karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

26 خرداد 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

موزه مرکزی آستان قدس یکی از بزرگ ترین و کامل ترین موزه های ایران است که در شهر مشهد و درون حرم امام رضا (ع) قرار دارد. حتما تا به حال بارها به حرم امام رضا (ع) رفته اید، اما از وجود این این موزه ها اطلاع داشتید؟ جالب است بدانید که این موزه وسیع خود از چندین موزه و گنجینه تشکیل شده است که از آن جمله می توان به موزه تخصصی فرش، موزه قرآن و نفایس، موزه تاریخ حرم رضوی، موزه هدایای مقام معظم رهبری و موزه مردم شناسی اشاره کرد. البته تمام بخش های موزه آستان قدس به همین جا محدود نمی شود و 10 گنجینه و تالاری از آثار استاد فرشچیان نیز از دیگر قسمت های آن است.

در موزه تاریخ حرم رضوی مجموعه ای از اشیاء تاریخی به نمایش گذاشته شده که در گذشته متعلق به حرم امام رضا (ع) بوده اند. به طور مثال چندین ضریح قدیمی حرم، کتیبه های طلایی، محراب های تاریخی و زرین، درهای طلا و نقره و ... از جمله چیزهایی است که در این موزه می توانید از نزدیک ببینید. پیش تر ضریح فولادی حرم امام رضا از این موزه را به شما معرفی کردیم و این بار به سراغ یکی دیگر از گنجینه های موزه تاریخ حرم رضوی می رویم.

 سنگاب ها در واقع نوعی ظروف سنگی بسیار بزرگ بودند که از سنگ یکپارچه تراشیده می شدند. در گذشته سنگاب ها را در مکان های عمومی مانند بازار، مسجد و یا تکیه می گذاشتند و در واقع حکم آبخوری های عمومی را داشتند. در پیش رو، سنگابی به قدمت هشتصد سال را می بینید که روزگاری در صحن حرم امام رضا (ع) قرار داشت. این سنگاب به شکلی کروی و به ارتفاع 110 سانتی متر ساخته شده و بر روی آن حجاری های زیبایی به چشم می خورد. بر روی لبه سنگاب، جای 16 نیم دایره حفره ای شکل وجود دارد که در واقع مکانی برای گذاشتن ظروف آب خوری می باشد. در کف ظرف بزرگ سنگاب نیز سوراخی تعبیه کرده اند که آب اضافی و باقی مانده از آن خارج شود. 
بررسی نوشته های روی این سنگاب ما را با تاریخچه آن آشنا می کند. چندین تاریخ بر روی این آبخوری هتصد ساله دیده می شود که نشان از زمان آغاز و اتمام ساخت آن دارد. همچنین دیدن نام های سلطان محمد خوارزمشاه و وزیرش محمد بن مسعود، خبر از دوره تاریخی این سنگاب می دهد. 
همان طور که گفته شد سنگاب خوارزمشاهی در موزه تاریخ حرم رضوی نگهداری می شود و همه روزه از ساعت 8 تا 18 می توانید از آن بازدید کنید.
برای اطلاعات جامع و کامل از تاریخچه حرم امام رضا و همچنین اطلاع از امکانات این مجموعه معنوی و وسیع بخوانید:
دوره تاریخی: اسلامی، خوارزمشاهی
سال ساخت: 568 خورشیدی
ابعاد: ارتفاع: 110 سانتی متر، قطر داخلی دهانه: 5.10 سانتی متر
محل نگهداری:موزه تاریخ حرم رضوی، حرم مطهر امام رضا (ع)، مشهد
ساعات بازدید: شنبه تا پنج شنبه: از ساعت ۸ تا ۱۸، جمعه ها: از ساعت ۸ تا ۱۳

دیگر آثار باستانی و نفیس معرفی شده در کارناوال را بخوانید: گنجینه های ایران و جهان
می توانید درباره برخی از آثار تاریخی جالب ایران و جهان در زیر بخوانید:

کتیبه کانال سوئز داریوش بزرگ

اولین و قدیمی ترین باتری جهان را ایرانی ها ساختن

الماس کوه نور

تاج محبوب فرح پهلوی

کفن حضرت مسیح | گنجینه جنجالی شهر تورین

کره جواهر نشان

قطعه ای از صلیبی که حضرت عیسی از روی آن عروج کرد

قرآن آبی

نیمتاج نورالعین | الماس دریای نور روی تاج ملکه ایران

سنگاب خوارزمشاهی موزه حرم

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.