کارناوال - راهنمای سفر

دریاچه های تار و هویر

استان تهران، شهرستان دماوند، چنار شرق، جاده دریاچه تار

4

از 5 امتیاز

میانگین نظرات 15 کاربر

گالری تصاویر

مدت پیشنهادی بازدید

5 تا 24 ساعت

ساعت دسترسی

امروز چهارشنبه 24 ساعته

همه چیز درباره دریاچه های تار و هویر

چرا بازدید کنیم؟

نقد و بررسی کارناوال

کجاست؟

نقشه و مسیر

آقام چی گفتن؟

نظرات کاربران

سوالی دارید؟

پرسش و پاسخ

نقد و بررسی کارناوال

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

21 تیر 1399

به روز رسانی

21 تیر 1399

معرفی /

دریاچه های تار و هویر | فرزندان طبیعت دماوند

دریاچه های تار و هویر یکی از جاذبه های طبیعی استان تهران هستند که برای دوری از شلوغی‌های پایتخت گزینه خوبی به شمار می‌روند. این دو دریاچه در نزدیکی یکدیگر و در حوالی شهر دماوند قرار دارند و طبیعت‌دوستان زیادی را به سوی خود می‌کشانند. در این مطلب عکس‌ های دریاچه تار و هویر را به شما نشان می‌دهیم، نگاهی به ویژگی‌های این دو دریاچه داریم و مسیر دسترسی به دریاچه تار و هویر را توضیح می‌دهیم.

چرا دریاچه های تار و هویر؟


  • دریاچه‌های تار و هویر از جاذبه‌های طبیعی در نزدیکی پایتخت هستند.
  • این دو دریاچه در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارند و در فصول گرم سال با آب‌وهوای خنک از شما پذیرایی می‌کنند.
  • از مکان‌های مناسب برای تجربه کمپینگ در نزدیکی تهران به شمار می‌روند.
Photo by : Karnaval

دریاچه های تار و هویر | نگین طبیعت دماوند

تار و هویر، دریاچه‌هایی با آب شیرین در نزدیکی دماوند هستند که با پشت سر گذاشتن مسیری کوهستانی و سنگلاخی، به آنها می‌رسید. دریاچه‌های تار و هویر مانند دو فرزند طبیعت هستند که در فاصله 500 متری از هم قرار دارند و کوهی با نام کوه دوبرار آنها را از هم جدا کرده است. پیرامون دریاچه‌ها را کوه‌هایی با ارتفاع بین 50 تا 500 متر فراگرفته‌اند. این کوه‌ها با قرارگرفتن در کنار یکدیگر موجب پیدایش گودال‌هایی شده‌اند و دریاچه‌هایی در این گودال‌ها شکل گرفته است.

دریاچه تار | دریاچه ای افسانه ای

اولین دریاچه که به آن می‌رسید، تار است و در مدخل کوه و در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا قرار دارد. وجود این دریاچه در این مکان افسانه‌های زیادی را بر سر زبان‌ها انداخته است و مردم اعتقاد دارند شب‌ها موجوداتی عجیب و غریب در اینجا رفت‌وآمد می‌کنند. گفته‌های دیگری حکایت از وجود گنج‌هایی گران‌قیمت و ارزشمند و کشتی دزدان‌دریایی در کف دریاچه دارد؛ اما هیچ یک از این قصه‌ها تا کنون ثابت نشده‌اند. بد نیست بدانید این دریاچه به هویر بزرگ نیز شهرت دارد.

دریاچه تار با بیش از 46 هکتار وسعت، به شکل لوزی و از شمال غرب به جنوب شرق کشیده شده است و در فصول پرآبی عمق آن 50 متر است؛ اما در فصول کم آبی به 40 متر کاهش پیدا می‌کند.

دریاچه هویر

با نیم ساعت پیاده‌روی از شرق دریاچه تار، دریاچه دیگری موسوم به هویر با عمق 15 متر دیده می‌شود که مساحت آن به بیش از 13 هکتار می‌رسد. این دریاچه به طور میانگین 900 متر طول و 150 متر عرض دارد و از شمال به جنوب کشیده شده است.

موقعیت دریاچه‌های تار و هویر

Photo by : Unknown
Photo by : Unknown
S.Salemi 

تفریحات دریاچه تار و هویر

ماهیگیری در دریاچه تار: در دریاچه تار می‌توان به صید ماهی قزل‌آلا پرداخت و از انجام این تفریح لذت برد. فقط به یاد داشته باشید که ماهیگیری در این دریاچه مستلزم دریافت مجوز از سازمان حفاظت از محیط‌زیست است.

