کارناوال - راهنمای سفر

دریاچه دوقلو سیاه گاو آبدانان

استان ایلام، 35 کیلومتری آبدانان

گالری تصاویر

مدت پیشنهادی بازدید

3 تا 5 ساعت

ساعت دسترسی

امروز جمعه 24 ساعته

هزینه ورودی

رایگان

همه چیز درباره دریاچه دوقلو سیاه گاو آبدانان

چرا بازدید کنیم؟

نقد و بررسی کارناوال

کجاست؟

نقشه و مسیر

آقام چی گفتن؟

نظرات کاربران

سوالی دارید؟

پرسش و پاسخ

نقد و بررسی کارناوال

پریوش سارانی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

11 شهریور 1399

به روز رسانی

11 شهریور 1399

معرفی /

دریاچه دوقلو سیاه گاو آبدانان

اگر به ایلام سفر کردید حتما بازدید از دریاچه دوقلو سیاه گاو آبدانان را در برنامه سفر خود بگنجانید؛ جاذبه‌ای تقریبا بکر که می‌تواند طبیعت‌گردی متفاوتی را برای شما رقم بزند. در مطلب پیش رو عکس دریاچه دوقلو آبدانان را به شما نشان می‌دهیم، همچنین به شما می‌گوییم که دریاچه دوقلو سیاه گاو کجاست و چطور باید به آن برسید. در این گشت‌وگذار در طبیعت ایلام همراه ما باشید.

چرا دریاچه دوقلو سیاه گاو؟


  • از جاذبه‌های نسبتا ناشناخته و بکر ایلام است.
  • دریاچه دوقلوی سیاه گاو یکی از نادرترین پدیده‌های طبیعی کشور است؛ آب شیرین دارد که از چشمه‌های اعماق زمین تامین می‌شود.
  • آب دریاچه به حدی زلال است که به راحتی می‌توان اعماق دریاچه و حتی چشمه‌های جوشان کف دریاچه را دید.
  • مهمترین جاذبه گردشگری آبدانان است.
Nima Arzhangi 

دریاچه دوقلو سیاه گاو | آکواریوم لاجوردی رنگ

در ایلام و در شهرستان آبدانان به یکی از زیباترین جاذبه طبیعی ایلام می‌رسیم؛ دریاچه دوقلوی سیاه گاو. رودخانه سیاه گاو پس از عبور از میان صخره‌ها و دره‌ها و ارتفاعات کبیرکوه به دو دریاچه تبدیل می‌شود؛ دو دریاچه لاجوردی رنگ که از طریق کانالی به طول تقریبی 70 متر به یکدیگر متصل هستند. سرچمشه دریاچه‌ها، چشمه‌های اعماق زمین است و هر دو دریاچه آب شیرین و بسیار زلالی دارند به طوری که تا چندین متر از عمق دریاچه را می‌توان به راحتی دید. همچنین گاهی اوقات ممکن است بتوانید به راحتی چشمه‌های جوشان کف دریاچه را هم با چشم ببینید. آب دریاچه بزرگتر که حکم سرچشمه را دارد زلال و شفاف است و آب دریاچه دوم هم به صورت رود نسبتا پرآب راهی زمین‌های اطراف می‌شود. گفته می‌شود که آب این دریاچه املاح مختلف گوگردی در خود دارد که سبب متمایز شدن و خاص بودن دریاچه شده است.

 این دریاچه در فصل بهار و اواخر زمستان از تفرجگاه‌های اهالی مردم استان ایلام و شهرستان آبدانان است، اما آب و هوای منطقه موجب شده که این دریاچه در هر فصلی گردشگران را به زیبایی‌های طبیعی خود فراخواند اما فصول گرم سال، پر بازدیدتر است.

در آخر خوب است بدانید که این دریاچه در سال 89 در فهرست آثار طبیعی کشور نیز به ثبت رسیده است.

علت نام گذاری دریاچه سیاه گاو

بنا به باور برخی از بومیان، درگذشته‌های دور در این دریاچه اسب آبی زندگی می‌کرده و به دلیل رنگ تیره اسب آبی و ناشناخته بودن این نوع از حیات وحش، دریاچه به سیاه گاو معروف شده است. اما اگرچه دریاچه به سیاه گاو معروف است اما نام درست آن «سیاگ او» است که «سیاگ» در گویش مردم منطقه به فیلی رنگ، کبود یا سیاه گفته می‌شود و «او» همان آب است. دلیل دیگری که مطرح می‌شد این است که شايد به دليل هلالی شكل بودن (شاخ گاوی) بودن شكل درياچه، از آن به عنوان درياچه سياه گاو یاد شده است.

rodisdesign@ 

دیدنی ها و تفریحات دریاچه دوقلو سیاه گاو

  • گشت و گذار در طبیعت: اطراف دریاچه را دشت‌ها و کوه‌های نسبتا مرتفع فراگرفته و جلوه‌های بهاری و پاییزی این دریاچه جذاب و دیدنی است. بعلاوه گلزار‌های حاشیه دریاچه و پرندگان وحشی آن گردشگاه جالب توجهی را به وجود آورده است. 
  • شنا: در هنگام شنا احتیاط کنید، توجه داشته باشید که عمق آب می‌تواند به یکباره به بیش از 3 متر برسد.
  • ماهیگیری:  اگرچه می‌توانید در این دریاچه ماهی صید کنید اما توصیه ما به شما این است که از زیبایی‌های این دریاچه لذت ببرید و از این‌کار خودداری کنید.
  • همنشینی با عشایر : در ابتدای بهار در طول مسیر رسیدن به دریاچه، سیاه چادرهای عشایر باصفای ایلامی به وفور دیده می‌شود که می‌توانید برای دقایقی با آنها همنشین و هم‌صحبت شوید.
  • عکاسی و پیک‌نیک: در طبیعت اطراف دریاچه پیک نیکی برپا کنید و از زیبایی ها بیشتر لذت ببرید. برای ثبت عکس های بهتر هم می توانید سری به صفحه آموزش عکاسی بزنید و چند ترفند خوب عکاسی را یاد بگیرید.
  • قایق سواری: اگر قایق بادی دارید با خود به دریاچه بیاورید و به میان آب بروید. توجه داشته باشید که امکانات قایق سواری در اطراف دریاچه مهیا نیست.
Mohammad Gaeini 
ilamtourism@ 
Mohammad Gaeini 

امکانات دریاچه دوقلو سیاه گاو

سیاه گاو یک جاذبه به نسبت بکر است و اطراف آن هیچ‌گونه امکانات رفاهی مهیا نیست، لوازم ضروری خود را برای سفر به همراه ببرید.

اقامت در سفر به دریاچه دوقلو سیاه گاو

به دلیل نزدیک بودن این دریاچه به مناطق شهری، بهترین گزینه برای مسافران این است که ساعاتی را در این مکان سپری کنند و برای اقامت به شهر برگردند.

فصل سفر

 بهترین فصل: آبدانان از شهرهای گرمسیری استان ایلام است و به همین دلیل نیمه اول بهار، نیمه دوم فصل زمستان و هم‌چنین پاییز بهترین زمان بازدید از دریاچه است.

 بهار و تابستان: جلوه‌های بهاری این دریاچه دیدنی و تابستان آن گرم است.

پاییز و زمستان: پاییز این دریاچه‌ جذاب و اواخر زمستان تماشای‌ست. 

لوازم پیشنهادی سفر
آب آشامیدنی
تلفن همراه
دارو های عمومی
داروهای شخصی
دمپایی و صندل
دوربین
زیرانداز
عصا
عینک آفتابی
قمقمه آب
لباس اضافه
لباس مناسب فصل
میان وعده
کارت شناسایی
کفش اضافه
کرم ضد آفتاب
کفش پیاده‌روی
کلاه آفتابگیر
کمک های اولیه
کوله پشتی یکروزه
کیسه زباله

مسیر و نقشه

مسیر دسترسی به دریاچه سیاه گاو آبدانان از میان کوهستان عظیم کبیرکوه و دینارکوه می‌گذرد، از ایلام راهی دره‌شهر شده و پس از آن وارد جاده پرپیچ و خم کوهستانی و بسیار زیبای دره‌شهر به آبدانان می‌شوید. حدود ۴۰ کیلومتر جاده آسفالته را پشت سر بگذارید و با عبور از پل، ماشین را پارک کرده و ۵۰۰ متر پیاده‌روی سبک تا پای دریاچه را تجربه کنید. این جاده در عین زیبایی فوق‌العاده به خصوص در اواخر زمستان و فصل بهار، کم‌عرض و خطرناک است. فاصله این دریاچه با شهر ایلام حدود 290 کیلومتر و فاصله سیاه گاو با شهرستان آبدانان هم حدود 40 کیلومتر است. 

نکات ضروری

  • کمبود امکانات و نبود جاده مناسب دسترسی، دو مشکل عمده در ناشناختگی این دریاچه است.
  • این دریاچه هیچ تابلو راهنمایی ندارد و گردشگران دیگر مناطق کشور نمی‌توانند به راحتی در این کوه‌ها دنبال دریاچه بگردند تا به آن برسند.
  • جاده منتهی به آبدانان در عین زیبایی فوق‌العاده به خصوص در اواخر زمستان و فصل بهار، کم‌عرض و خطرناک است.
Mohammad Gaeini 
Mohammad Gaeini 

ویدیویی کوتاه از دریاچه سیاه گاو آبدانان

سخن آخر

در سفر امروزمان با جاذبه‌ای منحصر به فرد آشنا شدیم که زیبایی‌های شگرفی داشت اما آنطور که باید به آن توجه نمی‌شود. البته مدتی است که این جاذبه به بخش خصوصی واگذار شده تا امکانات رفاهی بیشتری برای عرضه به بازدیدکنندگان داشته باشد. به عنوان مثال از سال گذشته چندین قایق پدالی، در برخی از اوقات سال، در اطراف دریاچه حضور داشتند. اما به نظر شما آیا در همین حد کافی است؟ آیا نمی‌شود از چنین پتانسیلی، استفاده بهتری کرد؟

منتظر نظرات و دیدگاه‌های شما هستیم.

نتیجه نقد و بررسی کارناوال

4.5

بررسی شده توسط پریوش سارانی

بکر و دست نخورده بودن(خوب) 4
حال و هوای خوش(عالی) 5

نقاط قوت

  • جاذبه‌ای نسبتا بکر
  • از نادرترین پدیده‌های طبیعی کشور
  • دریاچه‌ای با آب شیرین

نقاط ضعف

  • تبلیغات و اطلاع‌رسانی ضعیف
  • دسترسی نسبتا سخت
  • امکانات بسیار محدود

نقد و بررسی کاربران

دریاچه دوقلو سیاه گاو آبدانان را دیده‌اید؟

تجربه و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

جدیدترین نقد
نقد و بررسی موجود نیست

پرسش و پاسخ

پرسش جدید

اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات توریستی گردشگری همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 8 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست