karnaval.ir

یزدان مرشدزاده

انتشار

19 آبان 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

مطالب قبلی ما را به خاطر دارید؟ به عنوان مثال آن مطلبی که در آن ثروتمندترین کشورهای دنیا را شناختیم ؟! یا آن مطلبی که در آن بهترین کشورها برای سفر در سال ۲۰۱۷ را به شما معرفی کردیم!نظرتان چیست تا این بار نگاهی داشته باشیم به پاکیزه ترین شهرها در جهان؟

این شهرها ممکن است در هر کجای این سیاره قرار گرفته باشند و دارای ویژگی های مختص به خود باشند. از شرایط آب و هوایی گرفته تا اقلیمی و فرهنگی. این شهرها به یک باره در این لیست قرار نگرفته اند بلکه با برنامه ریزی هایی مرتب و پیشرفته طی سالیان سال به این جا رسیده اند. بیشتر شهرهای پاکیزه ی دنیا در قاره ی اروپا و آمریکا ( قسمت شمالی آن ) قرار گرفته اند ولی با گذشت زمان می توان شاهد حضور بیشتر شهرهای آسیایی مخصوصا شرق دور باشیم.

در این مطلب در کنار هم نگاهی خواهیم داشت به 25 شهر تمیز دنیا تا در نهایت و با شناخت مورد یک، تمیزترین شهر دنیا را بشناسیم.

همراه با کارناوال باشید.

پاک ترین کشورها در جهان

25) زوریخ | سوئیس

اجازه بدهید برای شروع سری بزنیم به شهری که از نظر پاکیزگی و سرسبز بودن مشهور می باشد و حفظ این شرایط از اولویت های مسئولین شهر است. در این شهر حدود 400,000 نفر زندگی می کنند. زوریخ همچنین به دلیل استفاده از تکنولوژی های سبز مانند وسایل نقلیه ی عمومی دوستدار محیط زیست، سیستم دوچرخه سواری در شهر، تحقیق و توسعه در زمینه ی انرژی های پاک و همچنین استفاده از محدود کننده سرعت در مسیرها شهرت دارد.

پاک ترین کشورها در جهان

24) ولینگتون | نیوزلند

ولینگتون پایتخت و همچنین یکی از بزرگترین شهرهای کشور نیوزلند به حساب می آید که با مدیریتی درست و به موقع تبدیل به یکی از پاکیزه ترین شهرها در جهان شده است. جالب این جاست که در ولینگتون جاذبه های طبیعی زیادی برای شهروندان و گردشگران وجود دارد که همگی کاملا تمیز و عاری از هر زباله ای هستند. یکی از مهم ترین دلایلی که این شهر در لیست ما قرار گرفته استفاده ی مردم از وسایل نقلیه ی عمومی به جای اتومبیل شخصی می باشد و این خودش کمک بزرگی به پاکیزه ماندن محیط زیست منطقه خواهد داشت.

پاک ترین کشورها در جهان

23) اِفران | مراکش

در میان برخی از شهرها در قاره ی آفریقا که از انرژی های پاک استفاده می کنند این شهر بیشتر از بقیه می درخشد. افرا در ارتفاع 1665 متری از سطح دریا و بر روی ارتفاعات کوهستان اطلس میانی قرار گرفته است. یکی از ویژگی های مهم این شهر نبود کارخانه و یا فعالیت های صنعتی در این منطقه می باشد و در نتیجه شهروندان و گردشگران از هوا و آب پاک می توانند لذت ببرند.

این شهر همچنین یک پیست اسکی دارد که در زمستان پوشیده از برف است.

پاک ترین کشورها در جهان

22) اُسلو | نروژ

این شهر که پایتخت کشور نروژ نیز به حساب می آید یکی از گرانقیمت ترین شهرها در جهان می باشد ولی کسانی که می توانند در این شهر زندگی کنند از هوایی پاک و محیط زیستی سالم لذت خواهند برد. از ویژگی های اسلو می توان به حمل و نقل راحت و آسان آن با سیستم های عمومی و همچنین دوچرخه هایی اشاره کرد که در قسمت های مختلف شهر در دسترس شهروندان هستند.

در سال 2007 مجله ی Reader’s Digest این شهر را در رتبه ی دوم پاکیزه ترین و سبزترین شهرها قرار داد.

