karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

26 مرداد 1398

به روز رسانی

26 مرداد 1398

در مطلب پیش رو با غذاهای سنتی شیراز آشنا خواهید شد؛ از آش های شیراز تا کوفته های لذیذ که همگی با روش پخت خاص شیرازی ها طبخ می شوند. همچنین عکس غذاهای سنتی شیراز را با هم خواهیم دید و به طور مختصر با نحوه پخت غذاهای شیرازی و مواد تشکیل دهنده آن ها آشنا خواهیم شد. سفر خوشمزه مان به شیراز را از دست ندهید.

برای شما هم که قصد دارید در سفر بعدی تان سری به شهر بهارنارنج ها بزنید و می خواهید برای این کار برنامه ریزی کاملی انجام دهید، پیشنهاد خوبی داریم. شما در صفحه راهنمای سفر به شیراز کارناوال به غیر از مطلب غذاهای سنتی، می توانید اطلاعات جامعی در مورد بهترین دیدنی ها و تفریحات شیراز به دست بیاورید و با طیف وسیعی از انواع اقامتگاه در این خطه از کشورمان آشنا شوید؛ تنها کافی ست سری به صفحه راهنمای سفر به شیراز بزنید. اما اگر دوست دارید با تور سفری جذاب به شهر شعر و ادب را تجربه کنید، می توانید وارد صفحه رزرو تورهای شیراز در کارناوال شوید و تور مورد علاقه تان را به صورت آنلاین رزرو کنید. 

پلوهای شیراز

در ادامه معروف ترین پلوهایی که در شیراز و شهرهای اطراف آن طبخ می شود را به شما معرفی می کنیم:

کلم پلوی شیرازی

کلم پلوی شیرازی یکی از لذیذترین و محبوب ترین غذاهای شیراز است. برای تهیه این غذا از کلم قمری، گوشت چرخ‌کرده، آرد نخودچی، سبزی هایی مثل ترخون، شوید، ریحان و تره استفاده می شود که عطر و طعمی خاص به غذا می دهند. ابتدا باید مخلوطی از پیاز داغ و کلم خرد شده را با هم تفت دهیم تا کلم ها نرم و طلایی شوند. بعد از پختن کلم ها سبزی های خرد شده و ادویه های لازم را به مخلوط قبلی اضافه می کنیم. حالا نوبت دم کردن برنج با کلم های پخته شده است. البته اضافه کردن کوفته قلقلی های کوچک به مخلوط برنج و کلم را هم از یاد نبرید.

در آخر فراموش نکنید که این غذا را در کنار سبزی خوردن و ماست میل کنید. 

کلم پلوی شیراز

کلم پلوی شیرازی

blog.okcs website

شکر پلو شیرازی

این پلوی شیرین مزه از شهد شکر، برنج، زعفران و خلال بادام تهیه می شود. برای تهیه این غذا ابتدا برنج را دم می گذارند اما قبل از دم کشیدن برنج، آن را با کفگیر داخل سینی ریخته و شهد شکری که با زعفران مخلوط شده را به آن اضافه می کنند و دوباره برنج را دم می گذارند. پس از دم کشیدن کامل شکر پلو، پوست نارنگی شیرین شده و خلال بادام را روی آن می ریزند. شیرازی ها اغلب این پلو را با خورش قیمه سرو می کنند. 

شکر پلوی شیرازی

پلو اسفندی

پلو اسفندی از غذاهای مغذیِ استان فارس است که بیشتر در شهرستان آباده طبخ می شود؛ اما در میان مردم شیراز نیز محبوبیت دارد. پلو اسفندی معمولا اوایل اسفند هر سال با عدس، لوبیا، نخود، ماش، میخک پودر شده، ادویه‌ پلویی (پودر گل سرخ، پودر زیره‌ سبز، پودر دارچین، پودر زنجبیل، پودر جوز هندی و پودر هل)، پیاز، گوشت گوسفند با استخوان، برنج، جو، گندم، فلفل سیاه، کره، نمک و روغن حیوانی پخته می شود. به این ترتیب که گوشت را با زرد چوبه و نمک، فلفل می پزند و در ظرفی دیگر برنج و حبوبات و ادویه پلویی را دم می گذارند، سپس گوشت را در وسط برنج قرار داده و بعد از مدتی روغن حیوانی داغ شده را روی غذا می ریزند و می گذارند کامل دم بکشد.

