کارناوال - راهنمای سفر

آبشار ولیلا سوادکوه

استان مازندران، جاده فیروزکوه، شهرستان سوادکوه، شهر زیرآب، روستای اتو، روستای ولیلا

5

از 5 امتیاز

میانگین نظرات 1 کاربر

گالری تصاویر

مدت پیشنهادی بازدید

12 تا 24 ساعت

ساعت دسترسی

امروز جمعه 24 ساعته

همه چیز درباره آبشار ولیلا سوادکوه

چرا بازدید کنیم؟

نقد و بررسی کارناوال

کجاست؟

نقشه و مسیر

آقام چی گفتن؟

نظرات کاربران

سوالی دارید؟

پرسش و پاسخ

نقد و بررسی کارناوال

پریوش سارانی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

15 فروردین 1400

به روز رسانی

15 فروردین 1400

معرفی /

آبشار ولیلا سوادکوه | گنجی پنهان در جنگل‌های انجیلی

در میان طبیعت پر رمز و راز مازندران این‌بار گذرمان به آبشار ولیلا افتاده است، آبشاری جاری در میان جنگل‌ که هر فصل آن زیبایی‌های چشم‌نوازی دارد و گشت‌وگذار در آن آرامش خاصی را برایتان به ارمغان می‌آورد. عکس های آبشار ولیلا این جذابیت‌ها را تا حدی به شما نشان می‌دهد. در مطلب پیش‌رو به سوالاتی مانند آبشار ولیلا کجاست؟، ضروریات این سفر چیست؟ کدام فصل برای سفر مناسب است؟ پاسخ خواهیم داد.

Photo by : Unknown

چرا آبشار ولیلا سوادکوه؟


  • یکی از آبشار های ایران است که زیبایی منحصربه‌فردی دارد.
  • مسیر دسترسی به این جاذبه طبیعی آسان است.
  • به خاطر داشتن آب‌وهوای مطلوب در بیشتر روزهای سال، گزینه مناسبی برای سفر است.
  • گذر از جنگل انجیلی برای رسیدن به آبشار، به شما فرصت تماشای این درختان هفت‌رنگ و خاص را می‌دهد.
ahmad_akhbari_azad@ 

در مسیر آبشار ولیلا 

این منطقه حدود 4 ساعت با تهران فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید از سمت جاده فیروزکوه برویم. از جاده فیروزکوه راهی میدان شهر زیرآب و از آنجا روستای ولیلا می‌شویم. روستا در میان تپه‌های کم شیب و با ارتفاع کم قرار دارد. از روستای ولیلا در امتداد یک رودخانه پس از طی مسیری در حدود 1.5 کیلومتر به آبشار خواهیم رسید. در روستا مسجد کوچکی وجود دارد، جاده خاکی روبروی مسجد همان مسیر جاده‌ای ا‌ست که ما را به یک جنگل شگفت‌انگیز می‌رساند.

داخل جنگل مسیر کمتر از یک ساعت ولی پرشیب است، پس اگر زمان کمی تا شب دارید و یا بارندگی و گل است از دیدن آبشار صرف‌نظر کنید. تمام مسیر پاکوب بوده و نشانه‌های بر روی بعضی از درخت‌ها نصب شده به جهت‌یابی ما کمک خواهد کرد. حدود چند دقیقه شیب ملایم را که برویم یک شیب تند در سمت راست است که باید مدتی کوتاه به‌سمت بالا رفته تا وارد جنگل شویم، در جنگل راه پاکوب را که با شیب بیشتر به‌سمت رودخانه می‌رود ادامه می‌دهیم. بعد از رودخانه، روی درختی جهت آبشار را با فلشی فلزی نشان گذاشته‌اند، به‌سمت فلش که چپ را نشان می‌دهد راه خود را ادامه داده و حدود 10 دقیقه بعد به بالای آبشار خواهیم رسید.

زمانی که به بالای آبشار می‌رسید برای رفتن به پایین آبشار باید از مسیر سنگی کنار آبشار بگذرید و صخره‌نوردی کوتاهی انجام دهید که خوشبختانه آنجا طناب بستن و چندان سخت نیست اما ممکن است تمام افراد نتوانند آن را انجام دهند. این مسیر خیلی لغزنده است، پس احتیاط کنید و در طول راه حتما خوراکی، آب و وسایل ضروری را به همراه داشته باشید. 

