید بی شک همه ما به یاد غذای خوشمزه و اعیانی قیمه نثار می افتیم که شباهت زیادی به مرصع پلو دارد. برای تهیه این غذا از گوشت تازه گوسفندی، برنج، زعفران، خلال بادام و پسته، خلال پرتقال، شکر، آب گوشت، پیاز داغ، رب گوجه و ... استفاده می کنند. گوشت گوسفندی پخته شده لای برنج قرار می گیرد و روی غذا معمولا با انواع خلال های رنگارنگ تزیین می شود. جالب است بدانید که در شهر قزوین ادویه مخصوصی وجود دارد که برای پخت و مزه دار کردن گوشت این غذا از آن استفاده می کنند. خوردن این غذا با سبزی خوردن تازه بین قزوینی ها مرسوم است.

اما چرا نام قیمه نثار را برای این غذا انتخاب کرده اند؟ این غذا در گذشته و حتی امروز جایگاه ویژه ای در مهمانی ها و به ویژه عروسی های مردم شهر داشته است. قیمه به معنی گوشت تکه تکه شده و نثار یعنی هدیه یا آن چه که به عروس پیشکش می شود.

2-  کوکوی شیرین قزوینی

طرز تهیه این کوکوی خوشمزه مانند کوکو سیب زمینی ست با این تفاوت در مایه کوکو، ماست، آرد، شکر، گلاب، پودر هل و ... نیز اضافه می کنند. قزوینی ها کوکوی شیرین را گاهی با هویج پلو سرو می کنند؛ اما خوردن آن با نان و سبزی خوردن تازه نیز بسیار لذت بخش است.

قیمه نثار

@gilan_ashpazi

کوکوی شیرین

3- شیرین پلوی قزوینی

این پلو از آن دسته غذاهایی ست که در سراسر ایران طبخ می شود و هر شهر برای تهیه آن از روش یا مواد ویژه ای بهره می گیرد. از آن جا که قزوینی ها به غذاهای شیرین علاقه زیادی دارند این غذا هم جای ویژه ای در سفره مردم این شهر دارد. در تهیه این غذا، پلو و تکه های مرغ یا گوشت به صورت لایه لایه روی هم قرار داده می شود و برای تزیین آن از انواع خلال های پسته، بادام، خلال پوست پرتقال و نارنج استفاده می کنند.

4- دیماج قزوینی

دیماج به عنوان وعده اصلی در قزوین شناخته نمی شود بلکه به عنوان میان وعده یا عصرانه سرو می شود. برای درست کردن دیماج از نان خشک، خیار، گردو، پیاز داغ، زرد چوبه، سبزی خوردن، پنیر کهنه و ... استفاده می کنند. فرق دیماج قزوین با شهرهای دیگر مثل تبریز، آن است که برای تهیه آن از نان لواش خشک معروف قزوینی استفاده می کنند. پس از مرطوب کردن نان مواد اصلی را با هم و سپس با نان مخلوط می کنند. برای خوردن دیماج یا آن را لقمه کرده یا مثل پشمک یزدی با استکان به صورت قالبی لقمه می کنند. خوردن دیماج در فصل تابستان آن هم با هندوانه در قزوین بسیار رایج است.

شیرین پلو

@roshanak.rahimi

دیماج

@ashpazi.golchin

5- کله جوش یا کال جوش 

کله جوش نیز مانند بسیاری از خورش ها در سراسر ایران طبخ می شود و غذایی ساده است که با نان خورده می شود. برای تهیه کله جوش قزوینی ابتدا پیاز و نعنا را سرخ کرده و بعد لپه و برنج پخته شده، پودر گردو و کشک را به آن اضافه می کنند و بعد از آن که حسابی جا افتاد آن را سرو می کنند.

6- قیمه آبدار یا دم کباب

این خورش خوشمزه قزوینی شباهت بسیار زیادی به قیمه معمولی دارد و مواد و طرز تهیه آن کاملا مشابه قیمه است. تنها تفاوت آن ها در این است که در طبخ دم کباب از ادویه هایی مثل تخم گشنیز و دارچین استفاده می شود و آب خورش به نسبت قیمه معمولی کمی بیشتر است.