اسفندی پلو

شیرازی پلو | ته چین مرغ و بادمجان

شیرازی پلو، غذای مورد علاقه اهالی شیراز است که با برنج، بادمجان، مرغ، ماست، تخم‌مرغ و زیره پخت می شود. برای تهیه این غذای پرطرفدار شیرازی، ماست، برنج، تخم مرغ و ادویه را مخلوط کرده، در کف ظرف مقداری از آن را ریخته و روی آن را با مرغ و زرشک و بادمجان می پوشانند. سپس مجددا لایه ای از مایه برنج آماده شده را روی آن پخش کرده و آن را طبخ می کنند. معمولا این غذا در کنار سالاد لذیذ شیرازی میل می شود.

تهچین شیرازی

پاچه پلوی شیرازی

یکی دیگر از پلوهای شیرازی پاچه پلو است که معمولا در زمستان ها و صبح ها خورده می شود. برای پخت این غذا باید برنج، لپه، کشمش، گوشت چر (دم سینه) و زعفران را با هم مخلوط کرده و اجازه دهیم که تمام مواد با هم بپزند. همچنین باید کمی سرکه شیره هم به مخلوط قبل اضافه کنید. هر گاه سرکه شیره در حال تمام شدن بود باز به آن اضافه کنید. این کار را باید ادامه دهید تا مواد کاملا با هم پخته شوند. این خوراک را معمولا با نان سرو می کنند.

متاسفانه عکسی از این غذا در دسترس نیست؛ اگر شما عکسی از این غذا دارید برای ما بفرستید تا با نام خودتان درکارناوال منتشر شود. عکس را از اینجا آپلود کنید.

 

لوبیا پلوی شیرازی

در بیشتر نقاط کشورمان، لوبیا پلو را با لوبیای سبز می پزند؛ اما شیرازی ها لوبیا پلویی متفاوت دارند که با لوبیا چشم بلبلی طبخ می شود. لوبیا پلوی شیرازی بسیار مغذی است و از غذاهای محبوب این شهر به حساب می آید. در کنار این پلو معمولا مرغ یا گوشت زعفرانی هم سرو می شود.

لوبیا پلوی شیرازی

هویج پلو با گوشت قلقلی

این نوع پلو، غذایی سرشار از انرژی است که از هویج و گوشت و برنج تهیه می شود و به خاطر استفاده از هویج و شکر برای سرخ کردن هویج، طعمی شیرین دارد. هویج پلوی شیرازی با کوفته ریزه (گوشت قلقلی) سرو می شود و بسیار لذیذ و خوشمزه است.

هویج پلوی شیرازی

دمپخت شیرازی

دمپخت نام یکی دیگر از پلوهای خوشمزه شیرازی است. برای طبخ این غذا ابتدا باید هویج ها را با پیازهای سرخ شده تفت دهید؛ بعد عدس، نمک و فلفل را به مواد قبلی اضافه کنید و اجازه دهید تا بپزند. در مرحله بعد باید کلم و سبزی (شامل شوید، ریحون، ترخون و جعفری) را به مخلوط قبلی بیفزایید تا بپزد. بعد از طی این زمان، برنج را به مواد اضافه کنید و اجازه دهید تا دم بکشد. دمپخت شیرازی شما آماده است!

دمپختک شیرازی

رب پلو 

این غذا با برنج، کشمش و گردو، رب انار یا گوجه و شکر درست می شود؛ به صورتی که کشمش و گردو و پیاز داغ را مخلوط کرده و در ظرفی جداگانه رب و روغن و شکر را ترکیب می کنند، وقتی برنج را دم می گذارند مخلوط رب را به آن اضافه می کنند، سپس کشمش، گردو و پیاز داغ را وسط برنج ریخته و دوباره آن را دم می گذارند. این غذا را با ماهیچه نیز سرو می کنند.

رب پلوی شیرازی

رب پلوی شیرازی

قنبر پلو

قنبر پلو از غذاهای سنتی و تشریفاتی شیرازی است که در میهمانی ها و مراسم پخته می شود. این غذا طعمی بین ترش و شیرین دارد و معمولا آن را با سالاد شیرازی میل می کنند. برای تهیه قنبر پلو از برنج، گوشت چرخ کرده، مغز گردو، کشمش پلویی، رب انار، پیاز، آرد نخودچی، نمک، فلفل، زردچوبه و روغن استفاده می شود. 

قنبر پلو شیرازی

قنبر پلو شیرازی

قنبر پلو شیرازی

آش های شیراز

در ادامه معروف ترین آش های شیراز را به شما معرفی می کنیم:

آش سبزی

یکی از خوشمزه ترین آش های شیراز، آش سبزی است که با یک بار امتحان کردنش تا مدت ها طعم آن را در خاطر خواهید داشت. آش سبزی با سبزی ترخون و تره، گوشت، برنج، لوبیا‌ سفید، عدس، نخود، روغن و دارچین طبخ و اغلب اوقات با روغن داغ، پیاز داغ، آبلیمو و نان سنگک سرو می شود. این آش را به عنوان صبحانه هم می توانید میل کنید.

آش سبزی

آش سبزی

آش ماست شیرازی

آش ماست یکی از معروفترین آش های شیراز است که در بین اهالی این منطقه نیز طرفداران بسیاری دارد. برنج، پیاز داغ، لپه، سبزی و ماست مواد اصلی این آش است؛ به این صورت که لپه و برنج را با هم پخته و سبزی شوید و ترخون را به آن می افزایند. همچنین گوشت را جداگانه با پیاز و ادویه می پزند و آن را کوبیده و با مواد دیگر مخلوط می کنند. زمانی که مواد کامل پخته شد ماست را به آن می افزایند.

آش ماست

کوفته های شیراز

کوفته سبزی شیرازی

یکی از کوفته های معروف شهر شیراز، کوفته سبزی است. این کوفته با نخود، سبزی، گوشت، برنج و کشمش تهیه می شود. کمی حوصله لازم است تا این کوفته لذیذ را تهیه کرد. شیرازی ها یک روز قبل نخود و برنج را خیسانده تا روز بعد کوفته ای خوشمزه برای خانواده خود طبخ کنند. گوشت، برنج، نخود و سبزی ها را با هم چرخ کرده، سپس پیاز داغ و کشمش را در وسط این کوفته قرار داده و داخل آب جوش می اندازند تا بپزد. 

کوفته هلو شیرازی

این غذا به خاطر ظاهر و اندازه اش، به کوفته هلو معروف است و هیچ هلویی در آن به کار نمی رود. برای تهیه این کوفته از گوشت، آرد نخودچی، هویج، تخم مرغ، کشمش، گردو، پیاز داغ و آلو بخارا استفاده می شود. گوشت و پیاز و هویج را با هم مخلوط می کنند و ورز می دهند، سپس داخل آن آلوبخارا، کشمش و گردو گذاشته و کوفته را شکل می دهند. از ماده کوفته کمی در آب جوش ریخته و کوفته ها را داخل آن انداخته تا پخته شود. برای تزیین این غذا می توان از نعناع استفاده کرد. 

کوفته هلو شیرازی

کوفته سبزی شیرازی

کوفته گشنیز شیرازی

کوفته گشنیز، یک غذای متفاوت و لذیذ شیرازی است که از موادی مانند گشنیز، تخم‌مرغ، آرد نخودچی، گوشت چرخ‌کرده، برنج، گوجه فرنگی و ... تهیه می شود. اساس این غذا گشنیز است و به همین خاطر، طعم آن با دیگر کوفته ها متفاوت است. برای تهیه این غذا، گشنیز را در چند مرحله به باقی مواد اضافه می کنند. 

آب‌ پیازک یا اشکنه‌ شیرازی

آب پبازک، همان اشکنه معروف است که امروزه از غذاهای سنتی و پرطرفدار استان فارس شمرده می شود. اشکنه یا آب پیازک، غذایی آبگوشت مانند است که با استفاده از تخم‌مرغ، پیاز، روغن، ماست، شنبلیله‌ تازه و نعناع خشک تهیه می شود.

آب پیازک شیرازی

اشکنه شیرازی

دو پیازه شیرازی

دو پیازه غذایی دلچسب است که بسیار سریع تهیه می شود. این غذا را با استفاده از سیب زمینی، پیاز داغ، گوجه فرنگی یا رب گوجه فرنگی، نمک، ادویه و روغن می پزند؛ به این ترتیب که سیب زمینی و پیاز را سرخ کرده و با رب و ادویه مخلوط می کنند. برخی از مردم در حین پخت دو پیازه، گوشت چرخ‌کرده یا قارچ هم به مواد غذا اضافه می کنند. دو پیازه، اغلب با نان و گاهی با برنج سرو و نوش جان می شود. 

دو پیازه شیرازی

دو پیازه شیرازی

یخنی نخود 

یخنی نخود نام یکی دیگر از غذاهای سنتی شیراز است که برای تهیه آن از گوشت، نخود، سیب زمینی، پیاز، نمک و زردچوبه استفاده می کنند. البته باید بدانید این غذا تقریبا همان آبگوشت و گوشت کوبیده آن است؛ اما در شیراز به نام یخنی نخود شناخته می شود. 

یخنی نخود

یخنی نخود

یخنی نخود

خورش قورمه به 

شیرازی ها با غذاهای شیرین غریب نیستند و یکی دیگر از غذاهای شیرین این دیار، خورش قورمه به است که طرفداران خود را دارد. مواد اولیه این غذای دلچسب از این قرارند: گوشت راسته چربی‌دار، پیاز، لپه، آبلیمو، شکر، زعفران، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه.

خورش قورمه به

خورش قورمه به

فرهنگ غذایی شیرازی ها

شیرازی ها اغلب در وعده صبحانه خود آش سبزی مخصوص شهرشان را می خورند و همچنین، ماست و خرما از خوراکی های اصلی شان به شمار می رود که در مسافرت ها نیز آنها را همراه می برند. اگر به دستورهای غذایی مردم شیراز توجه کنید می بینید که اغلب برنج، ماده اصلی است و به جای گوشت تکه تکه از گوشت قلقلی (کوفته ریزه) استفاده می کنند. در فصل پاییز از لیموی تازه شیرازی در کنار غذا استفاده می کنند و کمتر آبلیموهای آماده و صنعتی به کار می برند. غروب ها نیز در دورهمی های شان کاهو و ترشی (به جای سنکنجبین از آب ترشی استفاده می کنند) می خورند و سعی می کنند در زمان میهمانی ها، برای میهمانان شان سفره ای از پلوهای مخصوص و خوشمزه شیرازی تدارک ببینند و از آنها به بهترین نحو پذیرایی کنند.

حالا که کمی با فرهنگ غذایی مردم این دیار آشنا شدید و کنجکاو شدید تا در مورد شیراز بیشتر بدانید، بهتر است سری به صفحه دیدنی ها و تفریحات شیراز در کارناوال بزنید تا اطلاعات کامل و جامعی در مورد این جاذبه ها به دست بیاورید. 

سخن آخر

نگاهی به تعدادی از غذاهای سنتی شیراز داشتیم که پایه آن ها برنج است؛ همچنین تا حدودی شما را با رژیم غذایی مردم شیراز آشنا کردیم. البته این مطلب تنها بخش کوچکی از دانستنی هایی ست که می توانید در مورد سفر به شیراز در کارناوال بیابید. به عنوان مثال، شما می توانید با استفاده از صفحه راهنمای هتل های کارناوال، با انواع هتل ها در این شهر آشنا شوید و به بررسی امکانات و خدمات آنها بپردازید؛ تنها کافی ست سری به صفحه رزرو هتل های شیراز در کارناوال بزنید. البته اگر دوست دارید در سفر به شهر بهارنارنج ها، اقامتی لوکس را تجربه کنید، می توانید از صفحه هتل های پنج ستاره شیراز کمک بگیرید و با این هتل ها بیشتر آشنا شوید. همچنین در وبسایت ما این امکان را دارید تا به فهرست متنوعی از سوئیت ها دسترسی داشته باشید و با مقایسه شرایط آنها با یکدیگر، بهترین انتخاب را انجام دهید، پس معطل نکنید و سری به صفحه اجاره سوئیت در شیراز بزنید. 

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

10 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اش سبزی شیراز الان فقط ارد خالیه نه سبزی دارد ونه گوشت.مردم ارد میخورند فکرمیکنند اش میخورند

انتشار:27 شهریور 1400

آیا این دیدگاه مفید بود؟

تو سالادشو ديدى من خيلى چيزا…آش سبزى بت ميدم كف كنيا كاكو…بى بريم تو شهر پِرِت بدم…فالوده پشت ارگ ،دوپيازه آلو بهت بدم…

انتشار:30 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

رضا كهنوجى

شما تو شیراز هر غذایی رو با سالاد شیرازی های مخصوص که بخورید حسابی لذت میبرید .

انتشار:18 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.