آشنایی با آبشار ولیلا سوادکوه

یکی از گزینه‌ها برای فرار از شلوغی‌های شهر، پناه بردن به دل طبیعت است، راهی که اکثر ما در تعطیلات پیش می‌گیریم. امروز راهی استان مازندران و روستای ولیلا هستیم تا از آنجا به آبشار زیبای ولیلا در دل جنگل‌های انجیلی سوادکوه برسیم. برای رسیدن به این آبشار 25 متری، مسیری شگفت‌انگیز از میان جنگل هزار رنگ انجیلی پیش روی ما قرار دارد. در این مسیر، صدای دلنشین پرندگان، جریان رودخانه و طبیعت محصورکننده شما را در خود غرق می‌کند. این آبشار از جمله جاذبه‌های طبیعی نزدیک به شهر تهران است که می‌توانید یک روزه به آن سفری داشته باشید و خود را مهمان طبیعت بکر و دلنشین آن کنید.

ahmad_akhbari_azad@ 
dr.tourleader@ 
mohammad_gerieli 2@ 

دیدنی‌های آبشار ولیلا

مسیر آبشار: در مسیر رسیدن به آبشار ولیلا از زیبایی‌های آن غافل نشوید و برای رسیدن به آن عجله نکنید، مناظر دلنشین و طبیعت بکر را لمس کنید و از آن لذت ببرید. این مسیر از روستای ولیلا با خانه‌های روستایی و مراتع سرسبز آغاز می‌شود و شما را به میان جنگل‌های پوشیده از درختان انجیلی و بوته‌های سرخس می‌کشاند. 

جنگل‌های انجیلی: انجیلی یا آسوندار (انجیلو، انجیلی، انجول، تویی، تفی، زوند) درختی است که در جنگل‌های شمالی (سواحل دریای خزر و سوادکوه) ایران می‌روید. این جنگل‌ها در فصل‌های بهار، تابستان و پاییز بسیار دیدنی و جذاب هستند. از ویژگی این درختان سربه‌فلک‌کشیده می‌توان به طیف رنگی برگ‌های آنها در فصول مختلف سال اشاره داشت. این درختان در فصل بهار با برگ‌های بنفش مایل به قرمز، منظره‌ای بدیع و متفاوت را خلق می‌کنند که به‌نوعی یادآور جنگل‌های سحرآمیز داستان‌ها است.

در تابستان نیز برگ‌های سبز درخشان آنها آرامش و نشاط را به روح و جسم شما هدیه می‌دهد. برگ‌های نارنجی و قرمز درختان در فصل پاییز نیز منظره‌ای بی‌بدیل را پدید می‌آورند. برگ و ریشه این درختان دارای خواص دارویی است و از آنجا که تنه سختی دارند به آن چوب آهن نیز می‌گویند. از مناظر جالب دیگر در این جنگل‌ها درختانی‌ است که از قسمت تنه درخت به‌هم چسبیده‌اند، یعنی یک درخت پهن و سرسخت که به نظر کاملا یک تکه می‌آید، در حقیقت از چندین درخت تشکیل شده است. این درختان سربه‌فلک‌کشیده قابلیت رشد تا 25 متر را دارند و  ارتفاع آن‌ها در این منطقه اغلب به حدود 15 متر می‌رسد که موجب می‌شود شما در محاصره درخشش رنگ و نور قرار بگیرید.

تفریحات آبشار ولیلا

جنگل پیمایی و پیاده‌روی: بدون شک عبور از جنگلی با این همه مناظر شگفت‌انگیز‌ برایتان لذت‌بخش خواهد بود. پیاده‌روی در فضایی رنگارنگ با صدای گوش‌نواز پرندگان و مسیرهای جاری آب، روزی فراموش نشدنی را برای شما خواهد ساخت.

کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی: اگر علاقمند به سنگ‌نوردی و کوه‌نوردی هستید، در سمت راست آبشار ولیلا مسیری است که می‌توانید از آن استفاده کنید. (در روزهای بارانی این مسیر لغزنده است، جوانب احتیاط را رعایت کنید و کفش مناسب به پا داشته باشید).

آب‌تنی: اگر در فصل بهار یا تابستان به این سفر می‌روید، آب‌تنی در آبشار ولیلا را فراموش نکنید و وسایل لازم را همراه خود داشته باشید.

عکاسی: ثبت خاطرات و چنین طبیعت زیبایی با مناظر افسونگر برای شما جذاب خواهد بود. می‌توانید برای ثبت هر چه بهتر این خاطرات به مقالات آموزش عکاسی در وب‌سایت کارناوال مراجعه کنید. 

پیک‌نیک: پیدا کردن جایی هموار و صاف برای برپایی چادر کمی مشکل است اما با کمی جستجو می‌توانید فضایی مناسب پیدا کرده و بساط ناهار و چای را برپا کنید و روز پر نشاطی برای خود رقم بزنید، اقامت شبانه در این محل توصیه نمی‌شود.

روستاگردی: می‌توانید در روستای ولیلا هم گشتی بزنید و به تماشای مناظر روستایی بپردازید. 

safar___nameh@ 
savadkoooh1@ 
savadkoooh1@ 

اقامت 

به دلیل این که روستای ولیلا در دامنه‌های کم‌ارتفاع واقع شده است، امکان اقامت (کمپینگ) یک یا چند روزه در این منطقه وجود دارد.

می‌توانید در نزدیکی روستای ولیلا و در روستای جمشیدآباد که در 3 کیلومتری شهر زیرآب قرار دارد نیز اقامت کنید. 

امکانات

متاسفانه در اطراف آبشار هیچ‌گونه امکانات رفاهی وجود ندارد و امکانات روستا نیز محدود است.

@mehdi_876 
mohammad_gerieli 2@ 

فصل سفر به آبشار ولیلا

بهار و تابستان: در این فصول از طراوت و تازگی طبیعت جنگل‌های انجیلی سوادکوه لذت خواهید برد. نیمه اول سال، آب و هوای خنک و دل‌چسب بر این خطه حاکم است و بهترین مکان برای فرار از گرماست.

پاییز و زمستان: پاییز با پوشش رنگارنگ درختان و زمینی پوشیده از برگ زیبایی‌های خاص خود را دارد که برای عکاسی بسیار جذاب خواهد بود، درختان انجیلی در این فصل به رنگ‌های زرد، نارنجی، قرمز و قهوه‌ای در می‌آیند. علاقه‌مندان به ماجراجویی، طبیعت زمستانی، برفی و رازآلود این منطقه را از دست ندهند. در زمستان جنگل سفیدپوش می‌شود اما بارش سنگین برف باعث مسدود شدن جاده خواهد شد، پس با تجهیزات کامل سفر کنید. از آنجا که در زمستان دسترسی به آبشار سخت است، سفر به آن در این فصل توصیه نمی‌شود.

ahmad_akhbari_azad@ 
لوازم پیشنهادی سفر نیم روزه
آب آشامیدنی
بارانی و لباس ضدآب
تلفن همراه
حوله
دارو های عمومی
داروهای شخصی
دمپایی و صندل
دوربین
زیرانداز
عینک آفتابی
فلاسک چای
نقشه یا GPS
قمقمه آب
لباس اضافه
لباس مناسب فصل
میان وعده
وسایل نظافت شخصی
چراغ قوه
کارت شناسایی
کرم ضد آفتاب
کلاه آفتابگیر
کمک های اولیه
کیسه زباله
یک وعده غذای سبک قابل حمل
کوله پشتی
کفش پیاده‌روی
کفش اضافه

مسیر و دسترسی

آدرس: استان مازندران، جاده فیروزکوه، شهرستان سوادکوه، شهر زیرآب، روستای اتو، روستای ولیلا

