karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

03 آذر 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

عکاسی در سفر امروز کارناوال به تماشای تصاویری از روسیه در دهه 1990 اختصاص دارد. در این عکاسی می خواهیم شما را به تماشای عکس های قدیمی روسیه دعوت کنیم تا ببینیم که این کشور در دهه آخر حکومت جماهیر شوروی به چه شکلی درآمد و زندگی مردم آن چه تغییری کرد. این مجموعه از عکس های روسیه در دهه 90 می تواند تا اندازه ای ما را با زندگی مردم روسیه در این دوره آشنا کند و گوشه ای از تاریخ این کشور را نشان مان دهد. با ما همراه باشید تا با دیدن تصاویری از کشور روسیه به گذشته سفر کنیم و جلوه هایی متفاوت از این سرزمین را ببینیم.

1- بوریس یلتسین بر بالای یک تانک در مقابل ساختمان پارلمان روسیه، مسکو 19 آگوست 1991

در ماه آگوست سال 1991 گروهی از سران تندروی کمونیست و نیروهای نظامی و اطلاعاتی این کشور علیه رهبر وقت شوروی، گورباچف (Gorbachev) دست به عملیات کودتا زدند. بوریس یلتسین از اعضای دولت گورباچف، برای مبارزه با این کودتا همراه با گروهی از نیروهای نظامی به سوی پارلمان این کشور لشگرکشی کرد. چندماه بعدتر در انتهای همان سال، میخائیل گورباچف، از سمتش استعفا داد و یلتسین را به جای خود نشاند.

زمان را به سرعت جلو می بریم تا به 31 دسامبر 1999 برسیم. در این روز یلتسین تمام دنیا را متحیر ساخت و در حین اجرای یک برنامه زنده تلویزیونی استعفای خود را اعلام کرد. بین این دو واقعه شوکه کننده، شوروی دوران انتقال بزرگی را از نظر اقتصادی، اجتماعی و سیاسی پشت سر گذاشت. در این دهه شوروی در تلاش بود تا خود را با اقتصاد جهانی هماهنگ و همراه کند. روسیه در این دوران درگیر دو جنگ با چچن شد و در سال 1998 با بحرانی اقتصادی دست و پنجه نرم کرد. 

بوریس یلتسین

AP

2- در این تصویر هزاران تن از اهالی مسکو در حال رژه به سمت میدان سرخ هستند و پرچم بزرگ سه رنگ روسیه را با خود حمل می کنند. این رژه به مناسبت شکست کودتای سه روزه مقام های تندرو کمونیست در مسکو برگزار شد، 22 آگوست 1991.

عکس از رژه مسکو

Alexander Zemlianichenko | AP

3- این دو خانم دست فروش، کالاهای شان را در بازار مرکزیِ پتروپاولوفسک (Petropavlovsk) به فروش می رسانند. پتروپاولوفسک شهر مرکزی شبه جزیره کامچاتکا (Kamchatka) در خاور دور روسیه است، مارس 1993.

بازار محلی روسیه

Reuters

4- در سال 1993 یک درگیری بین یلتسین و پارلمان روسیه به وجود آمد که در نتیجه آن در نهایت پای نیروی نظامی نیز به ماجرا کشیده شد. در اکتبر همان سال، یلتسین به سربازان دستور داد تا پارلمان را تصرف کنند. در تصویر زیر، یک تانک روسی را می بینید که پست خود، مقابل ساختمان سفید مسکو را ترک می کند، 5 اکتبر 1993.

روسیه

Oleg Popov | Reuters

5- این کازاک (نوعی واحد نظامی) روسی در حال خرید نوشیدنی از یک کیوسک در روز رژه سنت پاتریک در شهر مسکوست. این رژه یکی از سنت های معمول روسی نیست و اسپانسر آن کسب و کارهای خارجی در روسیه بودند، مارس 1994.

رژه سنت پاتریک روسیه

Reuters

6- کهنه سربازان روسی در حال صحبت کردن با هم هستند و یک ملوان دریایی جنگ جهانی دوم در حال کشیدن سیگار دیده می شود. این افراد در مرکز شهر مسکو مقابل ساختمان تئاتر بولشوی (Bolshoi) در روز پیروزی دور هم جمع شده اند، 9 می 1994.

کهنه سربازان روسی

Grigory Dukor | Reuters

7- در این تصویر سربازان روسی را می بینید که در حال تمرین در نزدیکی روستای پلستسک (Plesetsk) در تاریخ ژوئن 1994 هستند. چند ماه بعد در تاریخ سپتامبر 1994 جنگ اول چچن شروع شد. 

سربازان روسی

Viktor Korotayev/Reuters

8- سرباز روسی با این پیانو در پارک گروزنی مرکزی (central Grozny park) در چچن (Chechnya) تنها مانده است. به گفته رویترز، در همان زمان ارتش روسیه با گروهی از چریک های چچنی در گروزنی در حین جنگ نخست چچن، در حال جنگ بودند، 6 فوریه 1995.

سرباز روسی

Reuters

9- این سربازان که جلیقه های نجات پوشیده اند در حال گشت زنی روی پلی در مرکز شهر مسکو هستند، مارس 1995.

سربازان روسی در مسکو

Reuters

10- در این تصویر کارگران روسی را می بینید که کنار مجسمه گئورکی ژوکوف در آوریل 1995، در حال صحبت کردن با همدیگر هستند. استالین در سال 1942 ژوکوف را به عنوان معاون فرمانده کل قوا در ارتش در جریان جنگ جهانی دوم منصوب کرد. 

روسیه

Reuters

11- سوپر مدل بریتانیایی، نائومی کمپبل (Naomi Campbell) در حال قدم زدن در میدان سرخ مسکو، 21 آوریل 1995

12- در این تصویر می توانید بیل و هیلاری کلینتون (رییس جمهور و بانوی اول وقت آمریکا) را ببینید که در حال نوشیدن کوکاکولا در کارخانه این شرکت در مسکو هستند. بر روی بنر پشت سر آنها "عبارت در روسیه کوکاکولا بنوشید" نقش بسته است، می 1995.

نائومی کمپبل

Reuters

بیل و هیلاری کلینتون در روسیه

Jim Bourg/Reuters

13- قصاب روسی در حال برش قسمتی از گوشت این گوساله وارداتی در کارخانه بسته بندی و فرآوری گوشت در مسکوست، مارس 1996.

14- این تکاور روسی در حال صحبت با کودکان چچنی ست که مشغول نوشیدن نوشابه هستند. این عکس در یک نقطه بازرسی در نزدیکی شهر گروزنی (Grozny) به ثبت رسیده است، مارس 1996.

 

کارخانه گوشت روسیه

Reuters

تکاور روسی

Yuri Tutov | Reuters

15- راهبه های ارتدوکس روسی در حال انتخاب سیب هایی هستند که به وسیله آب مقدس، آب پاشی شده اند. این عکس در مرکز شهر مسکو گرفته شده است، آگوست 1996.

راهبه های ارتدکس

Alexander Natruskin | Reuters

16- این تصویر به آرنولد شوارتزنگر تعلق دارد که در کنار این دختران روسی ژست گرفته است تا همراه با آنها عکس بیندازد. این دختران به مناسبت افتتاح "کافه سیاره هالیوود" (Planet Hollywood Cafe) لباس ملی کشورشان، روسیه را بر تن کرده اند، سپتامبر 1996.

آرنولد شواتزنگر در روسیه

Reuters

17- در عکس پایین، گروهی از زنان را می بینید که در حال جاروی یک خیابان رها شده در مرکز شهر گروزنی هستند. این عکس در تاریخ سپتامبر 1996 گرفته شده است؛ در حالی که جنگ نخست چچن، یک ماه پیش از آن در ماه آگوست به پایان رسیده بود.  

چچن

Viktor Korotayev | Reuters

18- مایکل جکسون، سلطان پاپ، در حال تماشای سینی که توسط شهردار وقت مسکو یوری لوژکوف (Yury Luzhkov) به او اهدا شده است. در این سینی تصویری از نشان شهر مسکو به چشم می خورد، سپتامبر 1996.

مایکل جکسون روسیه

Viktor Korotayev | Reuters

19- یک فروشنده خیابانی افسار شترش را در مرکز پایتخت روسیه به دست گرفته و منتظر مشتریانی ست که علاقه دارند با شتر یک دور در همان اطراف بزنند، 24 ژوئیه 1997.

فروشنده خیابانی روسیه

Alexander Natruskin | Reuters

20- کویلای نه ساله در حال بازکردن راهی برای عبور از گل و لای در جلسه تمرینی ست. بیش از چهل پسر 9 تا 17 ساله هر سال تعطیلات تابستان شان را در کمپ نظامی کودکان می گذراندند تا برای خدمت آینده شان در ارتش روسیه آماده شوند. 

کودک روسی

Alexander Natruskin | Reuters

سخن آخر 

امروز به همراه شما سفری در تاریخ داشتیم و سری به روسیه دهه 90، دهه پایانی حکومت اتحاد جماهیر شوروی زدیم. 

شما در مورد عکس هایی که با هم تماشا کردیم، چه نظری دارید؟

از دید شما چرا روسیه پس از فروپاشی تا این اندازه تغییر روش داد؟

آیا بازکردن درهای این کشور به سوی دنیا برای مردم آن فایده ای دربرداشت؟

دیدگاه ها، پیشنهادها و انتقادهای تان را با ما و دوستان کارناوالی تان به اشتراک بگذارید. منتظرتان هستیم. 

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.