karnaval.ir

سارا ذابح جمشیدی

انتشار

24 آذر 1394

به روز رسانی

15 شهریور 1398

شاید هر روز خبری را بشنوید یا ببینید یا با جایی یا فردی آشنا شوید که بسیار جالب و نادر باشند . این موارد ممکن است حاصل یک اتفاق طبیعی باشند یا پدیده ای حاصل از وجود انسان . همیشه پدیده های طبیعی مثل سیل و زلزله عواقبی دارند که ممکن است خوب یا بد ، هیجان انگیز و جالب و ناراحت کننده باشند . این بار چیزی  که می خواهیم آن را بشناسیم نمی توان گفت جالب است یا ناراحت کننده ، مفید است یا مضر !

درختانی در هم تنیده شده با تارهای عنکبوتانی که از یک سیل فرار می کردند .

درختانی پوشیده شده در تارهای عنکبوت، به شکلی که  انگار یک کرم ابریشم در حال پیله تنیدن به دور آنهاست و قرار است بعد از موعد مقرر بجای درختی در کنار رودخانه سند ، پروانه ای زیبا تحویل بگیریم . اما این فقط ظاهر زیبای قضیه است و در بخش ناپیدای آن چیزهای دیگری نهفته است .

برخلاف شکل ظاهری زیبا و خارق العاده این پدیده، ابریشم های پوشاننده درخت و مالکان آنها در نهایت درخت را خواهند کشت. می خواهید بدانید چگونه؟ با ما همراه باشید.

درختانی از جنس تار عنکبوت

درخت عنکبوتی karnaval.ir7
درخت عنکبوتی karnaval.ir15
شروع ماجرا

همه چیز از ماه جولای سال 2010 مصادف با تابستان سال  1389 شروع شد که سیلی بزرگ ، پاکستان را فرا گرفت . بادهای موسمی شدیدی باعث بارش باران به میزانی شدند که ممکن بود در عرض 10 سال در پاکستان ببارد ؛ اما در یک هفته بارید.

این بارش شدید بیشتر از گنجایش همیشگی رود سند بود و سند تحمل این همه آب را نداشت به همین خاطر هم مازاد آب خود را در پنج شهر اطراف خود پراکند و تمام منطقه را به زیر آب برد.

در این سیل بزرگ ۵ استان اطراف رودخانه سند از جمله سرحد، سند، پنجاب و بلوچستان به زیر آب رفتند.

در این فاجعه طبیعی بیش از ۲۰ میلیون نفر بی خانمان شدند و در حدود ۲۰۰۰ نفر کشته شدند و میلیون ها خانه تخریب شد.

شدت سیل به میزانی بود که عمق آب در مناطقی که به زیر آب رفته بودن به بیش از ۶ متر می رسید . مطابق با گزارشات ناسا این فاجعه از پدیده لانینا نشات گرفته بود.

اما این همه ی ماجرا نبود ....

درخت عنکبوتی karnaval.ir16
درختان عنکبوتی در پاکستان - karnaval.ir111
درختان عنکبوتی در پاکستان - karnaval.ir112
درختان عنکبوتی در پاکستان - karnaval.ir113
تلاش عنکبوت ها برای فرار از سیل

عنکبوت ها هم مانند هر موجود زنده دیگری به دنبال محلی امن بودند و با توجه به این که شدت سیل به میزانی بود که روی زمین چیزی باقی نگذاشته بود و خانه ها همه تخریب شده بودند ؛ چه پناهگاهی بهتر از درختان بلند ، که ریشه زمین گیرشان کرده است.

عنکبوت ها اول فقط مهمان بودند ، قرار بود تنها مدتی در بالای درختان سکونت داشته باشند و زمانی که اوضاع به حالت اولیه برگشت ، آنها هم به خانه هایی تازه بروند ، اما چون روند فروکش کردن آب زیاد طول کشید شروع کردن به ساختن خانه ای از جنس تار و اینجا را محل زندگی خود کردند.

خانه ای که به قیمت مرگ درختان تمام می شد...

درختان عنکبوتی در پاکستان - karnaval.ir1
درختان عنکبوتی در پاکستان - karnaval.ir4
درختان عنکبوتی در پاکستان - karnaval.ir5
درختان عنکبوتی در پاکستان - karnaval.ir6
عنکبوت ها به خانه های جدیدشان عادت کردند

انگار عنکبوت ها علاقه ای به ترک خانه های درختی شان نداشتند . عنکبوت ها از حشرات درختان تغذیه کردند و هنگامی که فروکش کردن آب زمان بر شد شروع کردن به تغذیه از خود درختان  و به صورت طبیعی بر اساس غریزه شروع کردند به تنیدن تارهایی بر لابه لای شاخه ها و برگ های درختان . این تارها آنقدر ضخیم و در هم تنیده اند که حتی تا کنون ، نوع عنکبوت هایی که این تارها را بافته اند نیز نا مشخص است. آنها خانه ای امن برای خود ساخته اند و این خانه ها را دوست دارند.

این تارهای توری شکل مانع رسیدن آفتاب به درختان می شوند و منجر به مرگ درختان می شود.

در فصول گرم سال شاخ و برگ این درختان باعث تلطیف شرایط دمایی می شد و درختان با تولید میزان اکسیژن بیشتر هوا را تصفیه و خنک می کردند، اما اکنون این درختان مرده اند و گرما طاقت فرساست.

موضوع نگران کننده این است که عنکبوت ها پس از کشتن یک درخت به سمت بعدی هجوم می برند و این برای محیط زیست منطقه فاجعه بار خواهد بود. حالا باید بدنبال راه حلی برای خلاص شدن از شر عنکبوت ها بود. این خود یک مشکل دیگر بود ...

درخت عنکبوتی karnaval.ir26
درخت-عنکبوتی-karnaval.ir261
نجات انسان ها به دست عنکبوت های مزاحم

عنکبوت هایی که در ابتدا فقط برای در امان ماندن از فاجعه سیل بزرگ ، به بلندترین جای ممکن پناه برده بودند، پس از مدت زمانی خانه های ابریشمی خود را ساختند و این خود کمکی شد برای عدم افزایش تعداد کشته شدگان سیل .

همیشه بعد از وقوع سیل و راکد ماندن آب اولین اتفاق ناگواری که می افتد هجوم پشه های آنوفل است که بیماری مالاریا را به همراه خود دارند و چندی بعد از وقوع سیل کشته زیادی می گیرند.

اما در پاکستان بدلیل وجود تارهای عظیم عنکبوت بروی درختان محل وقوع سیل، پشه های آنوفل راه فرار کمتری داشتند و صدمات بسیار کمتری به سیل زدگان وارد کردند.

اکنون نیر دانشمندان در برخی مناطق مردم را تشویق به نگهداری از عنکبوت در خانه ها برای در امان ماندن از شر پشه های آنوفل می کنند.

درختان عنکبوتی در پاکستان - karnaval.ir3
درختان عنکبوتی در پاکستان - karnaval.ir2
عنکبوت ها دشمن کشاورزهای سیند

حالا که سیل تمام شد و کشاورزان دوباره خانه های خود را ساخته اند ، می خواهند مجدد شروع بکار کنند  ، سازمان ها و نهاد های مربوطه به مردم و کشاورزان از همه جهت کمک کردند تا زندگی اش را از نو بسازند و شغلی تازه داشته باشند اما کسانی که بیشتر از همه کارشان سخت است ، کشاورزان اند ، چرا که  هجوم عنکبوت ها به بوته ها و گیاهان امری بسیار بازدارنده است. کشاورزان بیم دارند که این عنکبوت های حریص شالیزارهای آنها را ببلعند و حاصل زحمتشان به هدر برود.

شاید دیگر نتوانند مثل گذشته کار کنند . امروز که زمین هایشان را از چنگال سیل نجات دادند ، نتوانستند در جدال با عنکبوت ها بر سر باز پس گیری زمین ها و درختان پیروز شوند .

درخت عنکبوتی karnaval.ir24

نظیر این پدیده در کشورهای دیگر دنیا 

این پدیده ی خاص و نادر تنها محدود به کشور پاکستان نمی شود ، بلکه نظیر آن در نقاط دیگر دنیا هم دیده شده است . به طور مثال در سال 2007 در تگزاس این پدیده دیده شده اما نه به این شدت .در تگزاس درختانی که در کنار دریاچه ی در پارکی به نام تاواکانی لانه ی تعداد زیادی عنکبوت غول پیکر شدند و بعد از مدت کوتاهی به جای برگ روی درختان تارهای عنکبوت دیده می شد .طبق برسی های انجام شده در مورد این پدیده و درختان مشخص شد که عنکبوت های مقیم این درختان از انواع مختلفی هستند . البته این عنکبوت ها خیلی در این خانه ها نماندند و در اولین بهار خانه ی خود را برای همیشه ترک کردند .

درخت عنکبوتی در تگزاس-karnaval.ir0
ویدئو تصویری از درختان محصور در تار عنکبوت را با هم ببینیم

کلام آخر

حنجره ها روزه ی سکوت گرفتند     پنجره ها تار عنکبوت گرفتند
عقده ی فریاد بود و بغض گلوگیر     بهت فصیح مرا سکوت گرفتند

" قیصر امین پور"

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.