karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

09 خرداد 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

یکی از مسائلی که به هنگام سفر بسیار مورد توجه قرار می گیرد، اقامت و استراحت به هنگام شب است. این مسئله ذهن همه ی گردشگران را به خود مشغول می کند و گزینه های متفاوتی را پیش رویشان قرار می دهد. اقامت نقش مهمی در تعیین هزینه های سفر دارد و سهم عمده ای را در این زمینه به خود اختصاص داده است.
برخی از گردشگران، هتل های لوکس و چندین ستاره را ترجیح می دهند و برخی دیگر با در نظر گرفتن هزینه ی کمتر، به انتخاب های دیگری روی می آورند. یکی از این انتخاب ها کمپینگ و یا اقامت در چادر مسافرتی است که به عقیده ی بسیاری از مسافران، هزینه اقامت را به حداقل کاهش داده و موجب ارزان تمام شدن سفر می شود. علاقه مندان این نوع اقامت، به دلیل برپایی چادرها در زیر آسمان شب، آنها را هتل هایی هزارستاره می دانند که هیچ هتلی توانایی رقابت با زیبایی های آن را ندارد.
برای تجربه ی کمپینگ احتیاج به یک چادر مسافرتی دارید که باید با دقت آن را انتخاب و خریداری نمایید. در ادامه قصد داریم نکات مهمی را که در تهیه چادر مسافرتی باید مد نظر قرار گیرند را با شما به اشتراک بگذاریم.
با کارناوال همراه باشید...

چادر مسافرتی

نکاتی که باید مدنظر قرار دهید

به هنگام تهیه ی چادر مسافرتی موارد زیر را در نظر داشته باشید:

1- ظرفیت چادر

ظرفیت چادر یکی از نکات مهم در انتخاب آن است. در ابتدا باید تعدا کسانی را که قرار است در چادر بخوابند را تخمین بزنید و بسته به نیاز خود، مورد مناسب را انتخاب نمایید.در این قسمت توجه داشته باشید که باید به گونه ای انتخاب کنید که میزان فضای خالی در چادر به حداقل برسد تا وزن آن زیاد نشود و راحت تر قابل حمل باشد. به یاد داشته باشید تنها در صورتی نیاز است که میزان فضای بیشتری را برای یک نفر در نظر بگیرید که خودتان یا همراهانتان یکی از شرایط زیر را داشته باشند:
سایز بیشتر از متوسط
هراس از فضای بسته
عادت به تکان خوردن و غلت زدن به هنگام خواب
عادت به خواب در فضای بازتر و اختلال در خواب در فضای بسته
همراه داشتن بچه یا حیوان خانگی

2- آب و هوا

با توجه به آب و هوا، چادرهای مسافرتی مختلفی تولید و عرضه می شوند که عبارتند از:

* چادرهای 3 فصل

پرطرفدارترین چادر مسافرتی، نوع سه فصل آن است. این نوع چادرها وزن کمی دارند و در فصول بهار، تابستان و پاییز قابل استفاده می باشند. این چادرها به گونه ای ساخته شده اند که بتوانند جریان هوا را از خود عبور دهند و در عین حال در برابر حشرات غیر قابل نفوذ باشند. چادرهای سه فصل در برابر رطوبت و باران تا حدی مقاومند و در آب و هوای بارانی یا برف سبک شما را از رطوبت حفظ کنند  اما انتخاب خوبی در شرایط طوفانی، بادهای شدید و برف سنگین به شمار نمی روند. این چادرها مزایای زیر را دارند:
* از شما در برابر حشرات محافظت می کنند
* حریم خصوصی نسبتا مناسبی را برای شما به وجود می آورند.
* دیواره های عمودی آن فضای بیشتری را فراهم می کنند.
*  به دلیل استفاده از میله و ستون های کمتر و پارچه سبک تر، وزن کمتری دارد.