کله جوش

@fane.mehmani

قیمه

7- مشکوفی

مشکوفی فقط در قزوین طبخ نمی شود و در مازندران هم طرفداران زیادی دارد. بافت این دسر خوشمزه ژله ای مانند است و در تهیه آن از نشاسته استفاده می شود. از دیگر مواد به کار رفته در آن می توان به وانیل، شکر، گلاب، شکر، زعفران و شیر نیز اشاره کرد. برای تهیه مشکوفی بعد از حرارت دادن مواد آن ها را در ظرفی ریخته و بعد از خنک شدن داخل یخچال می گذارند تا ببندد. برای تزیین مشکوفی می توان از خلال بادام، پسته یا گل محمدی خشک شده استفاده کرد.

8- آش آلو یا الرشته 

آش آلو یکی از غذاهای خوشمزه و دلچسب قزوین است و برای تهیه آن از لپه، برنج، سبزی های معطر مثل نعنا، گشنیز و ...، آلو خشک، پیاز داغ و انواع ادویه ها و گاهی رشته آشی استفاده می کنند. برای تهیه آش، آلو را با ادویه جات مختلف سرخ کرده و لپه و برنج که از قبل خیس خورده را داخل قابلمه می پزند و بعد آلوهای سرخ شده را به آن اضافه می کنند. در آخر وقتی آش حرارت دید، سبزیجات خرد شده را به آن اضافه کرده و می گذارند آش حسابی جا بیفتد. از آن جا که ذائقه قزوینی ها شیرین پسند است گاهی به آش ترکیبی از آبلیمو و شکر اضافه می کنند تا آش ملس شود.

مشکوفی

M.Goldhadi

آش آلو ترش

9- آش ماش پیازو

این آش یکی از غذاهای لذیذ استان قزوین به شمار می رود که در تهیه آن از موادی مثل گوشت ریش ریش، پیاز، دارچین و انواع حبوبات (لوبیا قرمز، عدس، لوبیا چشم بلبلی) استفاده می شود. ماش پیازو بر خلاف همه آش ها بدون سبزی طبخ می شود برای همین طعم بسیار متفاوتی دارد.

10- آش دوغ

آش دوغ نیز از آن دسته وعده های غذایی است که در بیشتر شهرهای کشور به ویژه شهرهای ترک زبان طبخ می شود؛ اما آش دوغ قزوین کمی متفاوت تر از آن هاست. در تهیه این آش به جز مواد اولیه مرسوم از گوشت قلم و آب آن، و سیر حتما استفاده می شود. این آش بسیار خوشمزه و مقوی است و آن را می توان در وعده های اصلی غذا مثل ناهار یا شام هم سرو کرد.

آش ماش پیازو

آش دوغ

سخن آخر

با کارناوال گشتی در دنیای خوشمزه غذاهای قزوینی زدید و با معروف ترین غذاهای این شهر آشنا شدید. البته این مطلب تنها بخش کوچکی از دانستنی هایی ست که می توانید در مورد سفر به قزوین در کارناوال بیابید. به عنوان مثال شما می توانید با استفاده از صفحه راهنمای هتل های کارناوال با انواع هتل ها در این شهر آشنا شوید و به بررسی امکانات و خدمات آنها بپردازید؛ تنها کافی ست سری به صفحه رزرو هتل های قزوین بزنید. 

در دنیای آبی رنگ کاشی های فیروزه ای سفر می کنم تا بیابم راز این خاک مقدس را

آیا این مطلب مفید بود؟

11 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

قزوین پرچم بالا👌♥️❤️

انتشار:29 دی 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

حسين شمس

من تا حالا دوبار قزوین بودم و خوشبختانه هردوبار برای نهار، رستوران نمونه رو انتخاب کردم.غذاهاش عالیه مخصوصا کباب لاری !!! و قیمه نثار!!! قنادی پرستو هم که معرکه است و به نظرم بهترین شیرینی های سنتی قزوین رو داره! در مجموع شهر خوب و خاطره انگیزیه قزوین.

انتشار:12 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

بهادر مالكى پور

من عاشق قيمه نثار هستم ،نميدونستم غذاى محلى قزوينىه

فوق العاده اس

29 تیر 1400

انتشار:09 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.