karnaval.ir

پریوش سارانی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

05 مهر 1402

به روز رسانی

05 مهر 1402

سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، شعار روز جهانی گردشگری ۲۰۲۳ میلادی (۲۷ سپتامبر و برابر با ۵ مهر ۱۴۰۲) را «گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز» (Tourism and Green Investment) اعلام کرد. با انتخاب این شعار در روز جهانی گردشگری 2023، سازمان جهانی گردشگری تاکید بر سرمایه‌گذاری بیشتر و هدفمند‌تر در سه حوزه افراد، سیاره زمین و رفاه، خواهد داشت. جشن روز جهانی گردشگری امسال در عربستان سعودی برگزار خواهد شد.

روز جهانی گردشگری 2023

روز جهانی گردشگری ۲۰۲۳ | گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز

روز جهانی گردشگری (WTD) هر ساله در تاریخ 27 سپتامبر جشن گرفته می‌شود. روز جهانی گردشگری در سال 2022 با شعار بازاندیشی در گردشگری یا تفکری دوباره برای گردشگری در اندونزی برگزار شد. هدف از این روز، ایجاد آگاهی در بین جوامع بین‌المللی در مورد اهمیت گردشگری و ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی آن است. به گفته سازمان ملل متحد، گردشگری یکی از مهمترین بخش‌های اقتصاد جهان محسوب می‌شود؛ این بخش یک نفر از هر ده نفر در جهان را استخدام کرده و امرا معاش و درآمد صدها هزار نفر را نیز فراهم می‌کند.

موضوع روز جهانی گردشگری در سال 2023 "گردشگری و سرمایه‌گذاری‌های سبز" است. در روز جهانی گردشگری 2023، سازمان گردشگری جهانی (UNWTO) نیاز به سرمایه‌گذاری‌های بیشتر و هدفمندتر برای مردم، محیط زیست و پیشرفت را مورد تأکید قرار می‌دهد. UNWTO می‌گوید که الان زمان آن است که راهکارهای نو و نوآورانه‌ای را در این حوزه ارائه دهیم.

سازمان گردشگری جهانی (UNWTO) بر اهمیت "سرمایه‌گذاری" به عنوان یکی از اولویت‌های بهبود گردشگری و توسعه آینده این صنعت تاکید دارد؛ روز جهانی گردشگری سال 2023 میلادی فرصتی مناسب برای سرمایه‌گذاری و اقدام همه‌جانبه جامعه بین‌الملل، دولت‌ها، موسسات مالی، توسعه‌دهندگان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است. از نظر کارشناسان UNWTO، دوران سرمایه‌گذاری‌های سنتی که تنها به منظور رشد اقتصادی و بهره‌وری انجام می‌شد، تمام شده و زمان تدابیر نوآورانه و جدید فرا رسیده است.

این سازمان تحقق گردشگری پایدار را در گرو سرمایه‌گذاری پایدار می‌داند که این سرمایه‌گذاری مانند یک پل ارتباطی میان کشور‌‌های عضو، مقاصد، مشاغل و سرمایه‌گذاران عمل می‌کند. سازمان جهانی گردشگری، حوزه‌های سرمایه‌گذاری را در سه گروه سرمایه‌گذاری روی افراد (بر آموزش حرفه‌ای نیروی کار گردشگری)، سرمایه‌گذاری روی کره زمین (سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های گردشگری و استارتاپ‌های با تمرکز بر پایداری) و سرمایه‌گذاری در تأمین رفاه (سرمایه‌گذاری در نوآوری و دیجیتالی‌شدن، سرمایه‌گذاری بر زنان کارآفرین) طبقه‌بندی می‌کند.

روز جهانی گردشگری 2023

میزبان روز جهانی گردشگری 2023

کشور میزبان برای روز جهانی گردشگری سال 2023 عربستان سعودی است؛ مراسم رسمی این رویداد در تاریخ 27 سپتامبر در ریاض، پایتخت عربستان سعودی برگزار خواهد شد.

دبیرکل سازمان گردشگری جهانی UNWTO، زوراب پولولیکاشویلی درباره این روز می‌گوید: "گردشگری هرگز برای اقتصاد یا جوامع ما به این اندازه مهم نبوده است. در روز جهانی گردشگری، علاوه بر پتانسیل بالای این صنعت و رشد روز افزون آن، به نیاز حیاتی به سرمایه‌گذاری‌ برای اطمینان از اینکه چنین رشدی شامل همگان و پایدار باشد، نیز تأکید خواهیم کرد. موضوع روز جهانی گردشگری 2023 با عنوان "گردشگری و سرمایه‌گذاری‌های سبز" در واقع بر اهمیت گردشگری برای توسعه پایدار و نیاز به سرمایه‌گذاری‌های بیشتر و هدفمندتر در این حوزه تأکید دارد".

ریاض عربستان سعودی

روز جهانی گردشگری 2023

مروری بر روز جهانی گردشگری

تاریخ برگزاری روز جهانی گردشگری

27 سپتامبر

سال تأسیس روز جهانی گردشگری

در سال 1979 اعلام شد و از سال 1980 به صورت رسمی جشن گرفته می‌شود.

سازمان تأسیس‌کننده روز جهانی گردشگری

سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد (UNWTO)

موضوع روز جهانی گردشگری 2023

گردشگری و سرمایه‌گذاری‌های سبز

کشور میزبان روز جهانی گردشگری 2023

عربستان سعودی، ریاض

اولین کشوری که در آن روز جهانی گردشگری برگزار شد

اسپانیا

مقر سازمان جهانی گردشگری

اسپانیا، مادرید

اهمیت روز جهانی گردشگری

روز جهانی گردشگری اهمیت بسیاری دارد؛ این روز در واقع قدرت گردشگری در ترویج رشد اقتصادی، تبادل فرهنگی و درک میان کشورهای سراسر جهان را به ما یادآوری می‌کند. این روز موجب سفر مسئولانه می‌شود که نتیجه آن کمک به جوامع محلی و حفاظت از محیط زیست خواهد بود. با جشن گرفتن روز جهانی گردشگری، ما نیاز به روش‌های گردشگری پایدار و سفر مسئولانه را تأیید می‌کنیم. این امر ما را تشویق به کاوش در دنیا و حفظ گنجینه‌های طبیعی و فرهنگی آن برای نسل‌های آینده، می‌کند.

۱۰ راه برای جشن گرفتن روز جهانی گردشگری ۲۰۲۳

  1. جاذبه‌ها و مکان‌های پنهان در شهر یا منطقه خود را کشف کنید.
  2. یک مقصد نزدیک را که تاکنون به آن سفر نکرده‌اید انتخاب کنید و برنامه‌ریزی برای سفری یک روزه به منظور کاوش درباره فرهنگ، تاریخ و زیبایی‌های طبیعی آن انجام دهید.
  3. به رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و مکان‌های اقامتی محلی سر بزنید تا اقتصاد محلی را حمایت کرده و طعم‌ محصولات اصیل را هم تجربه کنید.
  4. خاطرات و عکس‌های سفر مورد علاقه‌تان را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید تا دیگران را به سفر تشویق کرده و اهمیت گردشگری را ترویج دهید.
  5. به یادگیری درباره فرهنگ‌های مختلف، سنت‌ها و غذاها از طریق کتاب‌ها، مستندات یا کلاس‌های آموزش آشپزی بپردازید.
  6. با استفاده از تورهای مجازی به دیدار اماکن معروف و موزه‌های سراسر جهان بروید.
  7. از روز جهانی گردشگری به عنوان فرصتی برای برنامه‌ریزی تعطیلات بعدی‌تان، تعیین اهداف و تحقیق در مورد مقاصد استفاده کنید.
  8. در زمینه سفر مسئولانه و پایدار آموزش ببینید و آن را به دیگران هم آموزش دهید.
  9. رویدادهای تبادل فرهنگی را برگزار کنید یا به انجمن‌های آنلاین بپیوندید تا با افراد در زمینه‌های مختلف ارتباط برقرار کرده و در مورد شیوه زندگی آن‌ها بیاموزید.
  10. مؤسسات آموزشی را تشویق کنید تا دروس و برنامه‌های مرتبط با گردشگری و صنعت خدمات راه‌اندازی کنند تا افراد حرفه‌ای در این صنعت تربیت شوند.

روز جهانی گردشگری 2023

نقل قول‌های روز جهانی گردشگری

  •  "زندگی کوتاه است و جهان گسترده." - سایمون ریون
  • "مقصد یک فرصت نیست، بلکه رویکردی جدید برای دیدن موقعیت‌ها و حقایق اطرافمان است." - هنری میل
  • "گردشگری هنر ایجاد لحظاتی است که در یادها می‌ماند." - ناشناخته
  • "سفر، وسیله‌ای برای درک، همدردی و آینده روشن‌تر برای همه است." - ناشناخته
  • "سفر قلبتان را باز، ذهنتان را گسترده و زندگی‌تان را با داستان‌هایی برای گفتن پر می‌کند." - ناشناخته

روز جهانی گردشگری 2023

روز جهانی گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز در ایران

محمد جهانشاهی (معاون دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) گفت:

انتخاب شعار ملی سفر به فردای ایران با گردشگری و سرمایه گذاری سبز در واقع بستری به منظور جهت‌دهی به سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات جاری منطبق با شعار سازمان جهانی گردشگری با عنوان گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز به شمار می‌آید و علاوه بر اینکه رویکرد گرامیداشت روز جهانی گردشگری امسال را به نمایش خواهد گذاشت، سبب انطباق با الگوها و نگاه جهانی در همه طول سال خواهد شد.

او با بیان اینکه گردشگری به عنوان یک صنعت رو به رشد تأثیر قابل توجهی بر اقتصاد جهانی دارد، افزود: نظر به چالش‌های زیست محیطی کنونی و نیاز به حفظ منابع طبیعی، سازمان جهانی گردشگری یا UNWTO تلاش کرده است تا اصول و رویکردهای سبز و پایدار را در صنعت گردشگری ترویج دهد، بنابراین شعار سال را با موضوع گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز انتخاب کرده است.

جهانشاهی گفت: از آنجایی که سرمایه‌گذاری سبز متشکل از سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها و فعالیت‌هایی به شمار می‌آید که به توسعه پایدار، بهبود کیفیت محیط زیست و حفظ منابع طبیعی کمک می‌کند؛ از این رو سازمان جهانی گردشگری این مفهوم را با هدف ترویج سفرهای پایدار و سرمایه‌گذاری در زمینه‌های سبز و پایدار در صنعت گردشگری بیان می‌کند.

معاون دفتر توسعه گردشگری داخلی سبز تصریح کرد: سرمایه‌گذاری سبز در صنعت گردشگری شامل سرمایه‌گذاری در تأسیسات گردشگری پایدار، انتخاب انرژی تجدیدپذیر، حفظ مناطق طبیعی و فرهنگی، حمایت از جوامع محلی و ایجاد اشتغال محلی به شمار می‌آید.

او خاطرنشان کرد: سازمان جهانی گردشگری با نظر گرفتن اهمیت حفظ منابع طبیعی، تنوع زیستی، کاهش اثرات منفی بر محیط زیست و ایجاد ارتباط محلی، خانواده بزرگ گردشگری را به توسعه گردشگری پایدار و سبز تشویق می‌کند. از این رو شعار جهانی گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز و در پی آن شعار ملی سفر به فردای ایران با گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز بر اهمیت نقش‌پذیری افراد، زمین و رفاه با عنوان رشد و شکوفایی تأکید می‌کند.

روز جهانی گردشگری 2023

سخن آخر

روز جهانی گردشگری 2023 همانند سالیان گذشته در 27 سپتامبر برگزار خواهد شد؛ اما ذهن ما با سوال‌هایی مانند سهم ما از این روز تا به امروز چه بوده است؟ در مقایسه با دیگر کشورها چقدر تلاش کرده‌ایم تا در این صنعت پیشرفت کنیم؟ آیا تلاش‌های ما کافی بوده است؟ و چرا پیشرفت ما در این حوزه چندان چشمگیر نیست؟ مشغول خواهد بود.

قدم در راهی گذاشتم که در آغاز برایم مبهم بود، اما حالا جذاب است. انگیزه، امید و عشق موجب شد تا از سختی‌های این راه ترسی به خود راه ندهم، خستگی جسمم را با طراوت و شادابی روحم تسکین دهم و با قدرت بیشتر و

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.