چادر مسافرتی

* چادرهای مسافرتی 3 تا 4 فصل

گونه ای از چادرهای مسافرتی در بازار وجود دارند که با عنوان 3 تا 4 فصل و یا +3 فصل شناخته می شوند و علاوه بر سه فصل برای اواخر زمستان و اواخر پاییز که سرما و بارش برف خفیف است نیز مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع چادرهای مسافرتی برای افرادی مناسب هستند که مدام در سفرند و مقاصد آنها در ارتفاعات قرار دارد. ارتفاعاتی که آب و هوای کاملا زمستانی ندارند و شما را مجبور به استفاده از چادرهای خیلی گرم تر نمی کنند.
این چادرها ویژگی های زیر را دارند:
* دارای یک تا دو ستون می باشند و استحکام بیشتری دارند اما وزن آنها بیشتر است.
* برخی از آنها برای کاهش وزن لایه ضد آب را حذف کرده اند و برای آب و هوای سرد و خشک مناسب می باشند.
* تهویه ی آنها هوای کمتری را نسبت به چادرهای 3 فصل از خود عبور می دهد
* دیواره های آن عمودترند و فضای بیشتری دارند.
* ترکیبی از سه ویژگی تهویه مناسب، گرما و استحکام را در اختار فرد قرار می دهند.

چادر مسافرتی

* چادرهای 4 فصل

چادرهای 4 فصل که به چادرهای کوهنوردی شهرت دارند، چادرهایی هستند که برای مقابله با بدترین شرایط آب و هوایی ساخته شده اند. این چادرها دارای ستون های بیشتری نسبت به نواع دیگر چادرها می باشند و قسمت عبور و تهویه ی هوای آنها به منظور جلوگیری از نفوذ باران و برف در پایین ترین قسمت و نزدیک به زمین در نظر گرفته شده است.
سقف این چادرها به صورت گنبدی است تا آب باران و برف بر روی آن جمع نشود و فشاری را بر بدنه چادر وارد نسازد. ساختار چادر به گونه ای است که وزش بادهای شدید اثر چندانی بر روی آن ندارد و می تواند در شرایط سخت آب و هوایی نیز از شما محافظت کند.
همانطور که از نام این چادرها پیداست، در همه ی فصول سال قابل استفاده اند اما در آب و هوای گرم ممکن است تهویه ی مناسبی را برای شما فراهم نیاورد و درون آن احساس گرما و خفگی کنید. 
چادرهای چهار فصل ویژگی های زیر را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهند:
* میله ها و ستون های بیشتر آنها موجب وزن بیشتر است.
* سقف گنبدی باعث می شود که فضای کتری درون چادر وجود داشته باشد اما جلوی آسیب های آب و هوایی مثل بارش برف را می گیرد.
* تهویه کمتری دارند.
* قسمت عایق، سطح چادر را تا نزدیکی زمین می پوشاند.

چادر مسافرتی

3- ارتفاع سقف چادر

یکی از نکاتی که می تواند برای برخی گردشگران مهم باشد، ارتفاع چادرهای مسافرتی است که بر اساس اسکلت بندی آنها، متفاوت می باشد و یکی از انواع زیر را شامل می شود:
چادر کابینی که دارای دیواره های عمودی هستند و سقف تختی دارند و بیشترین ارتفاع را در اختیار شما قرار می دهند. همچنین فضای بیشتری دارند و در برخی از آنها دیواره هایی برای تقسیم بندی به قسمت های مختلف نیز وجود دارد.
چادر گنبدی که سقف های منحنی دارند و مقاومت زیادی در برابر شرایط سخت آب و هوایی از خود نشان می دهند. بیشترین ارتفاع این چادرها در مرکز آنهاست که البته به چای ارتفاع چادرهای کابینی نمی رسد و هر چه به دیواره ها نزدیک تر می شویم ارتفاع کمتر و کمتر می شود.

چادر مسافرتی

چادر مسافرتی

4- طول کف چادر

به طور کلی طول کف چادر های مسافرتی 200 تا 220 سانتی متر است اما اگر قد شما بیش از 180 سانتی متر می باشد  و یا به فضای بیشتری برای خواب احتیاج دارید، می توانید چادر های مسافرتی با طول 230 سانتی متر را انتخاب نمایید.

چادر مسافرتی

5- تعداد درهای چادر

علاوه بر اینکه در انتخاب چادر به نوع اسکلت و ارتفاع آن توجه می کنید، باید تعداد درها را نیز مدنظر قرار دهید. درهای متعدد به ویژه به هنگام مسافرت با خانواده بسیار مفید هستند. این درها به اعضای خانواده اجازه می دهند تا به هنگام نیاز به خروج از چادر در نیمه های شب راحت تر عمل کنند و بدون ایجاد مزاحمت از نزدیکترین درب خارج شوند.
نکته ی مهم درباره ی درها، نوع زیپ آنهاست. توجه داشته باشید که باید کم سر و صدا ترین و مقاوم ترین زیپ را انتخاب نمایید تا دچار مشکل نشوید.
توجه به این نکته هم ضروری است که افزایش تعداد درها و تعدا زیپ ها بر وزن چادر می افزاید و اگر وزن برای شما اهمیت دارد باید کم ترین تعداد در را انتخاب کنید.

چادر مسافرتی

6- اسکلت چادر

ساختار ستون ها و اسکلت بندی چادر عاملی مهم و تعیین کننده در نحوی نصب و استقرار آن بر روی زمین است. البته امروزه بسیاری از چادرهای به گونه ای هستند که احتیاجی به نصب بر روی زمین ندارند. آنها به راحتی باز و بسته می شود و به آسانی قابل جابه جایی می باشند.
هر چه تعداد ستون ها و نقاط مورد نیاز برای اتصال بر روی زمین بیشتر باشد، باید زمان بیشتری را برای برپا کردن آن صرف کنید. امروزه کار های مختلفی توسط سازندگان انجام می شود تا در عین حفظ استحکام چادر، نصب آن نیز آسانتر شود مانند استفاده از بست ها برای سهولت برپا کردن چادر و یا بست ها و ستون های رنگی به منظور نصب آسان.
به این نکته توجه داشته باشید که ستون ها  و میله های آلومینیومی بسیار محکم تر از انواع فایبرگلاس آن می باشد و در عین حال وزن کمتری نیز دارند.

چادر مسافرتی

7- پوشش ضد آب

برای آنکه به هنگام بارش باران و یا هوای مرطوب از رطوبت در امان باشید باید از پوشش ضد آب بر روی چادر خود استفاده نمایید. گاهی نیز برای تامین گرمای بیشتر لازم است که به سراغ این پوشش بروید. پوشش ضد آب به دو صورت در بازار وجود دارد:
پوشش سقف که تنها سقف را می پوشاند و به شما اجازه می دهد از نوری که از دیواره ها عبور می کند استفاده کنید و یا به تماشای مناظر از پنجره بپردازید.
پوشش کامل که به طور کامل چادر را در بر می گیرد و در برابر بادهای شدید و برف و باران سنگین محافظ خوبی به شمار می رود.
البته به طور کلی لازم است تا رنگ روشنی را برای این پوشش انتخاب کنید تا میزان نور عبوری از آن را به حداکثر برسانید.

چادر مسافرتی

8- جنس چادر

به هنگام تهیه چادر مسافرتی باید به این نکته توجه داشته باشید که جنس قسمت بالایی آن باید ضخیم تر از قسمت های پایینی باشد تا به هنگام بارش باران مقاومت بیشتری از خود نشان دهد.
نکته ی دیگر استفاده از نوارهای پارچه ای در درزهای چادر است که نقش مهمی را در ویژگی عایق بودن چادر ایفا می کند.
انواع پارچه های نایلونی و پلی استری در تولید چادرها استفاده می شوند که شاخصی تحت عنوان D یا Denier بر روی آنها مشخص شده است. این شاخص نشان می دهد که هر 9000 متر از نخ مورد استفاده در تولید پارچه چه میزان وزن دارد. این شاخص در انتخاب شما تاثیر بسیاری دارد اما تنها در صورتی می توانید دو چادر را با شاخص D با هم مقایسه کنید که جنس یکسانی داشته باشند.

چادر مسافرتی

9- سایه بان

به منظور فراهم آوردن فضایی سرپوشیده در بیرون از چادر سایه بان یا چترهایی تعبیه شده اند تا وسایلی را که بیرون از چادر قرار گرفته اند از نور آفتاب و بارش باران حفظ نمایند.
سایه بان ها می توانند جزیی جدانشدنی از چادرها باشند و یا به صورت جداگانه بر روی آنها قرار گیرند. این با شماست که کدامیک از انواع آن را ترجیح می دهید.

چادر مسافرتی

10- تهویه

معمولا در قسمت سقف، درها و پنجره های چادر از پارچه های مشبک و توری استفاده می شود تا علاوه بر ایجاد شرایط گردش هوا در چادر، امکا تماشای مناظر را نیز فراهم آورد. اگر قصد اقامت در آب و هوای گرم را دارید، چادرهایی را انتخاب کنید که از پارچه ی مشبک بیشتری در آنها استفاده شده است.

چادر مسافرتی

11- جیب ها و حلقه های داخلی

در وسط سقف چادر حلقه ای وجود دارد که به نام حلقه ی فانوس شناخته می شود  می توانید برای آویزان کردن وسایل روشنایی از آن استفاده کنید.
حلقه های روی دیواره به منظور نصب قفسه ها ی سبک که به صورت جداگانه به فروش می رسند، بر روی آن تعبیه شده اند تا بتوانید وسایلتان را به طور منظم نگه داری کنید.
جیب های درون چادر نیز برای مرتب کردن وسایلتان به کمک شما می آیند و برای نگهداری لوازم بهترین مکان را در اختار شما قرار می دهند.

چادر مسافرتی

12- حلقه های بیرونی

چادرهای مسافرتی با کیفیت حلقه هایی نیز در بیرون خود دارند که بتوانید به راحتی آنها را با طناب به نقطه ای ثابت وصل کنید. این کار باعث می شود که چادر شما در برابر بادهای تند ثبات بیشتری داشته باشد.

چادر مسافرتی

13- لوازم جانبی

به غیر از مواردی که به آن اشاره شد، باید به لوازم جانبی نیز توجه داشته باشید:

* زیر انداز

در کنار چادرهای مسافرتی، زیرانداز های متنوعی نیز ارائه می شوند که به هنگام برپا کردن چادر در زیر آن قرار می گیرند تا مانع از آسیب به کف چادر و یا نفوذ رطوبت زمین به درون آن شوند. این زیراندازها به صورت جداگانه به فروش می رسند.

چادر مسافرتی

* قفسه

نگهداری لوازم ریز و درشت یکی از مشکلات استفاده از چادرهای مسافرتی است. این مشکل با قفسه های سبک به راحتی قابل حل می باشند و شما می توانید یکی از آنها را به همراه چادرتان تهیه کنید و پس از آویزان کردن آن از حلقه های درونی چادر، وسایلتان را در آن جای دهید.

چادر مسافرتی

* سایر لوازم

لوازم پیشنهادی دیگری که می توانید همراه چادر تهیه کنید عبارتند از:
میخ چوبی و لنگر چادر برای استفاده در شرایط بد آب و هوایی و وزش باد
جارو و خاک انداز
پادری بیرونی و درونی
لوازم تعمیر چادر
لوازم دوخت درز
طناب های محکم
فن تهویه که با باتری کار می کند

چادر مسافرتی

چادرهای مسافرتی کوله گردان

کوله گردان نگاه متفاوت تری نسبت به چادرهای مسافرتی دارند و علاوه بر نکات گفته شده باید موارد زیر را نیز در نظر بگیرند:

1- ظرفیت چادر

چادرهای کوله گردان فضای کافی را برای 1 تا 4 نفر فراهم می کند اما تفاوت آن با چادرهای مسافرتی دیگر این است که باید فضای اضافه را در آنها فراموش کنیم چرا که هر گرم وزن در این نوع سفر از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هر تولید کننده استانداردخاصی برای ظرفیت چادرها و اندازه ی آنها دارد و استاندارد خاصی برای آن تعریف نشده است.

چادر مسافرتی

2- وزن چادر

مسئله ی مهمی که برای کوله گردان وجود دارد و شاید در کمپینگ های خانوادگی چندان به چشم نیاید، وزن چادر است چرا که آنها باید در تمام طول سفر آن را حمل کنند.
به طور کلی وزن ایده آل چادر به ازای هر نفر حدود 1.4 کیلوگرم در نظر گرفته می شود و حتی برخی تولیدکنندگان سعی در کاهش این مقدار دارند اما باید در نظر داشت که چادر سبک تر مقاومت کمتری نیز دارد و نوع سنگین تر از استحکام بیشتری برخوردار است. بنابراین وزن و شرایط آب و هوایی باید توام با هم در نظر گرفته شوند و در انتخاب چادر موثر باشند.
درست است که تولیدکنندگان موفق به ساخت چادرهایی با وزن کمتر از نیم کیلوگرم به ازای هر فرد شده اند اما باید در نظر گرفت که استحکام، میزان فضای مفید و بسیاری از ویژگی ها در آنها به شدت کاهش پیدا کرده اند پس در نظر گرفتن همه نکات در کنار هم ضروری به نظر می رسد. در ادامه به چند نکته کلیدی در این مورد اشاره می کنیم:
حداقل وزن چادر : برای خرید چادر مسافرتی برای کوله گردی، وزن آن را به صورت خام محاسبه کنید؛ به این معنا که تنها چادر، پوشش عایق و میله ها را در نظر بگیرید و لوازم جانبی دیگر را فراموش کنید. این بهترین عدد برای مقایسه چادرها با یکدیگر است.
وزن کامل چادر: پس از تعیین وزن خام، وقت آن است که تمام وسایل و اجزای مورد نیاز خود را به غیر از چادر نیز در نظر بگیرید. اجزایی مثل میخ ها، پوشش عایق، کیسه حمل کننده و ... باید در این محاسبات در نظر گرفته شوند.
اندازه و وزن بسته بندی: همه ی چادرها کیسه ای برای حمل دارند که وزن آن بر وزن کل تاثیر می گذارد. همچنین باید به این مسئله نیز توجه داشته باشید که چادر شما در حالت بسته بندی شده، چه میزان فضایی را اشغال می کند.

 انواع چادرهای مسافرتی فوق سبک

برای کسانی که به هر گرم از وزن اهمیت می دهند، انواع دیگری از چادرها تولید می شود که با حذف قسمتی از ویژگی ها، کمترین وزن را دارند. این چادرها عبارتند از:

1- چادرهای کامل

برخی چادرها به گونه ای طراحی شده اند که زیرانداز، میله ها و عایق بر روی خود چادر با هم در یک پکیج قرار دارند و هیچگونه وسیله ی اضافی  همچون سایه بان در آنها تعبیه نشده است.

چادر مسافرتی

2- چادرخواب

این چادرها شبیه به کیسه خواب هستند و مانند آن عمل می کنند اما فضایی را بیشتر از یک کیسه خواب و نه به اندازه یک چادر در اختیار شما  قرار می دهند.

چادر مسافرتی

3- پناهگاه ها

پناهگاه ها تنها یک پوشش ضد آب هستند که می توانید آنها را به درختان یا پایه ها متصل کنید. این نوع چادرها تنها در برابر بارش باران های خفیف از شما حفاظت می کنند و هیچ گونه امکاناتی برای جلوگیری از ورود حشرات و رطوبت زمین ندارند.

چادر مسافرتی

4- چادرهای نَنویی

این نوع چادرها شبیه به نَنو هستند و در ارتفاعی بالاتر از سطح زمین قرار می گیرند. در این ننو ها پوششی برای محافظت در برابر رطوبت و ورود حشرات نیز تعبیه شده است.

چادر مسافرتی

5- پشه بند

نوعی از چادرها وجود دارد که کاملا به صورت توری هستند و برای سفرهای تابستانی بهترین گزینه به شمار می روند. این چادرها هیچ گونه پوششی به عنوان عایق ندارند اما می توان به صورت جداگانه پوششی را برای آنها خریداری کرد.

چادر مسافرتی

توصیه های کارناوالی

سعی کنید همه ی نکات گفته شده را مدنظر قرار دهید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.
اگر برای اولین بار است که می خواهید این گونه اقامت را تجربه کنید قبل از تهیه چادر مسافرتی با یک فرد با تجربه مشورت نمایید.

چادر مسافرتی

سخن آخر

تا به حال کمپینگ را تجربه کرده اید؟
اقامت در چادر را چگونه ارزیابی می کنید؟
از تجربیاتتان برایمان بگویید.
نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید...

...

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

علی

لطفا اگه ممکنه نشانی سایت اینترنتی تولید کننده های انواع چادر های مسافرتی در ایران رو برام بفرستین

کارناوال

با سلام خدمت شما دوست کارناوالی

وبسایت کارناوال در این زمینه فعالیتی ندارد و فقط راهنمایی های لازم در مورد تهیه چادر مسافرتی را ارایه کرده است.

سپاس از توجه تان

29 اردیبهشت 1397

انتشار:15 اردیبهشت 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

رامین

با سلام خدمت شما
مطالب این سایت بسیار جامع و مفید است.
بی نهایت ممنون

انتشار:03 شهریور 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.