کارناوال - راهنمای سفر

روستای ازمیغان طبس

خراسان جنوبی، طبس، جاده شهید مطهری، روستای ازمیغان

3.9

از 5 امتیاز

میانگین نظرات 8 کاربر

گالری تصاویر

مدت پیشنهادی بازدید

3 تا 24 ساعت

ساعت دسترسی

امروز پنج‌شنبه 24 ساعته

هزینه ورودی

رایگان

همه چیز درباره روستای ازمیغان طبس

چرا بازدید کنیم؟

نقد و بررسی کارناوال

کجاست؟

نقشه و مسیر

آقام چی گفتن؟

نظرات کاربران

سوالی دارید؟

پرسش و پاسخ

نقد و بررسی کارناوال

پریوش سارانی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

05 مرداد 1399

به روز رسانی

05 مرداد 1399

معرفی /

روستای ازمیغان طبس | شاهکار طبیعت

هنگامی که صحبت از کویر می‌شود ناخودآگاه تپه‌های شنی و هوای گرم آن به یادمان می‌آید؛ اما روستای ازمیغان طبس این تصاویر ذهنی را به هم می‌ریزد. با نگاهی به عکس های روستای ازمیغان طبس، جلوه خاصی را در کویر می‌بینیم؛ تلاقی نخل و شالیزار که به زیبایی کنار هم قرار گرفته‌اند. در ادامه راجع به این روستا بیشتر صحبت می‌کنیم و آدرس روستای ازمیغان طبس را به شما می‌دهیم.

چرا روستای ازمیغان طبس ؟


  • تنها جایی است که می‌توانید پیوند شالیزار و نخلستان را در آن ببینید و شمال و جنوب ایران برای‌تان تداعی شود.
  • معماری پلکانی و جذابی دارد و از قدمت زیادی برخوردار است.
  • جاذبه‌های دیدنی محدود به خود روستا نمی‌شود و طبیعت اطراف آن نیز زیباست.
  • امکانات مناسبی برای گردشگران در داخل روستا وجود دارد.
Photo by : Unknown

معرفی روستای ازمیغان طبس

در گوشه‌ای دورتر از شهر طبس و در میان کویر، روستایی به نام ازمیغان قرار دارد که در ارتفاع 1000 متری از سطح دریا جا خوش کرده و به عنوان یکی از زیباترین مناطق گردشگری طبس، از آن یاد می‌شود. ازمیغان، یکی از روستاهای نمونه گردشگری است که در شمال شرق طبس و در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد. سرسبزی نخلستان‌ها و وجود شالیزارها و جریان دائمی آب، این روستا را به بهشتی در میان کویر تبدیل کرده که هر نگاهی را به سوی خود خیره می‌سازد و حال‌وهوای شمال و جنوب ایران را به صورت همزمان برای‌تان تداعی می‌کند.

خانه‌های این روستا شبیه دیگر خانه‌های کویری با خشت، گل، خاک و چوب بنا شده و تصویر خاصی را ایجاد کرده‌اند. گفته می‌شود نام این روستا در زبان محلی به مکانی برای خوشگذرانی افراد لات اشاره دارد. در ادامه بیشتر با زیبایی‌های این روستا آشنا خواهیم شد.

دیدنی ها و تفریحات ازمیغان

شالیزار و نخلستان: قرارگیری روستا در یک دره کم‌عمق و وفور آب در ابتدا تا انتهای این دره باعث شده تا ازمیغان از جغرافیای گرم و خشک ایران فاصله بگیرد و به سبب بیشتر بودن آب نسبت به زمین کشاورزی، محل خوبی برای شالیکاری باشد. در این روستا، دو بخش گرم و مرطوب و گرم و خشک قرار دارد که در یکی خرما به عمل می‌آید و دیگری مناسب کاشت برنج است. ازمیغان تنها جایی است که در آن می‌توانید شاهد کشت خرما و برنج در کنار یکدیگر باشید. درختان نخل این روستا که به صورت خودرو رشد کرده‌اند، دارای بافت ردیف و منظم نیستند و به صورت گروه‌های چهار یا پنج تایی در کنار یکدیگر قرار دارند. زمین‌های حد فاصل این درختان نخل به‌ صورت پلکانی شکل گرفته‌اند تا از شیب منطقه کاسته شود و مکانی برای شالیکاری به وجود آید.

گلزارها: گل نرگس در روستای ازمیغان کشت می‌شود و به دلیل آب و هوای این خطه، کیفیت بالایی دارد. به همین دلیل گلزارهای زیبای این روستا از دیدنی‌های مهم آن به شمار می‌روند.

IRNA 
IRNA 

طبیعت ازمیغان: از جمله جاذبه‌های طبیعی این روستا می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • تخت عروس: در دره‌ای زیبا و وسط رودخانه، تخته سنگ بزرگ و سفید رنگی قرار دارد که شکل آن شبیه صدفی باز است که به آن تخت عروس می‌گویند. این سنگ بزرگ سفید در وسط رودخانه قرار دارد و به سبب آنکه از دو طرف آن آب در حال حرکت است، به مانند یک تخت به نظر می‌رسد. پیشینیان دختران دم بخت را به داخل این رود می‌بردند تا بخت‌شان باز شود. شیرجه زدن از بالای صخره‌ها به رودخانه یکی از تفریحات گردشگران است.  
  • آبشار و تنگه قدمگاه: از روستا به سمت این آبشار حدود 30 دقیقه پیاده‌روی دارد و مسیر منتهی به آن از میان باغ‌های میوه و شالیزارها می‌گذرد. ازمیغان در دل کویر است؛ اما می‌تواند فضای مناسبی را برای آب‌بازی و شنا و تجربه شیرجه به شما بدهد. برای شنا کردن، شیرجه زدن یا حتی آب تنی ساده به هشدارها توجه کنید. شنا کردن در تنگه می‌تواند حادثه آفرین و خطرناک باشد، تنگه‌ها معمولا دارای لبه‌های سنگی هستند که در زیر آب قرار دارند و دیده نمی‌شوند. حتی المقدور از تنها شنا کردن در مناطق حادثه آفرین بپرهیزید.
  • درخت انجیر کوهی: نوعی گونه گیاهی وحشی با ارتفاع 20 متر و قدمتی 300 ساله که در روستا قرار دارد.
  • نیزار: یکی از جاذبه‌های این روستا وجود نیزارهای آن است که به علت انبوهی و ارتفاع زیاد شعاع دید را کاهش می‌دهند. هر چند که اینجا مکانی زیباست؛ اما ترجیحا با راهنما برای دیدن این نیزار بروید.
  • زیبایی‌های کویر: این روستای زیبا در منطقه‌ای کویری قرار دارد و می‌توانید در گشت‌وگذارهای‌تان به بازدید از زیبایی‌های کویر نیز بروید.
IRNA 
Azra Moezzi 
Payam Talebi Boroujeni 

زیارت مزار سید محمدبن جعفر طیار:  بر روی یک بلندی مشرف به روستای ازمیغان آرامگاهی قرار دارد که آن را منتسب به سید محمدبن جعفر طیار می‌دانند که برادرزاده امام اول شیعیان، علی بن ابی طالب (ع) است. مزار اصلی و اولیه آن به زمان ورود اسلام به ایران بازمی‌گردد؛ اما بارها تخریب شده و مورد بازسازی قرار گرفته است که یکی از آنها در سال 1357 و ویرانی آرامگاه بر اثر زلزله بود. مردم اعتقاد قلبی خاصی به این امامزاده دارند و گفته می‌شود که هرساله تا 10000 نفر برای زیارت و ادای نذر به این منطقه می‌آیند. در کنار این زیارتگاه مزار شهدای ازمیغان قرار دارد که 4 شهید هستند و از احترام خاصی در میان مردم برخوردارند. در سمت چپ جاده اصلی مسیر خاکی قرار دارد که ما را به این امامزاده می‌رساند. 

ماساژ در چشمه ماهی درمانی (دکتر فیش): تقریبا اکثریت با اصطلاح دکتر فیش آشنا هستید، نوع خاصی از پاکسازی پوست که اخیرا در اکثر نقاط دنیا مرسوم شده است. نیازی نیست هزینه گزافی بپردازید کافی است سری به این چشمه ماهی درمانی ازمیغان بزنید و مدتی پاهای خود را داخل آب قرار دهید تا ماهی‌ها در اطراف آنها جمع شوند. این نوع از ماهی‌ها با قدرت مکندگی در پاکسازی پوست تاثیر می‌گذارند.

بازدید از جاذبه‌های تاریخی روستا: در قسمت جنوبی روستا بافت تاریخی آن در کنار مزارع و کشتزارها و در دامنه کوهستان شکل گرفته است. جاذبه‌های تاریخی این روستا عبارتند از:

  • قلعه دختر: در 5 تا 6 کیلومتری بالا دست و پایین دست روستا، خانه‌هایی دستکند وجود دارند که در میان محلی‌ها به نام قلعه دختر شهرت پیدا کرده اند و امروزه از برخی از آنها به عنوان انبار یا آغل استفاده می‌شود.
  • کتیبه‌ها: دو خط نوشته، شبیه عربی نیز در روستا وجود دارد که احتمال می‌رود از دوره محمدبن‌جعفر طیار به جای مانده باشد.

گشت و گذار در روستا و عکاسی: خانه‌های روستای ازمیغان همانند سایر خانه‌های کویری از خشت، گل، خاک و چوب ساخته شده‌اند. معابر روستا سنگفرش شده است و با شیبی ملایم امتداد یافته‌اند. برای ثبت تصاویر بهتر از زیبایی‎‌های این روستا، پیشنهاد می‌کنیم مقالات صفحه آموزش عکاسی را بخوانید.

IRNA 

امکانات روستای ازمیغان

  • اقامتگاه
  • مسجد
  • سوغات سرا
  • فروشگاه

اقامت در روستای ازمیغان

برای اقامت در این روستا گزینه‌های زیر را پیش رو دارید:

  • اقامتگاه‌های بومگردی
  • کمپینگ

نکته: در اطراف رودخانه کمپ برپا نکنید.

Photo by : IRNA

فصل سفر به روستای ازمیغان

 آب و هوا در ازمیغان دو روی گرم و خشک و گرم و مرطوب دارد و با سایر مناطق کویری ایران متفاوت است. از این روستا به عنوان یکی از ییلاقات منطقه یاد می‌شود و به سبب قرار گرفتن در کوهپایه، دارای آب و هوایی معتدل نسبت به سایر نقاط استان است. به هر حال روستای ازمیغان طبس در هر فصلی دیدنی‌های خاص خود را دارد و می‌تواند پذیرای شما باشد.

بهار: طبیعت ازمیغان در بهار بسیار دیدنی می‌شود و مسافران زیادی را سوی خود می‌کشاند.

تابستان: شالیزارهای ازمیغان در تابستان به دیدنی‌ترین حالت خود درمی‌آیند و بسیار زیبا هستند.

پاییز و زمستان: آب و هوای کویر معتدل است و دمای هوا کمتر آزارتان می‌دهد پس علاوه بر بازدید از روستا، فرصت خوبی برای کویرنوردی خواهید داشت.

Mahdi Allahverdi 

راه دسترسی به روستای ازمیغان

برای رسیدن به روستای ازمیغان باید وارد جاده طبس به مشهد شوید، این روستا در 40 کیلومتری شمال شرق شهرستان طبس قرار دارد. پس از آنکه حدود ۲8 کیلومتر از مسیر را طی کردید، سمت راست جاده تابلوی روستای ازمیغان را می‌بینید. پس از ورود به این جاده فرعی کوهستانی و طی کردن 12 کیلومتر به روستا می‌رسید.

نکته مهم: با ماشین وارد مسیر گردشگری و محدوده اطراف رودخانه نشوید.

 

 

 

محصولات و سوغات روستای ازمیغان

خرما یکی از محصولات اهالی ازمیغان به شمار می‌رود و به علت نوع خاص آب و هوا در این روستا علاوه بر خرما نوعی برنج به نام چمپا نیز تولید می‌شود که به دلیل استفاده از آب نهر برای کشت کیفیت بالایی دارد. برنج چمپا، برنج خوش‌طعم و خوش‌عطر ازمیغان است که بیشتر در خود روستا مصرف می‌شود و تنها مقداری از آن را به شهر طبس می‌فرستند. محصولاتی از قبیل انار، انگور، سیب، پرتقال، نارنگی، نارنج، خرمالو، آلو، زردآلو، شلیل، هلو، گلابی، به، گردو، بادام، خیار، خربزه، هندوانه، طالبی، جو، گندم، باقالی و انواع سبزیجات نیز در این روستا تولید می‌شود.

قالی‌بافی و پرورش مرغ بومی نیز در روستا رواج دارد و علاوه بر این مشاغل در سفر به روستا با افرادی برخورد می‌کنید که محصولات محلی خود از جمله نوعی مارمالاد ترش‌مزه را به فروش می‌رسانند و از این طریق کسب درآمد می‌کنند.

Payam Talebi Boroujeni 
Payam Talebi Boroujeni 

سخن آخر

با هم به روستایی دیدنی در شرق کشور رفتیم و از دیدن شگفتی‌هایش لذت بردیم.

شما تا به حال به طبس سفر داشته‌اید؟

روستای ازمیغان را از نزدیک دیده‌اید؟ امکانات منطقه چطور بود؟

چه جاذبه‌های دیگری را در منطقه می‌شناسید؟

دیدگاه‌ها و تجربه‎‌های خود را با دوستان کارناوالی به اشتراک بگذارید...

 

نتیجه نقد و بررسی کارناوال

5

بررسی شده توسط پریوش سارانی

حال و هوای خوش(عالی) 5
سهولت در دسترسی(عالی) 5

نقاط قوت

  • قرارگیری شالیزار و نخلستان در کنار هم و تداعی حال و هوای شمال و جنوب ایران
  • طبیعتی زیبا و منحصر
  • دسترسی آسان و جاده آسفالته

نقاط ضعف

  • دریافت ورودی و عدم نظارت بر آن
  • عدم توجه مسئولان و مسافران به حفظ محیط زیست و طبیعت

نقد و بررسی کاربران

میانگین امتیاز کاربران

از مجموع 8 رای

3.9

خانواده

2

زوج

2

دوستان

1

آیا بازدید از روستای ازمیغان طبس را به دیگران پیشنهاد می‌کنید؟
حال و هوای خوش(خوب) 3.9
رفتار بومیان منطقه(عالی) 4.6
سهولت در دسترسی(خوب) 4.3
نظافت(معمولی) 2.5
شرایط اقامت منطقه(خوب) 4.1

روستای ازمیغان طبس را دیده‌اید؟

تجربه و نظر خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

سوالی دارید؟

از کارشناسان و کاربران کارناوال بپرسید

جدیدترین نقد

2.5

خاک تو سرتون به خاطر فروش چهارتا بستنی و پفک عقایدتون رو زیر پا گزاشتید که شب ۲۱ ماه رمضان امروز رفتم از تمام اهالی بدم اومد تمام مردم با پوشش خیلی بد و همه سیگاری به خصوص زنان و دختران طبسی عقده ای و مسافرای عقده ای اونجا زیاد اومدن و در حدی کثافت و زباله دور برت هست که بالا میاری

تجربه سفر undefined به روستای ازمیغان طبس

انتشار: 12 فروردین 1403

آیا این دیدگاه مفید بود؟

4.7

بسیار خوب بود

سفر با خانواده
تجربه سفر undefined به روستای ازمیغان طبس

انتشار: 26 اسفند 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟
حسین دیسفانی

4

این روستا قبلا کمتر شناخته شده بود و حالت بکری داشت و خیلی شلوغ نبود و گردشگر نما های عجیب و غریب هم پا نگذاشته بودند امسال که رفتم تاسف خوردم خیلی داغون شده بود و همه جا پر زباله بود کاش میشد قبل از سفر به مردم فرهنگ سفر کردن رو یاد داد

سفر با همسر
تجربه سفر حسین دیسفانی به روستای ازمیغان طبس

انتشار: 28 تیر 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

پرسش و پاسخ

پرسش جدید

پرسش:

سلام. جایی هست که بشه چادر زد.

انتشار: 25 اسفند 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟
محمد خاتمی
پرسش:

سلام به نظر لهجه لری خرم آباد ی دارن احتمالا از لرهایی بودن که در زمان نادرشاه افشار برای مرزبانی به منطقه آمدن

انتشار: 21 آبان 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟
یاشار عابدینی
پرسش:

ما گروه طبیعتگردی هستیم که 12 بهمن بمدت 5 روز گروهمون میبریم منطقه طبس آیا پیشنهادی برام دارین؟

انتشار: 04 بهمن 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟
اپلیکیشن کارناوال

با وب اپلیکیشن (PWA) کارناوال، کنترل سفر دست شماست.
در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه‌های گردشگری، رزرو آنلاین بلیط هواپیما، رزرو هتل، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی، رزرو آنلاین تورهای داخلی و خارجی و سایر خدمات توریستی گردشگری همه در اپلیکیشن کارناوال .

تماس با کارناوال

پشتیبانی 8 صبح تا 1 بامداد:

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیط هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های نیکسام محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.

خانهعکاسخانه

کنترل سفر دست شماست