کارناوال - راهنمای سفر

روستای صراخیه خوزستان

استان خوزستان، شهرستان شادگان، بخش خنافره، دهستان ناصری

4.6

از 5 امتیاز

میانگین نظرات 4 کاربر

گالری تصاویر

مدت پیشنهادی بازدید

2 تا 5 ساعت

ساعت دسترسی

امروز پنج‌شنبه 24 ساعته

هزینه ورودی

رایگان

همه چیز درباره روستای صراخیه خوزستان

چرا بازدید کنیم؟

نقد و بررسی کارناوال

کجاست؟

نقشه و مسیر

آقام چی گفتن؟

نظرات کاربران

سوالی دارید؟

پرسش و پاسخ

نقد و بررسی کارناوال

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

03 اسفند 1398

به روز رسانی

03 اسفند 1398

معرفی /

روستای صراخیه خوزستان | ونیز ایران

در این مطلب شما را با جاذبه‌ای متفاوت در ایران آشنا می‌کنیم؛ روستای صراخیه ( سراخیه ) خوزستان که در میان آب‌های تالاب شادگان قرار دارد و به عنوان ونیز ایران از آن یاد می‌شود. با ما همراه باشید تا تصاویر روستای صراخیه را ببینید، در مورد این روستا و مردمش بدانید و راه‌های دسترسی به آن را بشناسید.

چرا روستای صراخیه؟


  • به ونیز ایران شهرت دارد و می‌توانید با قایق در روستا گشت بزنید.
  • شکل خانه‌ها و سبک خاص زندگی سنتی مردم روستای صراخیه جالب است.
  • فرصت خواهید داشت تا از تالاب شادگان بازدید کنید.
  • قایق سواری در تالاب شادگان دیگر تفریحی است که در صراخیه پیش روی شما قرار دارد.
Photo by : Unknown

آشنایی با روستای صراخیه | مشهور به ونیز ایران

صراخیه نام روستایی متفاوت در جنوب ایران است که در جنوب جاده دارخوین-شادگان قرار دارد. زندگی مردم این روستا در میان آب‌ها جریان دارد و همین تفاوتش را با دیگر روستاهای ایران نشان می‌دهد. در اینجا می‌توانید سوار بر قایق‌هایی چوبی شوید که در زبان محلی به بَلَم معروفند و در روستا گشت بزنید و از کنار خانه‌ها و مردم گذر کنید. اینجا ونیز ایران است که در میان آب‌های تالاب بین‌المللی شادگان قرار دارد؛ تالابی به وسعت 400 هزار هکتار در استان خوزستان و جنوب شهر شادگان که بزرگترین تالاب ایران است و نامش به عنوان یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های طبیعی منطقه و جهان در فهرست سازمان بین‌المللی یونسکو ثبت شده است. این تالاب در زبان محلی با نام‌های هورالدورق یا هورالفلاحیه نیز شناخته می‌شود.

تفریحات روستای صراخیه

قایق سواری

مهم ترین جاذبه این روستا، قایق‌سواری در تالاب شادگان و گذر از میان روستاست. اهالی روستا شما را سوار بر قایق‌های‌شان می‌کنند و کل روستا و اطراف تالاب را به شما نشان می‌دهند. ایستگاه سوارشدن به قایق‌ها در قسمت شرقی شاخه غربی روستا (در بخش اطلاعات تکمیلی در مورد شاخه‌های روستا توضیح داده‌ ایم) قرار دارد. در میان آب با آلاچیق‌هایی مواجه می‌شوید که برای استراحت گردشگران ساخته شده‌اند و غذا و نان محلی سرو می‌کنند.

با قایق‌سواری در تالاب می‌توانید به دو روستای کوچک دیگر در اطراف صراخیه، به نام‌های حدبه و خروسیه (خروسی) نیز سری بزنید.

ماهیگیری

یکی از مشاغل روستاییان، ماهیگیری است و اگر اهل این تفریح باشید می‌توانید آن را در صراخیه تجربه کنید. انواع ماهیان مانند بنی، شیرید، حمری، شانک، ماهی های پرورشی و ... در تالاب شادگان یافت می‌شوند.

تماشای حیوانات

یکی از جاذبه‌های خاص این منطقه تماشای گله‌های گاومیش است که یکی از جانداران شاخص این منطقه به شمار می‌آید. گراز، با نام محلی خنزیر، گربه جنگلی با نام محلی بزون، شنگ با نام محلی چلیب آلمای و گرگ بانام محلی ذئب از دیگر جانداران این منطقه هستند. گونه‌ای از دلفین‌ها به نام دلفین بینی‌بطری نیز در این تالاب زندگی می‌کند.