دسترسی: برای رسیدن به آبشار به سوی شهر زیرآب که در جاده فیروزکوه - قائمشهر قرار دارد بروید. پس از رسیدن به میدان اصلی شهر وارد راه شرقی شوید که به سمت لاجیم می‌رود. با طی کردن 18 کیلومتر در میانه راه روستای اَتو را خواهید دید که حدود شش کیلومتر با روستای ولیلا فاصله دارد. بعد از این روستا یک دوراهی وجود دارد که راه مستقیم به سمت روستای لاجیم و راه سمت چپ به سمت روستای ولیلا می‌رود. با رسیدن به مسجد روستا ولیلا ماشین خود را پارک کنید. حالا 1.5 کیلومتر پیاده‌روی در پیش دارید. مسیری وجود دارد که شما را به سمت روستای سوخته‌سرا راهنمایی می‌کند. با وارد شدن به جاده و در ابتدای مسیر، تابلوی راهنمایی راه را به شما نشان می‌دهد.

 

savadkoooh1@ 

توصیه‌های کارناوالی

  • طبیعت با همه زیبایی‌هایش لحظات خوشی را برای شما رقم می‌زند پس شما هم در برابر این همه لطف با آن مهربان باشید و با زباله‌هایتان خاطرش را نیازارید.
  • حتی‌الامکان از روشن کردن آتش در این جنگل بپرهیزید و در صورتی که مجبور به این‌کار شدید شاخه‌ درختان را نشکنید و قبل از ترک محل از خاموش شدن آتش اطمینان حاصل کنید.
  • مایحتاج خود را از شهر زیرآب تهیه کنید تا دچار دردسر نشوید.
  • جای خاصی برای کمپ زدن وجود ندارد. 
  • از زمان ورود به جنگل و در مسیر آبشار هیچ اپراتوری آنتن ندارد پس پیش از شروع سفر حداقل به یک نفر اطلاع دهید.
  • در فصول بهار و پاییز مسیر لغزنده و پُر گِل و لای است که روند سفر شما را کمی کند می‌کند و برای سالمندان ممکن است سخت باشد. 
  • می‌توانید برای رسیدن به آبشار از راهنمایان محلی هم کمک بگیرید. 
offroad.trips@ 

دیدنی های اطراف

جنگل لفور سوادکوه | 72.9 کیلومتر

هفت آبشار تیرکن | 93.7 کیلومتر

آبشار گزو سوادکوه | 61.7 کیلومتر

 

 

بیشتر بخوانید!

Mrmrphoto 

سخن آخر

از آنجا که بیشتر سفرهایمان منتهی به جاده‌های شمالی کشور است با اکثر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آن آشنا هستیم. اما در این میان جاذبه‌هایی مانند آبشار ولیلا کمتر شناخته شده‌اند. در این سفر سعی کردیم تا شما را با این جاذبه بکر بیشتر آشنا کنیم.

از تجربه‌های سفر خود به این آبشار برایمان بگویید.

کدامیک از ویژگی‌های این آبشار شما را ترغیب به سفر به آن کرد؟

نواقص و کمبودهایی که در این سفر با آن مواجه شدید چه چیزهایی بودند؟

نتیجه نقد و بررسی کارناوال

4

بررسی شده توسط پریوش سارانی

بکر و دست نخورده بودن(خوب) 4
سهولت در دسترسی(خوب) 4
نظافت و شرایط محیط زیستی(خوب) 4

نقاط قوت

  • دسترسی آسان به جاذبه ای طبیعی و زیبا
  • مسیر پیاده روی زیبا در رسیدن به آبشار
  • امکان بازدید از درختان انجیلی در جنگل های هیرکانی

نقاط ضعف

  • ندارد

نقد و بررسی کاربران

میانگین امتیاز کاربران

از مجموع 1 رای

5.0

خانواده

1

آیا بازدید از آبشار ولیلا سوادکوه را به دیگران پیشنهاد می‌کنید؟
بکر و دست نخورده بودن(عالی) 5
نظافت و شرایط محیط زیستی(عالی) 5
حال و هوای خوش(عالی) 5

آبشار ولیلا سوادکوه را دیده‌اید؟

تجربه و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

سوالی دارید؟

از کارشناسان و کاربران کارناوال بپرسید

جدیدترین نقد
نقد و بررسی موجود نیست

پرسش و پاسخ

پرسش جدید

اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات توریستی گردشگری همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 8 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست