karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

01 تیر 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

فرح دیبا، آخرین همسر محمدرضا پهلوی بود که توانست عنوان آخرین ملکه ایران را هم از آن خود کند. این زوج پهلوی ازدواج خود را در سال 1338 خورشیدی رسمی کردند و در نهایت نیز در سال 1346 مراسم تاجگذاری را اجرا کردند. مراسم تاجگذاری در باشکوه ترین و مجلل ترین حالت ممکن برگزار شد و خرج های بسیاری برای تهیه لباس فرح، ردای تاجگذاری و البته جواهرات تاجگذاری صورت گرفت. دوخت لباس ها را به بهترین خیاط های دنیا سپردند و برای زینت آلات سلطنتی نیز، ارزشمندترین جواهرات خزانه را به معروف ترین جواهر سازی های دنیا دادند. 

یکی از جالب توجه ترین بخش های پوشش فرح پهلوی، ردای باشکوه تاج گذاری بود که درست پیش از آغاز رسمی مراسم بر روی دوش او گذاشته شد. ردایی فوق العاده و دوخته شده از مخمل اعلا و سبز رنگ که به جواهراتی چون الماس، یاقوت و زمرد آراسته شده بود و البته دور تا دور ردای تاجگذاری طلا دوزی های جذابی به چشم می خورد که بر شکوه جامه سلطنتی افزوده بود. جالب آن که درازای این ردا از دنباله لباس فرح هم بیش تر بود. در پشت ردا، نماد حکومت سلطنتی پهلوی حک شده و در اطراف با یاقوت و زمرد احاطه شده بود. 

جالب است بدانید که شکوه و زیبایی این ردا به حدی بود که با ردای تاجگذاری پادشاهان بریتانیا، فرانسه و اتریش قابل قیاس نبود و به طرز بی نظیری خاص و ساده ارزیابی می شد.

دوخت ردای تاجگذاری فرح را مارک بوهوم، خیاط برند معروف کریستین دیور به عهه داشت، با این حال پس از آن که ردا به ایران رسید، تغییراتی در آن ایجاد کردند. 

امروزه ردای تاجگذاری فرح پهلوی در موزه جواهرات ملی نگهداری می شود و همه روزه از ساعت 14 تا 16:30 می توانید به بازدیدش بروید.

دوره تاریخی: پهلوی

خیاط: مارک بوهوم، از برند کریستین دیور

سال دوخت: 1346

جنس: مخمل، مزین به الماس، یاقوت، زمرد و طلادوزی ها

محل نگهداری: موزه جواهرات ملی یا خزانه جواهرات ملی ایران

زمان بازدید: 14 تا 16:30 به غیر از ایام تعطیل


دیگر آثار باستانی و نفیس معرفی شده در کارناوال را بخوانید: گنجینه های ایران و جهان

همچنین می توانید درباره برخی از جواهرات باشکوه و زیورآلات ایرانی در زیر بخوانید:

خزانه جواهرات ملی ایران

الماس دریای نور | بزرگ ترین الماس صورتی جهان

تاج پهلوی | تاج آخرین پادشاه ایران 

تاج فرح پهلوی

نیمتاج نورالعین | الماس دریای نور روی تاج ملکه ایران

گردنبند زرین هخامنشی

دستبند طلا با اردک‌های لاجوردی

الماس کوه نور

تاج محبوب فرح پهلوی

تاج کیانی | تاج فتحعلی شاه قاجار

کره جواهر نشان

گوشواره طلا اشکانی

ردای تاجگذاری فرح

ردای تاجگذاری فرح

ردای تاجگذاری فرح

ردای تاجگذاری فرح پهلوی

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

8 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

خاک توی سرشون که اموال مملکت را اینچنین به باد می دادند

چشماتو قشنگ باز کن اگ اون زمان ینفر میخورد الا چن نفر میخورن اون لااقل داخل مملکت خودش چنین هزینه هایی میکرد الان مسیولان اختلاس ۹۲ میلیون تیلیاری میکن

14 دی 1401

انتشار:28 مهر 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

موزه جواهرات ملی شاید داخل کاخ سعد آباد باشه، چون کاخ سعد آباد خیلی بزرگه وقت نمیشه یک روزه از همه جاش دیدن کرد، من خودم کلا 4تا از موزه، کاخ ملت، لباس های سلطنتی فرح و.... رفتم

پریوش سارانی

با سلام 

دوست گرامی موزه جواهرات ملی در تهران، میدان امام خمینی، خيابان فردوسی، نرسیده به چهارراه استانبول، ساختمان بانک مرکزی ایران قرار دارد. برای اطلاعات بیشتر از این موزه به صفحه موزه جواهرات ملی تهران مراجعه کنید. توجه داشته باشید این مجموعه تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

27 بهمن 1400

انتشار:25 بهمن 1400

آیا این دیدگاه مفید بود؟

چه لباس زیبایی چه تاج باشکوهی کجا باید بریم تا این لباس و تاج فرح را ببینیم شهبانو هستم از تهران لطفا به سوالم جواب بدید ممنون از سایت زیباتون

پریوش سارانی

با سلام 

دوست گرامی همانطور که در متن اشاره شده، ردای تاجگذاری فرح پهلوی در موزه جواهرات ملی نگهداری می شود. این موزه تا اطلاع ثانوی به دلیل شیوع کرونا تعطیل است.

31 مرداد 1400

انتشار:30 مرداد 1400

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.