پیک نیک: به یاد داشته باشید که برای پیک‌نیک در کنار دریاچه‌ها، باید سایه‌بان داشته باشید چرا که هیچ درختی در این حوالی دیده نمی‌شود و سایه‌ای وجود ندارد.

کمپینگ و تماشای آسمان شب: اطراف دریاچه تار از گزینه‌های محبوب برای کمپینگ است و می‌توانید شبی به یادماندنی را در کنار این دریاچه بگذرانید.

عکاسی: برای ثبت تصاویر بهتر، مقالات صفحه آموزش عکاسی را بخوانید. 

شنا و آب بازی: آب دریاچه‌ها در گرمای تابستان هم خنک است و جان می‌دهد برای یک آب‌بازی و شنای جانانه. البته این نکته را به یاد داشته باشید که در اطراف دریاچه‌ها هیچ گونه تمهیداتی برای شنا کردن در آب وجود ندارد. پس اگر در شنا خیلی حرفه‌ای نیستید بهتر است این تفریح را فراموش کنید.

قایق‌سواری: در اطراف دریاچه‌ها امکانات قایق‌سواری وجود ندارد اما هستند کسانی که با قایق‌های بادی به درون دریاچه تار می‌روند.

کوهنوردی: کوه دوبرار بلندترین قله رشته کوه قره‌داغ، با ارتفاع 4080 متر در شمال دریاچه تار و کوه زرین با ارتفاع 3850 متر در جنوب آن مقاصد مناسبی برای کوه‌نوردان به شمار می‌روند. زرین‌کوه گزینه‌ای مناسب برای آماتورهاست. کوهنوردان علاوه بر خلق یک تجربه لذت‌بخش از کوهنوردی، می‌توانند از ارتفاعات به تماشای زیبایی‌های تار و هویر بنشینند و از جلوه‌های شگفتانگیز خلقت لذت ببرند.

سمت جنوبی ساحل دریاچه تار یکی از مبدا‌های صعود به کوه زرین به شمار می‌رود و به عنوان زیباترین و ساده‌ترین مسیر صعود از آن یاد می‌کنند. صعود از طریق این مسیر حدود 4 ساعت به طول می‌انجامد.

Karnaval 

امکانات دریاچه تار و هویر

تنها چیزی که در این منطقه در دسترس‌تان قرار دارد پاسگاه محیط‌بانی دریاچه تار است و امکانات دیگری در اطراف دریاچه‌ها وجود ندارد.

اقامت در دریاچه تار و هویر

کمپینگ تنها گزینه برای اقامت در اطراف دریاچه‌هاست و اگر بخواهید در هتل یا اقامتگاه بمانید باید به دماوند یا تهران بروید و بین 30 تا 60 کیلومتر از دریاچه‌ها دور شوید.

بهترین فصل بازدید از دریاچه تار و هویر

بهترین زمان بازدید از تار و هویر از اردیبهشت تا پایان فصل تابستان است.

بهار و تابستان: در فصول گرم سال آب دریاچه‌ها همچنان خنک است و آب و هوای خنک منطقه نیز فرصتی برای فرار از گرمای تابستان به شمار می‌رود.

پاییز و زمستان: با شروع فصل سرما و کاهش دما، کم‌کم سطح دریاچه‌ها یخ می‌بندد. سرمای منطقه باعث می‌شود کمتر کسی در این فصول به تار و هویر سر بزند.

لوازم سفر یک روزه
آب آشامیدنی
دارو های عمومی
پاور بانک
لباس مناسب فصل
کوله پشتی یکروزه
کیسه زباله
میان وعده
فلاسک چای
قمقمه آب
زیرانداز
یک وعده غذای سبک قابل حمل
کمک های اولیه
کارت شناسایی
کرم ضد آفتاب
عینک آفتابی
لباس گرم
لوازم سفر چندروزه و کمپینگ
آب آشامیدنی
داروهای شخصی
دارو های عمومی
لباس اضافه
لباس مناسب فصل
لباس گرم
وعده های غذایی
کیسه خواب
کیسه زباله
کفش پیاده‌روی
کرم ضد آفتاب
میان وعده
فلاسک چای
قایق بادی
قمقمه آب
چادر مسافرتی
پتوی مسافرتی
پتو و لوازم خواب
کمک های اولیه
پاور بانک
زیرانداز
عینک آفتابی
بشقاب
هیزم و ذغال
تلفن همراه

راه دسترسی به دریاچه های تار و هویر

دریاچه تار از راه‌های زیر قابل دسترسی است:

1- به شهر دماوند بروید. مسیر روستای چنار شرق را در پیش بگیرید تا پس از 12 کیلومتر رانندگی در جاده آسفالته به این روستا برسید. سپس از این آبادی وارد جاده‌ای موسوم به جاده معدن شوید. پس از پشت سر گذاشتن یک جاده خاکی 20 کیلومتری دریاچه تار را می‌بینید. چند سایت چتربازی، پاراگلایدر و کایت در این منطقه قرار دارند و در این مسیر می‌توانید پرواز آنها را ببینید.

2- از دماوند به سمت فیروزکوه به راه بیفتید و در ۲۵ کیلومتری فیروزکوه وارد خروجی دلیچایی شوید. سپس روستاهای یهر، لی پشت، مومج، دهنار و هویر را پشت سر بگذارید و بعد از آن از طریق جاده خاکی بسیار ناهمواری به طول حدود ۱۴ کیلومتر، به دریاچه هویر می‌رسید.

نکات مهم در سفر به دریاچه تار و هویر

بهتر است برای رفتن به این دریاچه‌ها، از ماشین‌های قوی و دو دیفرانسیل استفاده کنید.

از روستای چنار شرق تا دریاچه تار هیچ منطقه مسکونی و آبادی وجود ندارد؛ بنابراین مایحتاج خود را پیش از ورود به این جاده تهیه کنید. همچنین بهتر است با گروه سفر کنید تا در صورت بروز مشکل، راحت‌تر از پس آن بربیایید.

مسیر اول هیجان‌انگیزتر، دیدنی‌تر و کوتاه‌تر است؛ اما حدود 20 کیلومتر جاده باریک، خاکی-شنی و کوهستانی و پر از دست‌انداز دارد و دارای سراشیبی، پرتگاه‌ و پیچ‌های خطرناک است. برای پیمودن این جاده از سه قسمت از رودخانه می‌گذرید و یک چشمه هم در میانه‌های آن قرار دارد. این مسیر، نسبتا ناهموار است و ممکن است مشکلاتی را برای ماشین‌های غیرآفرودی به وجود آورد.

عبور ماشین‌های سواری غیر شاسی بلند از مسیر دوم راحت‌تر است چرا که این راه مقدار خاکی کمتری دارد.

بخشی از جاده خاکی در هر دو مسیر کیفیت مناسبی ندارد و باید مراقب باشید.

ممکن است محلی‌ها بابت ورود از شما مبلغی طلب کنند.

ممکن است در مسیر عشایر را ببینید؛ به حقوق آنها احترام بگذارید و با رفتارهای ناخوشایند موجب رنجش خاطرشان نشوید. 

در طول مسیر با زنبورداری‌هایی مواجه می‌شوید که می‌توانید از آنها عسل بخرید و سوغاتی خوشمزه‌ای از این سفر داشته باشید.

ویدیویی دیدنی از دریاچه تار و هویر

منبع آب دریاچه های تار و هویر

حدود 70 درصد آب دریاچه‌ها از بخش شمالی و ارتفاعات تامین می‌شود. کوه دوبرار از رشته کوه قره‌داغ در شمال و کوه زرین در جنوب دریاچه واقع شده‌اند و و برف‌های شان پس از ذوب شدن و یا به صورت بهمن‌های زمستانی، به دریاچه می‌ریزند. چشمه‌های متعدد کف دریاچه مهم‌ترین نقش را در تامین آب آن دارند و آبی گوارا را از اعماق زمین به درون آن هدایت می‌کنند.

کوه‌های سیاه‌چال و شاه‌نشین به همراه آبراهه‌های فصلی از دیگر تامین‌کنندگان آب دریاچه‌ها هستند و قسمتی دیگر از آب، توسط رود‎های تار و هویر تامین می‌شود.

پوشش گیاهی و جانوری منطقه

در درون دریاچه گیاهان آب‌دوست رشد کرده‌اند؛ اما در اطراف آن، پوشش گیاهی تراکم پایینی دارد و هیچ‌گونه درخت یا بوته‌ای را شامل نمی‌شود. البته همین مقدار کم نیز در ارتفاعات شمالی به علت فرسایش خاک و دامداران روزبه‌روز کمتر می‌شود. پیش‌تر گیاه آویشن به وفور در این منطقه یافت می‌شد؛ اما امروزه اثری از آن دیده نمی‌شود.

قوچ، میش البرزی و کل بز از جمله جاندارانی هستند که در اطراف دریاچه و طبیعت پیرامون آن دیده می‌شوند. درون دریاچه نیز آبزیانی زندگی می‌کنند که مهم‌ترین آنها ماهی قزل‌آلای رنگین کمان زرد پر، ماهی قزل‌آلای خال قرمز و ماهی زردکش هستند.

