karnaval.ir

پرستو مقدم

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

02 شهریور 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

بشر ذاتا میل و کششی درونی نسبت به آب و آبادانی دارد. از همین روی سواحل اقیانوس ها، دریاها، رودها و رودخانه ها، یکی از شلوغ ترین مراکز گردشگری هر کشوری در طول تعطیلات هستند. دراز کشیدن زیر تابش دل انگیز آفتاب، خواندن یک کتاب و گوش سپردن به صدای امواج آب و یا صدای بازی کودکان و شنا کردن در میان آب های آزاد، همگی فعالیت های پرطرفداری می باشند که خستگی را از تن به در می برند و لذت تماشای منظره ی آب های زلال با رنگ های مختلف سبز و آبی را دو چندان می کنند. ولی ما در ساحل تنها نیستیم، انواع حیوانات دریایی خطرناک، شرایط جوی و حوادث مختلف می توانند به وقایعی دردناک  بیانجامند.

قطعا میزان خطری که ما را در هر ساحل تهدید می کند با ساحلی دیگر متفاوت است. وبسایت لیست 25 (List25) که فهرست هایی مختلف از ترین های دنیا تهیه می کند و در اختیار کاربران قرار می دهد، لیستی هم تحت عنوان " سواحلی خطرناک که احتمالا نمی خواهید از آنها دیدن کنید" به اشتراک گذاشته است که امروز باهم این فهرست را مطالعه می کنیم.

همراه کارناوال باشید تا سفری داشته باشیم به سواحل دنیا؛ این بار نه زیباترین و رویایی ترین آن ها، بلکه می خواهیم خطرناک ترینشان را بشناسیم...

علامت اخطار در ساحل

1- ساحل کیپ تریبیولیشن | استرالیا

ساحل کِیپ تریبیولِیشِن (Cape tribulation) در شمال کویینز لند استرالیا و در نزدیکی پارک ملی دِینتری قرار دارد. اینجا شما می توانید علاوه بر تفریح های معمول، از قایق سواری هم لذت ببرید. کیپ تریبیولیشن اگر چه سابقه ای طولانی در میزبانی گردشگران بین المللی دارد، اماا با این حال هیچگاه از گزند انواع و اقسام حیوانات وحشی و خطرناک در امان نبوده است.

این ساحل، خانه ی ستاره های دریایی است که نیششان دردی عمیق برجای می گذارد که به این زودی ها آرام نمی شود. همچنین کروکودیل ها و مارهای سمی که دیگر نیازی به بیان شدت خطرشان نیست، در این ساحل به وفور یافت می شوند. اما حیوانات مشکل ساز کیپ تریبیولیشن تنها دریایی نیستند. کاسوآری پرنده ای بزرگ و قوی جثه است که اگر عصبی شود می تواند به انسان آسیب جدی وارد کند. طبق یکی از داده های نشنال جئوگرافیک کاسوآری ها تا حدود 73 کیلوگرم رشد می کنند، پس به نفعتان است زیاد به آنها نزدیک نشوید! در سفر به این ساحل به تمامی تابلو های راهنما توجه کنید و آنها را جدی بگیرید.

ساحل کیپ تریبیولیشن استرالیا

Anton Kirnos

ساحل کیپ تریبیولیشن استرالیا

Pieter Pretorius

2- ساحل آفتاب | اسپانیا

ساحل آفتاب (Costa del sol)، نام مجموعه ای از سواحل جنوب اسپانیا و نزدیکی مالاگاست که میان دو ساحل لوز و تروپیکال قرار دارد. خط ساحلی ساحل آفتاب شهر مالاگا و چندین شهر کوچک دیگر را در بر می گیرد.

کُستا دِل سُل در طول سال گردشگران بسیاری را در دامان خود جای می دهد. سواحل شنی، در اقلیمی گرم و آفتابی، با هزینه ی سفر و اقامت نسبتا پایین که همین عوامل طرفداران زیادی برایشان رقم زده است. لیکن این محبوبیت سالانه جان عده ی قابل توجهی را می گیرد. بادخیز بودن این ناحیه و امواجی که با شدت به سمت ساحل می آیند (خیزآب ها) تعداد غرق شدگان در این مجموعه ساحل ها را افزایش می دهند. در برخی از ساحل های این مجموعه، نبود نجات غریق هم عاملی است که منجر به بالا رفتن تعداد غرق شدگان می شود.

اگر از مهارت شنای خود اطمینان کامل ندارید، شنا کردن در ساحل آفتاب را فراموش کنید.

سواحل آفتاب اسپانیا

Michael Przech

سواحل آفتاب اسپانیا

Dorte Fjalland

3- ساحل وِست اِند | باهاما

لب سواحل وِست اِند (West end) در جزیره ی باهاما و نزدیکی ایالت فلوریدا امکان ندارد ثانیه ای بیکار بمانید. چه صرفا برای کسب آرامش و دراز کشیدن زیر آفتاب و شنا کردن به این ساحل رفته باشید، چه برای بازی و ورزش، تمامی امکانات لازم از جمله زمین بسکتبال و تنیس، زمین بازی کودکان، تجهیزات برای طبخ غذا در طبیعت و قایق های اجاره ای برایتان فراهم شده است، اما هرگز نباید این سرگرمی ها شما را از خطر کوسه های اقیانوس اطلس غافل کنند!

کوسه های ساکن این ساحل اکثرا از یکی از انواع کوسه ی شکارچی به نام کوسه ببری هستند که وزن گونه ی بالغ آنها به بیش از یک و نیم تُن می رسد. کوسه های ببری، بعد از کوسه های بزرگ سفید، خطرناک ترین نمونه ی کوسه برای انسان هستند. بنابراین اگر به قصد شنا به این مقصد می روید حتما به شرایط و قوانین موجود توجه کامل داشته باشید تا شکار کوسه ها نشوید.

ساحل وست اند باهاماس

ساحل وست اند باهاماس

4- ساحل تاماراما | استرالیا

در 6 کیلومتری شرق سیدنی، ساحل ماسه ای تاماراما (Tamarata) واقع شده و صخره های سنگی مناظر جالبی در آن پدید آورده اند. پیشینه ی گردشگری در این ساحل به بیش از یک قرن می رسد و هم اکنون ورزش های موج سواری و شنا، حمام آفتاب و پیک نیک در تاماراما رایج هستند. ساحل اقیانوسی تاماراما در شهر کوچک تاماراما، حومه ی سیدنی و در جوار اقیانوس آرام جنوبی قرار دارد.

در کنار تمام این زیبایی ها و تفریحات، تاماراما یکی از خطرناک ترین سواحل محافظت شده به شمار می رود، البته کلمه ی محافظت شده الزاما به معنی حضور غریق نجات در تمامی نقاط ساحل نیست. خیزاب ها و امواج متلاطم این ساحل با قدرت بسیار شما را به سمت خود می کشند و به زیر آب می برند. حتی اگر شناگر ماهری هستید، بهتر است امواج خطرناک تاماراما را جدی بگیرید و نکات ایمنی را رعایت کنید.

ساحل تاماراما استرالیا

Geoff Clark

ساحل تاماراما استرالیا

5- ساحل اسکلت | نامیبیا

ساحل شمالی اقیانوس اطلس، در کشور آفریقایی نامیبیا قرار دارد و به نام اسکلت (Skeleton) شناخته می شود! ساحل اسکلت نامش را از کتابی مشهور به همین نام که در سال 1944 در وصف ساحل و صحرای نامیب منتشر شد، می گیرد. بومی ها بر این منطقه نامی عجیب گماشته اند، "سرزمینی که خدا آن را در عصبانیت آفرید".

علی رغم تصاویر فوق العاده ی موجود از ساحل، شرایطِ طبیعی و محیطی این ناحیه بسیار سخت و نامناسب می باشد. بارش باران بسیار کم است، باد های سنگین از ساحل به سمت اقیانوس می وزند و مه غلیظی گهگاه ساحل را در بر می گیرد.

هرقدر ظاهر این ساحل یکی از شاهکار های زیبای خلقت است، محیطش برای حضور انسان چندان دوستانه نیست. اگر از جمله انسان های ماجراجو هستید و وسوسه شده اید سری به این ساحل بزنید،  بدانید که در اسکلت ممکن است بهای سنگینی بابت این کنجکاوی بپردازید. 

ساحل اسکلت نامیبیا

Michael Schmidt

ساحل اسکلت نامیبیا

Catalin mitrache

6- ساحل جزیره ی لامو | کنیا

ترکیب امواج فیروزه ای رنگ و ماسه های نرم و داغ، ساحل جزیره ی لامو (Lamu Island) را به سمت سوی مقصدی پرطرفدار و دوست داشتنی پیش می بردند. ساحل لامو یکی از گردشگرپذیرترین سواحل اقیانوس هند، در مجمع الجزایر لاموی کنیا بود که از امنیت و شرایط محیطی مناسبی هم بر خوردار بود. تا این که حملات تروریستی گروه الشباب در سومالی، که همسایه ی کنیاست، آرامش این منطقه را بر هم زد و محبوبیتش را روز به روز کمتر کرد تا اینکه امروزه این ساحل به عنوان یکی از سواحل پر خطر شناخته می شود.

البته تنها حملات تروریستی در یکی از شهرهای اطراف گردشگران را از لامو دور نکرد. گروهک های تروریستی در چندین مورد اقدام به ربودن توریست های این منطقه کردند و این امر سبب ترس و وحشت گردشگران خارجی گردید.

ساحل جزیره لامو

Radoslav Radev

ساحل جزیره لامو

Tomasz Tulik

7- ساحل کپاکابانا | برزیل

کُپاکابانا (Copacabana) یکی از سواحل متعدد کشور برزیل است و با این که در فهرست سواحل ناامن قرار می گیرد اصلا خلوت و عاری از گردشگر نیست! ساحل کپاکابانا به موازات خیابان آتلانتیکو در شهر ریو دژانیرو قرار گرفته است. امکانات آبگرم کپاکابانا یکی از معروف ترین های جهان می باشد، که گویی خطرات موجود هیچ خدشه ای به شهرتش وارد نکرده اند.

خطرات ناشی از حیات وحش و همچنین خطرات انسانی می توانند امنیت شما را در این ساحل مختل کنند. از این ناحیه چندین مورد حمله ی کوسه به مسافران گزارش شده است، اما کوسه ها خطر اصلی نیستند. دزدی مشکل دیگریست که در کپاکابانا با آن مواجه می شوید و هرچند خطر جانی برایتان ندارد، اما ممکن وسایل گران قیمت و با ارزشتان را از دست بدهید.

پس اگر به برزیل سفر کردید، در این ساحل مشهور شهر ریو، بیش از هرچیزی مراقب اشیا ارزشمندتان باشد.

ساحل کپاکابانا برزیل

Marcelo valente

ساحل کپاکابانا برزیل

Valentin Valkov

8- ساحل اوتاکلایو | نروژ

آب و هوای مطلوب، رنگ سبز چمن ها و گیاهان روییده در لبه های ساحل و منظره ی عالی دریا زمینه ساز یک مکان عاشقانه در شمال نروژ، جزیره ی جزیره لوفوتن هستند. ساحل اوتاکلایو (Uttakleiv) محبوب ترین ساحل جزیره ی جزیره لوفوتن می باشد؛ هیچکدام از سواحل جزیره لوفوتن  مانند اوتاکلایو مورد توجه عکاسان قرار نگرفته اند.

با وجود این همه محبوبیت و زیبایی، اقلیم اوتاکلایو بسیار سرد است و زمستان های خیلی طولانی و تابستان های کوتاهی دارد. همین سرمای هوا سبب شده است تا توانایی های گردشگری این ساحل محدود بمانند. سرمای بیش از حد آب شنا کردن را برای شناگران حرفه ای هم دشوار ساخته است.

دیدن این ساحل زیبا بسیار لذت بخش است اما سرمای هوا می تواند برایتان دردسرساز شود.

ساحل اوتاکلایو نروژ

Donagh

ساحل اوتاکلایو نروژ

Mikael Kvist

9- ساحل مانائوس | برزیل

مانائوس (Manaus) از سواحل منطقه ی آمازون است و آمازون هم از دیرباز مقر انواع حیوانات وحشی بوده است، پس باید انتظار داشت که در ساحل و آب های دریای سیاه هم آبزیان خطرناک به کمین انسان ها نشسته باشند! حیوانات دریایی مرگباری مانند پیراناها، آناکونداها و مارماهی برقی در دریای سیاه بسیارند. پیراناها ماهی هایی کوچک و گوشت خوارند که به صورت گروهی به طعمه حمله و شروع به خوردنش می کنند. آناکونداها مار هایی آبزی و فوق العاده سمی اند. مارماهی های برقی هم که عجیب ترین انواع ماهی ها هستند که با شوک های الکتریکی 860 ولتی از خود دفاع می کنند. این مارماهی، مهلک ترین شکارچی در گروه مارماهی های الکتریکی آمریکای جنوبی است.

در سواحل مانائوس فستیوال های جالبی در آخر هر سال و آغاز سال جدید برپا می شوند، چنانچه برای شنا یا پیوستن به این جشن ها به سواحل مانائوس رفتید، باید آمادگی رویارویی با این حیوانات را داشته باشید.

ساحل مانائوس برزیل

Daniel Figueiredo

ساحل مانائوس برزیل

Sonya Gencheva

10- سواحل بروم | استرالیا

شهر کوچک بروم در غرب استرالیا میان گردشگران این کشور بسیار پرطرفدار است و به دلیل قرار گرفتن در مجاورت اقیانوس هند، سواحل متنوع و متعددی دارد. در ساحل کیبل (Cable) از مجموعه سواحل بروم امکان شتر سواری برای مسافرین فراهم شده است. ولی هیچگاه هنگام شنا در آب های این منطقه احتیاط را فراموش نکنید، زیرا در پنج سال اخیر نزدیک به 160 مورد گزیدگی عروس دریایی گزارش شده است. 

عروس دریایی های بروم از نوع جعبه ای هستند، که خطرناک ترین عروس دریایی شناخته شده است. از ماه نوامبر تا ماه مارچ (اواسط آبان تا اواسط فروردین) احتمال حضور عروس های دریایی افزایش پیدا می کند. پس در این بازه ی زمانی باید بیشتر مراقب خودتان باشید.

ساحل بروم استرالیا

Francesco Riccardo

ساحل بروم استرالیا

Francesco Riccardo

سخن آخر

خطر امری جدا نشدنی از زندگی ما انسان هاست. هر قدمی که بر می داریم و هر حرکتمان می تواند حادثه ای در پی داشته باشد، اما انسان هوشمند همواره به این خطرات غلبه کرده و برای هرکدام راه حلی مهیا کرده است.

شما تا به حال در کدام سواحل با خطر مواجه شده اید؟

به نظر شما برای پیشگیری از این خطرات چه می توان کرد؟

اگر تجربه ای از خطرات ساحلی دارید آن را با ما و دوستانتان در کارناوال به اشتراک بگذارید.

 

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.