کارناوال - راهنمای سفر

آبشار شوی دزفول

استان خوزستان، 100 کیلومتری مرکز دزفول

گالری تصاویر

مدت پیشنهادی بازدید

10 تا 24 ساعت

ساعت دسترسی

امروز پنج‌شنبه 24 ساعته

هزینه ورودی

رایگان

همه چیز درباره آبشار شوی دزفول

چرا بازدید کنیم؟

نقد و بررسی کارناوال

کجاست؟

نقشه و مسیر

آقام چی گفتن؟

نظرات کاربران

سوالی دارید؟

پرسش و پاسخ

نقد و بررسی کارناوال

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

27 شهریور 1398

به روز رسانی

22 آبان 1398

معرفی /

آبشار شوی دزفول | منحصر به فردترین آبشار خاورمیانه

برای دیدن یکی از شاهکارهای طبیعی ایران به جنوب کشور می رویم تا از آبشار شوی دزفول بازدید کنیم. آبشاری که یکی از جلوه های حیرت انگیز طبیعت دزفول به شمار می رود. با ما باشید تا درباره مسیر آبشار شوی به شما بگوییم و نگاهی به ویژگی های این جاذبه طبیعی داشته باشیم.

چرا آبشار شوی دزفول؟


  • آبشار شوی یکی از زیباترین آبشارهای ایران است.
  • این آبشار از نظر بزرگی به عنوان یکی از منحصر به فردترین آبشارهای خاورمیانه شناخته می شود.
  • مناظر کوهستانی، چشم اندازی بکر و دیدنی هایی کم نظیر در مسیر رسیدن به این آبشار قرار دارند که جذابیت سفر شما را دو چندان می کنند.
  • یکی از مقاصد جذاب برای علاقه مندان به پیمایش در طبیعت است.

مناسب برای


طبیعت گردان آماتور و حرفه ای

عموم مردم با آمادگی جسمانی متوسط رو به بالا

نامناسب برای


سالمندان دارای ناتوانی های حرکتی

افراد دارای مشکلات حرکتی

خانواده با نوزاد و کودک

Photo by : Hamid Paydarfar

آشنایی با آبشار شوی دزفول | دو آبشار در کنار هم

آبشار شوی نام جاذبه ای طبیعی در 100 کیلومتری مرکز دزفول و در قلب کوه های زاگرس است که نامش در زمره زیباترین آبشارهای ایران قرار دارد. ارتفاع 80 متری و عرض 75 تا 85 متری آبشار شوی سبب شده تا از نظر بزرگی به عنوان یکی از منحصر به فردترین آبشارهای طبیعی خاورمیانه به شمار آید. نام آبشار شوی به عنوان سی و پنجمین اثر طبیعی ملی و اولین اثر ملی خوزستان، از تاریخ ۲۹ دی ۱۳۹۳ ثبت شده است.

در بدنه آبشار خروجی هایی مانند غار وجود دارد که آب را با فشار به بیرون هدایت می کنند. آب پس از سقوط از ارتفاع به صورت پله پله در مسیری پوشیده از خزه های سبز جریان می یابد و در نهایت پس از عبور از کوه‌ها و دره‌ها، به رود دز و شهر دزفول در استان خوزستان می رسد.

آبشار دوم شوی

کمی آن طرف تر از این آبشار، آبشار دیگری هم وجود دارد که آن را با عنوان آبشار دوم شوی یا آبشار سنگ مار می شناسند. در مسیر رسیدن به شوی، در ابتدا به این آبشار برخورد می کنید که در فاصله حدود 10 تا 15 دقیقه پیاده روی از آبشار اصلی واقع شده است. شکل این آبشار بسیار متفاوت از آبشار اول است. آبشار دوم شوی بسیار پر آب تر به نظر می رسد و حوضچه ای زیبا در زیر آن دیده می شود. بسیاری از این دو آبشار با عنوان دو قلوهای ناهمسان طبیعت یاد می کنند.