Karnaval 
Meysam Tavakkoli 

سخن آخر

تا به حال به این دریاچه‌ها سفر داشته‌اید؟

دوست دارید شبی را در کنار دریاچه تار بگذرانید؟

چه جاذبه‌های دیگری در اطراف آن می‌شناسید؟

دیدگاه‌ها و تجربه‌های خود را با دوستان کارناوالی به اشتراک بگذارید.

 

نتیجه نقد و بررسی کارناوال

4

بررسی شده توسط کارناوال

بکر و دست نخورده بودن(معمولی) 3
حال و هوای خوش(عالی) 5
سهولت در دسترسی(بد) 2

نقاط قوت

  • از جاذبه‌های طبیعی و بسیار زیبای نزدیک تهران
  • آب و هوای مطبوع و خنک در فصل تابستان
  • از مکان‌های مناسب کمپینگ

نقاط ضعف

  • عدم توجه به میزان ورود گردشگران

نقد و بررسی کاربران

میانگین امتیاز کاربران

از مجموع 15 رای

4.0

آیا بازدید از دریاچه های تار و هویر را به دیگران پیشنهاد می‌کنید؟
بکر و دست نخورده بودن(خوب) 4
حال و هوای خوش(خوب) 4

دریاچه های تار و هویر را دیده‌اید؟

تجربه و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

سوالی دارید؟

از کارشناسان و کاربران کارناوال بپرسید

جدیدترین نقد

4

ما تا نزدیکی دریاچه رفتیم ولی جاده خیلی خراب بود نتونستیم بریم خود دریاچه رو ببینیم ولی مسیر هم بسیار زیبا وتماشایی هست کاش برای جاذبه های گردشگری مثل این دریاچه راه مناسب ایجاد میکردن

انتشار: 11 شهریور 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟
حسین زارعی

فاصله دریاچه تار از شهر دماوند حدود ۲۰ کیلومتر است و به اشتباه ۴۰ کیلومتر درج شده.

انتشار: 05 تیر 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

دوستان سلام . ما بصورت خانوادگی در خرداد 1398 از تهران به قصد طبیعت گردی راهی دریاچه تار شدیم. سفری ناموفق اما لذت بخش که نکات زیر رو تجربه کردیم:

- پیمودن این مسیر به هیچ وجه برای خودرو غیر آفرودی و یا SUV (شاسی) پیشنهاد نمی شه -تبر و یک بیل به همراه داشته باشید -هیزم خود را از روستای هویر تهیه کنید چون کنار دریاچه هیزمی وجود ندارد -بر روی یال های کوه هنوز برف زمستان گذشته باقی ست لذا لباس گرم همراه داشته باشید -از روستا به بعد به سمت دریاچه موبایل آنتن دهی ندارد -توصیه می شود اگر به همراه خانواده هستید اصلا به فکر کمپینگ و اقامت شبانه در کنار دریاچه نباشید -در یک حرکت زیبا اهالی روستای هویر اقدام به ساخت یک ساختمان(مدرسه/خانه معلم) برای اقامت گردشگران کرده اند که دارای امکانت اولیه شامل: سرویس بهداشتی، حمام و تعدادی اتاق جهت استقرار می باشد. باتشکر

اصلا اقدام اهالی زیبا نبوده. هرجا امکاناتی از این دست باشه سیل آدمها اونجا سرازیر میشه. سرویس بهداشتی برای کسی خوبه که طبیعت رو حفظکنه. کسی که آشغال تو طبیعت رها میکنه و طبیعت رو با عرض معذرت به کثافت میکشونه. سرویس بهداشتی هم نباشه براش نباید اصولا فرقی کنه.

انتشار: 29 مرداد 1398

انتشار: 19 خرداد 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

پرسش و پاسخ

پرسش جدید

Hamed Por shahin
پرسش:

سلام به هیچ وجه با ماشینای عادی نمیشه رفت حتما ماشینای افرود باشه الکی تا اونجا نرین ماشین تا یه جایی میره

انتشار: 30 تیر 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟
رضا صالحی
پرسش:

سلام عرض ادب وضعیت جاده از روستای هویر به دریاچه تار به چه صورت هستش با پراید میشود تا پای دریاچه تار رفت؟ با سپاس

انتشار: 16 تیر 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟
رضا بالاخانی
پرسش:

سلام، با ماشین سواری میشه به این دریاچه رفت؟ از کدوم مسیر راحت تره با سواری ؟

انتشار: 26 اردیبهشت 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟
اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات توریستی گردشگری همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 8 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست