karnaval.ir

پریوش سارانی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

05 مهر 1401

به روز رسانی

06 مهر 1401

روز جهانی گردشگری 2022 با شعار بازاندیشی در گردشگری، امسال در بالی اندونزی برگزار خواهد شد. هر ساله سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) شعارهایی که هر کدام به فراخور زمان دارای اهمیت‌اند را برای این روز انتخاب می‌کند؛ ازاین‌رو در سال 2022 سازمان جهانی گردشگری با تمرکز بر آینده توریسم و با روند رو به رشد این صنعت در جهان بازاندیشی در گردشگری یا تفکری دوباره برای گردشگری را برای روز جهانی گردشگری 2022 اندونزی برگزیده است.

روز جهانی گردشگری در سال 1401

جهانگردی چیست؟

اصولا جهانگردی پدیده‌ای است که در آن شخص یا اشخاص با هدفی غیر از مهاجرت، اقامت دائم و یا اشتغال از محلی به محل دیگر سفر می‌کنند. در تعریف سازمان ملل، جهانگرد یا گردشگر شخصی است که به کشورهایی غیر از کشور محل اقامتش و صرفا با اهدفی مانند تفريح، استراحت، گذراندن تعطيلات، امور خانوادگی، درمان و امور پزشكی، ورزش، امور مذهبی و غیره در رفت‌وآمد باشد. در این تعریف گردشگر باید حداقل 24 ساعت و حداکثر سه ماه در کشور میزبان توقف نماید.

 

روز جهانی گردشگری 2022

تاریخچه گردشگری

گردشگری از قدیم الایام رواج داشته است؛ در دوران پيش از اسلام، برخی از يونانيان و روميان به ايران می‌آمدند و برخی از آنان مانند هردوت و گزنفون سفرنامه­‌هایی در مورد ایران نوشته‌اند. پس از اسلام شخصی به‌نام بنيامين تودلای اسپانيایی از نخستین کسانی بود که از غرب به مشرق زمین سفر کرد و در این‌باره سفرنامه نوشت. 

به گذشته‌های دور که نگاهی بیندازیم، مردان نترسی را می‌بینیم که آن‌ها را سیاح می‌نامیدند. سیاح‌ها دل به بیابان‌ها و صحراها می‌زدند؛ از میان راه‌های پرخطر می‌گذشتند تا به شهر و آبادی برسند. با گذشت زمان توریست یا جهانگرد جایگزین کلمه سیاح شد؛ در گذشته واژه توریست را برای اشراف­‌زادگان فرانسوی که برای تحصيلات و یا كسب تجربه سفر می‌‌کردند به‌کار می‌بردند. چندی بعد این کلمه برای کسانی مورد استفاده قرار گرفت که به منظور سرگرمی، وقت­‌گذرانی و گردش، سفری به فرانسه داشتند؛ در نهایت برای تمام افرادی که سفر می‌رفتند، از واژه توریست استفاده شد.

بر اساس شواهد تاریخی مسافرت ابتدا برای استراحت و تفريح بوده اما بعید به نظر می‌رسد که انگيزه­ اصلی سیاحانی مانند ابن بطوطه، واسكو دو گوما، كريستف كلمب، ماركوپولو و مانند اين‌­ها صرفا تفریح و استراحت بوده باشد. این اشخاص توریست‌های حرفه­‌ای محسوب می‌شدند که با هدف كشف سرزمين­‌های جديد، تجارت، ماجراجویی، شناخت اقوام و ملت‌های ديگر و يا زيارت سفرهای طولانی را آغاز کردند.

تاریخچه صنعت گردشگری

تاریخچه صنعت گردشگری

انواع جهانگردی

در این میان با توجه به اهدافی که توریست‌ها داشتند جهانگردی به انواع مختلف تقسیم شد که از میان آن‌ها می‌توان به جهانگردی تفریحی، جهانگردی درمانی، جهانگردی فرهنگی، جهانگردی مذهبی، جهانگردی ورزشی، جهانگردی تجاری و جهانگردی سیاسی اشاره داشت. با گذشت زمان جهانگردی غذا که با نام گردشگری خوراک یا گاسترونومی نیز آن را می‌شناسند، گردشگری یا جهانگردی موسیقی و مواردی این‌چنینی نیز به این لیست اضافه شد.

روز جهانی گردشگری 2022

سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)

United Nations World Tourism Organization سازمان جهانی گردشگری که به اختصار (UNWTO) نامیده می‌شود، سازمانی است مستقر در مادرید اسپانیا که یکی از نمایندگی‌های سازمان ملل محسوب می‌شود. این سازمان وظیفه هدایت صنعت گردشگری را عهده‌دار است؛ سازمان جهانی گردشگری محلی برای گفتگوی کشورها درباره سیاست‌ها و تجارب عملی آن‌ها در حوزه گردشگری محسوب می‌شود و نقش کلیدی و مهمی در ارتقا وضعیت، تعهد و توانایی‌های موجود کشورهای در حال توسعه در حیطه گردشگری دارد.

۲۷ سپتامبر | روز جهانی گردشگری

سازمان جهانی گردشگری، از سال ۱۹۸۰، روز ۲۷ سپتامبر را به‌عنوان روز جهانی گردشگری برگزیده است که هر ساله در این روز جشن‌ها، برنامه‌ها و همایش‌های متعددی در کشورهای مختلف دنیا برگزار می‌شود.

توجه بیشتر به صنعت توریسم و گردشگری، تلاش برای توسعه و گسترش آن، بالا بردن سطح آگاهی در مورد نقش گردشگری در جامعه جهانی، سهم گردشگری در دستیابی به اهداف توسعه پایدار و نشان دادن چگونگی تاثیر گردشگری بر ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در سراسر جهان، از جمله اهداف روز جهانی گردشگری است.

سازمان جهانگردی با توجه به آنچه در هر سال مهم و ارزشمند است شعاری را برای روز گردشگری در نظر می‌گیرد که بر اساس آن می‌توان مدل‌های توسعه گردشگری را هم تعریف کرد. این شعار حدود دو ماه زودتر اعلام می‌شود تا کشورها برای رسیدن به اهداف شعار زمان کافی داشته باشند و در طی یک‌سال به آن‌ها برسند. انتخاب ۲۷ سپتامبر برای روز جهانی گردشگری به دلیل تغییر فصل و پایان سفر به نیمکره شمالی به دلیل سرد شدن هوا و آغاز سفرها به نیمکره جنوبی است.

روز جهانی گردشگری 2022

شعار سازمان جهانی گردشگری 2022

سازمان جهانی گردشگری برای سال 2022 شعار بازاندیشی در گردشگری یا تفکری دوباره در گردشگری را در نظر گرفته است. این رویداد مانند سال‌های قبل در تاریخ 27 سپتامبر 2022 برابر با 5 مهر 1401 برگزار می‌شود و کشور اندونزی میزبان آن خواهد بود. با توجه به احیای صنعت گردشگری و جایگاه آن در میان مردم و جامعه، شعار تفکری دوباره در گردشگری بر آینده تمرکز دارد و سازمان جهانی گردشگری از این فرصت برای بررسی نحوه گردشگری استفاده می‌کند.

تفکری دوباره در گردشگری به آن معناست که مردم، سیاره زمین و همه ذی‌نفعان، از دولت‌ها و کسب‌وکارها گرفته تا جوامع محلی، حول یک چشم‌انداز مشترک برای دستیابی به گردشگری پایدار، فراگیر و انعطاف‌پذیر کنار هم قرار می‌گیرند. تعداد گردشگران ورودی بین‌المللی در اوایل سال ۲۰۲۲ افزایش دوبرابری داشته که رفع محدودیت‌های سفر به همراه افزایش اعتماد گردشگران را می‌توان از عوامل مهم در احیای صنعت گردشگری در آینده دانست.

برای اولین بار، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ماه مه 2022، بر اهمیت تاریخی بخش گردشگری تاکید کرد که این حوزه در دستور کار دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی در سرتاسر جهان قرار گرفت. مقاصد گردشگری و کسب‌وکارها نیز در تلاش‌اند تا به‌طور فعال خود را با چالش‌ها و مسئولیت‌ها هماهنگ کنند که در این زمینه می‌توان به امضای اعلامیه گلاسکو در مورد اقدامات اقلیمی به رهبری UNWTO اشاره داشت.

بالی اندونزی، مقصدی پیشتاز در توسعه پایدار گردشگری، میزبان چهل‌ودومین مراسم روز جهانی گردشگری 2022 خواهد بود. در این روز مردم در مرکز بحث‌های کلیدی قرار دارند و تمام فعالان زنجیره ارزش گردشگری همچون رهبران سیاسی و رهبران بخش خصوصی، نمایندگان جوامع محلی، جوانان و سفیران مردم بومی گردهم خواهند آمد. در این رویداد به سوالاتی از قبیل صنعت گردشگری به کدام سو خواهد رفت؟ ما در این صنعت به کجا می‌خواهیم برویم؟ و چگونه باید به آنجا برسیم؟ پاسخ داده خواهد شد.

اهداف و نتایج مورد انتظار از برگزاری روز جهانی گردشگری ۲۰۲۲ 

  • تقویت پیام گردشگری به‌عنوان منبعی الهام‌بخش و نیروی متحول‌کننده و نقش سازمان جهانی گردشگری و کل صنعت در تحقق این پتانسیل
  • ایجاد بستری برای گفتگوی فراگیر به‌منظور شناسایی راهکارهایی برای تحقق پتانسیل گردشگری به‌عنوان وسیله‌ای برای بهبود و تحول
  • پرسیدن سوالات بزرگ و یافتن راه‌حل‌هایی برای هم‌سویی گردشگری با آینده
  • بسیج اراده سیاسی و همکاری برای اطمینان از مرکزیت گردشگری در سیاست‌گذاری‌ها

روز جهانی گردشگری 2022

روز جهانی گردشگری 2022

هفته گردشگری 1401 | رویش اندیشه‌های نو در گردشگری ایران

 به نقل از مصطفی فاطمی ـ مدیر گردشگری داخلی

در آستانه روز جهانی گردشگری در نشستی که به انگیزه رونمایی از پوستر هفته گردشگری چهارشنبه ۳۰ شهریورماه برگزار شد، با این یادآوری که روز جهانی گردشگری به معنی آغاز سال گردشگری است که رویکرد هر کشوری در حوزه گردشگری مشخص می‌شود، افزود: در ایران به این مناسبت یک هفته به گرامی‌داشت گردشگری اختصاص داده می‌شود که امسال از پنجم مهر تا ۱۱ مهرماه هفته گردشگری خواهد بود و حدود ۹۰ جشنواره و رویداد ملی و محلی برگزار می‌شود.

فاطمی با اعلام این‌که «رویش اندیشه‌های نو در گردشگری ایران» شعار هفته گردشگری ایران است، یادآور شد: سازمان جهانی جهانگردی این روز را به «بازاندیشی در گردشگری و دوباره فکر کردن در گردشگری» با نگاهی به جوامع محلی و ظرفیت‌های آن اختصاص داده است و شعار ایران نیز با نگاهی به انتخاب سازمان جهانی جهانگردی و شعار سال مقام معظم رهبری تعیین شده است.

مدیر گردشکری داخلی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین گفت: برنامه‌های این هفته، با توجه به تقارن با روزهای شهادت رویکردی مذهبی و موضوعی دارد که در عین حال، به توسعه زمانی و مکانی گردشگری و سفرهای ارزان‌قیمت نیز پرداخته می‌شود.

او همچنین یادآور شد: برنامه‌های هفته گردشگری بیشتر نمادین بوده که رویکرد آن شناساندن گردشگری به مردم است و قرار نیست اقدام بنیادینی در این یک هفته انجام شود.

روز جهانی گردشگری 2022

سخن آخر

ایران کشوری است که پتانسیل‌های زیادی برای پیشرفت در حوزه گردشگری دارد؛ گردشگری تفریحی، گردشگری مذهبی، گردشگری سلامت، گردشگری خوراک و ... از جمله مواردی است که مدیریت و توجه بیشتر به آن‌ها بستر مناسبی را برای ورود گردشگر به کشور فراهم می‌کند. امید است در روز جهانی گردشگری 2022 به این حوزه بیشتر توجه شده و برنامه‌ریزی‌های لازم برای ارتقا آن انجام شود.

قدم در راهی گذاشتم که در آغاز برایم مبهم بود، اما حالا جذاب است. انگیزه، امید و عشق موجب شد تا از سختی‌های این راه ترسی به خود راه ندهم، خستگی جسمم را با طراوت و شادابی روحم تسکین دهم و با قدرت بیشتر و

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اسماعیل اکبریان

امیداست مسئولین ذیربط این روز رو مغتنم شمرده و با توجه به پتانسیل های موجود در کشور عزیزمون ایران، نقش این صنعت رو از دیدگاه اقتصادی،فرهنگی،اجتماعی و...در جامعه تبیین نمایند به امید شکوفائی هرچه بیشتر این صنعت بخصوص در میهن عزیز ما ایران

انتشار:29 مهر 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.