پاک ترین کشورها در جهان

21) ال هیرو | اسپانیا

در اصل ال هیرو یک شهر نیست بلکه یکی از جزایر قناری می باشد که متعلق به اسپانیاست. در سال های اخیر این جزیره مورد توجه مردم از سراسر جهان قرار گرفته و دلیل آن را باید تولید برق برای 7000 هزار ساکن خود در مدت 24 ساعت بوسیله ی گیاهان آبی بادی دانست. جنگل های قدیمی و سواحل صخره ای از دیگر ویژگی های ال هیور محسوب می شود و به همین دلیل در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. ( قسمت بیوسفر )

پاک ترین کشورها در جهان

20) فرایبورگ | آلمان

این شهر با جمعیتی حدود 220,000 نفر به عنوان آفتابی ترین شهر کشور آلمان شناخته می شود. همچنین به دلیل برخورداری از پارک های سبز و زیبا، خیابان های تمیز و هوای پاک و تازه وارد لیست ما شده است. در این شهر برای حمل و نقل مردم از وسایل عمومی استفاده می کنند. یکی دیگر از ویژگی های این شهر نزدیک بودنش به جنگل سیاه است که گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

پاک ترین کشورها در جهان

19) تورنتو | کانادا

تورنتو ثابت کرده که با وجود جمعیتی بالغ بر 2.6 میلیون نفر میتوان شاهد شهری پاکیزه بود. تورنتو که یک کلان شهر محسوب می شود به خوبی توانسته گازهای گلخانه ای را کنترل کرده و با بهره گیری از سیستم های حمل و نقل عمومی مدرن آلودگی شهری را به کمترین میزان خود برساند. پارک ها و فضاهای سبز و همینطور وجود فرهنگ درست استفاده کردن از اتومبیل همگی در کنار هم شهری پاک و زیبا را به ارمغان آورده اند.

پاک ترین کشورها در جهان

18) آمستردام | هلند

با برخورداری بیش از 600,000 دوچرخه برای اجاره در سطح شهر تبدیل به بهشت دوچرخه سواران شده است و این یکی از بهترین روش ها برای این است که شهری پاک و بدون آلودگی زیست محیطی داشته باشید. در سال 2012 شهر آمستردام طبق گفته ی Mercer به عنوان دومین شهر مناسب برای زندگی شناخته شده است.

پاک ترین کشورها در جهان

17) بریزبن | استرالیا

اکثر شهرهای کشور استرالیا از هوایی پاک و محیط زیستی پاکیزه برخوردار هستند. ولی به نظر شما دلیل پاک بودن چنین شهری با حدود 2.3 میلیون نفر جمعیت چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت وجود پارک های بزرگ و سرسبز و باغ های گیاهی و دیگر فضاهای سبز باعث شده اند تا این شهر در این لیست قرار بگیرد.

پاک ترین کشورها در جهان

16) پورتلند | ایالات متحده ی آمریکا

به پورتلند شهر رزها ( گل ) نیز گفته می شود و  در دنیا به عنوان یکی از پاکترین و بی آلاینده ترین شهرها شناخته شده است. دلیل پاک بودن پورتلند را می توان مسیرهای مناسب برای پیاده روی، ایستگاه های کرایه دوچرخه فراوان، سیستم حمل و نقل عمومی پیشرفته و بیش از 4,000 هکتار فضا برای پارک های عمومی در سطح شهر دانست.

پاک ترین کشورها در جهان

15) استکهلم | سوئد

 استکهلم به عنوان یکی از پاک ترین پایتخت ها در جهان شناخته می شود و در سال 2010 توانست عنوان سبز ترین پایتخت قاره ی اروپا را نیز کسب کند. جالب است بدانید استکهلم اولین پایتخت سبز اروپا نیز به حساب می آید. این شهر به دلیل توجه به گرمایش زمین، حمل و نقل محلی، فضاهای سبز شهری، کیفیت هوا، آلودگی صوتی در این لیست قرار گرفته است.

14) ناتینگهام | انگلستان

در کشور انگلستان چندین شهر وجود دارد که بدون آلودگی و همینطور دارای خیابان های بسیار پاکیزه می باشند. یکی از همین شهرها ناتینگهام نام دارد که در قسمت مرکزی این کشور قرار گرفته است. مسئولین این شهر در با برنامه ریزی هایی که کرده اند به خوبی توانسته اند دیوارهای شهر ها از وجود هر گونه نقاشی خیابانی پاک کنند و در سال 2014 توانست لقب پاکیزه ترین شهر بریتانیا را از آن خود کند.

پاک ترین کشورها در جهان

13) کوبه | ژاپن

کوبه به عنوان پاک ترین در کشور ژاپن شناخته شده است. این شهر از سیستمی پیشرفته و کار آمد برای دفع زباله استفاده می کند که در جهان بی مانند است. مردم محلی نیز تمیز بودن سطح شهر و خیابان ها برایشان از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و به همین دلیل سطح شهر همیشه پاک است. در این شهر جمعیتی حدود 1.5 میلیون نفر زندگی می کنند که با در اختیار داشتن فضاهایی سبز توانسته آلودگی ها را به شدت کاهش دهد.

پاک ترین کشورها در جهان

12) لوکزامبورگ سیتی | لوکزامبورگ

به این شهر لقب قلب سبز اروپا را داده اند. این شهر با داشتن قلعه هایی تاریخی و چند جنگل سبز و انبوه در نزدیکی خود توانسته به خوبی از پس آلودگی ها بر بیاید و باذ آن ها مقابله کند. در سال گذشته این شهر توانست عنوان سومین شهر پاک در جهان را به خود اختصاص دهد.

 

پاک ترین کشورها در جهان

11) کَلگِری | کانادا

این شهر در سال های اخیر نامش همیشه در لیست پاک ترین شهرها بوده و در پشت این موفقیت نیز برنامه ریزی های دقیق و منظمی نهفته است. شهروندان این شهر با استفاده از 5 راهکار اساسی و مهم توانسته اند محیط زندگی خود را عاری از هر آلودگی نگاه دارند.

از این روش ها می توان به کیفیت سیستم فاضلاب، وجود مقدار آب کافی و سالم، حذف زباله و بازیافت، تراکم ترافیک و کنترل آلودگی هوا اشاره کرد.

پاک ترین کشورها در جهان

10) سنگاپور

این کشور تنها جزیره ای است که هم شهرستان و است و هم یک دولت. جالب است که بدانید در سنگاپور قوانین سفت و سختی درباره ی آلودگی های زیست محیطی در جریان می باشد و به همین دلیل شاهد آسمانی صاف و خیابان هایی پاک در سنگاپور هستیم. نزدیک به 10% زمین های سنگاپور را پارک ها و فضاهای سبز تشکیل داده اند و همینطور  چند سازمان خصوصی و دولتی نیز در زمینه ی کاشت درختان و افزایش فضای سبز شهری بصورت گسترده در حال فعالیت می باشند و با این کار شاهد بهبود کیفیت زندگی ساکنان سنگاپور هستیم.

پاک ترین کشورها در جهان

9) کوریتیبا | برزیل

هرچند بسیار سخت است که بتوان کشور برزیل را در کل مکانی پاک و بدون آلودگی دانست ولی می توان شهر کوریتیبا را یک استثنا دانست. یکی از مهمترین راهکارها را دولت محلی این شهر بر عهده گرفته و با مدیریت صحیح زبالات و همینطور بازیافت آن ها توانسته توانسته به خوبی در این زمینه فعالیت کند. مردم توسط این دولت محلی تشویق می شوند تا با تحویل دادن زباله ها به مراکزی مشخص از تخفیف برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برخوردار شوند.

پاک ترین کشورها در جهان

8) ژنو | سوئیس

ژنو را در جهان به عنوان یکی از مرفه ترین شهرها، امن ترین و همینطور قابل سکونت ترین شهرها در جهان می دانند ولی یک شاخصه ی مهم دیگر دارد و آن پاک بودن از هر گونه آلودگی می باشد. این شهر میزبان سازمانی جهانی به نام محیط زیست شبکه می باشد که در زمینه ی حفاظت از محیط زیست و همینطور توسعه ی پایدار فعالیت می کند. 

پاک ترین کشورها در جهان

7) وین | اُتریش

پایتخت و بزرگترین شهر کشور اُتریش و با داشتن جمعیتی حدود 1.8 میلیون نفر توانسته در لیست پاک ترین شهرهای جهان قرار بگیرد. مسئولین شهر وین سرمایه گذاری های زیادی را بر روی سیستم های دفع زباله انجام داده اند که نتیجه ی آن بسیار مطلوب ارزیابی شده است. علاوه بر این مردم شهر نیز به محیط زیست محل زندگی خود بسیار اهمیت می دهند و مسئولین را در این راستا کمک می کنند و پاک بودن شهر برایشان از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

پاک ترین کشورها در جهان

6) ریکیاویک | ایسلند

کشوری را تصور کنید که در نزدیکی قطب شمال قرار گرفته و یکی از پاک ترین کشورهای جهان نیز به حساب می آید. در نتیجه تعجب نخواهید کرد که شهر ریکیاویک در این کشور نیز جز شهرهای پاک در جهان باشد. 

تا قرن 19 میلادی هیچ توسعه ی شهری در ریکیاویک در جریان نبوده است ولی در حال حاضر این شهر یکی از تمیزترین و سبزترین شهرها در جهان می باشد که عملا هیچ آلودگی را نمی توان در آن یافت.

پاک ترین کشورها در جهان

5) هلسینکی | فنلاند

چه جالب، یک شهر دیگر در شمال اروپا در لیست ما قرار گرفته. هلسینکی را می توان بزرگترین شهر و پایتخت کشور فنلاند دانست. رمز موفقیت و پاک بودن شهر را می توان فعالیت های خود مردم را در این زمینه دانست. این شهر برای گرم کردن خانه ها از یک سیستم پیشرفته ی برقی استفاده می کند در نتیجه شاهد فعالیت های کارخانجات نخواهیم بود.

پاک ترین کشورها در جهان

4) هونولولو | هاوایی

این قسمت از جزیره ی هاوایی با داشتن جمعیتی برابر با 340,000 نفر و داشتن فاصله ای برابر با 3,800 با نزدیکترین سرزمین خشکی ( کالیفرنیا ) انتظار می رود به دلیل دور بودن از زمین های اصلی توانسته در لیست پاک ترین شهرها قرار بگیرد. شاید این دلیلی مستحکم و دست باشد ولی برنامه ریزی های دولتی و صرف هزینه های زیاد در این زمینه توانسته هونولوود در هاوایی را تبدیل به یکی از پاک ترین و سبز ترین شهرها در دنیا کند.

پاک ترین کشورها در جهان

3) کپنهاگ | دانمارک

پایتخت کشور دانمارک یعنی کپنهاگ را می توان یکی از شهرهایی دانست که برای محیط زیست و آسیب نرساندن به آن اهمیت زیادی قائل است. طبق نتیجه ای که هر سال در رابطه با شهرهای پاک در جهان ارائه می شود می توان نام این پایتخت را دید که هر سال در لیست 10 شهر برتر در زمینه ی محیط زیست می درخشد. سرمایه گذاری ها در زمینه ی تولید آب آشامیدنی و مدیریت فاضلاب ها باعث شده تا کپنهاگ در لیست ما قرار بگیرد.

پاک ترین کشورها در جهان

2) شیکاگو | ایالات متحده ی آمریکا

این شهر که از نظر وسعت در رتبه ی 3 ایالات متحده ی آمریکا قرار دارد و جمعیتی برابر با 2.7 میلیون نفر در آن زندگی می کنند توانسته به خوبی با مشکلات زیست محیطی کنار آمده و در لیست ما قرار بگیرد. در سطح شهر حدود 186,000 متر مربع فضای سبز قرار گرفته و بیشتر آن ها نیز بر روی سقف خانه ها و آپارتمان ها قرار گرفته و این به بهبود وضعیت کیفی هوا و آلودگی آن کمک می کند.

مردم نیز با استفاده از وسایل نقلیه ی عمومی به حفظ پاک بودن محیط زیست کمک می کنند.

پاک ترین کشورها در جهان

1) هامبورگ | آلمان

و اما تمیزترین شهر دنیا، هامبورگ.

دومین شهر بزرگ در آلمان با برنامه ریزی ها در زمینه های زیست محیطی توانسته به حفظ پاک بودن خود کمک زیادی کند. این شهر در برنامه ریزی هایی که انجام داده قصد دارد تا سال 2050 میزان سطح دی اکسید کربن را به مقدار 80% کاهش دهد. یکی دیگر از فعالیت هایی که قرار است صورت بگیرد استفاده از خودروهای سبز عمومی می باشد و این به معنای عاری بودن سطح خیابان ها از اتومبیل های شخصی می باشد.

پاک ترین کشورها در جهان

سخن آخر

نظر شما درباره ی این شهرها چیست؟

دیدگاه خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

مهدیه شجاعت

واقعا جالب بود مرسی

انتشار:23 آبان 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.