Photo by : Amir Mehdi Heydar
Photo by : Unknown

خوشگذرانی در سفر به آبشار شوی

مسیر آبشار شوی: یکی از ویژگی هایی که افراد را به سوی آبشار شوی می کشاند، پیمایش در طبیعت و مسیر زیبای این آبشار است. برای رسیدن به شوی، بخشی از مسیر را با وسایل نقلیه می پیمایید؛ اما در نهایت باید حدود 2 تا 3 ساعت پیاده روی در مسیر شیب دار و سنگلاخی را به جان بخرید تا بتوانید آبشار را ببینید. به جای استفاده از ماشین می توانید با قطار خودتان را به ایستگاه تله زنگ برسانید و از آنجا به سوی شوی بروید؛ البته باید بدانید حدود 3 ساعت به زمان پیاده روی تان افزوده می شود.

در مسیر آبشار زیبایی های زیادی را می بینید؛ از دره های سرسبز گرفته تا آبشارهای کوچک و بزرگ که با زمزمه آب شما را همراهی می کنند، همه و همه به روح شما جانی تازه می دهند و خستگی را از تن تان به در می کنند.

آب بازی و آب تنی: می توانید به زیر آبشار بروید و کمی آب بازی کنید. در پایین آبشار دوم، حوضچه ای وجود دارد که به دلیل عمق مناسب و موقعیت خوبش می توانید در آن شنا کنید.

غارنوردی: در محل خروجی آبشار غاری دیده می شود که به نقل از محلی ها، کیلومترها طول دارد. البته بدون ابزار و ادوات غارنوردی و آشنایی به اصول اولیه نباید وارد آن شوید؛ اما اگر تجهیزات لازم را دارید بازدید از آن خالی از لطف نیست.

کمپینگ: کمپ در کنار آبشار یکی از جذابیت های سفر به شوی است؛ اگر لوازم این کار را دارید و از توانایی های لازم برخوردارید، این فرصت را از دست ندهید.

امکانات آبشار شوی

در حوالی آبشار شوی هیچ امکاناتی وجود ندارد. تنها در نزدیکی این آبشار می توانید بر روی چند کانکس و یک سرویس بهداشتی در کمپ حساب باز کنید.

اقامت در سفر به آبشار شوی

برای اقامت می توانید بر روی گزینه های زیر حساب باز کنید:

1- هتل و مهمانسرا در شهرهای نزدیک همچون دزفول در فاصله 102 کیلومتری و اندیمشک در فاصله 111 کیلومتری 

2- برپایی کمپ که نکات زیر را باید در مورد آن در نظر بگیرید:

  • به دلیل وقوع بارندگی های شدید در فصل بهار، حتما پوشش پلاستیکی برای چادرهای تان به همراه داشته باشید تا از خیس شدن وسایل تان جلوگیری کنید.
  • فضای مناسب، وسیع، بدون شیب، مسطح و سایه در این منطقه بسیار محدود است پس باید زمان زیادی را صرف پیدا کردن محل مناسب کنید.
  • احتمال حضور جانوران وحشی در منطقه وجود دارد پس بقایای خون، خوراکی های پخته شده یا سرخ کردنی را جمع آوری کنید چرا که حیوانات را به سمت شما هدایت خواهد کرد.
  • مکانی را برای برپا کردن چادر در نظر بگیرید که در هنگام بارندگی آب به زیر آن نرود و یا برای جلوگیری از این اتفاق، در کنار چادر آبرفتی به فاصله چند سانتی متر از آن ایجاد کنید.
  • سوخت هیزم در این منطقه محدود است پس همراه بردن چراغ خوراک پزی از ضروریات سفر به شمار می آید.
  • با توجه به گزارشاتی مبنی بر دستبرد به وسایل برخی کوهنوران، بهتر است در گروهای 6 نفر به بالا راهی منطقه شوید و برای دیدن از آبشار تعدادی از همراهان تان را در کنار چادر یا وسایل تان بگذارید.
  • در نزدیکی آبشار نیز کمپی وجود دارد که امکانات محدودی همچون سرویس بهداشتی را در اختیارتان می گذارد؛ اما نمایی از آبشار را از آنجا نمی بینید.
Photo by : Sasan Rashtipur

فصل سفر به آبشار شوی

بهترین زمان برای رفتن به آبشار شوی اواخر اسفندماه تا اواخر اردیبهشت ماه است. در این زمان منطقه آب و هوای خوبی دارد و سرسبزی درختان آن را به زیباترین شکل می آراید. به ویژه در ایام عید نوروز شکوه و زیبایی شوی به اوج خود می رسد. بهتر است صبح زود راهی شوی شوید چرا که به هنگام پیاده روی چند ساعته، گرمای میانه روز برای شما آزاردهنده خواهد بود.

بهار و تابستان: قرار گرفتن شوی در شمال خوزستان باعث شده تا هوای گرمی داشته باشد؛ اما وجود ارتفاعات کمی از این گرما می کاهد.

پاییز و زمستان: به دلیل اقلیم نیمه کوهستانی حاکم بر منطقه، در فصل سرما، برودت هوا نسبت به سایر مناطق استان تفاوت فاحشی دارد.

Moslem Parvar 
Amirmehdi Heydar 
لوازم سفر
آب آشامیدنی
دمپایی و صندل
دارو های عمومی
لباس اضافه
پاور بانک
کیسه زباله
کوله پشتی
کمک های اولیه
کلاه آفتابگیر
پول نقد
کارت شناسایی
کرم ضد آفتاب
دفترچه بیمه
وعده های غذایی
میان وعده
کفش پیاده‌روی
عینک آفتابی
لوازم کمپینگ
کیسه خواب
آب آشامیدنی
کمک های اولیه
کوله پشتی
کیسه زباله
هیزم و ذغال
میان وعده
وعده های غذایی
لباس اضافه
زیرانداز
پتو و لوازم خواب
چادر مسافرتی
آتش زنه
کبریت یا فندک
کرم دافع حشرات

نکات مهم

  •  داشتن کفش مناسب برای جلوگیری از لیز خوردن بر روی سنگ ها برای عبور از قسمت سنگی مسیر کاملا ضروری است.
  • آب آبشار از دل کوه خارج می شود و فاقد آلودگی میکروبی یا شیمیایی است پس می توانید از آن استفاده کنید چرا که حمل آب شما را خسته خواهد کرد. اگر آب کاملا بهداشتی می خواهید می توانید از جوشاندن آب و یا قرص کلر استفاده کنید.
Photo by : Unknown

موقعیت جغرافیایی آبشار شوی

آبشار شوی در بین کوه های سرتنگ شوی از رشته کوه های زاگرس و در دره‌ ای بین کوه چهل‌ و یک و سالن‌ کوه واقع است. این آبشار در مسیر راه آهن سراسری تهران - جنوب و در فاصله 10 کیلومتری از ایستگاه راه آهن تله زنگ قرار دارد.

نکته مهم: به دلیل قرارگیری این آبشار در مرز استان خوزستان و لرستان، مردم شهرستان دورود در لرستان آن را جزء جاذبه های شهر خود می دانند؛ اما موقعیت قرارگیری این آبشار نسبت به دهستان شوی و مرز شهرستان اندیمشک، فاصله اندک آن از ایستگاه راه آهن تله زنگ در اندیمشک و اشاره به محل این آبشار در شهرستان دزفول، درجلد ششم از جغرافیای ایران، قرارگیری آن را در سردشت از توابع دزفول در شمال استان خوزستان تایید می کند.

راه دسترسی به آبشار شوی

اگر قصد سفر به آبشار شوی را دارید می توانید از طریق دو مسیر به آن برسید:

اتومبیل شخصی

از شمال دزفول وارد جاده ای شوید که به سمت منطقه شیهون می رود. پس از 60 کیلومتر تابلویی را می بینید که شما را به سمت آبشار شوی راهنمایی می کند. از اینجا باید ۳۰ کیلومتر جاده خاکی عشایری را طی کنید تا به محل آغاز پیمایش برسید. بهتر است این جاده را با نیسان، مینی بوس بنز قدیمی و خودروهای شاسی بلند طی کنید و عبور از آن با خودروی سواری پیشنهاد نمی شود. حدود 1.5 تا 2 ساعت طول می کشد تا به محل پارک خودرو برسید که در 2.5 کیلومتری آبشار واقع است و معمولا در آن چادر عشایر منطقه دیده می شود. از اینجا باید با پای پیاده شیب تند جنگلی را به سمت پایین بروید تا به رودخانه برسید. فلش هایی روی سنگ ها کشیده شده که اگر از بین نروند، راهنمای خوبی برای مسیر هستند. مسیر پاکوب کنار رودخانه را ادامه دهید تا پس از 1 تا 1.5 ساعت به اولین آبشار در مسیر برسید. از جلوی آبشار به آن طرف رودخانه بروید و مسیر را ادامه دهید تا آبشار دوم شوی را ببینید. حالا 10 تا 15 دقیقه با آبشار شکوهمند شوی فاصله دارید.

اگر ماشین مناسب جاده خاکی ندارید، می توانید در دزفول نسبت به هماهنگی با رانندگان محلی برای این سفر اقدام کنید.

قطار

این مسیر، از گذشته مسیر اصلی محسوب می شده است. با انتخاب این مسیر، پیمایش شما از ایستگاه تله زنگ آغاز می شود که از طریق قطارهای محلی دورود- اندیمشک یا قطار تهران - اهواز می توان به آن رسید. این مسیر طولانی تر از مسیر اول است و معمولا تنها ساکنان دزفول و سردشت از آن استفاده می کنند. از ویژگی های این راه این است که در طول مسیر امامزاده احمد معروف به پیر چل، آبشارهای متعدد با ارتفاع 5 تا 20 متر در فصل بهار و ... را می توان دید. 

پس از پیاده شدن از قطار در ایستگاه تله زنگ نیاز است که حدود یک کیلومتر از مسیر راه آهن را بازگردید. برای اینکار باید از روی پل معروف تله زنگ عبور کنید. البته باید توجه داشت که خطر سقوط در قسمت معلق آن وجود دارد. سپس راه خود را در مسیر پاکوب ادامه دهید تا با پیاده روی 2.5 تا 3 ساعته به روستای شوی برسید. از اینجا می توانید یکی از دو راه زیر را برای رسیدن به آبشار انتخاب کنید:

  • قبل از ورود به روستا از عرض روخانه عبور کنید که در مواقع کم آبی این کار به راحتی میسر است؛ اما در هنگام پرآبی باید تن به آب بزنید. توجه داشته باشید که عبور از رودخانه در ادامه مسیر خطرناک تر خواهد شد پس بهتر است از عرض آن عبور کنید و راه را در آن سوی رودخانه ادامه دهید. امتداد رودخانه را در پیش بگیرید تا به یک تنگه برسید که خطرناک ترین قسمت سفر شما به شمار می رود. هرچند که جهت سهولت در رفت و آمد بخشی از کوه را به سیم بکسل مجهز کرده اند؛ اما خطرات همیشه در کمین هستند. پس از گذر از این منطقه و حدود 1.5 ساعت کوهپیمایی به آبشار شوی خواهید رسید.
  • اگر تمایلی به گذر از رودخانه و عبور از تنگه ندارید می توانید مسیر خود را ادامه دهید و از کوه مقابل تان صعود کنید. این مسیر سربالایی تندی دارد و راه شما را دور خواهد کرد اما به دلیل عبور عشایر و جابه جایی دام های شان، مناسب تر شده است و خطر کمتری شما را تهدید می کند. این مسیر برای کسانی که ترس از ارتفاع دارند و یا در قالب گروهی با توانایی های مختلف سفر می کنند بسیار مناسب است.

نکات مهم

با توجه به ساعت نامناسب توقف قطار در ایستگاه و مسیر طولانی پیمایش و شیب مسیر، این سفر بیش از ۱ روز طول می کشد.

اگر در نزدیکی شب به ایستگاه تله زنگ رسیدید بهتر است شب را در مسجد ایستگاه بگذرانید تا دچار دردسر نشوید.

تورهای گردشگری

مطمئن ترین راه برای بازدید از شوی استفاده از تورهای گردشگری و پیمودن مسیر با راهنماهای کاربلد است. این تورها در دزفول وجود دارند و می توانید با پرداخت هزینه از خدمات آنها استفاده کنید.

Photo by : Mohammad Reza Aghaei

توصیه های کارناوال

درست است که در سال های اخیر مسیر رسیدن به آبشار کمی مناسب تر شده است اما بهتر است از راهنمایی یک کوهنورد بهره ببرید و با اطمینان خاطر بیشتری سفر کنید. گروه های فعال کوهنوردی دزفول آماده ارائه خدمات این چنینی به شما هستند.

در مسیر آبشار شوی و حتی در روستای نزدیک آن، هیچ گونه امکاناتی اعم از رستوران، فروشگاه و سرویس بهداشتی وجود ندارد. پس از خروج از ایستگاه قطار نیز، هیچ جایی برای شارژ باطری وجود ندارد و کل محدوده فاقد آنتن تلفن همراه است. پس پیش از سفر اقدامات لازم را انجام دهید.

در محل خروجی آب، سراشیبیِ لیز و خطرناکی دارد که تا به حال منجر به سقوط تعدادی از گردشگران شده است. پس حتما کفش مناسب به همراه داشته باشید.

Photo by : Mohammad Reza Abaee

ویدیویی دیدنی از آبشار شوی دزفول

معنای نام آبشار

اکثر ساکنان روستاهای اطراف آبشار از اقوام لر و تیره بختیاری هستند به همین دلیل این آبشار با عنوان شوی که در زبان لری بختیاری به معنای لطافت است، خوانده می شود. به دلیل نزدیکی به ایستگاه راه آهن تله زنگ، در برخی منابع به اشتباه از این آبشار با عنوان آبشار تله زنگ یاد شده است.

پوشش گیاهی و جانوری

در اطراف آبشار شوی درختانی مانند بید، انجیر، مو، زبان‌گنجشگ، افرا، کیکم، بلوط و سایر درختان اقلیم زاگرسی دیده می شوند و در زیر آبشار و دیواره های آن گیاه پرسیاوشان و سایر گیاهان آب دوست، فرصت رشد پیدا کرده اند. پشت آبشار پوشش گیاهی سبزرنگی دیده می شود که به نظر مردم محلی خاصیت دارویی دارد. منطقه ای که آبشار در آن قرار گرفته است از جاندارانی همچون کل بز، پلنگ، خرس و سمندر ایرانی میزبانی می کند.

Photo by : Hassan Hashempour

سخن آخر

آیا تا به حال از آبشار شوی بازدید کرده اید؟ تجربه های تان را با ما به اشتراک بگذارید و دیدنی های دیگر این منطقه را به ما معرفی کنید.

در سال های اخیر به شدت شاهد مناقشه بین مردم دو استان خوزستان و لرستان بر سر این آبشار بوده ایم. شما در این باره چه نظری دارید؟ به نظرتان، نگهداری درست از جاذبه ها اهمیت بیشتری دارد یا حق مالکیت آن؟ 

شما می توانید با عضویت در سایت کارناوال، تصاویر و نوشته های تان را در مورد سفر با دیگر دوستان به اشتراک بگذارید و آنها را در لحظات گشت و گذارتان شریک کنید:

ورود به صفحه کارناوالی شـــــــــــــو

نتیجه نقد و بررسی کارناوال

4.5

بررسی شده توسط کارناوال

بکر و دست نخورده بودن(خوب) 4
ارزش بازدید(عالی) 5

نقاط قوت

  • از زیباترین آبشارهای ایران
  • از منحصر به فردترین آبشار های خاورمیانه
  • مسیر پیمایش جذاب در دل طبیعت

نقاط ضعف

  • ندارد

نقد و بررسی کاربران

آبشار شوی دزفول را دیده‌اید؟

تجربه و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

جدیدترین نقد
اردشير شهبازي

2 مسير دسترسي دارد يكي از دزفول با ماشين كه 1.5 ساعت آسفالت داره 2 ساعت هم خاكي داره حدود 1.5 ساعت هم پياده داره تا برسي آبشار اگه با ماشين شخصي بري بايد ماشينو بزاري يكي از روستاها بعد خاكي رو با نيسان بري كه در آن صورت ممكن است راننده در بازگشت مبلغ بيشتري از مبلغ توافقي طلب كند چيزي كه براي ما اتفاق افتاد و چون ماشينمون در خانه آنها بود ناچار قبول كرديم 50 درصد مبلغ اضافه بديم حدود600 هزارتومان.پيشنهاد ميكنم براي اين مسير ماشين رو در پاركينگ شبانه روزي دزفول يا انديمشك بزاريد تمام مسير آسفالت و خاكي رو با ميني بوس بريد كه هم به صرفه تر باشد هم پشت وانت بر اثر دست اندازهاي جاده خاكي اذيت نشيد. يك مسير ديگر هم دارد كه بايد با قطار درود-انديمشك سوار شيد ايستگاه آبشار شوي پياده بشيد بعد حدود 4 ساعت پياده برسيد آبشار. شاد باشيد

ممنونم

انتشار: 10 فروردین 1402

انتشار: 28 اردیبهشت 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟
احمد

سلام خانم مهندس
در ارتباط با  تأسیسات و تجهیزات مورد نیاز آبشارها متناسب با گردشگران اطلاعات یا مطالب خاصی دارید برای من بفرستید. ممنون

انتشار: 17 بهمن 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟
محمد پورانوری

سلام مطلب خوبی بود تشکر. من دزفولم ولی تا حالا آبشار نرفتم ولی دوست دارم برم، آیا میتونم با موتور سیکلت شخصی خودم یه روزه صبح زود از همون جاده ی اولی که گفتید بروم تنهایی و شب برگردم؟ تجهیزات کوهنوردی آنچنانی هم ندارم یه کنسرو بادمجون میبرم بام و میخورم.؟؟

سلام کنسروداخل منزل بخورتنهایی نروخطرناکه

انتشار: 15 بهمن 1401

دلته ده ا گسنه اي نميري

انتشار: 29 شهریور 1399

کارناوال

با سلام خدمت شما دوست کارناوالی

همان گونه که در بخش توصیه ها اشاره کردیم، سفر انفرادی به این آبشار توصیه نمی شود. وجود تجهیزات نیز سلامت خود شما را تضمین می کند و ممکن است بدون آنها دچار دردسر شوید. برای دریافت راهنمایی های لازم و انجام سفرهای گروهی به برگزارکنندگان تور به مقصد این آبشار و یا کسانی که تجربه پیمودن مسیر و بازدید از این شاهکار طبیعت را داشته اند مراجعه کنید.

با تشکر از توجه شما

انتشار: 15 اردیبهشت 1397

انتشار: 30 فروردین 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

پرسش و پاسخ

پرسش جدید

سوالات متداول

امکان سفر به آبشار شوی در تمام طول سال وجود ندارد، برای اینکه با بهترین زمان سفر به این آبشار زیبا آشنا شوید کافی ست سری به این لینک بزنید و به منوی فصل سفر بروید. 

دزفول یکی از بهترین شهرهای جنوب ایران برای تجربه یک طبیعت گردی حسابی ست و تعدادی از جذاب ترین دیدنی های طبیعی کشورمان را در خود جای داده است. برای آشنایی با این جاذبه ها، به صفحه معرفی جاذبه های طبیعی دزفول در کارناوال بروید تا دید متفاوتی از جنوب ایران به دست بیاورید. 

برای اقامت در دزفول گزینه های مختلفی پیش روی شماست. با کلیک روی صفحه اقامت در دزفول، می توانید با پیشنهادهای متنوع کارناوال برای اقامت در این شهر آشنا شوید و اقامتگاه مورد علاقه تان را به صورت آنلاین رزرو کنید. 

اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات توریستی گردشگری همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 8 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست