karnaval.ir

رویا افشاری

انتشار

05 آذر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

در سفرهای مختلف به خصوص سفرهایی که نیاز به تعیین جهت و مسیر وجود دارد، اغلب وسیله ای به همراه دارند که به "قطب نما" معروف است. این وسیله  با عقربه های خود و نیروی مغناطیسی کره زمین در جهت یابی به مسافر کمک می کند. 

در جایی که نیاز به یافتن مسیر است، درب قطب نمارا باز می کنند، عقربه ها شروع به جرخیدن حول محور خود کرده تا نیروی مغناطیسی زمین جهت شمال را نشان داده،تعجب نکنید، شمال مغناطیسی همیشه مشخص است و عقربه های قطب نما آن را پیدا می کنند و اشتباهی در کار آن ها نیست مگر اینکه اشیای آهنی، فولادي و يا كابلي قرار داشته باشد. از این وسیله کاربردی، در سفرهای دریایی، هوایی، صنایع نظامی، مخابرات و... استفاده میشود.

قطب نما در قرن سیزدهم میلادی در چین اختراع و به ایران راه پیدا کرد و استفاده های دیگری به آن اضافه شد، مثل پیدا کردن جهت قبله.

حال که با این وسیله ی کاربردی آشنا شدیم، اگر یکی از نمونه های قدیمی آن را ببینیم حتما برایمان جذاب خواهد بود. از عصر قاجار، قطب نمایی زیبا حاصل دست هنرمندان و صنعتگران این دوره در موزه ویکتوریا و آلبرت نگهداری می‌شود که از برنج ساخته شده و روی آن به شکل هنرمندانه و زیبایی طلاکوبی و قلم زنی شده؛ عقربه های قطب نما روی یک سطح برنجی که روی آن را سطحی شیشه ای پوشانده قرار دارد. روش استفاده از این قطب نما و پیدا کردن قبله برروی آن نوشته شده است. 

قطب نمای حدودا دویست ساله قاجاری نیز یکی دیگر از اشیای قدیمی ایرانی است که برای بازدید از آن باید به موزه های خارج از کشور رفت.

دیگر گنجینه های تاریخ ایران را در گنجینه تاریخ سایت کارناوال ببینید.

دیگر آثار قاجاری:

پرتره ناصرالدین شاه

تالار آیینه | معروفترین اثر کمال الملک

تابلوی رمال اثر کمال الملک

بطری شیشه ای به شکل قو

تخت نادری

کره جواهر نشان

قلمدان با تصاویر مینیاتوری


قدمت: دوره قاجار

محل نگهداری:  موزه ویکتوریا و آلبرت

 

قطب‌نمای زرین ایرانی

#گنجینه های تاریخ ایران و جهان را با کارناوال بشناسید.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.