پرنده نگری

پرندگانی که به هنگام کوچ به سوی تالاب می‌آیند فرصتی را برای پرنده‌نگری ایجاد می‌کنند. تالاب شادگان تنها زیستگاه و محل زاد و ولد اردک کرکری در جهان است. فلامینگو، حواصیل، لک‌لک، غاز وحشی و اردک از پرندگانی هستند که در این تالاب مشاهده می شوند.

دیدنی های روستای صراخیه

بازارچه صراخیه که انواع محصولات محلی از جمله ماهی تازه در آن به فروش می‌رسد و می‌توانید سوغاتی هم از آن تهیه کنید.

موزه حیات وحش که در آن می‌توانید با گونه‌های جانوری تالاب آشنا شوید و در مورد پرندگان مهاجر و زمان مهاجرت آنها اطلاعاتی را به دست آورید. 

مسجد که گنبد و گلدسته ندارد و دارای ظاهری بسیار ساده است. این مسجد با مصالح بومی ساخته شده و دورتادور آن با نی پوشیده شده است.

امکانات روستای صراخیه

  • مرکز تفریحی‌گردشگری تالاب بین‌المللی شادگان در غرب روستا
  • پارکینگ در نزدیکی مرکز تفریحی‌گردشگری تالاب شادگان
  • بازارچه خرید سوغات و صنایع دستی
  • مسجد
  • سرویس بهداشتی
  • محل استراحت ساخته شده از نی و برگ درخت نخل به نام مضیف برای استراحت و پذیرایی 
  • تعداد زیادی کپر یا آلاچیق
  • رستوران‌های محلی

اقامت در روستای صراخیه

در صراخیه امکاناتی برای اقامت شبانه مسافران وجود ندارد؛ اما می‌توانید در شهرهای اطراف و یا در اهواز در یک هتل اقامت کنید. با اقامت در اهواز حدود 110 کیلومتر با صراخیه فاصله دارید.

فصل سفر به صراخیه

بهترین زمان بازدید از صراخیه اواخر پاییز و در طول فصل زمستان است.

بهار: هوا زودتر از سایر نقاط ایران گرم می‌شود و اعتدال در اوایل فصل بهار مانند دیگر مناطق وجود ندارد؛ اما با این حال بسیاری از مسافران در سفرهای نوروزی به این روستا سر می‌زنند.

تابستان: در تابستان درجه حرارت هوا در حد بالایی قرار دارد و هوا بسیار گرم است.

پاییز: اویل پاییز هنوز هوا کمی گرم است؛ اما با رسیدن به اواخر آن و حضور پرندگان مهاجر به جلوه‌های تماشایی روستا افزوده می‌شود.

زمستان : به دلیل هوای مناسب حضور پرندگان در تالاب تداوم می‌یابد و با نزدیک شدن به بهار بر گرما افزوده می‌شود.

نکته مهم

 این روستا در اثر سیلاب، آسیب‌های زیادی دیده و بهتر است پیش از سفر از وضعیت آن آگاه شوید. پیش از برنامه‌ریزی برای سفر حتما وضعیت بارش‌ها در منطقه را چک کنید.

Photo by : Unknown

راه دسترسی به روستای صراخیه

برای رسیدن به روستا دو راه را در پیش دارید:

  • از اهواز به سمت آبادان (یا بالعکس) حرکت کنید تا در میان راه به دارخوین برسید. از دارخوین راهی شادگان شوید. در مسیر از میان تالاب شادگان عبور می‌کنید و می‌توانید روستای صراخیه را ببینید. این ساده‌ترین مسیر رسیدن به صراخیه است.
  • برای ماجراجویی بیشتر می‌توانید به یکی از روستاهای حاشیه تالاب شادگان بروید و از آنجا با قایق خودتان را به صراخیه برسانید. این مسیر طولانی است و اگر با زمان مشکلی ندارید و به تالاب‌گردی علاقه‌مندید می‌توانید آن را انتخاب کنید.

در روستای صراخیه دو راه برای تردد وجود دارد:

  • به سمت شمال روستا بروید و به جاده دارخوین-شادگان برسید و مسیر را ادامه دهید تا به نقاط دیگر روستا برسید. 
  • با قایق و با همراهی بومیان منطقه در روستا گردش کنید.

معماری روستای صراخیه

خانه ‌ایی از خشت‌های بزرگ و کوچک که با دستان صاحبان‌شان ساخته شده‌اند یکی از چشم‌اندازهای دیدنی روستا هستند. این خانه‌ها با مصالح در دسترس بومیان ساخته می‌شوند و سادگی و صفای خود را در معرض نمایش می‌گذارند. در صراخیه هر کس به شیوه‌ای خانه خود را می سازد؛ برخی با آجر و بلوک سیمانی و برخی دیگر با گِل. برخی خانه ها نیز در حصاری از نی یا حفاظی از برگ نخل قرار دارند که فضای اطراف خانه را مشخص می‌کند. 

مردم صراخیه

در صراخیه خبری از نشانه‌های زندگی شهری نیست و سادگی در جای‌جای آن و در میان آب‌های تالاب موج می‌زند. لباس‌های بلند و پوشیده‌ محلی حکایت از استحکام سنت‌های دیرینه در این روستا دارد و گویای بخشی از فرهنگ بومی منطقه است.

اهالی روستا به زبان عربی سخن می‌گویند و روزی خود را از تالاب به دست می‌آورند. پرورش گله‌های غاز و گاومیش اهوازی نیز یکی از مشاغل روستاییان است و وجود تالاب شادگان، بستر مناسبی برای آن فراهم کرده است. 

بخش های مختلف صراخیه

روستای صراخیه دارای 3 منطقه مسکونی است:

شاخه غربی که نسبت به سایر بخش‌ها، قسمت بیشتری از آن در تالاب شادگان است. این بخش بیشترین مساحت روستا را به خود اختصاص داده و بیشترین جمعیت را دارد. مرکز تفریحی‌گردشگری تالاب بین‌المللی شادگان درست در ابتدای این شاخه قرار گرفته است و به نوعی ورودی اصلی روستا برای گردشگران محسوب می‌شود. 

شاخه شرقی که پیش‌روی آن در تالاب به اندازه نیمی از پیش‌روی شاخه غربی است. مردم در شمال و جنوب این بخش سکونت دارند و تعداد خانه‌ها در شمال بیشتر است. 

بخش میانی که کوچکترین قسمت روستا محسوب می‌شود و تعداد کمی خانه در آن به چشم می‌خورد. با ایستادن در این بخش درختان بزرگ نخل و نی‌های تالاب را می‌بینید و شاید خانه‌ها در بخش‌های شرقی و غربی اصلا در معرض دیدتان نباشند. 

دغدغه های کارناوالی

روستای صراخیه با وجود همه ویژگی‌های منحصر‌به‌فردش آن چنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است. این روستا برای بهره‌گیری از پتانسیل‌های گردشگری نیازمند امکانات و تسهیلات است که امیدواریم به زودی فکری به حال آنها بکنند. نبود امکانات در این روستا به حدی است که برخی به آن لقب ونیز محروم را داده‌اند. به جز نبود امکانات مشکل دیگری که این روستا و مردمش با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، آلودگی‌های ناشی از صنایع و همچنین شکارهای بی رویه است که خطری جدی برای محیط زیست این ناحیه محسوب می‌شود.

توصیه های کارناوالی

در کوله بارتان برای سفر به صراخیه، یک دست لباس اضافه را بگنجانید تا در صورت خیس شدن لباس‌های‌تان به مشکلی برنخورید.

آب آشامیدنی با خود ببرید چرا که ممکن است در تهیه آن در روستا با مشکل مواجه شوید.

تالاب شادگان زیستگاه بسیاری از جانداران است که با آلودگی آب‌ها از بین می‌روند پس مراقب طبیعت باشید. حتما برای زباله‌های تان با خود کیسه ببرید چرا که امکانی برای زباله شما در نظر گرفته نشده است. 

احترام به ارزش‌های بومی و سنت‌های مردم روستا یکی از راه‌های جلوگیری از آسیب‌های فرهنگی است پس در این زمینه دقت کنید.

تهیه ماهی تازه را از ماهیگیران صراخیه فراموش نکنید و با چشیدن طعم غذاهای محلی تجربه خوشمزه‌ای را برای خود رقم بزنید.

سخن آخر

با هم به روستایی متفاوت در جنوب کشور رفتیم و ونیز ایران را شناختیم. 

نظر شما در مورد این جاذبه چیست؟ آیا شانس بازدید از آن را داشته‌اید؟

چه نظری در مورد امکانات این روستا دارید؟ به نظر شما می‌توان اقتصاد این منطقه را با افزایش بازدید از این روستا متحول کرد؟

چه روستاهای مشابه دیگری را در ایران و دنیا می‌شناسید؟

منتظر دیدگاه‌های‌تان هستیم.

نتیجه نقد و بررسی کارناوال

4.8

بررسی شده توسط کارناوال

حال و هوای خوش(عالی) 4.5
سهولت در دسترسی(عالی) 5

نقاط قوت

  • از روستاهای متفاوت ایران
  • مشهور به ونیز ایران
  • فرصت قایق سواری در تالاب شادگان
  • مقصدی جذاب برای پرنده نگری
  • بافت سنتی

نقاط ضعف

  • کمبود امکانات برای گردشگران
  • نبود امکانات اقامتی

نقد و بررسی کاربران

میانگین امتیاز کاربران

از مجموع 4 رای

4.6

آیا بازدید از روستای صراخیه خوزستان را به دیگران پیشنهاد می‌کنید؟
امکانات اولیه(خوب) 4.2
حال و هوای خوش(عالی) 5
رفتار بومیان منطقه(عالی) 5
نظافت(خوب) 4.3

روستای صراخیه خوزستان را دیده‌اید؟

تجربه و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

سوالی دارید؟

از کارشناسان و کاربران کارناوال بپرسید

جدیدترین نقد
سيامك برقعى

4.5

مردمان مهربان و مهمان نواز و دوستداشتنی و روستای بسیار زیبا و دیدنی .

تجربه سفر سيامك برقعى به روستای صراخیه خوزستان

انتشار: 25 اسفند 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟
تقی فکور

تصاویر زیبا و مطالب فوق العاده سایتتون من رو ترغیب کرد تا حتما سری به این روستای زیبا در سفر بعدیم به سمت بوشهر بزنم خصوصا تصویری که از بالا گرفته شده از روستا مشخص کننده زیبایی و خاص بودن روستا هست . ممنونم بابت پیشنهادات خوب و سایت کاملتون .

انتشار: 13 اسفند 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟
فريد سراوانى

4.9

به قدری زیبا و دوسداشتنی این صراخیه که هر موقع که فرصت سفر دارم دوس دارم باز هم به این روستا فوق العاده برم . مردمان بی نهایت خونگرم و دوسداشتنی و مهمون نواز داره که به هیچ وجه در این روستا احساس غریبی نمیکنید و حسابی بهتون خوش میگذره .

تجربه سفر فريد سراوانى به روستای صراخیه خوزستان

انتشار: 13 اسفند 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

پرسش و پاسخ

پرسش جدید

مایا
پرسش:

با درود آیا امکان اقامت یک شبه در صراخیه وجود دارد؟ لطفا راهنمایی فرمایید

انتشار: 24 دی 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟
diana
پرسش:

سلام . از لحاظ اقامتی روستا در چه حدی هست و میشه به راحتی سرپناه پیدا کرد یا خیر ؟ ممنون میشم راهنماییم کنید .

در پاسخ به diana :

قدم شما روی چشم خوش اومدی خونه ما خالی دارم بفرمائید هلاء وسهلا

انتشار: 08 فروردین 1403

در پاسخ به diana :

امکان اقامت شبانه وجود ندارد

انتشار: 15 اسفند 1402

فهیمه دزفولی
در پاسخ به diana :

دوست گرامی
متاسفانه در صراخیه امکاناتی برای اقامت شبانه مسافران وجود نداره و باید در شهرهای اطراف و یا در اهواز در یک هتل اقامت کنین. توجه کنید که با اقامت در اهواز حدود 110 کیلومتر با صراخیه فاصله دارین.

انتشار: 01 اردیبهشت 1399

کارناوال
در پاسخ به diana :

سلام دوست عزیز
در صراخیه امکاناتی برای اقامت مسافران وجود ندارد. پیشنهاد ما این است که در شهرهای اطراف و یا در اهواز در یک هتل اقامت کنید.

انتشار: 23 فروردین 1399

انتشار: 17 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟
amir rostami
پرسش:

چه فصلی رو برای بازدید و سفر به این منطقه پیشنهاد میکنید ؟

کارناوال
در پاسخ به amir rostami:

سلام دوست عزیز

همان طور که در بخش بهترین فصل سفر اشاره شده، بهترین زمان بازدید از صراخیه اواخر پاییز و در طول فصل زمستان است.

انتشار: 09 فروردین 1399

انتشار: 07 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟
اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات توریستی گردشگری همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 8 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست